Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-10, 16:22   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg synes sånt er litt hyggelig.

Men man skal ikke ha så mange svin på skogen da.

Jeg liker det ikke. Helt uten svin på skogen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 15:53   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt er ikke sånn veldig hyggelig når den man "er" blir "hun derre religiøse kommunisten".

Og enda mindre hyggeligere når det ble "hu hora".

Har jeg hørt, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 16:11   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sånt er ikke sånn veldig hyggelig når den man "er" blir "hun derre religiøse kommunisten".

Og enda mindre hyggeligere når det ble "hu hora".

Næh, det er ikke stas.

Som sagt - en bygd er totalt avhengig av de som bor der.

Gammel 30-03-10, 16:21   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Næh, det er ikke stas.

Som sagt - en bygd er totalt avhengig av de som bor der.

Jepp. Men det er veldig vakker natur, da!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 16:15   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok mitt problem også. For mye å skjule. Ellers er det sant det Monsoon skriver, så klart, vi er jo preget av at vi ikke trivdes og har valgt det bort.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 16:38   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten ikke helt sant at vi aldri snakker om naboene. Vi snakket for eksempel ofte om at de gamle naboene i etasjen over oss enda ikke kunne spille gitar, selv etter å ha øvd jevnlig i 8-10 år.

Gammel 30-03-10, 19:24   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg kunne ha bodd i hvilken som helst bygd, ikke ut i fra noe jeg hører her i alle fall. Men jeg liker denne bygda, og jeg liker de "sentrale" mulighetene den gir. For meg var det også avgjørende at vi har familie i nærheten.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 19:26   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg tror ikke jeg kunne ha bodd i hvilken som helst bygd, ikke ut i fra noe jeg hører her i alle fall. Men jeg liker denne bygda, og jeg liker de "sentrale" mulighetene den gir. For meg var det også avgjørende at vi har familie i nærheten.

Etter å ha bodd i "min" bygd i 12 år, så konkluderer jeg med at jeg kunne nok ha bodd i de aller, aller fleste bygder.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 19:26   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Etter å ha bodd i "min" bygd i 12 år, så konkluderer jeg med at jeg kunne nok ha bodd i de aller, aller fleste bygder.

Jeg kunne så klart bodd i samme bygd som deg.

Gammel 30-03-10, 19:29   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg kunne så klart bodd i samme bygd som deg.

Det hadde vært saker. Vi kunne shoppet, drukket vin, sladret om naboen og sunget Brannsangen til den lyse morgen.

Gammel 30-03-10, 19:33   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det hadde vært saker. Vi kunne shoppet, drukket vin, sladret om naboen og sunget Brannsangen til den lyse morgen.

Nåja, jeg er med på shopping og vin - men vet ikke helt om fotball frister.Men du kunne i alle fall fått ropt "Heia Liverpool" sammen med min datter.

Gammel 30-03-10, 19:28   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg får forresten ofte spørsmål om jeg ikke snart "skal flytte hjem igjen". (= Til bygda i nabokommunen, der jeg var oppvokst.) Hvis/når jeg først skal flytte, så skal jeg i alle fall ikke flytte fra en bygd til en annen. Der går grense, selv for meg.

Gammel 30-03-10, 23:49   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er hver sin smak hvordan man foretrekker å bo. Jeg bor jo i byen, men jeg bor i ei gate hvor alle vet det meste om alle. Jeg synes det er trygt og greit selv om alle vet når ungene har fått nye jakker, at vi skal bort i helgen eller at vi ser på ny sofa. På den andre siden følger alle med alles barn og eiendeler, det er en trygghet i det og jeg får ikke klaustrofobi av å bo såpass tett innpå folk. Det er vel litt bygde-ish inni byen her sånn sett. Jeg tror jeg hadde følt meg litt alene og forlatt hvis jeg ikke kjente naboene. Men akkurat hvordan man foretrekker å bo har ikke så mye med hvor man bosetter seg å gjøre, jeg kunne valgt en mye anonym boplass i Trondheim. Eller på bygda. Og jeg er sikker på at jeg finner like gjennomsiktige områder i Oslo også.

Som voksen synes jeg det er veldig fint med valgfriheten som mange beskriver, men jeg synes jeg har valgfrihet så det holder her i byen. Samtidig som det er rimelig oversiktlig og små avstander. For barna tror jeg ikke det spiller så stor rolle så lenge det er noe de kan være med på som de liker og ikke bare fotball eller forsvinn.

Som forelder synes jeg den valgfriheten som byen tilbyr er litt skummel, ikke i forhold til små barn, men mhp tenåringer. Små forhold og oversiktlig miljø gir en større følelse av kontroll. Kanskje er bymiljøet like bra eller bedre i og med at det er lettere å finne et miljø som passer, men som foreldre er det ikke like lett å ha oversikten. Og det er skummelt synes jeg.

Gammel 31-03-10, 10:59   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt ut tre år på bygda før jeg flyttet som 13-åring, så jeg kan ikke påberope meg at det var på grunn av utdannelse. Selvføgelig tror jeg ikke alle bygder er som denne, og for mange var sikkert denne ok også. Det er litt vanskelig å sette seg inn at andre ikke trives når man gjør det selv. En god del av de jeg gikk på skole med har flyttet tilbake til distriktet etter endt utdannelse, endel vil knapt dra tilbake på besøk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:16   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jegh er enig med rine i at mange gir uttrykk for at bygdene er så fæle pga alle fordommene, at bygdefolket satter andre i bås og gir dem et stempel samtidig som disse innleggene oser av fordommer ovenfor bygda og de som bor der. Det blir litt mye dobbeltmoral, spør du meg.

Min bygd består av mange småbygder og jeg har ingen problemer med å velge omgangskrets. Alle jeg har valgt har høyere for eksempel utdanning, kanskje tilfeldig, men jeg føler jeg har mer tilfelles med andre med utdannelse og som har bodd borte en stund ,enn det jeg har med de som aldri har bodd andre steder enn i bygda. I tillegg har jeg mange venner i byn og er absolutt ikke prisgitt å omgåes mennesker jeg ikke har noe til felles med.

Gammel 31-03-10, 12:00   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med jobb er viktig, ja. Jeg kunne jo lett fått samme type jobb på bygda, men tanken på å jobbe på samme skole som naboungene (og seinere egne unger) går, får jeg litt klaustrofobi av. Av samme grunn jobber jeg også i en annen bydel enn der jeg bor.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 12:04   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Vi som bor på bygda har ikke kule jobber. Vi jobber på det lokale Samvirkelaget, hele gjengen. Bortsett fra de som er bønder, da

Gammel 31-03-10, 12:13   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi som bor på bygda har ikke kule jobber. Vi jobber på det lokale Samvirkelaget, hele gjengen. Bortsett fra de som er bønder, da

Eg trur at mykje av variasjonen i opplevelsane av bygda i denne tråden skuldast at bygd er ikkje berre bygd. Når ein melder at det var altfor lite, altfor trangt, altfor få etc etc, så kan jo hende at denne bygda har 300 menneske og ligg 5 timar frå ein flyplass / ein by / neste bygd. Det er stor kontrast til mi bygd, som ligg 10 minutt frå kommunegrensa mot Bergen, 15 minutt unna eit av Norges største ansamling av kjøpesenter (skrekk og gru), og 30 minutt unna Torgalmenningen. Det er like fullt ei bygd eg bur i.

Kanskje ein treng fleire ord for bygder Tettstad er vel mindre enn bygd, men elles kjenner eg ikkje til fleire kategoriar.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:34   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, bortsett fra der hvor samvirkelaget er nedlagt, da. Og så jobber noen på skolen, men så ble den nedlagt også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 12:06   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.