|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Ingen? Ikkje venner ein gang? Bur du i byen vil naboen din der merke om du bytter bil. Kanskje han spør om USA-turen din også. Eller kanskje mor til veninna til barnet ditt spør korleis New York var. Du lever jo ikkje i vakum i ein by heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Altså, det er mulig jeg bor i en svært selvopptatt bydel, men det er virkelig ingen som sladrer om naboene her. Vi snakker jo knapt MED naboene.
![]() |
#283 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Ah ok, det var litt sånn i blokka vi budde i. Vi snakka med dei i oppgangen da, litt i alle fall, og då fortalte vi kanskje om ein ferietur. Ho på tvers av gangen vatna blomane for oss, og slik kontakt var i grunn ganske greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Prettiest mess ever seen
|
Ingen har noen formening om hvor jeg er hvis jeg ikke forteller det. Jeg treffer ikke selv de nærmeste naboene mine mer en maks en gang i uken nå på vinterstid, litt oftere på sommeren. De jeg deler garasje med, vil nok se når jeg skifter bil, ellers har i hvert fall ikke jeg snøring på hvilke biler som hører hjemme i gaten eller ikke.
![]() |
#285 |
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg har bodd mange år på bøgda. Virkelig bøgda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?... Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Altfor lang tråd. |
![]() |
![]() |
#288 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Bare for å presisere, jeg har veldig hyggelige naboer i sameiet, og jeg har mer felleskap med dem enn jeg har hatt med naboer noensinne før (i byen). Likevel er det en typisk bymessig respekt for andres privatliv; dette er fellesområde, dette er privat område, vi sees og snakkes når vi gjør det, men vi undrer eller sladrer ikke om det er lenge mellom hver gang vi ser snurten av hverandre.
![]() |
#289 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Men miljøer skifter jo, også i bygda. Mamma og pappa er grovt sett født og oppvokst her, de har ikke bodd andre steder, ikke tatt høyere utdanning og reist veldig mye. Sånn er det med MANGE på deres alder her i bygda. De er liksom i ei bygdeboble.
![]() |
#290 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Men det er jo fortsatt de på min alder som aldri kom seg ut av bygda.. Og jeg tør påstå at det merkes gitt...
![]() |
#291 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Idioter og trangsynte er en prøvelse, uansett hvor de bor.
![]() |
#292 |
Peppy!
|
Sånn opplever jeg det også. Vi bor i et rekkehusområde, hvor jeg kjenner igjen ansiktet på ikke flere enn fire-fem naboer. Jeg ville blitt meget forbauset om naboer snakket om oss til noen andre. Hva i alle dager skulle de sagt? Det måtte vært noe om fargen på gresset vårt eller noe sånt, de vet ingen verdens ting om oss. Vil jeg tro. Hadde vi derimot hatt barn som lekte med hverandre ville det vært annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Erfaren nok
|
Men dette tror jeg avhenger hvor man bor i byen og?
![]() |
#294 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hm. Jeg vil påstå at jeg vet mer om naboene mine nå enn jeg gjorde da jeg bodde på bygda. Jeg er nemlig venner med dem på facebook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Peppy!
|
Jo, man kan såklart være en som ikke vet alt om andre på bygda. Det som er vanskeligere er å hindre at andre vet alt om deg. Med det mener jeg at mine naboer kjenner mest sannsynlig ikke folk jeg kjenner. Så om de var nysgjerrige folk som gjerne ville sladre - hvor skulle de hente inn informasjon? De kjenner jo ikke mine omgangsvenner. På bygda er det færre folk og større sannsynlighet for at folk er linket sammen. Så om ei nabokjerring ikke klarer å tømme deg for info så klarer hun det kanskje med din kollega. Som da vet alt mulig. Osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg er helt på linje med Monsoon og Scarlett: vi bor i firemannsbolig og er selvsagt på hils med de som bor i samme hus med. Flere av dem snakker vi jevnlig med, særlig de som har barn på alder med våre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Erfaren nok
|
Og det er litt dette jeg føler er noe av det som "henger igjen" ift meninger og myter om bygder. Eller. Det er sikkert sånn en del steder også, for alt jeg vet. Men det må ikke være sånn i ei bygd heller! Jeg omgås da også bare de jeg vil omgås, jeg omgås de jo ikke bare fordi de bor i bygda mi? Man bor jo ofte tettere på hverandre i en 4 mannsbolig/blokk i en by enn man gjør i ei bygd liksom, men som du sier, man trenger ikke kjenne de av den grunn. Jeg har seriøst ikke peiling på hva alle rundt her mener om homofili, ei heller hvor de skal/er på ferie
![]() |
#298 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Nei, man må ikke vite hva andre gjør, og man må ikke bry seg om at andre vet noe om deg. Men at det er lettere å finne ut ting om naboene sine, hvis man prøver, under små forhold enn ved store, er vel ikke så kontroversielt å se for seg?
![]() |
#299 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?For meg koker det ned til én ting, ser jeg, og det er valgfriheten. Å kunne velge hvilke fritidsaktivteter jeg vil gå på, er bare en liten del av det, det samme er å kunne velge når jeg vil på kino og hvilke konserter jeg vil på. Det er veldig viktig for meg, men jeg kunne like gjerne bodd i et lite sted en halvtime fra byen for det. Det viktigste er at jeg kan velge hvem jeg vil vite noe om, og hvem som skal vite noe om meg.
![]() |
#300 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Åh, det slarves i byene. Jeg har akkurat opplevd det selv, at det slarves om meg, og jeg er ikke mye kjent i området for å si det sånn. Og jeg aner virkelig ikke hvor vedkommende som har spredd sladderet har fått vite om det. Vi har såvidt jeg vet ingen felles venner.
![]() |
|
|