Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-22, 22:23   #301
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.709
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Tenker du at lønnsnivå handler om rettferdighet, altså?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 22:39   #302
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.801
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg vet ikke, men har snakket med lærere som mener de bør tjene som jurist eller ingeniør pga like lang utdanning. Mulig det er rettferdig? Men da ser man bort fra at juss er vanskeligere å komme inn på enn lærerutdanning? Men det har kanskje ikke noe å si? Hva da med leger i kommuner? Skal lærere tjene det samme som de også? (Helt greit å mene det, altså, det krever bare en ny måte å tenke på for min del)

Lærerne kom inn i kommunene med en relativt høy lønn til å være kommunesektoren i 2004. Siden den gang har KS systematisk jobbet for å få lærerne ned på nivået med de andre i kommunene. Det har de i stor grad klart ved å holde lønnsutviklingen til lærene under andre grupper de aller fleste årene. Lønnsutviklingen til lærerne har dermed vært veldig dårlig.

Det hadde nok mange lærere funnet seg i enda lenger, hvis det ikke hadde vært for at arbeidsdagene innen samme perioden har blitt stadig lenger. Ansvarsoppgavene har blitt stadig større, det har blitt mye mer utagering, kravene om tilrettelegging fra foreldre har blitt mye høyere, psykisk helse hos elevene har blitt dårligere, og mens jeg i 2001 selv som nyutdannet kunne klare å gjøre jobben min på 43,5 timer i snitt i uka, har jeg til tross for masse erfaring, ikke sjanse til å klare det samme nå. Hver uke jobber jeg og de fleste andre på jobben min, mange timer mer enn vi skal, rett og slett fordi konsekvensene av å la være er umulige å leve med.

(Det nytter ikke å ikke stille forberedt til timene (selv om det noen ganger blir svært hurtigplanlagte timer som blir resultatet). Det nytter ikke å ikke ta tak i mobbing, for det er lovpålagt. Også når mobbingen skjer på Snapchat hjemme er det mitt ansvar å rydde opp i det. Det nytter ikke å ikke følge opp skolevegreren som sitter i eviglang kø hos BUP, for i mellomtiden er det skolen som må prøve å hjelpe til med angst og depresjon selv om jeg er fullstendig ukvalifisert til det. Bare for å gi noen eksempler).

Når lønnsutviklingen da har vært svak samtidig som antall timer jobbet har blitt veldig mange, blir timelønna temmelig dårlig. Vi merker at mange slutter og søker seg andre jobber med bedre sammenheng mellom lønn og antall timer på jobb. Problemet er at det nå begynner å merkes veldig godt at folk slutter og at det istedenfor ansettes folk som både mangler utdannelse og erfaring i skolen. Det igjen fører til mye uro hos elevene og mange uheldige episoder innenfor mobbesjangeren (for det er som sikkert alle vet stor forskjell på timer holdt av ulike personer, og stort sett har ufaglærte store problemer med å holde arbeidsro) og dermed veldig mye kontaktlærerne med erfaring og utdanning må rydde opp i etter timen.

Lærerne mener derfor at noe må gjøres med lønnsutviklingen for å beholde de som allerede er lærere og for å få flinke folk til å velge lærerutdannelsen når de skal velge. Etter at kravet om mastergraden kom, konkurrerer vi nå om de hodene som også kan velge andre mastere med utsikter til mye bedre lønn. Dessverre velger altfor få lærerutdanningen i dag, og utviklingen har vært nedadgående i flere år på rad nå.

Lærerne ønsker ikke å bli lønnsvinnere, men å ikke bli lønnstapere i omtrent hvert eneste oppgjør. Alternativt må oppgaver overføres til andre slik at det igjen er mulig å gjøre jobben på 43,5 timer i uka.

Husk også at minstelønn for lærere stort sett tilsvarer faktisk lønn. Det finnes ikke overtid uansett hvor mye man jobber, det finnes omtrent ikke tillegg (kontaktlærertillegg unntatt, men det er svært lite) og det finnes ikke forhandlingsrom lokalt. Mange andre grupper har en helt annen lønn utbetalt enn det som står i minstelønnstabellen.

Jeg slutter aldri som lærer, for jeg elsker å være med elevene mine og er trygt inne på boligmarkedet og klarer meg økonomisk. Men mine to barn som vurderer yrket, er jeg usikker på om velger det til slutt. Av de grunnene jeg har skrevet om over.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 21-09-22 kl 22:49.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 22:47   #303
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.536
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Tusen takk for en lettforståelig forklaring Oslo78.Lykke til.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:21   #304
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.977
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Var det ikke sånn at de lærerne gikk over til KS, så ble en 100 % stilling på barneskolen en undervisningstime mer i uken? Jeg husker jeg gikk fra 25 timer uken til 26, og dette var uten kompensasjon. Nå er jo arbeidsdagen lenger enn dette, for de som ikke er klar over det, men det ble altså en undervisningstime mer, som jo tilsier en time mindre planleggingstid. Jeg har ikke jobbet som lærer siden 2007, så all min lærererfaring er gammel, og kanskje jeg husker feil.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:24   #305
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.801
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Var det ikke sånn at de lærerne gikk over til KS, så ble en 100 % stilling på barneskolen en undervisningstime mer i uken? Jeg husker jeg gikk fra 25 timer uken til 26, og dette var uten kompensasjon. Nå er jo arbeidsdagen lenger enn dette, for de som ikke er klar over det, men det ble altså en undervisningstime mer, som jo tilsier en time mindre planleggingstid. Jeg har ikke jobbet som lærer siden 2007, så all min lærererfaring er gammel, og kanskje jeg husker feil.

Det skjedde noen år før overføringen. Da gikk lærerne med på å undervise mer mot en lønnsøkning. Det er blant annet denne lønnsøkningen som har forsvunnet i løpet av årene under KS.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:25   #306
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.263
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Alternativt må oppgaver overføres til andre slik at det igjen er mulig å gjøre jobben på 43,5 timer i uka.

Og akkurat det syns jeg burde være en fanesak! Spesielt etter alt skribleriet i aviser om at lærere har ansvar innenfor ymse forskjellige yrker hvor de ikke har formell utdanning, som blant annet psykolog eller helsesykepleier.

Tidligere i denne tråden ble det foreslått at lærere skulle gjøre en form for "gå sakte"-aksjon hvor de ikke jobbet mer enn 43,5 timer i uka. Dette ble nærmest sablet ned av alle lærerne i tråden, fordi det da definitivt ville gå ut over tredjepart.

Men er ikke det egentlig eneste måte å få til en endring på? Gjør ikke alle lærere seg selv og elevene en bjørnetjeneste ved å i større og større grad gjøre læreryrket om til noe som er et kall, og ikke en jobb med fastlagt timeantall? Hvis ikke lærere på noe vis protesterer mot å jobbe for mye, så vil det heller ikke bli bedre. Da vil flere og flere faglærte forlate yrket, og ufaglærte overtar mer og mer. Sykefraværet blant lærere er allerede høyt, og med flere ufaglærte er det ikke unaturlig at belastningen på hver enkelt lærer vil øke, og at sykefraværet dermed også vil komme til å øke.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:25   #307
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.977
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Ja, ok, kan ikke ha vært så lenge før, for jeg var ferdigutdannet i 2000.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:32   #308
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.801
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Og akkurat det syns jeg burde være en fanesak! Spesielt etter alt skribleriet i aviser om at lærere har ansvar innenfor ymse forskjellige yrker hvor de ikke har formell utdanning, som blant annet psykolog eller helsesykepleier.

Tidligere i denne tråden ble det foreslått at lærere skulle gjøre en form for "gå sakte"-aksjon hvor de ikke jobbet mer enn 43,5 timer i uka. Dette ble nærmest sablet ned av alle lærerne i tråden, fordi det da definitivt ville gå ut over tredjepart.

Men er ikke det egentlig eneste måte å få til en endring på? Gjør ikke alle lærere seg selv og elevene en bjørnetjeneste ved å i større og større grad gjøre læreryrket om til noe som er et kall, og ikke en jobb med fastlagt timeantall? Hvis ikke lærere på noe vis protesterer mot å jobbe for mye, så vil det heller ikke bli bedre. Da vil flere og flere faglærte forlate yrket, og ufaglærte overtar mer og mer. Sykefraværet blant lærere er allerede høyt, og med flere ufaglærte er det ikke unaturlig at belastningen på hver enkelt lærer vil øke, og at sykefraværet dermed også vil komme til å øke.

Dette har vi sagt fra om i årevis, men det blir stort sett møtt med anklager om syting og vår lange «ferie». Det er en fanesak at ressursene er latterlig lave. At elever får vedtak om 6 timer spesialundervisning i uka, men at de må dele timene med fem andre elever som også har vedtak om 6 timer hver - selv om de har vidt forskjellige behov for eksempel. Eller at de timene forsvinner umiddelbart om det er fravær av andre lærere på trinnet, siden læreren som skulle tilrettelagt da må ta en klasse isteden. Eller…

Om Utdanningsforbundet setter i gang en aksjon med kun 43,5 timer arbeid i uka, er jeg med. Men ikke på egenhånd. Det vil bli en altfor stor belastning å stå i.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:34   #309
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.199
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Tenker du at lønnsnivå handler om rettferdighet, altså?

Nei det var ikke min mening , det var hva læreren jeg snakket med sa. At det var urettferdig slikt det nå var, pga lik utdanningslengde.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:38   #310
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.199
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Fin forklaring Oslo. Jeg synes en aksjon med 43,5 t i uken i feks et år hadde vært meget interessant. Blir jo dom for fastlegene; for mye oppgaver skvises inn. Egentlig synes jeg det er rart så mange frivillig jobber mer enn de skal?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:42   #311
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.999
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fin forklaring Oslo. Jeg synes en aksjon med 43,5 t i uken i feks et år hadde vært meget interessant. Blir jo dom for fastlegene; for mye oppgaver skvises inn. Egentlig synes jeg det er rart så mange frivillig jobber mer enn de skal?

Fordi det går ut over vår egen arbeidsdag (i tillegg til uskyldige elever) om vi lar være. Hverdagen blir uutholdelig om de oppgavene ikke gjøres.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:44   #312
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.199
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg skjønner at den enkelte lærer ikke gjør det, det måtte i så fall vært mer organisert. Og det kunne det jo vært.

Dagens streik hår jo også ut over uskyldige elever, planer osv

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:49   #313
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.801
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fin forklaring Oslo. Jeg synes en aksjon med 43,5 t i uken i feks et år hadde vært meget interessant. Blir jo dom for fastlegene; for mye oppgaver skvises inn. Egentlig synes jeg det er rart så mange frivillig jobber mer enn de skal?

Det er ikke rart hvis du tar med hvor glad man blir i de elevene man har. Men i tillegg genererer det å gjøre en dårlig jobb, veldig mye ekstraarbeid. Hvis man ikke ringer hjem om noe som har skjedd på skolen, får man klager i etterkant som man da må bruke tiden på å rydde opp i. Bedre å forebygge. Hvis man ikke følger opp mobbesaker, blir det verre og verre og krever da mye mer tid å rydde opp i og gjerne også klage til statsforvalteren (som krever MYE dokumentasjon). Bedre å forebygge. Om opplegget til timene ikke holder mål, blir det fryktelig slitsomt å stå i klasserommet. Osv. Dersom vi slutter å gjøre oppgavene våre, vil det nesten alltid føre til et stort merarbeid noen timer/dager/uker etterpå. Og til syvende og sist koster det mye mer energi med misfornøyde foreldre og elever, enn å jobbe de ekstra timene som gjør at de fleste i hvert fall er noenlunde fornøyde.

Jeg kunne lett jobbet mye mer enn jeg gjør, men velger ofte enkle løsninger på det som ikke betyr så mye. Det jeg gjør skikkelig, er det som må gjøres skikkelig.

Fastlegene har det vel på samme viset.

Edit: Der svarte Hyacinth akkurat det samme med mye færre ord…

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:53   #314
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.977
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg fikk forresten svar på et e-konsultasjonspørsmål fra fastlegen min i går kl 23.40! Med ny resept.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:53   #315
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.709
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei det var ikke min mening , det var hva læreren jeg snakket med sa. At det var urettferdig slikt det nå var, pga lik utdanningslengde.

Åja, da skjønner jeg.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fin forklaring Oslo. Jeg synes en aksjon med 43,5 t i uken i feks et år hadde vært meget interessant. Blir jo dom for fastlegene; for mye oppgaver skvises inn. Egentlig synes jeg det er rart så mange frivillig jobber mer enn de skal?

For min del handler det om at det blir så innmari ubehagelig å være meg om jeg ikke gjør det. Om jeg ikke vurderer elevarbeid, får jeg ikke tilpasset undervisningen. Om jeg ikke tilpasser undervisning, bryter jeg loven. Om jeg ikke møter på alle møter går jeg glipp av viktig informasjon/samarbeid og bryter min egen arbeidstidsavtale, og kan sies opp. Om jeg ikke leverer pedagogiske rapporter, får ikke eleven min utredning og heller ikke hjelpemidler, jeg får ikke tilpasset opplæringen og jeg bryter loven. Om jeg ikke sørger for å dokumentere min egen undervisning og elevenes vurdering, bryter jeg loven. Og så videre. Jeg ser ikke rett og slett ikke hva jeg skal kunne kutte ut.

Også må jeg jo også få si at arbeidstidsavtalen for min del er et gode ved læreryrket. Jeg har x, y og z arbeidsoppgaver som jeg må gjøre, sjefen min bestemmer over en viss prosent av timene jeg jobber og resten disponerer jeg selv, så om jeg bruker 10 eller 50 ekstra timer er egentlig opp til meg. Problemet er når æ, ø og x arbeidsoppgaver legges til i min fritt disponerte tid uten at denne øker. Og så senere a, b og c arbeidsoppgaver også. Da blir det etterhvert veldig ugreit.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 00:08   #316
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ja, ok, kan ikke ha vært så lenge før, for jeg var ferdigutdannet i 2000.

Skolepakke 2, innført 2002. https://www.utdanningsnytt.no/arbeid...epakker/147322

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 07:52   #317
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.074
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Hører Gunn Marit Helgesen fra KS hevder at kommuneoppgjøret ga alle kommuneansatte et bedre oppgjør enn frontfaget pga tøffe koronaår, unge og nyutannede lærere fikk et ekstra løft for å rekruttere, og ansatte med turnusarbeid fikk et løft på ugunstige arbeidstidspunkter (natt- og helgetillegg).

Er det noen som kan linke til hva Utdanningsforbundets krav er? Eller gi et kortfattet referat?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 08:07   #318
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.801
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hører Gunn Marit Helgesen fra KS hevder at kommuneoppgjøret ga alle kommuneansatte et bedre oppgjør enn frontfaget pga tøffe koronaår, unge og nyutannede lærere fikk et ekstra løft for å rekruttere, og ansatte med turnusarbeid fikk et løft på ugunstige arbeidstidspunkter (natt- og helgetillegg).

Er det noen som kan linke til hva Utdanningsforbundets krav er? Eller gi et kortfattet referat?

Utdanningsforbundets krav, var mest til de med lengst utdanning og ansiennitet. Nederst til høyre i tabellen.

Dette er tilbudet fra KS. Gruppene Utdanningsforbundet hadde prioritert, ble tilbudt 2,3 - 2,5 %. Etter mange, mange år med dårlige oppgjør, kunne ikke Utdanningsforbundet anbefale dette. De hadde blitt nedstemt i uravstemningen så det hadde smelt.

https://www.utdanningsforbundet.no/l...rdele-pengene/

(Merk også at de mørkegrønne gruppene så godt som ikke eksisterer. Lærer med treårig utdanning gikk ut av produksjon for ca 30 år siden. Dette er tillegg som treffer blant annet sykepleierne - forøvrig vel fortjent). Rammen er veldig skjevt fordelt, og når det snakkes om at lærerne ikke er fornøyd med 3,84%, er det altså 2,3 - 2,5 % for de aller fleste. Jeg nådde topplønn i en alder av 38 år og er jo da i gruppa nesten nederst til høyre det meste av arbeidslivet. Det gjelder de fleste lærere.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 22-09-22 kl 08:20.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 08:12   #319
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.709
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hører Gunn Marit Helgesen fra KS hevder at kommuneoppgjøret ga alle kommuneansatte et bedre oppgjør enn frontfaget pga tøffe koronaår, unge og nyutannede lærere fikk et ekstra løft for å rekruttere, og ansatte med turnusarbeid fikk et løft på ugunstige arbeidstidspunkter (natt- og helgetillegg).

Er det noen som kan linke til hva Utdanningsforbundets krav er? Eller gi et kortfattet referat?

Det med løft til nyutdannede er også en sannhet med modifikasjoner, for det de har gjort er å fjerne to lønnstrinn. I stedet for å få økt lønn etter to, fire og seks år, starter man på den lønna som tilsvarte fire år og går ikke lønnsøkning før etter seks år. Hvis KS får det som de vil.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 08:38   #320
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.939
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fin forklaring Oslo. Jeg synes en aksjon med 43,5 t i uken i feks et år hadde vært meget interessant. Blir jo dom for fastlegene; for mye oppgaver skvises inn. Egentlig synes jeg det er rart så mange frivillig jobber mer enn de skal?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Fordi det går ut over vår egen arbeidsdag (i tillegg til uskyldige elever) om vi lar være. Hverdagen blir uutholdelig om de oppgavene ikke gjøres.

Jeg skjønner at det er vanskelig å kutte i oppgaver. Men er ikke hverdagen allerede ganske uutholdelig, ref. streiken som pågår og varsel om lærerflukt? Eller skal det være greit å jobbe "gratis" (ut over de tilmålte 43,5 t i uken) pga. lærernes omsorg for barna?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no