Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-14, 10:44   #301
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Takk for lenke. Det var interessant.

Jeg synes det er rimelig useriøst å påstå at arbeidstilsynet har en agenda her, rine.

Jeg har forklart hva jeg mente med det utsagnet. Jeg synes du bør lese hva jeg svarer Toffskij før du beskylder meg for å være useriøs.

nokon: Selvsagt er det et komplekst tema, og nettopp derfor nekter jeg å godta forskning som bare tar for seg noen sider av saken som "fasiten", spesielt når det ikke er forsket nok på holdninger. Jeg prøver ikke å bestride at det finnes mange kvinner i yrker som er tunge både fysisk og psykisk og at det er flere kvinner i i mellomlederstillinger og flere menn på toppen (med alt det innebærer av både "skvis" og muligheten til å delegere/bestemme over egen arbeidsdag. Men kvinner har 70 % høyere sykefravær enn enn menn- sytti prosent!- da blir det for enkelt bare forklare det med type jobb og graviditet. Jeg ønsker forskning på holdninger, og jeg tror det er veldig viktig at vi kvinner ikke byggger opp under holdninger som at det er vanskelig å kombinere jobb og familie og at det er en Bra Ting å trekke seg litt tilbake (som i sykmelding) når presset blir for stort. Det er ikke det samme som at vi bør bli mindre empatiske/støttende, men vi må vise så forbaska stor aksept for at så mange av oss velger å løse tidsklemme og personlige problemer med sykelønnsordningen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 10:45   #302
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Ser samme tendens dersom eg velger omsetning i doser i staden for brukarar per 1000 innbygger.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 10:49   #303
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.075
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ser samme tendens dersom eg velger omsetning i doser i staden for brukarar per 1000 innbygger.

I de statistikkene vil du finne store geografiske variasjoner. Sosiodemografiske hensyn er viktige faktorer også her.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 10:56   #304
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

I de statistikkene vil du finne store geografiske variasjoner. Sosiodemografiske hensyn er viktige faktorer også her.

Joda, men det gjeld jo sjukemeldingsstatistikken også. Dersom vi skal sjå på den på nasjonalt nivå uten stratifisering på geografi eller f.eks utdanningsnivå må vi nesten gjere det på legemiddelstatistikken også for å ha riktig samanlikningsgrunnlag.

No søkte eg litt på andre legemiddelgrupper berre på gøy og ser at kvinner jevnt over bruker meir antideprissiva og medisinar mot muskel og skjelett-plager også. Menn bruker meir blodtrykksmedisin opp til ein viss alder og meir kolesteroldempande medisinar i alle aldersgrupper.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 10:57   #305
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det er store sosioøkonomiske forskjellar i sjukemeldingar.
Eg vil tippe at det er langt mindre kjønnsforskjellar blant folk med høgare utdanning. Men forskjellen er sikkert tilstede der også.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 10:57   #306
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?


Jeg merker at jeg blir ganske sur over å bli "hersketeknikket" med "Du vet sikkert ikke noe om forskning, du " når jeg ikke uten videre vil godta forskning som er gjort pr. i dag som Hele Sanneheten. Jeg sier jo ikke at rapporten er feil eller tull, jeg sier at dette er et så komplekst tema at man må forske på alle sidene av saken før man kan føle at man sitter med en konklusjon. Jeg blir frustrert av å lese kommentarer som "Interessant!" når Toffskij legger ut artikkelen. Det er ikke særlig interessant, vi har lest det samme tusen ganger før, og vet at det som står i rapporten stemmer i stor grad. Hvis man virkelig var interessert, ville man også hatt interesse av å finne ut mer om kvinners sykefravær enn å slå seg til ro med tall/rapporter som i beste fall forklarer 35 % av de 70 som skiller oss fra mennene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:02   #307
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.524
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nei og det siste du skriv der er eg veldig einig med deg i. Men eg blei jo nærmast stempla som kjønnssvikar sist eg sa at eg faktisk synest det at det ikkje lenger er sosialt akseptert at ein av foreldra vel frivillig deltid eller vel å vere heimeverande i småbarnsperioden, er ein faktor som speler inn her. Eg synest faktisk det står respekt av å seie at kvardagen går ikkje opp, så vi får kutte ned på forbruket, flytte til eit mindre hus, slutte å gå ut og spise og redusere tida vi bruker på jobb. Men det forutsett jo at det primære problemet faktisk er ein kvardag som ikkje går opp. Og det er det bare i ein del av tilfella. Det er ikkje slik at alle som har pyskiske problemer eller muskel- og skjelettplager eller uspesifikke mageproblemer har prioritert feil. Og det er denne generaliseringa som provoserer meg.

For øvrig stemmer det ikkje at det ikkje blir jobba med haldningar. Eg har sjølv vore tre månadar på ein rehabiliteringsinstitusjon kor dette med korleis ein sjølv tenker om smerte og symptomer har stått veldig sentralt i behandlinga. Og eg har fått eit langt høgare funksjonsnivå, sjølv om smertene er dei same. Her fekk dei som var motiverte for å prøve å jobbe med haldningar til eigen sjukdom veldig tett og god oppfølging, medan dei som ikkje viste motivasjon for å legge inn ein betydeleg eigeninsats blei sende heim igjen ganske raskt.

I sosialpsykologien er det forska ein del på haldningar og (med forbehold om at mitt psykologi grunnfag er over ti år gammalt og at dette kanskje er erstatta med nyare forskning) dei viser at for å endre haldning, må ein først endre adferd. Folk søker samanheng og ein søker å forsvare eiga adferd. Det er derfor uttrykket Fake it till you make it faktisk funker. Så eg trur ikkje det er forskninga det står på her, det er ressursene.

Å endre adferd til noko som er i strid med den verkelegheitsforståinga ein har, er ein omstendeleg prosess som tar tid. Så dersom det er slik at det er ei haldningsendring som er løysninga på alle subjektive plager, er det ikkje tilstrekkeleg å gi folk som har vore ute av arbeidslivet lenge ein halvtime på ein poliklinikk og ferdig med det.

Det kan hende du har heilt rett i at det å tvinge fram adferdsendring gjennom kutt i sjukelønnsordninga kan vere ei løysing for å endre haldningar. Men eg er redd det bare vil føre til større skiljer mellom sjuke og friske.

Og som kronisk sjuk, med ei kvart tå i arbeidslivet, ser eg faktisk veldig lite av desse «Ta nå endeleg vare på deg sjølv»-haldningane, som alle andre finn overalt. Når eg møter folk spør dei korfor eg ikkje har blitt frisk, kva prognosene mine er og dei kjem med forslag til jobbar eg sikkert kan klare, sjølv om eg ikkje er bra. Men sjølv med sterk motivasjon for å jobbe, er det faktisk ganske vanskeleg å få innpass i arbeidslivet, når ein ikkje har 100% funksjonsnivå.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 08-10-14 kl 11:03. Årsak: Edit: svar til post 301
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:02   #308
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nå er jeg såpass lei at et passelig rasende blogginnlegg kjentes veldig forfriskende. Jeg blir provosert av dette "kvinner har dårligere holdninger", ja. Jeg blir det. http://gunnhildlem.no/kvinners-sykemelding/

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:04   #309
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.524
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.


Jeg merker at jeg blir ganske sur over å bli "hersketeknikket" med "Du vet sikkert ikke noe om forskning, du " når jeg ikke uten videre vil godta forskning som er gjort pr. i dag som Hele Sanneheten. Jeg sier jo ikke at rapporten er feil eller tull, jeg sier at dette er et så komplekst tema at man må forske på alle sidene av saken før man kan føle at man sitter med en konklusjon. Jeg blir frustrert av å lese kommentarer som "Interessant!" når Toffskij legger ut artikkelen. Det er ikke særlig interessant, vi har lest det samme tusen ganger før, og vet at det som står i rapporten stemmer i stor grad. Hvis man virkelig var interessert, ville man også hatt interesse av å finne ut mer om kvinners sykefravær enn å slå seg til ro med tall/rapporter som i beste fall forklarer 35 % av de 70 som skiller oss fra mennene.

Det skjønner eg godt. Eg synest mange av dei spørsmåla du stiller er gode og relevante. Men eg meiner at det er meir komplekst enn kva du framstiller det som.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:20   #310
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

nokon:
Jeg mener tvert imot at det er jeg som i størst grad prøver å få fram kompleksiteten og ikke uten videre slår meg til ro om at det handler om type jobb? Til det andre du skriver: Jeg mente ikke primært at det må jobbes med holdninger hos folk som allerede er sykmeldte, selv om det også er kjempeviktig. Jeg mente at det må forskes på holdninger til det å bli sykmeldt. Er det ulike holdninger hos kvinner og menn når det gjelder bruken av sykmeldinger? Jeg synes det er kjempeinteressant. Ikke fordi jeg har noe ønske om å peke nese til kvinner og kalle dem umoralske og late-kvinner er selvsagt ikke mer umoralske og late enn menn-men fordi jeg tror det ligger noe der som er interessant å finne ut av. Kall det aksept, kall det holdning, kall det innlært atferd, kall det hva som helst, men jeg tror man vil finne en del forskjeller hos kvinner og menn når det gjelder oppfatning av hva en sykemelding er og hva den kan brukes til.

Apropos det, her er en artikkel som jeg har lest to ganger uten å klare å bli helt klok på hva forfatteren egentlig mener. Det er nå en ting- dere kan lese den selv, men jeg føler at den også illustrerer litt av det jeg mener med kvinner og holdninger. Hva er greia med å gjøre oss til ofre hele tiden? "Noen kaller oss Flinke piker, det er en hersketeknikk." Og: "Joda, vi blir ofte litt syke, men er det så rart når vi har så mange dårlige (mannlige) sjefer.
Kvinner kan altså bli syke av sjefer, hevder denne forfatteren. Ville en mannlig skribent tatt det for gitt at dårlig sjef = sykdom? Jeg tror ikke det.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...--7734482.html


Heilo: Snakk om å bli frustrert! Jeg har skrevet minst fem innlegg om hva jeg mener med holdninger, og du leser meg fremdeles som om jeg mener at kvinner har dårlige holdninger. (Og jeg akter ikke å lese nok en personlig sykdomshistorie, om forfatteren er aldri så "rasende," som liksom skal "bevise" at folk kan bli ordentlig syke. Alle vet at det finnes ordentlig sykdom, at det aller meste faktisk er ordentlig sykdom Det er ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer hvorfor kvinners sykmeldingstall er 70 % høyere enn menns.


Sist redigert av rine : 08-10-14 kl 11:28.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:26   #311
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Denne var da befriende fri for synsing og full av tall. Så kanskje det er naturlige forklaringer på det meste, og at det ikke har noe med moral eller biologi å gjøre?

F.eks. dette, som besvarer hvorfor sykefravær blant gravide har økt. Det er rett og slett en stor confounding factor her, som ikke har med synkende arbeidsvilje å gjøre, bare at kvinner ikke slutter når de blir gravide lenger.

Sitat:

I 1980 var det vanlig at kvinner sluttet i arbeid når de ble gravide, særlig hvis de hadde tungt arbeid. Legene hadde ikke lov til å sykmelde for «normale svangerskapsplager», for graviditet var ingen sykdom må vite. Gravide måtte finne en «snill» lege som sykmeldte på tvers av reglene, eller bruke av fødselspermisjonen som den gangen bare var på 18 uker totalt. Med årene ble rettighetene til permisjon og sykepenger bedre, så det lønte seg å holde på jobben. I 2010 var derfor det store flertallet av gravide i jobb. De gravides fravær forklarer det meste av kjønnsforskjellene i fravær for dem under 40 år.

Jammen vi snakkar jo ikkje berre om auke frå 80-tallet, vi snakkar om fortsatt auke lenge etter at det blei 1 års permisjon og etter at andelen kvinner i jobb har vore rimelig stabil. Figuren under er då ein artikkel publisert i PlosOne av Mykletun sin stipendiat. Den viser sjukefravær i prosent blant gravide mellom 1993 og 2007.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:37   #312
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.809
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Den artikkelen var faktisk veldig interessant, så eg legg ut link til heile artikkelen:
http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0093006

Ein anna figur frå artikkelen som viser at veldig mykje av forskjellen mellom menn og kvinner er på grunn av graviditet:


A, B og C er ulike utdanningsgrupper der C har høgast utdanning. Ser ut til at teorien min om at forskjellen mellom menn og kvinner er mindre blant dei med høg utdanning ikkje stemmer heilt dersom vi kun ser på dei ikkje-gravide kvinnene.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:04   #313
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.524
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

nokon:
Jeg mener tvert imot at det er jeg som i størst grad prøver å få fram kompleksiteten og ikke uten videre slår meg til ro om at det handler om type jobb? Til det andre du skriver: Jeg mente ikke primært at det må jobbes med holdninger hos folk som allerede er sykmeldte, selv om det også er kjempeviktig. Jeg mente at det må forskes på holdninger til det å bli sykmeldt. Er det ulike holdninger hos kvinner og menn når det gjelder bruken av sykmeldinger? Jeg synes det er kjempeinteressant. Ikke fordi jeg har noe ønske om å peke nese til kvinner og kalle dem umoralske og late-kvinner er selvsagt ikke mer umoralske og late enn menn-men fordi jeg tror det ligger noe der som er interessant å finne ut av. Kall det aksept, kall det holdning, kall det innlært atferd, kall det hva som helst, men jeg tror man vil finne en del forskjeller hos kvinner og menn når det gjelder oppfatning av hva en sykemelding er og hva den kan brukes til.

Eg trur bare ikkje ein kan isolere ein av desse faktorane og seie at her er løysinga. Det handler om type jobb, biologi, svangerskap og fødslar, prestisje i forskningsmiljø, kjønn, vilje til å jobbe, sjukelønnsordning, komplekse samanhenger mellom psyke og fysikk, økonomi... whatnot. Det handler og om adferd og haldningar, men ikkje bare om adferd og haldningar.

Og eg meiner at det er veldig forenkla å seie at «haldninga i samfunnet og blant kvinner er slik og sånn». I nokre miljø og blant nokre kvinner stemmer nok dei påstandane du kjem med. Men i veldig mange miljø og blant veldig mange kvinner stemmer dei ikkje. Klart det finst folk som er sjukemelde frå lågstatusyrker og som ikkje vil tene på å gå tilbake i jobb. Og klart det finst folk som er sjukemelde fordi venninne har sagt at dei må tenke på seg sjølv og kutte ut jobb for å få tid til trening og velvære. Men det er ei grov forenkling å seie at dette er kjerna i problema med høgt sjukefråver blant kvinner.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:07   #314
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.257
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er korrigert for hvor man jobber. Kvinner har høyere fravær UANSETT yrke.

Det kan godt hende du har rett i det, altså, jeg ser du har fremholdt det flere ganger. Det Arbeidstilsynets rapport viser, er at "de gravides fravær forklarer det meste av kjønnsforskjellen under 40 år". Og at økningen i fraværet blant kvinner er helt i tråd med forventet fravær i de områdene kvinners deltagelse øker i, eksemplifisert ved at mesteparten av økning i arbeidsdeltagelse for kvinner kom i helse og omsorg, mens menn startet i oljebransjen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:09   #315
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.257
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Simone, på din figur ser det ut som om det økte i løpet av 90-tallet, og har vært stabilt de siste 14 årene?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:15   #316
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.075
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det kan godt hende du har rett i det, altså, jeg ser du har fremholdt det flere ganger. Det Arbeidstilsynets rapport viser, er at "de gravides fravær forklarer det meste av kjønnsforskjellen under 40 år". Og at økningen i fraværet blant kvinner er helt i tråd med forventet fravær i de områdene kvinners deltagelse øker i, eksemplifisert ved at mesteparten av økning i arbeidsdeltagelse for kvinner kom i helse og omsorg, mens menn startet i oljebransjen.

Jeg tror ikke tallene og tolkningen fra AT var det som startet diskusjonen? Det er linken i HI jeg referer til. ATs tall har jeg ikke satt meg inn i, utover at jeg selvsagt skjønner at graviditetsrelatert fravær er høyest hos kvinner

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:16   #317
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg er også slått i bakken av forbauselse over at graviditetsrelatert fravær er høyest hos kvinner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:18   #318
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.257
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror ikke tallene og tolkningen fra AT var det som startet diskusjonen? Det er linken i HI jeg referer til. ATs tall har jeg ikke satt meg inn i, utover at jeg selvsagt skjønner at graviditetsrelatert fravær er høyest hos kvinner

Jo, men HVIS det er sant at graviditetsfravær forklarer det meste av kjønnsforskjellen, hvorfor i huleste diskuterer vi ME og finnpåsykdommer og holdninger og tidsklemma da?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:19   #319
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Forklarer graviditet at vi har 70 % høyere fravær enn menn? Vel, da synes jeg kanskje man bør forske litt på holdninger til det å være gravid.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:20   #320
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.257
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Dere ser forskjellen på "graviditetsfravær er høyest hos kvinner" og "graviditetsfraværet forklarer kjønnsforskjellen på fravær"?

:treat people as idiots, never be disappointed:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no