|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det er jo funksjonsnedsettelse som er sykmeldingsgrunn for menn også. Man skal ikke sykmeldes for prolaps hvis man kan gå rundt og fungere heller.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?nokon: Er egentlig Karensdager så lurt? Jeg tenker på smitte og sånt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det du seier til slutt, Katta, har eg og tenkt ein del på. Det er jamnt over mykje meir fokus på diagnose/ikkje-diagnose enn behandling og funksjon. Og jo meir diffus ein sjukdom er, jo vanskelegare er det å få hjelp til å få høgare funksjon.
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Om sykdom og status: http://forskning.no/helsetjeneste-he...-sykdommen-din
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Langt flere menn enn kvinner skulle det bety, som i at det er langt flere menn enn kvinner som blir tatt i slike "jobbe mens man er sykmeldt-saker", men jeg baserer meg bare på det jeg har hørt fra media, og det trenger jo ikke å gi et sant bilde. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg klarer ganske greit å lese denne type tråder nå, uten å få alt for såre tær, selv om jeg har en av de diffuse og sikkert lett fakebare diagosene.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?rine, du formidler budskapet ditt i en innpakning som spenner bein for deg selv og det du vil at andre skal høre.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Vet du, jeg er så forbaska lei av å lese de sure og irettesettende oppgulpene dine i slike diskusjoner, og foretrekker egentlig langt på vei når du bare qouter meg og skriver "uklokt" eller noe i den dur. Sist redigert av rine : 10-10-14 kl 01:09. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nei det er virkelig ikke noe uverdig over noen av innleggene i denne tråden synes jeg. Den har jo tatt av i alle mulige retninger men alt ligger innenfor overordnet tema og veldige mange ulike synspunkter har blitt lagt frem på en god og saklig måte.
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tror, med bakgrunn i at veldig mange kvinner som har FM har blitt utsatt for krenkende oppførsel, tror jeg at styrking av barnevernet, nulltoleranse for krenkende oppførsel etc er veien å gå. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Men denne gruppa ser vel kanskje ikkje samanhengen sjølv, før dei faktisk har blitt ordentleg sjuke?
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ny studie om ulike forklaringar på sjukefravær blant kvinner i helse- og omsorgsyrker i Norge:
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Og her er vel artikkelen der påstanden om 70% meir sjukemeldingar hos kvinner kjem frå:
GSL=physician-certified general sick leave >0 days
|
|
|
#14 |
|
Ser lyst på livet
|
Nei, men samfunnet som helhet har ett ansvar for alle barn, og på den måten forhindre at den oppvoksende generasjon sliter med det samme som der foregående. Det er jo http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=274742&a=2 i følge denne kanskje så mange som 20% av norske kvinner og 10% av mennene som har blitt utsatt for krenkende adferd. Kan dette tallet kuttes tror jeg også sm tallene i voksen alder synker tilsvarende. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
100% enig. Det er så mange barn som har det vondt - og terskelen for barnevernet, psykisk helse, BUP, osv til å gripe inn er så høy.
|
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Det er heilt klart eit problem som bør tas på alvor! Og dette er bare seksuelle krenkelsar. Vold i nære relasjonar, omsorgssvikt og mobbing kan, etter det eg har skjønt, gi mange av dei same seinvirkningane.
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?"Nå må du ta vare på deg selv, be om sykmelding NÅ før du smeller i veggen". Jeg lurer på om det er sant eller usant - altså at man forebygger en skikkelig nedtur ved å ta en pause i tide. (Folk med ryggplager er det jo også lett å anbefale en skikkelig pause, men det vet man jo at ikke hjelper noe videre, så da korrigerer vel de fleste utsagna sine til å handle om turer og så mye aktivitet som mulig istedenfor). Jeg lurer på hva som egentlig stemmer for slitenkategorien. Og hvor grensa går for folk flest når det gjelder slitenhet/belastning før man begynner å bli redd for veggen. Og ikke minst om det er noen sammenheng mellom de som tenker tanken tidlig og gjør tiltak og de som faktisk blir utbrent.
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg blei liggjande og søke litt på nett, fordi eg synest denne problemstillinga er interessant. Og dette er og eit aspekt som kan forklare den store forekomsten av muskel- og skjelettplager og lettare psykiske lidelser: http://forskning.no/forebyggende-hel...dommer/2013/01
|
|
|
|
#19 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Har man sett skikkelig på sammenhengen mellom sykdom hos kvinner som er i arbeid, og vold/overgrep? Vi vet jo at mange flere kvinner enn menn blir utsatt for vold, og jeg vil tro at dette må slå ut i dårligere helse? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Librocubicularist
|
Anna Louise Kirkengen har forska på dette. Lenka i eit tidlegare innlegg, men finn det ikkje på mobil.
|
|
![]() |
|
|