Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 00:43   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er ofte feil å sammenligne nettliv med RL. Veldig ofte.

Et sosialt rom er et sosialt rom, og det er rammer for hvordan man oppfører seg i sosiale settinger i samhandling med andre enten det er her eller der.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva med å vise folk såpass tillit at man stoler på at de gjør det de mener er best for sitt barn.

Nope. Når jeg ser mennesker som har ungene sittende løst/klatrende i bilen, sittende på fanget i forsetet osv, så har jeg ikke mye tillit til hverken kunnskap eller at de gjør det som er det beste for barnet sitt. (Og fire år er ikke bare et tall, det har vel litt med anatomi å gjøre tenker jeg. Eller, det er jo bare et tall, og tallet kunne nok godt vært 5 også, men hodet er jo forholdsmessig større enn kroppen jo yngre en er. )
Mange som ikke er på forum, vet at man må ha bilstol, og kanskje de søker den som er best i test, men endels engasjement strekker seg ikke lengre enn det. (Og Majsa er ikke arogant. )

Gammel 25-08-08, 00:46   #2
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Et sosialt rom er et sosialt rom, og det er rammer for hvordan man oppfører seg i sosiale settinger i samhandling med andre enten det er her eller der.

Eller så er noen så lei av sin veloppdragenhet og politiske korrekthet IRL, at de lever ut sitt rabiate jeg når de setter seg foran PC-en. Sånn for forandringens skyld.

Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 01:16   #3
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Nope. Når jeg ser mennesker som har ungene sittende løst/klatrende i bilen, sittende på fanget i forsetet osv, så har jeg ikke mye tillit til hverken kunnskap eller at de gjør det som er det beste for barnet sitt. (Og fire år er ikke bare et tall, det har vel litt med anatomi å gjøre tenker jeg. Eller, det er jo bare et tall, og tallet kunne nok godt vært 5 også, men hodet er jo forholdsmessig større enn kroppen jo yngre en er. )
Mange som ikke er på forum, vet at man må ha bilstol, og kanskje de søker den som er best i test, men endels engasjement strekker seg ikke lengre enn det. (Og Majsa er ikke arogant. )

Jupp.

Gammel 25-08-08, 00:22   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg håper i alle fall ikke at FP blir et sted der man toner ned kunnskapen og engasjementet man sitter inne med fordi de som ikke kan like mye om et gitt tema ikke skal føle seg dumme. FP er tross alt leksikonet mitt.

Det håper ikke jeg heller. Virkelig. (Jeg er jo her fordi jeg trives jeg og).

Men jeg håper heller ikke det utvikler seg til å bli sånn at når noen lager en tråd så blir den "tatt over" av de mest aktiverfarne her inne, som sannsynligvis kjenner hverandre godt, med fjas og fnising. At ikke alt for mange tråder blir dominert interne slenger. Jeg føler enkelte "opprørsktråder" blir litt ufaliggjort på den måten.

(Om noen i det hele tatt skjønner hva jeg fjaser om. Hvis ikke skylder jeg på at klokka er over 23 og jeg definitivt er i tåka enda).

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 25-08-08 kl 09:46.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 00:28   #5
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*poff*

Sist redigert av Trois : 05-09-08 kl 12:27.
Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 09:47   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men jeg håper heller ikke det utvikler seg til å bli sånn at når noen lager en tråd så blir den "tatt over" av de mest aktiverfarne her inne, som sannsynligvis kjenner hverandre godt, med fjas og fnising. At ikke alt for mange tråder blir dominert interne slenger. Jeg føler enkelte "opprørsktråder" blir litt ufaliggjort på den måten.

Denne tråden er vel litt her?

Gammel 25-08-08, 10:05   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dette hadde vært en tråd startet av en nybegynner eller av en mindre erfaren bruker, så hadde jeg kanskje tatt poenget titt, men det er en tråd startet av Vimsen, og da skjønner jeg ikke hva som er problemet med at de som er mest aktive ellers i forumet også viser seg å være de mest aktive og de som styrer mest i denne spesifikke tråden. Hvor overraskende eller unaturlig er det, liksom?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 10:32   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis dette hadde vært en tråd startet av en nybegynner eller av en mindre erfaren bruker, så hadde jeg kanskje tatt poenget titt, men det er en tråd startet av Vimsen, og da skjønner jeg ikke hva som er problemet med at de som er mest aktive ellers i forumet også viser seg å være de mest aktive og de som styrer mest i denne spesifikke tråden. Hvor overraskende eller unaturlig er det, liksom?

Hadde en mindre erfaren bruker startet denne tråden tror jeg den ville vært "drept" for lenge siden. Det er ikke særlig overraskende at de som er mest aktiv på forumet som styrer denne tråden, og det er ikke det jeg tenker på heller, egentlig.

Det jeg tenker på at det fort blir veldig mye "venneprat" sånn underveis og innimellom. Det blir sånn koseprat og "vi kjenner hverandre godt og er venner vi, her står vi sammen". Og det tror jeg skremmer mange til å ta til ordet. Jeg tipper mange har lest denne tråden uten å ta til ordet.

Det er litt opplest og vedtatt at ironi brukes ofte her på FP, men det er ikke alltid like lett å ta, når man samtidig er litt anti bruk av smilyer. (Tipper mange irriterer seg over mitt overforbruk. ) Jeg visste ikke at Azi og Vimsen kjenner hverandre i RL, og det gjelder nok flere enn meg. Så jeg reagerte, som Haugtussa, på måten Azi skrev på. Og tenkte at det var en form for "herskerteknikk". Men så blir det jo helt på jordet igjen, når jeg ser at de vet av hverandre godt. Men sånt er vanskelig for mange å vite? Mange her inne har en nærhet til hverandre, både gjennom nett og RL, som er vanskelig å få grep på. Og det preger trådene. Og det er litt sånn at om man henviser seg til en - kan man få påpakk av noen andre som kjenner den man henvendte seg til så godt at man vet at den og den ikke mente det og det.

Gammel 25-08-08, 10:33   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Eller, jeg leser jo hva du skriver, men jeg kan ikke huske å ha fått med meg at man ikke vil se at nybegynnere kan tenkes ikke å like seg her. Slik jeg husker det er det mange som skjønner at det kan være fælt for nybegynnere med tonen her inne, det er heller viljen til å endre på det som ikke er til stede.
Nå vil du sikkert (og kanskje med rette) si at dette er vel så ille at man ser det og ikke gjør noe med det, men jeg syns i alle fall at det er to ulike aspekter.

Nei, jeg synes ikke det er ille at man har tatt et valg som sier; "Nei jeg vil ikke endre på det". Jeg har ingen problemer med at folk har feil og innrømmer det. Men jeg har store problemer med at folk benekter at disse feilene faktisk eksisterer. Dette er inntrykket mitt av denne tråden i alle fall.

Det at nybegynnere kan synes det er fælt er bare et tilfelle. Det er også slik at kritikk av "bedreviter-tonen" blir avfeid med at "man er bare så misunnelig fordi man selv ikke er like bra" . Et annet eksempel er dette med at folk ikke signerer og bare må si meningen sin. Ta meg for eksempel, hallo, det meste er vel sagt i denne tråden, eller? Alikevel må jeg bare inn og bryte ut av meg noen mer eller mindre velvalgte greier. Og denne tendesen gjør at det blir veldig tøfft å være ikke-konform (i FP sammenheng), fordi du risiskerer å måtte argumentere med 20 stykker samtidig.

Sist redigert av him : 25-08-08 kl 11:14. Årsak: Mer leselig
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 11:01   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes du denne tråden er "drept" eller "ufarliggjort" av fjas? Det synes ikke jeg - tvert imot synes jeg den er et godt eksempel på at det fint går an at en tråd inneholder både fjas, seriøs diskusjon, tilløp til krangling og folk som "går i seg selv".

Siden det blir sagt her at man bør ha vært her en stund og ha erfart forumet før man uttaler seg om "slike ting", så tror jeg det. Kanskje ville tråden levd, men ikke med teamet bevart.

Men guniss, nå må jeg bare spørre konkret: Er du uenig i at man bør ha vært en stund på et sted og ha gjort seg en del erfaringer før man begynner å komme med kritikk eller vurderinger når det gjelder hvordan stedet fungerer?

(Dessuten er det vanskelig å svare på en påstand om hva som ville ha skjedd om noen andre hadde startet tråden. Du mener den ville blitt "drept", andre mener at dette ikke ville skjedd, og det er ingen måte noen av oss kan bevise at vi har rett.)

Gammel 25-08-08, 11:09   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men guniss, nå må jeg bare spørre konkret: Er du uenig i at man bør ha vært en stund på et sted og ha gjort seg en del erfaringer før man begynner å komme med kritikk eller vurderinger når det gjelder hvordan stedet fungerer?

Nå er ikke jeg guniss, men jeg svarer alikevel. Det spørs jo hvorfor, ofte er det jo slik at kritikk og vurderinger blir best når man selv greier å holde en objektiv distanse. Det har man ikke når man er blitt "varm i trøya". Ergo mener jeg at noen som er uerfaren kan ha like rett - og av og til, men ikke bestandig mer rett - enn noen som er erfaren.

Men hvis du spør om hvor populær man blir av å komme med slik kritikk eller vurderinger så er jo det en annen sak. Og det er vel helst derfor man ikke sier noe? Jeg hadde aldri startet i en ny jobb (eksempel hentet fra Teofelia) med å kritisere det som var feil på jobben - rett og slett fordi det ville ha vært et sosial selvmord (OK, det var kanskje i overkant dramatisk. ), men det betyr ikke det samme som at jeg ikke ville hatt rett i kritikken (som jeg velvillig bruker å dele med feks min ektemann).

Gammel 25-08-08, 11:32   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Synes du denne tråden er "drept" eller "ufarliggjort" av fjas? Det synes ikke jeg - tvert imot synes jeg den er et godt eksempel på at det fint går an at en tråd inneholder både fjas, seriøs diskusjon, tilløp til krangling og folk som "går i seg selv".

(Dessuten er det vanskelig å svare på en påstand om hva som ville ha skjedd om noen andre hadde startet tråden. Du mener den ville blitt "drept", andre mener at dette ikke ville skjedd, og det er ingen måte noen av oss kan bevise at vi har rett.)

Ja, denne tråden er kanskje et eksempel på at man kan ha både og. Men jeg synes også den er et eksempel på hvem som, hva skal jeg si, er på lag? JEG har jo vært her på forumet en stund nå, og jeg har vært forholdsvis aktiv. Det har gjort at jeg delvis føler jeg "kjenner" de andre som er mest aktiv her inne, både gjennom aktivitet og det at jeg faktisk har møtt noen.

Men likevel tenkte jeg i går kveld at jeg ikke helt orker engasjere meg mer i denne tråden, fordi jeg føler at det nesten er sånn at det blir en liten vennegjeng her som fjaser og spøker om vin og kanskje litt interne opplevelser, i påvente om at noen skal komme med et innspill de kan reagere på, og "kaste" seg over. Jeg har denne gang prøvd å holde meg til tema i denne tråden, men jeg innrømmer at det blir vanskelig når man midt i må lese igjennom et par tre sider med fjas og tøys. Fordi man da mister litt fokus, og føler at det man skriver blir avfeid på en måte.

Nei, jeg ville nok heller ikke brukt dag 1 i ny jobb til kritikk. Men noe av det jeg som leder setter mest pris på i MIN jobb er når vi får inn studenter som setter spørsmålstegn ved hvordan vi driver virksomheten vår.

Gammel 25-08-08, 00:45   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva er en Momzilla? (Mumzilla, som i søsteren til Bridezilla? )

Gammel 25-08-08, 00:50   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er besserwisser et skjellsord? :må justere verdensbildet IGJEN!:

Det kommer helt an på. Når jeg kalles besserwisser er det (selvsagt) et kompliment. Når jeg omtaler svogeren min som besserwisser er det et skjellsord.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 00:54   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Eller så er noen så lei av sin veloppdragenhet og politiske korrekthet IRL, at de lever ut sitt rabiate jeg når de setter seg foran PC-en. Sånn for forandringens skyld.

Ja, men de møter (nesten) de samme rammene i de sosiale rommene, selv om de oppfører seg forskjellig.

Gammel 25-08-08, 00:58   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå flisespikker du fælt Skilpadda.

( )

Gammel 25-08-08, 01:02   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Manfight!

Gammel 25-08-08, 01:16   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er jeg, vaffal. :klar for grouphug:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 01:18   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Apropos dette med å tro på at foreldrene gjør det de tror er det beste for barnet. Det går faktisk an å tro at folk gjør ting i beste mening, men samtidig se at det de gjør er riv ruskende galt ut i fra common sense.

Jeg savner forresten en momzillasmiley.

Gammel 25-08-08, 01:19   #20
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg også vil vite hva en momzilla er.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.