Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 13:31   #1
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Nå har jeg jobbet i barnehage noen år, og det jeg har observert er at det er tre typer foreldre som henter seint/av og til for seint.
1. Pendlerene som sitter fast i kø eller bruker kollektivtraffikk
2. Turnusarbeidere som sliter med å få kabal til å gå opp mht vakter
3. Foreldre i permisjon/hjemmeværende. Disse leverer seint også.

Kun engang har jeg opplevd en forelder som av og til kom for seint med vilje.
H*n fikk ganske mye tilsnakk etterhvert.

Gammel 28-06-10, 13:46   #2
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Nå har jeg jobbet i barnehage noen år, og det jeg har observert er at det er tre typer foreldre som henter seint/av og til for seint.
1. Pendlerene som sitter fast i kø eller bruker kollektivtraffikk
2. Turnusarbeidere som sliter med å få kabal til å gå opp mht vakter
3. Foreldre i permisjon/hjemmeværende. Disse leverer seint også.

Kun engang har jeg opplevd en forelder som av og til kom for seint med vilje.
H*n fikk ganske mye tilsnakk etterhvert.

Hos oss er det de med de dyreste bilene, og viktigste jobbene som alltid henter for seint, og samtidig ikke har tid til å delta på foreldrekaffe, der barnehagen har innsamling til turer. Ergo de som tjener mest, bidrar minst til ungene i form av penger. De kommer nesten aldri på foreldremøter heller, og snakker i mobilen hele tiden i hentesituasjonen slik at man aldri får snakket noe særlig med dem heller..

Gammel 28-06-10, 13:58   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tormu, her.

Hos oss er det de med de dyreste bilene, og viktigste jobbene som alltid henter for seint, og samtidig ikke har tid til å delta på foreldrekaffe, der barnehagen har innsamling til turer. Ergo de som tjener mest, bidrar minst til ungene i form av penger. De kommer nesten aldri på foreldremøter heller, og snakker i mobilen hele tiden i hentesituasjonen slik at man aldri får snakket noe særlig med dem heller..

Her oser det fordommer...

Nå er jeg ikke i den kategorien der. Men seriøst - sånne foredrekaffeopplegg fra barnehagene er virkelig vanskelig. Ikke bare for de med viktige jobber og mye penger, men også for sånne som meg som går med vaktcaling og ikke kan løpe fra et rom med en pasient i for å rekke foreldrekaffe klokka halv tre. Heldigvis har mine barn en far som jobber i det private og har flexitid, men hadde det ikke vært for han, hadde de vært blant de som aldri har foreldrene sine der, stakkars. Barnehager er i så måte eksperter på kort varsling til ting som foregår alt for tidlig på ettermiddagen. Og når foreldre i tillegg blir bedømt etter sin evne til å få til slike ting i arbeidstiden synes jeg det er ganske dårlig gjort mot foreldregruppen. Innsamling til turer etc i barnehagesammenheng er vel forresten helt i grenseland av hva som kan betegnes som lovlig, spesielt hvis det blir forventet at alle bidrar.

Når det gjelder hentesituasjonen har jeg ennå til gode å se ansatte som gjerne skulle hatt kontakt for å snakke med hentende foreldre. Stort sett er det de ansatte som er travelt opptatt og foreldrene som står i kø i håp om å få høre et par ord om hvordan dagen har vært. Sånn sett fra den andre siden. Jeg er også helt enig med ac i at det er veldig begrenset hva man kan si om mennesker ut fra levering og henting i barnehagen. At man er stressa i den situasjonen betyr ikke at ikke freden senker seg med en gang man er ute av porten og har rukket barnehagen enda en dag.

Gammel 28-06-10, 14:04   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det blir så mye synsing om hva andre gjør, hvilke motiver de har, hva slags biler de har, hva de spiser til middag - hvorfor?

Ja, det finnes travle mennesker. Det finnes barn som vokser opp i travle familier. Det finnes mennesker som har mobilen på øret nesten hele dagen.

Og hva så?

Noen har jobber som krever mer enn 8-16. Noen har jobber som krever nattevakter. Noen må ta med seg jobben hjem. Noen må være tilgjengelige på telefonen. Noen må ha bakvakter. Noen driver egne firma. Noen har høysesong når andre har lavsesong.

Er det sånn at det kun er de som jobber 9-15 som kan være gode foreldre?

Og kan man virkelig måle foreldre-kvalitet ut i fra hvorvidt de småprater med de ansatte i barnehagen eller ikke?

Lenge siden jeg har sett så mye tullprat på ett sted.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 11:38   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det blir så mye synsing om hva andre gjør, hvilke motiver de har, hva slags biler de har, hva de spiser til middag - hvorfor?

Ja, det finnes travle mennesker. Det finnes barn som vokser opp i travle familier. Det finnes mennesker som har mobilen på øret nesten hele dagen.

Og hva så?

Noen har jobber som krever mer enn 8-16. Noen har jobber som krever nattevakter. Noen må ta med seg jobben hjem. Noen må være tilgjengelige på telefonen. Noen må ha bakvakter. Noen driver egne firma. Noen har høysesong når andre har lavsesong.

Er det sånn at det kun er de som jobber 9-15 som kan være gode foreldre?

Og kan man virkelig måle foreldre-kvalitet ut i fra hvorvidt de småprater med de ansatte i barnehagen eller ikke?

Lenge siden jeg har sett så mye tullprat på ett sted.

Enig, bina! Det oser av fordommer og rare tanker og meninger om folk her.

Gammel 08-07-10, 11:34   #6
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ojsann... her værer jeg ørlite grann fordommer mot folk som tjener og jobber mye og dertil har råd til fine biler. Ikke bra.

Gammel 28-06-10, 13:56   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, vet dere hvilke biler folk har også? Jeg er imponert. I vår barnehage har for øvrig nesten alle dyre biler og bisi jobber, og det er så vidt jeg vet ikke noe problem med at folk henter for sent. Det store rushet er 45-30 minutter før stengetid. De få gangene jeg har kommet ca. 15 min før er mine barn stort sett alene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:02   #8
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jøss, vet dere hvilke biler folk har også? Jeg er imponert. I vår barnehage har for øvrig nesten alle dyre biler og bisi jobber, og det er så vidt jeg vet ikke noe problem med at folk henter for sent. Det store rushet er 45-30 minutter før stengetid. De få gangene jeg har kommet ca. 15 min før er mine barn stort sett alene.

Vi ser da bilene når de kommer og henter ungene for de parkerer jo rett utenfor porten. Det jeg skulle fram til er at hos oss virker det som at det er de ressurssterke foreldrene som alltid har det travlest. Og de som jobber i lavstatusyrker/vanlige jobber er de som tar seg tid til å snakke med personalet og ikke virker så stressa. Altså motsatt enn det man skulle tro. F.eks en unge som har foreldre som jobber som eiendomsmeglere, de henter alltid sist, og har ikke vært på en eneste tilsteldning. Nå på sommeravslutningen satt gutten alene uten foreldre, og han var lei seg. to minutter før arrangementet var ferdig, kom faren kjørende i full fart og plukket ungen med seg uten et ord. Men jeg skal ikke generalisere.

Gammel 28-06-10, 14:07   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Vi ser da bilene når de kommer og henter ungene for de parkerer jo rett utenfor porten. Det jeg skulle fram til er at hos oss virker det som at det er de ressurssterke foreldrene som alltid har det travlest. Og de som jobber i lavstatusyrker/vanlige jobber er de som tar seg tid til å snakke med personalet og ikke virker så stressa. Altså motsatt enn det man skulle tro. F.eks en unge som har foreldre som jobber som eiendomsmeglere, de henter alltid sist, og har ikke vært på en eneste tilsteldning. Nå på sommeravslutningen satt gutten alene uten foreldre, og han var lei seg. to minutter før arrangementet var ferdig, kom faren kjørende i full fart og plukket ungen med seg uten et ord. Men jeg skal ikke generalisere.

Det er akkurat det du gjør. Generaliserer. Og da kan jeg generalisere tilbake og si "typisk barnehageansatt, har ikke annet å ta seg til enn å ta tiden på foreldre i hentesituasjonen og studere bilene deres".

Det kan være mange grunner til at folk ikke kan stille på foreldrekaffe, avslutninger og alt det andre som barnehagene arrangerer i løpet av året. Og de arrangerer alt dette på eget initiativ, men hevder at det er for foreldrene de gjør det. Og så passer det ikke for foreldrene alltid, og det er et sirkus for mange å få det til å gå opp, bytte vakter og så videre. For man strekker seg LANGT for å unngå at det er ens eget barn som sitter der for seg selv og er lei seg fordi at alle de andre foreldrene kom.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 11:41   #10
Elin

Elin sin avatar

Standard

Foreldre-kaffe er et tilbakevendende problem. For meg i min jobb er det klin umulig å komme på foreldrekaffe dersom jeg ikke har fri fra jobb den dagen. Det er ikke alle arbeidsgivere som aksepterer at man bare spaserer avgårde i arbeidstiden for å være med på alskens aktiviteter i barnehagen innenfor de barnehageansattes arbeidstid.

Gammel 08-07-10, 18:13   #11
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Foreldre-kaffe er et tilbakevendende problem. For meg i min jobb er det klin umulig å komme på foreldrekaffe dersom jeg ikke har fri fra jobb den dagen. Det er ikke alle arbeidsgivere som aksepterer at man bare spaserer avgårde i arbeidstiden for å være med på alskens aktiviteter i barnehagen innenfor de barnehageansattes arbeidstid.

Så det er nevnt, så er det ikke alle barnehageansatte som ønsker at foreldreting skal foregå i barnehagens åpningstid!!

Jeg er veldig imot det, det er noe av det tristeste som fins når det står igjen noen barn som ikke er "hentet" når tilstelninger starter, og det er alltid noen som må se på at "alle" de andre barna har foreldrene sine der og hygger seg, mens de ikke har det. Greit nok at de ansatte tar seg av de som ikke har foreldrene der, men det er ikke det samme som å ha en foresatt der.

Jeg tar ut ungen her i fri når hans barnehage har ting som vi ikke får vært med på, heldigvis har jeg besteforeldre som alltid stiller!!

Gammel 28-06-10, 14:18   #12
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

F.eks en unge som har foreldre som jobber som eiendomsmeglere, de henter alltid sist, og har ikke vært på en eneste tilsteldning. Nå på sommeravslutningen satt gutten alene uten foreldre, og han var lei seg. to minutter før arrangementet var ferdig, kom faren kjørende i full fart og plukket ungen med seg uten et ord. Men jeg skal ikke generalisere.

Jeg vet ikke hvordan det er med taushetsplikten deres eller hvor gjennkjennelig du er på nett, men hadde jeg vært så detaljert hadde det vært et klart brudd på min.( nå er ikke jeg så veldig anonym her inne da)

Gammel 28-06-10, 14:24   #13
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg vet ikke hvordan det er med taushetsplikten deres eller hvor gjennkjennelig du er på nett, men hadde jeg vært så detaljert hadde det vært et klart brudd på min.( nå er ikke jeg så veldig anonym her inne da)

Nå jobber ikke jeg i barnehage heller. Og det jeg skrev var et eksempel der foreldrene ikke har det yrket jeg beskrev, bare at de representerer min oppfatning av hvordan ting er. Men jeg tar kritikken angående generalisering og legger meg flat. Jeg skjønner at tidsklemma avhenger av fleksibiliteten man har på jobben. Samt at noen faktisk har unger i forskjellige barnehager og at det kan være vanskelig å ta seg tid.

Gammel 28-06-10, 15:53   #14
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Nå jobber ikke jeg i barnehage heller. Og det jeg skrev var et eksempel der foreldrene ikke har det yrket jeg beskrev, bare at de representerer min oppfatning av hvordan ting er. Men jeg tar kritikken angående generalisering og legger meg flat. Jeg skjønner at tidsklemma avhenger av fleksibiliteten man har på jobben. Samt at noen faktisk har unger i forskjellige barnehager og at det kan være vanskelig å ta seg tid.

Men det virker som om du gjør det ut fra det du beskriver. Vil det da si at du er en forelder i bhg som synser om de andre foreldrene? Det er enda verre enn at bhgansatte synser om foreldre, synes jeg.

Gammel 28-06-10, 14:30   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er overrasket over at eiendomsmegler blir tatt frem som høystatusyrke jeg.

Gammel 28-06-10, 14:33   #16
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei de har bare fine biler.

Gammel 28-06-10, 14:48   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg forsto det ikke som at det ble trukket fram som høystatusyrke, men som et yrke der man kan ha lange og uforutsigbare dager. Ellers er vel dette et yrke som alt annet, jeg misliker egentlig at man skal dra fram noe som helst som lavstatus eller høystatus.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:00   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hva er egentlig galt med en Toro middag nå og da? Vi bruker Toro både her og der, er det noe jeg ikke bør nevne i barnehagen? Spesiellt siden jeg sjelden henter tidligere enn 15-30 minutter før det stenger? Men kommer på foreldrekaffe altså, og har en billig bil

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:00   #19
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Kan virke som om enkelte her har litt vel såre tær??

Det var da veldig som enkelte ønsker å vri og vrenge på alt som skrives, og vri det til at det gjelder dem.

Endel av det som skrives her er "generelle betraktninger" fra endel av det de opplever i SIN hverdag som ansatt i bhg og skole. Det er ikke dermed sagt at det gjelder DEG.

Gammel 28-06-10, 14:15   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Kan virke som om enkelte her har litt vel såre tær??

Det var da veldig som enkelte ønsker å vri og vrenge på alt som skrives, og vri det til at det gjelder dem.

Endel av det som skrives her er "generelle betraktninger" fra endel av det de opplever i SIN hverdag som ansatt i bhg og skole. Det er ikke dermed sagt at det gjelder DEG.

Jeg må bare si at jeg ikke føler meg truffet av noe her. Men jeg synes det er litt _vel_ mange generelle betraktninger som er generaliseringer ut fra et meget snevert grunnlag. Og jeg kan glatt bruke meg selv som eksempel fordi jeg godt kan se for meg at vi er slike som fremstilles som tidsklemmeforeldre med barna på slep etter oss mens vi bare så vidt rekker barnehagen og ikke prioriterer tilstelninger i barnehagen (vel, det har vi så langt fått til, men dog). Poenget er at ting ikke alltid er slik det ser ut. Stresset man fremviser i hentesituasjonen kan glatt være kun på grunn av at barnehagen stenger snart og de ansatte skal hjem, og idet man er i bilen på vei hjem senker freden seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.