|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Ja, jeg vet at det er fylkesnemda som bestemmer omsorgsovertakelse, men det er vel barnevernet som setter i gang prosessen? Og jeg syns jo det er ganske merkelig at de ikke kan gripe inn i forhold til samværsforelder, men at de kan gå inn og starte en prosess om omsorgsovertakelse dersom den som har daglig omsorg følger en avtale som retten har bestemt.
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Det er akkurat slik det er, og det strider mot så godt som alles rettsfølelse. Enten må hovedforelder ha ansvaret og få lov til å bestemme om h*n synes det er trygt for barna å være hos samværsforelder, eller så har ikke hovedforelder ansvaret.
|
|
|
#3 |
|
Tittel og tittel....
|
Dette er jo bare helt utrolig. Jeg ville jo tenkt at dersom jeg hadde en god grunn til at mine barn ikke skal ha samvær med pappaen, selvsagt en litt mer alvorlig grunn enn at jeg syns han er dust, så burde jo jeg få bestemme det. Men jeg skjønner jo at det skal være særdeles gode grunner til at retten fradømmer samvær til den andre forelderen, og det bør det vel være, men dersom det foreligger fare for kidnapping, eller at samværsforelder har vært voldelig så syns jeg sannelig det er gode nok grunner.
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Der er nok ikke lovgiverne enige med deg. |
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, det er jeg enig i deg om, men i denne saken er det jo forsåvidt ingen tvil all den tid mannen er dømt for vold mot sin kone.
|
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Problemet her er vel at beskyldinger om vold, overgrep og kidnappingsfare brukes svært hyppig i barnefordelingssaker
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Det menes at den type beskyldninger brukes ofte. |
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det er jeg enig i. Men det utrolig er jo at de gangene barnevernet mener at barnet ikke skal være hos samværsforelder, så kan ikke barnevernet gripe inn, men sier til hovedforelder: DU må stoppe samvær. Om DU ikke stopper samvær med samværsforelder så kan ikke barna være hos deg heller, da tar vi barna. Og da har hovedforelder valget mellom å ikke stoppe samvær og risikere at barnevernet tar barna eller å stoppe samvær og bli dratt for retten for å sabotere samvær. Det er vanskelig å tro at det er sånn, men sånn er det faktisk.
|
|
|
#9 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne er jeg spent på jussen iMen, kan man ikke melde samværsforelder til barnevernet, slik at det opprettes en undersøkelse? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Dersom man bringer en sak inn for domstolene for å stanse samvær så vil som regel den som beskyldes for vold nekte. Blir man da ikke trodd så snubler man fint i denne på veien. Denne sier da at omsorgen kan sendes over til den andre forelderen. Man løper med andre ord en høy risiko ved å forsøke å stanse samvær fordi man samtidig beviser at man bryter denne.
Hvorvidt det finnes saker med reverserte kjønnsroller her aner jeg ikke. Jeg har ikke hørt om en slik dom. Men slike saker med den tradisjonelle kjønnsfordelingen finnes det mange av. Med både levende og døde barn som resultat. |
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Takk, jeg skal sjekke ut linkene og se om jeg blir noe klokere.
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iman kan melde til barnevern ved mistanke om omsorgssvikt ved samvær. Barnevernet åpner da sak overfor bostedsforelderen og forsøker å tvinge denne til å ordne opp ved å true med omsorgsovertagelse. De kan ikke gripe inn overfor samværshjem og er nødt til å gå på bostedshjemmet. |
|
|
|
#14 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne er jeg spent på jussen iHjelpes, håper det skjer en endring i lovverket i nær fremtid. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iAngående dette med at mange klager på vold og ender med diverse dommer i rettsapparatet. |
|
|
|
#16 |
|
Tankefull
|
Dette er skremmende.
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg bare sier det igjen, jeg. Det burde være barnevernets oppgave å ta hånd om saker hvor det er grunn til å mistenke vanskjøtsel, overgrep og vold, uavhengig av om det er hos en samværsforelder eller en "hel" familie. Det er for det første ikke rettferdig at slike saker må tas privat, og for det andre er det ikke til barns beste at man risikerer at den kompetente forelderen ikke gjør noe i slike saker (pga ressursmangel, frykt eller mangel på kunnskap om systemet). Sånn rent prinsipielt.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Jepp. |
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iHrmf. Jeg har nå forsøkt å diskutere denne saken med min elskede. Det første jeg får slengt i fjeset er jondet jeg er veldig enig i: "i alle dager, skal vi diskutere noe med Dagbladet og VG som kilde?!"
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Ingen grunn til å bli spydig. Du mente at det var feil at
|
![]() |
|