|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereNoen ganger det det, andre ganger ikke.
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Amen til det. Det er jo det som er hele poenget med å ha menneskelige saksbehandlere og ikke automatiserte prosesser, at det skal kunne være noen som har skjønn til å kunne bestemme.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men akkurat dette skjønner jeg ikke hvorfor er et problem. Gjør det virkelig noe om du "lyver" på meldekortet ditt da? Det har jo ingenting å si, poenget er at de må formulere det på en eller annen måte, de aller fleste har et tiltak, men ikke nødvendigvis noe mer enn "gå i behandling".
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereDa dette ble innført, ble det jo sagt at det skulle være en lav terskel for å frita folk fra meldekort. Men om det er det i praksis vet jeg ikke. NAV-kontoret der svigerinnen min jobber fikk tilsnakk for å godkjenne for få søknader om meldekort-fritak.
![]() |
![]() |
#5 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereHvis NAV godtar fullmakt så er jo dette en løsning. I de tilfellene hvor det ikke gis fritak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Men hva er egentlig poenget med meldekortene da? Å sjekke hvem som har noen de kan be gjøre dette for seg? |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereLitt på siden, men jeg har fått en megastor kvise midt i pannen.
![]() |
![]() |
#8 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Wow! Og |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereVeldig enig, Jessica.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jeg må si at dette er absolutt det vanskeligste med jobben min. Oftest leter jeg etter muligheter/smutthull i regelverket dersom det kommer bruker til gode. De aller fleste jeg jobber sammen med legger virkelig godviljen til altså. Noen ganger er det så klart helt greit å gi avslag, men da er folk som egentlig ikke helt har skjønt hva de har søkt om eller som er så langt unna at er lett. Noen ganger er det er gode å kunne utvide skjønn og noen ganger er det en pine. Har et stort ansvar siden vedtakene vi fatter har så utrolig stor betydning for enkeltskjebner. (jobber med AAP og uføre) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
weird
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg leste forresten en oppklarende bloggpost i går:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Interessant lesestoff. For det er nok som bloggeren sier, veldig mange over 60 som drar statistikken opp. Og de jeg kjenner over 60 og som feks går på midlertidig ufør i påvente av alderspensjon, de er absolutt ikke i stand til å være i jobb. Og gudene skal vite at de har en arbeidsmoral av en annen verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
weird
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereProblemet er vel når gjennomføringen blir for vanskelig eller systemet blir en merbelastning. Det er jo lett å se på meldekortsystemet med friske øyne og tenke at dette er en bagatell. For de som sliter med det er det jo ofte samme årsak til at de trenger ytelsene som gjør gjennomføringen av meldekortsendingen vanskelig.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Selvsagt, men da er det jo meldekortet i seg selv som er problemet, ikke at man på "lyve" på det.
![]() |
![]() |
#15 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereKlart det er et problem at det blir greit å lyge på meldekortet. Da mister det mer og mer kredibilitet, og vi får gråsoner.
![]() |
#16 |
Passiv
|
... og sikkert enda en ny kontrollgreie. Om mange nok jukser på meldekortet så får man sikkert et system med pålogging via bankid, webkamera for gjenkjennelse av øyet på den som skal levere meldekort og en rekke logiske spørsmål for å sikre at vedkommende holder fokus. |
![]() |
![]() |
#17 |
weird
Slik jeg har forstått det så er tiltaket knyttet til helseproblemet en ting og annen sykdom noe annet. Altså lyver man forsåvidt ikke, men det er dårlig presisert på kortet.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
|
Jeg er enig i alt kie sier. Indirekte ljuger jeg ikke. Det bare stemmer dårlig på en måte. Jeg er ikke i noe tiltak for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg kjenner også folk som "lyger" på meldekortet. Det er nemlig ingen ordning for å melde fra dager der man tar seg av barna sine (syke barn, opplæringspenger, pleiepenger etc) når man går på AAP. Og når det blir mange nok slike tilfeller, så blir meldekortene vanskelige å bruke.
![]() |
Emneord |
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|