|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!det er mer det at jeg innbiller meg at dere lærer noe mer enn pedagogikk. Sånn FAG! Jeg har jo ikke hatt norsk siden vgs, historie siden ungdomsskolen, ikke geografi eller samfunnsfag heller (jeg har samfunnsøkonomi da, og økonomisk historie...) Det synes jeg lærere burde ha.
|
|
#322 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærerstreik!
Man kan komme seg gjennom hele grunnskolelærerutdanning uten noen av disse fagene. Jeg har norsk fordi jeg har valgt det, men på 5-10 er ingen fag annet enn pedagogikk obligatoriske. Jeg har valgt naturfag som fag II, og det blir sannsynligvis de eneste skolefagene jeg får studiepoeng i.
|
|
|
#323 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lærerstreik!Jeg lurer på: Hvor mye samarbeider lærere, altså hvor mye av tiden deres brukes til samhandling, felles planlegging, osv? Jeg hørte noen nevnte en time i uka eller noe og det høres så veldig lite ut, og jeg ble overrasket over at man fortsatt jobber så individuelt i skolen. (Hos oss jobber de sammen hele tiden, så det er jo i helt andre enden av skalaen, men likevel).
|
|
#324 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg har vært vant til at det er pålagt samarbeid ca 4-6 timer i uka, og ellers er det forventet at man samarbeider etter behov, og det er det jo ofte. Vi sitter jo også ved siden av hverandre hele dagen, så det blir mye spontant samarbeid. |
|
|
|
|
#325 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærerstreik!Formalisert samarbeid er omtrent 4 timer. Så kommer jo alt det spontane i tillegg. Vi sitter jo oppå hverandre, så det er ikke til å unngå. Men når det gjelder undervisning legger vi rammene sammen. Detaljer tas alene, men andre med samme fag blir ofte spurt. |
|
|
|
|
#326 |
|
Fartsfantom
|
Det er avhengig av skoleslag tenker jeg. I grunnskolen, både barneskolen og ungdomsskolen, har sterke tradisjoner for samarbeid i hvert fall på de skolene jeg har vært innom. Ofte deler lærerne på samme trinn kontor, noe som gjør det lettere å samarbeide. På videregående er det ikke like lange tradisjoner for like tette samarbeidsbånd. Der jeg jobber lager vi terminplaner sammen, samt periodeplaner. Vi deler arbeidsplanene som kan strekke seg over flere uker til sammen, i tillegg til å dele opplegg. Selve planlegginga over hva som skal gjøres fra time til time gjøres individuelt, fordi vi lærere er forskjellig, elevene er forskjellige fra klasse til klasse. Hva som fungerer i en klasse fungerer kanskje ikke i en annen. Derfor kan vi heller ikke snu bunken. I tillegg bytter vi noen stiler på samme trinn for å sikre at vi retter likt, er like strenge/snille. Vi gir de samme oppgavene også. Hvor mange timer dette utgjør pr.uke vet jeg ikke. Jeg har ikke telt, men det er nok til at elevene er fornøyde og føler at det ikke spiller noen rolle hvor de er elev. Og det er det som teller, er det ikke? Jeg tror det ikke fins et bestemt svar for hva som er rett, for hvor mange timer som er nødvendig pr.uke for at elevens læring blir bra. |
|
|
|
|
#327 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Pålagt samarbeid er ikke mer enn en til to timer hos oss, da er det team eller seksjonsarbeid. Frivillig er det mye samarbeid mellom flere av oss, mens noen nok samarbeider mindre. Nå er det vanskelig å være lærer uten å samarbeide, mener jeg. Tenker jeg bruker rundt 4 timer utenom det pålagte. Varierer fra 2-6 pr uke.
|
|
#328 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Lærerstreik!Teamtid 1 time pr uke, og så har vi rektors time, der h*n kan disponere tiden vår. Vi har altså to timer bunden samarbeidstid på uke. |
|
|
|
|
#329 |
|
Dig for victory!
|
Men det er vel rom for å binde mer tid på andre tidspunkt enn undervisningstida også med dagens avtale? Eller går det ikke opp i ungdomsskolen? Hos oss er de i alle fall klare på at de har rom til å binde enda mer tid til samarbeid enn de alt har gjort, men de har valgt å la oss styre det en del sjøl. Det kommer jo an på hvordan timeplanen legges også... Jeg har for øvrig bunden arbeidstid til 16.00 2-3 dager i uka, vi har gjerne klasselærermøter etter undervisningsslutt klokka 15.00.
|
|
|
#331 |
|
© All rights reserved
|
Nei, det går ikke hos oss i alle fall. Vi har såpass mange undervisningstimer at det er sjelden vi har mellomtimer samtidig. Alt samarbeid må derfor legges til etter undervisningen om alle skal få bli med.
På ungdomstrinnet er det 22 timer. |
|
|
|
|
#334 |
|
Fartsfantom
|
På vgs skal vi være på skolen 29 timer. Man kan, ved partsenighet, binde opp flere timer. Hvor mange av disse timene er i selve klasserommet avhenger av fagene man har, om en er klasseforstander, om en er tillitsvalgt, om en har andre funksjoner med prosenttillegg. |
|
|
|
|
#336 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærerstreik!Hos oss disponerer rektor 3 timer i uka (brukes til info-tid, prosjekter som Vurdering for læring og Bedre læringsmiljø, erfaringsutveksling, deling av opplegg, samarbeid rundt aldersblandede opplegg, kursing osv). I tillegg er vi pålagt å legge inn minimum 1,5 timer teamsamarbeid. De fleste legger inn mer. Mitt team har enighet om 3 timer i uka - mer ved behov. Vi har inntil 6 timer der vi alle stort sett er på skolen (ikke medregnet hulltimer) som vi kan bruke til samarbeid dersom vi trenger det.
|
|
#337 |
|
både her og der
|
Sv: Lærerstreik!Jeg underviser 18 timer i 100 % stilling (hver time er 45 min min) på vgs i norsk og språkfag (+ kontaktlærer). Vi som har norsk på samme trinn møtes to timer i uka og samarbeider om terminplaner, innleveringsoppgaver og terminprøver. Ellers er det varierende grad av samarbeid. Mandag ettermiddag er det møtetid (avdelingsmøte, fagmøter eller fellesmøte med rektor). Jeg jobber på en stor skole, så samarbeid i alle fag er praktisk vanskelig.
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002) Sist redigert av cora : 01-07-14 kl 21:07. |
|
|
|
|
#338 |
|
Fartsfantom
|
Jeg glemte selvsagt personalmøter, fagseksjonsmøter, de som er kontaktlærere har også trinnet, klasseforum smøger. Alt dette er møter som er pålagt. Fagsamarbeid som beskrevet over (sitert tekst) er ønsket, men frivillig. Mange lærere ønsker dette fordi en blir tryggere osv, og derfor gjennomføres slike møter. |
|
|
|
|
#339 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lærerstreik!I går hadde jeg en interessant prat med en lærerstudent. Hun er halvveis i studiet nå, og er en både meget smart og meget sympatisk person som jeg tror kommer til å bli en veldig god lærer med tiden. Men hun hadde brukt lang tid på å lande på læreryrket og at det var det hun ville. Hun hadde følt på at studiet og yrket hadde lav prestisje, og siden hun hadde karakterer til å komme inn på absolutt alt hun ville av studier så fikk hun mange signaler på at hun "sløste bort" snittet sitt på et studie som alt mulig rask kunne komme inn på. Det var ganske tankevekkende. Hun syns ellers også at studiet var ekstremt enkelt og lite arbeidskrevende og at det lett fikk sisteprioritet fordi det var sånn plankekjøring (og hun har A i alle fag).
|
|
#340 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærerstreik!Hvis hun er "skoleflink" ville hun nok fått gode karakterer uansett studium. Hvis det er lett å studere, kan hun, som jeg gjorde, ta et ekstra fag om det passer med timeplanen. Likevel skjønner jeg godt at folk som kan komme inn på studier som vil gi bedre lønn og større status, ikke velger lærerutdanning. Jeg kjenner til flere som går lektorprogrammet på høyskoler og disse er studenter med svært gode karakterer fra videregående.
![]() |
|
|