Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Retningslinjer for sosialt samvær nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-20, 23:12   #321
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det virker som flere åpner opp litt nå. Hva kommer det av? Å la barn møtes uten voksne er ikke greit i min verden.

Vi må kanskje leve slik lenge. Nå vet jeg ikke hvor store barn det er snakk om, men om de er store nok til å forstå at de må holde avstand så er det vel ikke noe i veien for det?

Gammel 04-04-20, 23:44   #322
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

6-åringen min leker ute med et søskenpar på samme alder. Jeg fotfølger de ikke.

Gammel 04-04-20, 23:47   #323
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

9 åringen min har vært ute sammen med sine to lekevenner nesten hele dagen. Uten at vi har forfulgt dem. Det er grenser for hvor tett på hverandre de kommer, de har gått på ski. Og hver gang jeg har sett dem, holdt grei avstand. Så, nei. Jeg forfølger henne ikke.

Det gjør jeg i større grad med 4 åringen som får leke ute alene sånnsett men som trenger hjelp når hun går på ski rundt huset vårt

Gammel 04-04-20, 23:57   #324
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jentungen min leker med nabojenta uten fotfølging. De får beskjed om å holde avstand, og begge er opptatt av å følge reglene, men jeg kan ikke garantere at de ikke glemmer seg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 00:08   #325
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva pokker er det de driver med i hovedstaden da? https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 00:11   #326
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi må kanskje leve slik lenge. Nå vet jeg ikke hvor store barn det er snakk om, men om de er store nok til å forstå at de må holde avstand så er det vel ikke noe i veien for det?

Dette. Det står ingen steder i retningslinjene at barn ikke skal kunne være sammen utendørs uten overvåking.

Jeg kjenner at begeret mitt begynner å bli fullt når det gjelder folk som klager på at andre ikke forholder seg til Fasiten på samme måte som dem sjøl. «Jeg skulle handle jeg, men det var SÅ mange biler på parkeringsplassen, så jeg måtte snu. Hvorfor kan ikke folk bare gjøre som meg, så blir det færre kunder?»

Gammel 05-04-20, 00:12   #327
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som flere åpner opp litt nå. Hva kommer det av? Å la barn møtes uten voksne er ikke greit i min verden.

Mener du alle barn skal forfølges? Uavhengig av alder?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 00:33   #328
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men hva pokker er det de driver med i hovedstaden da? https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799

Indre Oslo er Norges mest tettbygde strøk. Når folk der skal starte turen hjemmefra så er det i bygatene. I tillegg er nabogata gravd opp til et digert høl, slik at det er tilnærmet umulig å gå der. Det finnes ikke hager og skog man kan henge i. Man bor med inngangen sin ut mot strøkets handlegate.

Bildet til Dagbladet er tatt med zoom på en strekning som går over tre kvartaler, rundt 700 meter.

Ja, det var nok for mange folk ute, og det hjalp ikke av en polkø (som riktignok var spacet ut helt riktig, om Dagbladet hadde giddet å ta bilde av den rett fra siden, og en vinduskonsert som ikke var særlig smart sider den fikk folk til å gå saktere forbi. Men flere som var på løkka i dag melder om relativt lite folk, sammenliknet med andre lørdager. Og slett ingen «17. mai-stemning». Jeg har gått ned den gata hver 17. mai i snart 10 år, det tipper jeg ikke vedkommende som kommenterte har.

Men guess what? Når noen av de 50.000 innbyggerne i Grünerløkka som ikke har andre steder å gå ut enn i gata gjør det, så blir det litt folk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 00:51   #329
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

FHI er fortsatt mindre strenge enn mange i denne tråden.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...-og-isolering/

Det ER fortsatt forskjell på karantene, isolasjon og friske folk som holder seg hjemme. Hvis det var meningen at dette skulle tolkes strengere, hadde de sagt det. :rema1000:

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 08:07   #330
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Vår kommune har iallefall regel om tilsyn av barn på idrettsanlegg iallefall:

"Barn under 15 år skal være under tilsyn fra en voksen"

Nå har jeg uansett en 5 åring som alltid må ha oversikt over og en 16 åring som kun har vært ute med oss.

Gammel 05-04-20, 08:20   #331
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke oppfattet at man bør fotfølge barn nei. 1-2 grensen er nettopp satt fordi man tenker de uansett ikke holder den avstanden. Derfor færre. Det virker jo fornuftig. Niåringen har ikke truffet noen, men når hun en gang skal det har jeg ikke planer om å fotfølge henne. Femtenåringen har foreløpig 1 venn han treffer, de er selvsagt alene.

Om man tenker de er 5 stk og ikke klarer holde avstand, bør man følge med, men da er det vel bedre å ta et lavere antall enn 5.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 08:37   #332
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ift at man kan være 5 stykker utendørs, er dette 5 voksne og barn. Ikke 5 barn. Barn kan få ha en til 2 faste leke venner. Men de skal være ute, og ha avstand. Hvis barna er for små til å overholde det må man som voksen føge med. Eller la være å la dem treffe venner.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 08:40   #333
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ift at man kan være 5 stykker utendørs, er dette 5 voksne og barn. Ikke 5 barn. Barn kan få ha en til 2 faste leke venner. Men de skal være ute, og ha avstand. Hvis barna er for små til å overholde det må man som voksen føge med. Eller la være å la dem treffe venner.

Det er 5 stykker som klarer holde anbefalt avstand. Mange ungdommer vil klare det. Uten at min ungdom er med så mange.

I innlegget fra ass.dir i Helsedirektoratet som jeg lenker til i koronatråden (hva med å slå sammen de trådene?) står det forøvrig at de sier 1-2 for barn fordi de ikke tror de greier holde avstand i stor grad.
Når det er sagt, tenker jeg at jeg ikke gidder la min 4-åring leke med noen fordi de er helt oppi hverandre. Men om vi hadde delt hage med en venn av ham, hadde vi sikkert gjort det. Da hadde vi selvsagt fulgt med. Men det gjør vi jo til vanlig også.

Gammel 05-04-20, 08:53   #334
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Apan: da har jeg misforstått. Så hvis de har to faste leke venner trenger de ikke holde avstand?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 09:01   #335
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Du kan jo lese her.
https://www.dagbladet.no/kultur/vi-h...o/72321523/amp

Trenger og trenger. Det er klart de bør holde litt avstand. Det sier jo seg selv, men det blir jo litt hva man greier. 2 meter avstand er vel ikke realistisk med barn, det er også slik jeg oppfatter budskapet her. Men jeg kommer til å be min niåring forsøke holde avstand i den grad de greier.

Jeg synes logikken i innlegget er ganske klar i alle fall, i motsetning til mye annet som er publisert.

Gammel 05-04-20, 09:03   #336
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg ser det ikke står direkte at de ikke tror barn klarer holde avstand (mente jeg hadde lest det før), men du ser at 2 meter står for voksne der de er 5 sammen.

Gammel 05-04-20, 09:11   #337
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Vår kommune har iallefall regel om tilsyn av barn på idrettsanlegg iallefall:

"Barn under 15 år skal være under tilsyn fra en voksen"

Nå har jeg uansett en 5 åring som alltid må ha oversikt over og en 16 åring som kun har vært ute med oss.

Samme regler rundt her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 09:15   #338
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

På anlegg er det jo beskrevet anvendelse av 5 personer med 2 meter - regelen. Det virker jo rimelig vanskelig ved fotballspill for barn og unge, så det blir jo noe annet enn å overvåke 2 barn i egen hage for eksempel.

Gammel 05-04-20, 09:31   #339
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Indre Oslo er Norges mest tettbygde strøk. Når folk der skal starte turen hjemmefra så er det i bygatene. I tillegg er nabogata gravd opp til et digert høl, slik at det er tilnærmet umulig å gå der. Det finnes ikke hager og skog man kan henge i. Man bor med inngangen sin ut mot strøkets handlegate.

Bildet til Dagbladet er tatt med zoom på en strekning som går over tre kvartaler, rundt 700 meter.

Ja, det var nok for mange folk ute, og det hjalp ikke av en polkø (som riktignok var spacet ut helt riktig, om Dagbladet hadde giddet å ta bilde av den rett fra siden, og en vinduskonsert som ikke var særlig smart sider den fikk folk til å gå saktere forbi. Men flere som var på løkka i dag melder om relativt lite folk, sammenliknet med andre lørdager. Og slett ingen «17. mai-stemning». Jeg har gått ned den gata hver 17. mai i snart 10 år, det tipper jeg ikke vedkommende som kommenterte har.

Men guess what? Når noen av de 50.000 innbyggerne i Grünerløkka som ikke har andre steder å gå ut enn i gata gjør det, så blir det litt folk.

Frustrerende når bildet lyver litt, og journalistene bare vil ha klikk.

Det jeg reagerte på i denne sammenheng er å se lokale folk fra her vi bor som flagget på SoMe med at de dro INN til løkka på en lørdag som i går. Når vi har så mange andre steder å være her ute....

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 09:37   #340
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har en bpa (20-årene gammel) som også jobber i hjemmesykepleien som jeg føler er veldig uforsiktig i forhold til smittereglene. Jeg kjenner jeg er litt bekrymet. Hen jobber med mange i det daglige og meg 12t uka.
Jeg bor i boffelskap og det e viktig å ikke få smitte inn her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.