|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#321 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Juletråden 2022Da jeg jobbet i klesbutikk (Lindex) i nittenpilogbue var det bare blide og fornøyde folk som kom innom på formiddagen nyttårsaften for å kjøpe strømpebukse. Vi solgte nesten bare strømpebukser den dagen. De andre dagene i romjula var det mye byttemas, og kunder som var sure fordi de ikke fikk lov til å bytte truser. Eller fordi de ikke kunne returnere én genser og få to like gensere tilbake, siden de nå var på halv pris.
![]() |
#322 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg jobba på bokhandel i studietida. Ingenting var artigere enn å jobbe julaften formiddag, det var utrooolig hvor gode salg man kunne gjøre når de desperate mennene i førti-femtiåra kom inn og skulle ha alle julegavene de ikke hadde skaffa.
![]() |
#323 |
Semiaktiv
![]() Sv: Juletråden 2022Det verste på Lindex i førjulstida var de godt voksne (på den tida, ca dobbelt så gamle som meg) mannfolka som først hadde vært på bar og drukket seg til mot, og kom gjerne flere i følge, for å kjøpe pent undertøy i gave til konene/kjærestene/elskerinnene sine.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-11-22 kl 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg kan i alle fall bevitne at i kolonialbutikken på julaften eller nyttårsaften er det ikke dem med god tid og julestemning i kroppen som kommer.... Derimot dem som "MÅÅÅ ha poteter for alle var grønne i den andre posen!" og det var ofte vår feil. Eller så var det vår feil at vi var utsolgt for kålrabi den siste halvtimen før stenging.
![]() |
#325 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har gjestelista klar for julaften. Det blir min eldste bror med samboer og bonusniese med datter, samt bonusnevø med kone, så da blir vi 11 stykker faktisk, hvorav en fireåring. Det blir koselig.
![]() |
#326 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Juletråden 2022Artig at flere påpeker at det er menn som handler på julaften. Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg selv ikke setter min fot utenfor huset på julaften og at hvis noen fra familien vår i det hele tatt befinner oss i en butikk den dagen så er det mannen min fordi jeg har glemt sopp til kalkunstuffing, beregnet for lite fløte eller noe sånt eller fordi juletrelysene ikke virket da vi pyntet treet dagen før og vi ikke hadde flere pærer igjen.
![]() |
#327 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Juletråden 2022
Haha, da jeg jobbet i matbutikk på 90-tallet var det nettopp menn med barn som kjøpte frukt, melk, fløte osv.på julaften.
![]() |
#328 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Juletråden 2022Julaften har jeg vært innom butikken en gang. Inn på kjøpesenteret, på blomsterbutikken, for å kjøpe juleblomsten til min bestemor, som det hadde vært en misforståelse mellom meg og min bro om hvem som skulle kjøpe.
![]() |
#329 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Juletråden 2022Det er alltid ett eller annet vi har glemt på julaften sånn at noen er ute og handler. Da jeg jobbet i matbutikk på 90-tallet var julaften koselig. De som handlet hadde liten kurv og bare småtterier i den. Unntatt den ene naboen som bodde alene og aldri hadde besøk som kjøpte hverdagsmat. Det var trist. Nå om dagen tror jeg folk er mer sent ute og forventer fulle disker helt til siste slutt.
![]() |
#330 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg hadde fått høyt blodtrykk om jeg skulle ventet til siste liten med å handle.
![]() |
#331 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Juletråden 2022
![]() |
#332 |
|
![]() Sv: Juletråden 2022Mannen min jobbet i bokhandel da han gikk på vgs. og det var visst helt krise. Veldig langt fra hyggelig. Jeg jobbet på en litt bortgjemt Meny og jeg husker det som rolig koselig i jula.
![]() |
![]() |
#333 |
Semiaktiv
![]() Sv: Juletråden 2022Setter heller aldri mine ben utenfor huset på julaften. Ingen andre i familien heller. Da skal alt være ferdig, og det skal trollkoses hele dagen. Ungene er 17, 15 og 15, og skal fortsatt sitte i ny pysj med godteri fra julestrømpene sine og se Julemorgen på NRK.
![]() |
#334 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Juletråden 2022Det eneste grunnen til å gå ut julaften er for å få litt luft, type tur i nabolaget. Ikke handle nei.
![]() |
#335 |
![]() Sv: Juletråden 2022Vi er ut av huet og forbi senteret uansett da, dengang jeg kjøpte den blomsten til min bestemor var jeg på vei for å levere den, og nå i senere tid når vi har sluttet å besøke henne, så skal vi besøke mine foreldre. Jeg er oppvokst med å besøke besteforeldre på fotmiddagen, og det fortsetter vi med
![]() |
#336 |
![]() Sv: Juletråden 2022Men 23. er jo arbeidsdag og handledag, for melk og fløte og fruk og alt annet med ikke sånn superlang holdbarhet. Det tar jeg gjerne 23 på morgenen, heller enn 22. på kvelden..
![]() |
#337 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har det ganske travelt på julaften, men det er fordi jeg ønsker å tenne lys på gravene. De er spredt rundt om i distriktet, så da tar det litt tid.
![]() |
#338 |
Semiaktiv
![]() Sv: Juletråden 2022Ja, den 23. handles det siste, det som må være ferskt. Frukt, melk og fløte f.eks.
![]() |
#339 |
![]() Sv: Juletråden 2022Ja, familie-lokalisering er forskjellig I min oppvekst var mine besteforeldre bosatt i samme skolekrets som jeg gikk på barneskole, så mamam satte ribba på damping før frokost, slo av platene når vi dro til mormor og morfar, så kom vi hjem, da gikk de og satte på potetene og satte på igjen plata men jeg og bror min gikk til farmor og farfar, som var naboene våre, så kom mine foreldre dit, på denne måten traff jeg de aller fleste tantene, onklene og søskenbarna mine på julaften, ettersom alle gjorde dette. (Bortsett fra de som bodde langt unna)
![]() |
#340 |
koko
|
![]() Sv: Juletråden 2022Det beste jeg har gjort er å foreslå (og få gjennomslag for) at vi fire som bor her i huset feirer hjemmehjul i fred og ro, bare vi. Helt nydelig er det.
![]() |
|
|