Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2022

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-22, 20:11   #321
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2022

Da jeg jobbet i klesbutikk (Lindex) i nittenpilogbue var det bare blide og fornøyde folk som kom innom på formiddagen nyttårsaften for å kjøpe strømpebukse. Vi solgte nesten bare strømpebukser den dagen. De andre dagene i romjula var det mye byttemas, og kunder som var sure fordi de ikke fikk lov til å bytte truser. Eller fordi de ikke kunne returnere én genser og få to like gensere tilbake, siden de nå var på halv pris. Julaften jobbet jeg aldri.

Gammel 07-11-22, 20:13   #322
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobba på bokhandel i studietida. Ingenting var artigere enn å jobbe julaften formiddag, det var utrooolig hvor gode salg man kunne gjøre når de desperate mennene i førti-femtiåra kom inn og skulle ha alle julegavene de ikke hadde skaffa.

Gammel 07-11-22, 20:21   #323
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste på Lindex i førjulstida var de godt voksne (på den tida, ca dobbelt så gamle som meg) mannfolka som først hadde vært på bar og drukket seg til mot, og kom gjerne flere i følge, for å kjøpe pent undertøy i gave til konene/kjærestene/elskerinnene sine. Alle de teite og slibrige kommentarene og vitsene som jeg hadde hørt tusen ganger før, som bare vitnet om at de var superkleine og ukomfortable i situasjonen.

Sist redigert av My : 07-11-22 kl 21:15.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 20:56   #324
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan i alle fall bevitne at i kolonialbutikken på julaften eller nyttårsaften er det ikke dem med god tid og julestemning i kroppen som kommer.... Derimot dem som "MÅÅÅ ha poteter for alle var grønne i den andre posen!" og det var ofte vår feil. Eller så var det vår feil at vi var utsolgt for kålrabi den siste halvtimen før stenging.

Det er ofte kos å jobbe i butikk...jul og nyttår er ikke den tia! Ikke i kolonialbutikken i alle fall.

Gammel 07-11-22, 22:02   #325
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gjestelista klar for julaften. Det blir min eldste bror med samboer og bonusniese med datter, samt bonusnevø med kone, så da blir vi 11 stykker faktisk, hvorav en fireåring. Det blir koselig.

Lille julaften skal vi til min yngste bror på kveldsmat, så da får vi feiret litt med dem også. Jeg gleder meg!

Lillebror skal jobbe absolutt hele jula, men både lille julaften og julaften er han ferdig 18.30, så han har kveldene da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 07:17   #326
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Artig at flere påpeker at det er menn som handler på julaften. Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg selv ikke setter min fot utenfor huset på julaften og at hvis noen fra familien vår i det hele tatt befinner oss i en butikk den dagen så er det mannen min fordi jeg har glemt sopp til kalkunstuffing, beregnet for lite fløte eller noe sånt eller fordi juletrelysene ikke virket da vi pyntet treet dagen før og vi ikke hadde flere pærer igjen.

Gammel 08-11-22, 08:20   #327
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Artig at flere påpeker at det er menn som handler på julaften. Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg selv ikke setter min fot utenfor huset på julaften og at hvis noen fra familien vår i det hele tatt befinner oss i en butikk den dagen så er det mannen min fordi jeg har glemt sopp til kalkunstuffing, beregnet for lite fløte eller noe sånt eller fordi juletrelysene ikke virket da vi pyntet treet dagen før og vi ikke hadde flere pærer igjen.

Haha, da jeg jobbet i matbutikk på 90-tallet var det nettopp menn med barn som kjøpte frukt, melk, fløte osv.på julaften.

Gammel 08-11-22, 08:37   #328
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Julaften har jeg vært innom butikken en gang. Inn på kjøpesenteret, på blomsterbutikken, for å kjøpe juleblomsten til min bestemor, som det hadde vært en misforståelse mellom meg og min bro om hvem som skulle kjøpe.

Ellers har jeg mange år stått lille julaften utenfor obs når de åpner, med handleliste. Det er egentlig fredelig og rolig da, det står en gjeng der, alle med liste, og jeg får på plass alt som mangler til jul. Vi har halvarbeidsdag 23.12 og jeg pleier avspassere den om jeg kan, så da er det helt greit å stå der kl 8 når de åpner.

Gammel 08-11-22, 08:42   #329
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er alltid ett eller annet vi har glemt på julaften sånn at noen er ute og handler. Da jeg jobbet i matbutikk på 90-tallet var julaften koselig. De som handlet hadde liten kurv og bare småtterier i den. Unntatt den ene naboen som bodde alene og aldri hadde besøk som kjøpte hverdagsmat. Det var trist. Nå om dagen tror jeg folk er mer sent ute og forventer fulle disker helt til siste slutt.

Gammel 08-11-22, 08:50   #330
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde fått høyt blodtrykk om jeg skulle ventet til siste liten med å handle. Jeg er ikke helt der at jeg kjøper julegaver i august liksom, men jeg er en planlegger, jeg skriver lister og jeg er alltid ute i god tid.

Gammel 08-11-22, 08:52   #331
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Haha, da jeg jobbet i matbutikk på 90-tallet var det nettopp menn med barn som kjøpte frukt, melk, fløte osv.på julaften.

Det samme husker jeg; og jeg mener bestemt folk var blide og glade.

Gammel 08-11-22, 08:52   #332
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min jobbet i bokhandel da han gikk på vgs. og det var visst helt krise. Veldig langt fra hyggelig. Jeg jobbet på en litt bortgjemt Meny og jeg husker det som rolig koselig i jula.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 09:01   #333
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Setter heller aldri mine ben utenfor huset på julaften. Ingen andre i familien heller. Da skal alt være ferdig, og det skal trollkoses hele dagen. Ungene er 17, 15 og 15, og skal fortsatt sitte i ny pysj med godteri fra julestrømpene sine og se Julemorgen på NRK. Frokosten/brunsjen blir jo ganske sein og ganske langvarig, og det skal sees både Disney og Askepott, poteter og kålrot skal skrelles og fruktsalaten skal forberedes, bord skal dekkes og pyntes, pysjen skal byttes med finklær, og innimellom der skal vi også skvise inn en lunsj med risengrynsgrøt med mandel ... Nei, handle må vi gjøre andre dager.

Gammel 08-11-22, 09:06   #334
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det eneste grunnen til å gå ut julaften er for å få litt luft, type tur i nabolaget. Ikke handle nei.

Gammel 08-11-22, 09:09   #335
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi er ut av huet og forbi senteret uansett da, dengang jeg kjøpte den blomsten til min bestemor var jeg på vei for å levere den, og nå i senere tid når vi har sluttet å besøke henne, så skal vi besøke mine foreldre. Jeg er oppvokst med å besøke besteforeldre på fotmiddagen, og det fortsetter vi med

Ja, bortsett fraat i år skal vi i kirken også, eldstemann skal krysse av for enten gudstjeneste 24 eller 25 på kikekortet sitt i år, konfirmant som han er, og 25. passer enda dårligere, d har vi bursdagsselskap for lillesøster (og, ehh, frokost i kirketiden) så vi får ta det julaften. Det kan jo være koselilg det.

Gammel 08-11-22, 09:11   #336
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men 23. er jo arbeidsdag og handledag, for melk og fløte og fruk og alt annet med ikke sånn superlang holdbarhet. Det tar jeg gjerne 23 på morgenen, heller enn 22. på kvelden..

Gammel 08-11-22, 09:14   #337
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det ganske travelt på julaften, men det er fordi jeg ønsker å tenne lys på gravene. De er spredt rundt om i distriktet, så da tar det litt tid.

Gammel 08-11-22, 09:27   #338
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, den 23. handles det siste, det som må være ferskt. Frukt, melk og fløte f.eks.

Jeg er oppvokst med besteforeldre og annen slekt ca 150 mil unna, og ungene mine har heller ingen besteforeldre i byen. Så vi har heller ingen tradisjon for å besøke folk. Heller ikke for kirkebesøk, der jeg bodde da jeg var barn var kirka på ei øy og krevde både ferge og lengre kjøretur, så der var vi kun hvis korpset skulle spille. Som jeg tror bare var ett år (siden det var faren min som styrte korpset, og han også helst ville være hjemme ).

I år kommer mannens foreldre hit og feirer hos oss, så dem har vi i hus allerede. Resten av familiene våre feirer jul langt vekk fra oss.

Gammel 08-11-22, 09:32   #339
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, familie-lokalisering er forskjellig I min oppvekst var mine besteforeldre bosatt i samme skolekrets som jeg gikk på barneskole, så mamam satte ribba på damping før frokost, slo av platene når vi dro til mormor og morfar, så kom vi hjem, da gikk de og satte på potetene og satte på igjen plata men jeg og bror min gikk til farmor og farfar, som var naboene våre, så kom mine foreldre dit, på denne måten traff jeg de aller fleste tantene, onklene og søskenbarna mine på julaften, ettersom alle gjorde dette. (Bortsett fra de som bodde langt unna)

Nå reiser vi til mine foreldre, og treffer der min bror med familie. Sviers bor langt unna, de årene svigermor feirer hos oss så er hun med. Hun er blitt en venn av mine foreldre, så det går finfint.

Kirka er jeg ikke vant til, men konfirmantene skal altså ha en gudstjeneste i jula og en i påska av sine 8 obligatoriske, så da skal i dit den dagen, i alle fall noen av oss. Tror de har flere å velge mellom, så vi får få til noe så vi får mat likevel, me mulig det formiddagsbesøket må utgå.

Gammel 08-11-22, 09:37   #340
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det beste jeg har gjort er å foreslå (og få gjennomslag for) at vi fire som bor her i huset feirer hjemmehjul i fred og ro, bare vi. Helt nydelig er det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.