Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 19:34   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

....trådtittelen taler for seg selv.

Men jeg tenker på kriminalitet, trivsel og evt fritidstilbud til barn.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:39   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Hvor - som i hvilken del av landet? Eller er det en by/bygd-tråd?

Det er best å bo i Trondheim, for Trøndere er så trivelige.

Gammel 28-03-10, 19:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en merkelig problemstilling.

Jeg tror valg av foreldre, naboer, bydel, klassemiljø og venner er betydelig viktigere enn valg av poststed. Hvis man er heldig med det meste over, tror jeg man kan ha det supert uansett hvor man vokser opp.

Og jeg burde vite det. Jeg har tross alt prøvd de fleste steder ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:42   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det du prøver å debattere er om det er bedre å vokse opp på landet vs. byen, så er svaret mitt like fullt det samme som over.

Gammel 28-03-10, 19:44   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mr.Che mener forøvrig at man må bo i by. PÅ landet er man rett inn i "fotball-helvete" - og man kan velge bort utdannelse i frykt av å flytte. *oppvokst i havgapet*

Gammel 28-03-10, 19:47   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det med kriminalitet er forresten ikke så enkelt som man skulle tro. Det er opplagt mer kriminalitet i for eks. Trondheim enn i de fleste bygder med under 1000 innbyggere. Jeg har bodd i ganske mange av de største byene i Norge, men aldri vært i kontakt med noe kriminelt. Jeg har knapt nok opplevd noe ubehagelig.

Teomannen vokste opp i ei bygd der man aldri låste verken biler eller hus. Kriminalitet var et fremmedord og noe de drev med i byen.

Likevel har både han og omtrent alle han kjenner opplevd å bli banket opp helt uprovosert en eller flere ganger i løpet av ungdomstiden. Jeg vet man kan bli det i byen også, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste en somvokste opp i by som har opplevd slik. I hans hjembygd regnes det for en dagligdags hendelse.

Gammel 28-03-10, 19:49   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oschlo.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:56   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Teo sa.

Det hjelper ikke hvor godt et bostedet er for barn, så lenge de ikke har voksne som virker rundt seg. Og virksomme voksne finnes overalt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:01   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Teo sa. Hvis man har kjipe foreldre, ekle naboer, dumme klassekamerater, slemme lærere , er veldig fattig både økonomisk og kulturelt så spiller det ikke noen rolle om du bor hverken her eller der.

Jeg tror - i motsetning til Eia - at det har mye å si hva slags hjem man vokser opp i og hva slags skole man går på, og da kan foreldrene bo i blokk, villa, på landet eller i byen; det spiller liten rolle.

Gammel 28-03-10, 20:08   #10
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror - i motsetning til Eia - at det har mye å si hva slags hjem man vokser opp i og hva slags skole man går på, og da kan foreldrene bo i blokk, villa, på landet eller i byen; det spiller liten rolle.

Ah, du mener Harald Eia. Jeg lette forgjeves etter Eia her på FP sitt innlegg i tråden.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:02   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er jo avhengig av hva slags liv og oppvekst man ønsker for sine barn. Her finnes det jo ikke noe fasit.

For mine barn og den barndommen/ungdommen jeg ønsker å gi dem ville det aldri vært aktuelt å bo på landet eller utenfor Østlandsområdet. Det har noe med fritids- og kulturtilbudene å gjøre, i tillegg til andre praktiske fordeler ved å bo sentralt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:40   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

For mine barn og den barndommen/ungdommen jeg ønsker å gi dem ville det aldri vært aktuelt å bo på landet eller utenfor Østlandsområdet. Det har noe med fritids- og kulturtilbudene å gjøre,

Hvilke tilbud får de der som man overhodet ikke kan få andre steder?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:50   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det lurer jeg også på. Det er i alle fall langt flere tilbud her enn ungene mine noen gang kunne rekke over, og flere enn jeg noen gang kommer til å savne.

Det er kanskje fem ganger flere ballettskoler, turnforeninger, rideskoler og fritidsklubber i Oslo enn i Trondheim, men jeg synes likevel ikke det automatisk kvalifiserer til å hevde at fritidstilbudet er bedre. Man trenger tross alt bare én av hver, vanligvis, så om det finnes fire eller åtte ballettskoler i tillegg til den vi bruker, er lite interessant i grunnen.

Gammel 29-03-10, 20:24   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi benytter oss veldig mye av museer og utstillinger, og det er vanskelig å få til i like stor grad andre steder enn i Oslo. Vi drar på zoologisk museum minst annenhver måned, om sommeren er vi veldig mye i botanisk hage, og det er alltid noen utstillinger eller kulturtilbud rundt omkring i Osloområdet.

Jeg er også glad for at show, teaterstykker, konserter osv. nesten alltid blir satt opp i Oslo.

Når det gjelder aktiviteter så er jeg enig i at det ikke trengs mer enn én ballettskole og én fotballklubb, men jeg vet at det er en god del kommuner hvor det ikke finnes annet enn fotball og håndball.

Legger til: Noe av det allerviktigste for oss er også at vi ikke bor langt unna Gardermoen. Når man har hele familien boende utenlands er man avhengig av lavest mulige flypriser. Jeg setter i tillegg stor pris på Torp og Rygge flyplass som gjør at man kan ta med hele familien på storbyferie til en slikk og ingenting, noe som antakelig er bortimot umulig på andre kanter av landet.

Sist redigert av Olympia : 29-03-10 kl 20:42.
Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:09   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Vi benytter oss veldig mye av museer og utstillinger, og det er vanskelig å få til i like stor grad andre steder enn i Oslo. Vi drar på zoologisk museum minst annenhver måned, om sommeren er vi veldig mye i botanisk hage, og det er alltid noen utstillinger eller kulturtilbud rundt omkring i Osloområdet.

Jeg skjønner hva du mener, men man får da vitterlig, som nevnt tidligere i tråden, mange ulike aktivitets- og kulturtilbud andre steder også. Nei, ikke overalt. Men mange steder. Ja, klart utvalget er større i Oslo, særlig for voksne. Men jeg kan bare ikke se at det kan spille noen stor rolle for ungene. Vi er også ofte på museer, ikke fullt så ofte på utstillinger, men det kunne vi fint ha vært. Det er museer nok til å dekke en toukersperiode, minst, hver dag. Det er forestillinger i ett sett, det er bare tid, interesse og økonomi som setter grenser. I tillegg er det fritidsaktiviteter så det holder. Jeg skjønner ikke hva dette har å si for barn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:41   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, men man får da vitterlig, som nevnt tidligere i tråden, mange ulike aktivitets- og kulturtilbud andre steder også. Nei, ikke overalt. Men mange steder. Ja, klart utvalget er større i Oslo, særlig for voksne. Men jeg kan bare ikke se at det kan spille noen stor rolle for ungene. Vi er også ofte på museer, ikke fullt så ofte på utstillinger, men det kunne vi fint ha vært. Det er museer nok til å dekke en toukersperiode, minst, hver dag. Det er forestillinger i ett sett, det er bare tid, interesse og økonomi som setter grenser. I tillegg er det fritidsaktiviteter så det holder. Jeg skjønner ikke hva dette har å si for barn.

Enig, det er VELDIG mange museer i Stavanger og de setter også opp en haug med forestillinger i Bjergsted og andre steder, jeg synes det er noe hele tiden.
Vi har også flere kolonihager her, så at noen nevnte det. Men Den Lille Kokosbollefabrikken har vi ikke.

Gammel 28-03-10, 20:02   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oschlo.

Gammel 28-03-10, 20:03   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asker, uten tvil

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:04   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Asker, uten tvil

Oslo!

Gammel 28-03-10, 20:06   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oslo!

Særlig!

Asker!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.