Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-10, 00:25   #321
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Frokost: Kokt egg, kyllingskinke, tomat, agurk
Lunsj: Ost, kyllingskinke, paprika og tomat
Mellom: Valnøtter
Middag: Tomatsuppe uten makaroni, men med egg, skinke og revet ost
Kvelds: Blomkålgratengrester
Kos: Yogurt naturell med litt splenda og blåbær

Ble visst mye i dag.

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 00:31   #322
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Frokost: Kokt egg

Lunsj: Sashimi (med misosuppe og kålsalat)

Middag: Klippfisk bakt i ovn med friske tomater, fersk chili, løk, hvitløk og bacon; sellerirotpuré; smørstekte kantareller.

Mistral er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 17:10   #323
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: 2 Karinbrødskiver med llitt ketchup og ost og oregano i ovnen. Et lite glass smoothie med melk, vaniljekesam, jordbær, bjørnebær og linfrøolje. Var mett kjempelenge.

Lunsj: Nannahknekkebrød (vet ikke hvor mange, de var blitt til smuler i sekken) med smøreost. 4 cherrytomater. En kaffe latte, ifølge pakken 8 karber på en pose.

Middag: Kyllingfileter med brie. Salat med hjertesalat, ananas (tok et par biter bare), tomat, agurk og paprika, samt manchego.

Jeg hadde gått opp 500 g i morges (siden i går) og er lettere sjokkskada. Det har aldri før gått OPP selv om det går sakte ned.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 17:12   #324
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mensen kanskje? Eller mye salt mat i går? Mannen min gikk også opp noen hundre gram over natta, uten å ha spist noe som helst han ikke burde, men ved neste veiing hadde han gått ned 2 kg.

Gammel 04-09-10, 17:18   #325
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, mensen har jeg (heldigvis) aldri. Salt mat.. Hm. Vet ikke. Men jeg har kanskje spist litt feil de siste dagene. Forrige søndag spiste jeg brød og kaker (ikke lite heller), og fredagen før det pizza. Men ellers spiser jeg bare lavkarbo.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:45   #326
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg mekka lavkarbolasagne og lavkarboiskrem

Guava er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:46   #327
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå har jeg mekka lavkarbolasagne og lavkarboiskrem

Oppskrift på is? *savner*

Skytte er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:52   #328
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

I går:
Frokost: 2 skiver karinbrød + rekesalat
Mellom: 1/2 boks cc med kanel
Lunsj: salat med grillet kylling
Middag: lavkarbopizza

I dag:
Frokost: 3 små skive karinbrød med rekesalat
Lunsj: 2 stykker pizza fra i går
Middag: Indrefilet av svin med stekte grønnsaker og saus av creme fraiche og Norzola
Kos: 2 striper sukkerfri sjokkis + en kanelkjeks

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:52   #329
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Oppskrift på is? *savner*

Jeg laget en ganske liten porsjon i dag og brukte:

ca. 3 dl kremfløte
2 egg
1,5 dl sukrin
bittelitt salt
Vaniljepulver eller vaniljestang. (Jeg brukte vaniljepulver)

Jeg bruker 3 boller.

I den ene blander jeg eggeplommene og sukrin og pisker det.
I den andre stivpisker jeg eggehvitene med bittelitt salt.
I den tredje pisker jeg krem med vaniljepulver.

Når alt er sammenpisket røres det forsiktig sammen til en ganske jevn masse og fryses.

Jeg synes det smaker godt med sukrin i iskrem. Den kjølige smaken på sukrin kamufleres på en måte i iskrem. Andre søtstoffer kan også brukes,

Det går an å tilsette hakkede nøtter eller annet etter behov. Jeg forsøkte jordbær en gang, men det var ikke vellykket. Da skilte det seg og ble ikke bra. Tørre ting som nøtter og mørk sjokolade (evt. sukkerfri sjokolade) går veldig fint.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:55   #330
Skytte

Skytte sin avatar

Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Vaniljepulver, mener du da vaniljesukker eller er det noe annet. Søren at jeg ikke kjøpte mere kremfløte i dag.

Skytte er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 19:59   #331
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ellers syns jeg hurtigisen med kremost er himla god!

Jeg slumper litt med fløte (1 dl per. pers ca), sukrin, bringebær (ca 50 g per. pers) og kremost. :sikle: Alt i blender, og ferdig med engang. Må spises med engang. Kan fryses, men blir veldig hard. Hiver ofte ett egg oppi også for å få litt protein.

Gammel 04-09-10, 20:00   #332
Guava

Guava sin avatar

Standard

Vaniljepulver, mener du da vaniljesukker eller er det noe annet. Søren at jeg ikke kjøpte mere kremfløte i dag.

Først.. Til opplysning så endret jeg på oppskriften etter at jeg skrev den ned. Jeg skrev feil antall egg. Riktig er 2 egg.

Vaniljepulver er malt vaniljestang. Vi har kjøpt det i Tyskland. Rart om det ikke selges i Norge, men jeg har ikke sett det i vanlige dagligvarebutikker.
Vaniljesukker kan selvsagt brukes, men da blir det litt flere karber enn om man bruker ren vaniljestang eller pulver.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 20:01   #333
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har vaniljepulver i helsekosten.

Gammel 04-09-10, 20:02   #334
Skytte

Skytte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Ellers syns jeg hurtigisen med kremost er himla god!

Jeg slumper litt med fløte (1 dl per. pers ca), sukrin, bringebær (ca 50 g per. pers) og kremost. :sikle: Alt i blender, og ferdig med engang. Må spises med engang. Kan fryses, men blir veldig hard. Hiver ofte ett egg oppi også for å få litt protein.

Er bringebæra frossen? Eller hvordan blir dette til "is"? Hvor mye kremost? Har frossen skogsbærblanding i fryseren; det kan kanskje brukes?

Skytte er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 20:04   #335
Skytte

Skytte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vaniljepulver er malt vaniljestang. Vi har kjøpt det i Tyskland. Rart om det ikke selges i Norge, men jeg har ikke sett det i vanlige dagligvarebutikker.
Vaniljesukker kan selvsagt brukes, men da blir det litt flere karber enn om man bruker ren vaniljestang eller pulver.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De har vaniljepulver i helsekosten.

Okidok, da har jeg lært noe nytt i dag også. Mannen kommer til å dåne av innholdet i skapet her hjemme når han kommer hjem fra jobb på mandag. Det blir bare mer og mer "fremmede" saker der.

Skytte er ikke aktiv  
Gammel 04-09-10, 20:05   #336
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Frossne bær ja. Bruker en liten håndfull ca, tror det blir ca 50 g, lenge siden jeg veide.
Skogsbær kan brukes, men jeg har ikke peil på karbinnhold i den.
Når jeg lager bare til megselv bruker jeg nesten en halv kremost fra Tine.

Gammel 04-09-10, 20:07   #337
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Er bringebæra frossen? Eller hvordan blir dette til "is"? Hvor mye kremost? Har frossen skogsbærblanding i fryseren; det kan kanskje brukes?

Jeg lager også en lignende is, men har ikke brukt kremost i på lenge. Aner ikke hvorfor, for kremost er jo himla godt i is!

Jeg lager denne (men med kremost i tillegg heretter):

http://www.foreldreportalen.no/forum...hlight=lynrask

Gammel 04-09-10, 20:11   #338
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Min blender holder på å døpå seg når jeg lager denne med jordbær.
Jeg har mer fløte og mindre bær for å få mindre karbo, da blir den mindre isete,men fremdeles knallgod og kald, som halvsmelta is.

Gammel 04-09-10, 20:40   #339
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Irma: har du oppskrift på tacokrydderet? Og din variant av Nannah knekkebrødet?

Tacokrydderet ligger i Irmas kokebok, her.

Ingen store endringer på knekkebrødene altså. Jeg er bare ikke så glad i solsikkefrø, og etterhvert har jeg forstått at det ikke er lurt å spise så mye av det heller. Vi blander solsikkefrø og gresskarfrø 50/50. (Sånne ordentlig grønne gresskarfrø synes jeg er mest delikat.) Siste gang vi lagde blandet vi gresskar/solsikke/hakkede mandler 1/3 hver. Ellers steker vi på denne måten, hvis jeg husker riktig (det er stort sett mannen som baker):

160 grader varmluft i 22 min
160 grader varmluft bytt brettene og snu, 22 minutter
150 grader varmluft bytt brettene og snu, 22 min

Gammel 04-09-10, 20:42   #340
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Ett spørsmål:

Er skyr det youghurt lignende de selger på matbutikkene?

Ema er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.