Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 14:12   #341
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

George i Seinfeld ville kalle ungen sin Seven.

Seinfeld var det ja!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 14:49   #342
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Det var unektelig et komplisert navn, i hvertfall da jeg og mine gutter (med sine navn, åff kårs) var på teater blant annet med en liten Neo.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 14:50   #343
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Vi går på svømming med en Nemo.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 15:27   #344
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Vi går på svømming med en Nemo.



(Det er ekstremt fristende å spørre om han tåler klorvann. )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 16:29   #345
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.841
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Artig tråd! Jeg synes det er rart at flere her reagerer på at noen heter Steve(uttales rett fram). Her i Nord-Norge er det et helt alminnelig navn.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 20:27   #346
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Vi kjenner noen som har gitt barna sine mellomnavn etter alver fra Ringenes herre.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 20:45   #347
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Vi kjenner noen som har gitt barna sine mellomnavn etter alver fra Ringenes herre.



Sånt liker jeg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 21:27   #348
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Artig tråd! Jeg synes det er rart at flere her reagerer på at noen heter Steve(uttales rett fram). Her i Nord-Norge er det et helt alminnelig navn.

Det satt jeg og tenkte også, det må da være et nordnorsk fenomen det der?
Ellers humrer jeg over eksemplene Lorien kom med - jeg omtaler stort sett de gutta ved føste fornavn og hadde rent glemt de kanskje litt malplasserte andrenavnene.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:43   #349
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Vi går på svømming med en Nemo.



Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Vi kjenner noen som har gitt barna sine mellomnavn etter alver fra Ringenes herre.

Arwen? Galadriel?

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:13   #350
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Hørte om ei som heter Krisztina i dag. Noe spesielt synes nå jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:40   #351
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Hørte om ei som heter Krisztina i dag. Noe spesielt synes nå jeg.

Kan en eller begge foreldre være polske, tro?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:51   #352
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg bruker navnesminke. (Engelskvennlig stavemåte, som jeg kaller det.) Og nekter å følge Elgfrid/Bjørgulf/Kari/Ola-moten.
.

Jeg er enig med deg. Jeg har et helt ordinært stavet navn på datteren min, men hun har et navn som kan brukes over hele verden, og som uttales så og si likt over hele verden. Jeg er tilbøyelig for å mene at det er like latterlig med så ur-norske navn at de kun passer, og kan uttales i Norge, og som vil hemme barnet dersom de skulle finne på å bo andre steder senere i livet, som å putte på alskens bokstaver for å gjøre navnet finere eller mer annerledes. Eks. Vår, Solveig, Brage, Balder, Ask m.m.fl.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:04   #353
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

I barnehagen til datteren min finnes ei Indiana og ei Africa. De er helnorske. DET synes jeg er virkelig sære navn, og helt unødvendig å kalle barnet sitt.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:10   #354
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg synes Linn-Barbie er sååååå fint!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:20   #355
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Kan en eller begge foreldre være polske, tro?


Nei ikke det jeg vet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:23   #356
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.469
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Hva er galt med blomsternavn?

Men Løvetann? Veldig spesielt altså....

Jeg har et blomsternavn, i hvertfall som nick.

Men jeg ser også at navnet mitt oppfattes som navnesminket, det har jeg aldri tenkt over.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:24   #357
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er enig med deg. Jeg har et helt ordinært stavet navn på datteren min, men hun har et navn som kan brukes over hele verden, og som uttales så og si likt over hele verden. Jeg er tilbøyelig for å mene at det er like latterlig med så ur-norske navn at de kun passer, og kan uttales i Norge, og som vil hemme barnet dersom de skulle finne på å bo andre steder senere i livet, som å putte på alskens bokstaver for å gjøre navnet finere eller mer annerledes. Eks. Vår, Solveig, Brage, Balder, Ask m.m.fl.

Jeg har et urnorsk navn og har bodd utenom Norges grenser, helt uten å føle meg hemmet.

Jeg føler meg heller ikke hemmet når jeg omgås utlendinger i Norge som har navn som for meg er fremmedartede og eksotiske.

Burde man i alle verdens land følge engelsk-amerikansk navneskikk?

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:31   #358
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.821
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Navnesminke. Nå har jeg hørt det også.

Det samme tenkte jeg, før jeg leste innleggene i tråden, men ser nå at jeg har navnesminket min eldste sønns navn ved å "fornorske" det til med en K i begynnelsen i stedet for en C.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:40   #359
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg har også et navn som fungerer dårlig på engelsk, men har aldri følt meg hemmet av det. Jeg kan ikke helt se hva som er så latterlig ved å bruke norske navn, med eller uten særnorske bokstaver, de er jo en del av kulturen og historien vår!

Jeg ser for øvrig heller ikke på navn med f. eks østeuropeisk stavemåte som sminket, det er jo naturlig å bruke den stavemåten som er vanlig der man kommer fra, tenker jeg.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 00:03   #360
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Jeg har et urnorsk navn og har bodd utenom Norges grenser, helt uten å føle meg hemmet.

Jeg føler meg heller ikke hemmet når jeg omgås utlendinger i Norge som har navn som for meg er fremmedartede og eksotiske.

Burde man i alle verdens land følge engelsk-amerikansk navneskikk?

Hjertens enig.

Gutten min har et heilnorsk navn, selv om han er født i Frankrike og kommer til å bo her iallfall til han blir så gammel at han selv kan velge bosted. Så langt har jeg aldri opplevd at det har vært noen belastning for ham, snarere tvert imot.

Mange vanlige franske navn er vanskelige å uttale riktig dersom man ikke snakker fransk (Guillaume, Antoine, Arnaud, Françoise, Nadège...), men franskmenn lar da ikke være å bruke dem av den grunn.


Sist redigert av Mistral : 07-12-09 kl 00:29.
Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no