Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-13, 08:30   #341
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Jeg skjønner ikke helt denne debatten. Så vidt jeg har skjønt, har mange kommuner i dag allerede aktivitetsplikt, som flere har vist til. Det ser altså ut til at det går helt fint an å administrere. Det man diskuterer nå er om det skal komme en lovendring, slik at ALLE kommuner skal ha aktivitetsplikt, og/eller man skal skjerpe retten til sanksjoner.

Det er altså ikke et spørsmål OM det skal finnes adgang til å iverksette aktivitetsplikt?

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.UiGL66YazCQ


Og Huitfeldt er sitert på at hun gjerne skjerper loven.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 08:59   #342
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.658
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

[quote=Candy Darling;3784884]Jeg skjønner ikke helt denne debatten. Så vidt jeg har skjønt, har mange kommuner i dag allerede aktivitetsplikt, som flere har vist til. Det ser altså ut til at det går helt fint an å administrere. Det man diskuterer nå er om det skal komme en lovendring, slik at ALLE kommuner skal ha aktivitetsplikt, og/eller man skal skjerpe retten til sanksjoner.

Det er altså ikke et spørsmål OM det skal finnes adgang til å iverksette aktivitetsplikt?

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.UiGL66YazCQ


Og Huitfeldt er sitert på at hun gjerne skjerper loven.[/quote

Nå kan det settes vilkår med hjemmel i sosialtjenesteloven. Det gjøres også, men det er noen etiske problemer knytt til dette som krasjer med andre intensjoner i samme lov. Hvor lenge skal man sanksjonere? Hvor lite er det greit at folk får? Er det ok at de mister hus og strøm? Hva med de som har barn? Jeg har ikke inngående kjennskap til sosialhjelp, men følger opp en del som har den ytelsen i dag. Og vi diskuterer veldig dette med aktivitetsplikt og konsekvenser. Det er veldig veldig vanskelig. Kommunen er også ansvarlig for at folk har tak over hodet og må innlosjere folk rundt omkring når de mister bolig f.eks. Og det er virkelig virkelig dyrt. Altså, jeg ser ikke bort ifra at man "får bort" noen ungdommer og slikt med en slik endring og innskjerping. Har jo møtt ungdommer som blir svett av å måtte møte såpass mye på kontoret for å få penger at de "herregud så slitsom dette er , da kan jeg lik gjerne jobbe". På vårt kontor nå så jobbes det veldig mye med ungdom og vi har en målsetning om at ingen ungdommer i bydelen skal gå passiv på ytelse. De må da møte for å få penger på et slags jobbhus. Der noen må jobbe og andre må sitte og skrive søknader og slikt. Litt etter hva issuet er.

Jeg er som sagt for tettere oppfølging og ofte oppmøte, men dette med at ALLE skal settes til samfunnstjeneste for å få stønad ser jeg mange utfordringer med. Hvilke kriterier skal gjelde? De jeg følger opp som er langtidsmottakere av sosialhjelp pr idag er ikke bare bare å få til å møte opp altså. Noen trenger tolk, andre er man rimelig sikker på er psykisk syk (men de nekter å la seg utrede) det er rus, det er barnevern, bostedsløse, kriminialitet og storstilt gjeldsproblematikk. Urolige hjemmeforhold og vold. En av disse jentene jeg følger opp er jeg sikker på at mange tenker at hun må bare skjerpe seg og ut i jobb. Men når man graver litt så mistenker vi både rus, prostitusjon, veldig dårlig nettverk osv. Dårlig oppvekst og hele familien er ufør og/eller sliter med rus. Vil jo så klart prøve å få henne i jobb, men det er ofte en lang vei å gå.

Men innskjerpinger må nok til over hele fjøla skal man klare å ta vare på de aller svakeste, men det er vanskelig og man er uenig om virkemidlene.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 09:05   #343
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Men, med forbehold om at jeg ikke har inngående kunnskap om ordningen: det som nå ligger på bordet er et forslag om at alle kommuner skal innføre aktivitetsplikt på samme nivå som det nå praktiseres i f.eks. Drammen? Og om adgangen til sanksjonering skal skjerpes? Det er ikke snakk om å endre hvordan den skal praktiseres og hvem den skal omfatte - det er spørsmål om den skal være frivillig fra den enkelte kommunes side?

Jeg skjønner ikke hvorfor det diskuteres som om dette er en ny og banebrytende, evt. krenkende, ordning.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no