Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 22:05   #341
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Tror du virkelig at hun bevisst feilinformerer? Jeg tror bare at hun mangler en del metodekunnskap, og at hun bruker informasjon som hun føler er riktig og troverdig (og som stemmer med hennes nokså etablerte holdning til temaet).

Har du lest tråden?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:05   #342
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venhild har ikke gjort noe ulovlig, og jeg tviler ikke på at hennes intensjoner med tråden var de aller beste.

Hm...Jeg tror du tar feil. Hadde hennes intensjoner vært hvite som snø så hadde hun begynt tråden på åpent, ærlig og redelig vis. Hun skulle/burde/kunne ha sagt: Jeg lurer jamen meg på om denne HPV-vaksinen kan være skummel. Hva tror dere? Det som får meg til å lure er at jeg har lest det og det og det. Har jeg forstått det riktig når jeg tror at HPV-vaksinen har drept 11 jenter? Jeg blir redd når jeg leser sånn.

I stedet så linker hun tilsynelatende uhildet til en liksomsaklig artikkel med liksom kildehenvisninger som er full av det reneste sprøyt som kan tilbakevises på alle tenkelige måter. Og så har hun skrevet artikkelen selv?!

Jeg er enig i at det mangehodete FP-monsteret kan fremstå som temmelig skummelt når du får det mot deg, men her er det ikke snakk om en person som har formulert seg feil eller mener noe upopulært. For det er jo greit.

Det er snakk om en person som i utgangspunktet er uærlig i sine hensikter, ikke tåler å bli møtt med saklige innspill eller spørsmål (for det er faktisk en god del som har forsøkt seg på denslags også) og som bare fyrer løs med mer av det samme etter at hun blir gjennomskuet. FP trenger rett og slett ikke slike brukere, etter mine mening. Jeg er ikke så keen på at det skal være rom for å til de grader spre desinformasjon og konspirasjonsteorier. Hvis man i tillegg ikke vil lære eller skifte mening når man møter bedre argumenter, da kan vedkommende ta med seg foliehatten og gå et annet sted å leke.

Gammel 09-02-11, 22:17   #343
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en av de fornøyeligste trådene vi har hatt på lenge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:17   #344
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du virkelig at hun bevisst feilinformerer? Jeg tror bare at hun mangler en del metodekunnskap, og at hun bruker informasjon som hun føler er riktig og troverdig (og som stemmer med hennes nokså etablerte holdning til temaet).

Jeg tror hun er en han og at han er en "religiøs" antivaksinefanatiker som sier hva som helst for å vinne folk til sin sak, helt uten å bry seg om konsekvensene skremselpropaganda kan ha.

Om jeg hadde møtt dette vesenet i virkeligheten så hadde jeg garantert vært mye slemmere enn her i tråden.

Gammel 09-02-11, 22:23   #345
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hm...Jeg tror du tar feil. Hadde hennes intensjoner vært hvite som snø så hadde hun begynt tråden på åpent, ærlig og redelig vis. Hun skulle/burde/kunne ha sagt: Jeg lurer jamen meg på om denne HPV-vaksinen kan være skummel. Hva tror dere? Det som får meg til å lure er at jeg har lest det og det og det. Har jeg forstått det riktig når jeg tror at HPV-vaksinen har drept 11 jenter? Jeg blir redd når jeg leser sånn.

I stedet så linker hun tilsynelatende uhildet til en liksomsaklig artikkel med liksom kildehenvisninger som er full av det reneste sprøyt som kan tilbakevises på alle tenkelige måter. Og så har hun skrevet artikkelen selv?!

Jeg er enig i at det mangehodete FP-monsteret kan fremstå som temmelig skummelt når du får det mot deg, men her er det ikke snakk om en person som har formulert seg feil eller mener noe upopulært. For det er jo greit.

Det er snakk om en person som i utgangspunktet er uærlig i sine hensikter, ikke tåler å bli møtt med saklige innspill eller spørsmål (for det er faktisk en god del som har forsøkt seg på denslags også) og som bare fyrer løs med mer av det samme etter at hun blir gjennomskuet. FP trenger rett og slett ikke slike brukere, etter mine mening. Jeg er ikke så keen på at det skal være rom for å til de grader spre desinformasjon og konspirasjonsteorier. Hvis man i tillegg ikke vil lære eller skifte mening når man møter bedre argumenter, da kan vedkommende ta med seg foliehatten og gå et annet sted å leke.

Jada, joda - hun burde vært ærlig fra starten av, og jeg er heller ikke fan av denne måten spre frykt og usannheter på. Men, jeg tror fortsatt at hun brenner for saken sin, og at hennes intensjoner er med HI var gode. Det at hun tar feil betyr ikke at det er grønt lys for å latterliggjøre henne. Og saklighet? Venhild er vel den som mer enn noen andre (med unntak av Esme, kanskje), faktisk holder seg til saken her.

Jeg synes mye i denne tråden kan karakteriseres som mobbing nå.

(Og ja, jeg har lest det meste av tråden - med unntak av alle linkene )

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:25   #346
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hm...Jeg tror du tar feil. Hadde hennes intensjoner vært hvite som snø så hadde hun begynt tråden på åpent, ærlig og redelig vis.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:26   #347
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Nå må du gi deg.
Han/hun henger rundt omkring på nett og diverse fora som enten mann eller dame etter eget forgodtbefinnende. H*n sprer usannheter og skremselspropaganda og nekter å diskutere på et saklig nivå, og så er det de som påpeker hvor feil det er som er de fæle? Virkelig?

Gammel 09-02-11, 22:28   #348
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror hun er en han og at han er en "religiøs" antivaksinefanatiker som sier hva som helst for å vinne folk til sin sak, helt uten å bry seg om konsekvensene skremselpropaganda kan ha.

Om jeg hadde møtt dette vesenet i virkeligheten så hadde jeg garantert vært mye slemmere enn her i tråden.

Nå lukter det konspirasjonsteori for min del, men mulig jeg er naiv.

Uansett: Er det bare jeg som reagerer på uthengingen av Venhild?

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:29   #349
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Nå må du gi deg.
Han/hun henger rundt omkring på nett og diverse fora som enten mann eller dame etter eget forgodtbefinnende. H*n sprer usannheter og skremselspropaganda og nekter å diskutere på et saklig nivå, og så er det de som påpeker hvor feil det er som er de fæle? Virkelig?

Påpeke feil er ok. Mobbe? Not so much.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:34   #350
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå lukter det konspirasjonsteori for min del, men mulig jeg er naiv.

Hadde Venhild bare vært litt uvitende og uerfaren så hadde jeg vært enig, men når hun er inne på flere forum og sprer propaganda så tenker jeg, desverre kanskje, at jeg er litt glad for at hun ble så til de grader gjennomskuet her inne. Det gjør meg bare enda litt mer glad i dette forumet.

Gammel 09-02-11, 22:35   #351
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Påpeke feil er ok. Mobbe? Not so much.

Det er ingen som mobber, men mange som påpeker at kildekritikken er under pari, at h*n ikke skjønner det h*n lenker til og rett og slett argumenterer mot ham/henne. Det er ikke mobbing.
Hvis man er helt på jordet og flere prøver å påpeke det, ja til og med vise deg rette veien, så vil det jo ikke si at de mobber deg heller?

Gammel 09-02-11, 22:35   #352
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er fullstendig på villspor, Pida. Det er veldig godt grunnlag for å si at denne Venhild går inn i diskusjonen både her og andre steder på falske premisser, og er et svært typisk fanatikernettroll som bare er ute etter å spre propaganda, ikke faktisk møte (velbegrunnede) spørsmål som propagandaen naturlig nok blir møtt med.
For min del er det ingen grunn til å kozemoze med denslags.

... og om Venhild sitter og gråter et eller annet sted nå fordi Internettet er slemt - bedre lykke neste gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:36   #353
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei. Må innrømme at jeg kanskje synes det er en tendens til å bli veldig stygge mot nye medlemmer som tråkker feil her inne, men jeg er ganske sart, tror jeg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:37   #354
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hei, hei, hei.. Synes dere virkelig at tonen her inne er ok nå? Venhild signaliserte tidlig i tråden at hun følte seg mobbet, og det skjønner jeg godt at hun gjør. Det går ann å være kritisk og argumentere i mot uten å latterliggjøre den annen part så til de grader. Venhild har ikke gjort noe ulovlig, og jeg tviler ikke på at hennes intensjoner med tråden var de aller beste.

Når ble alle mot en ok, liksom?

Ser ut som det ble ok rundt fem på elleve i går kveld?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror også dette er en mann. Det er formuleringen rundt dette med å beskytte våre kvinner og døtre, der de sitter så sarte og vakre i hvalpefettet med all omsorgen inntakt som jeg ikke greier å forestille meg at noen kvinne ville vært istand til å smøre ihop.

Jeg ser heller ikke skyggen av et problem i at en propagandamaker som seiler under fullstendig falskt flagg og ved første motbør - ikke etter massiv motbør, men etter første tegn til motbør - trekker mobbekortet og stakkars meg og huff så leit - mens løgnen fortsetter.

Jeg ser også på det som god omsorg å bruke tiden flere har brukt på å plukke frem kildene han henviser til og forklare dem. Og ikke minst legger jeg merke til at han forsvant da det ble spurt om han kommer til å ta til etterretning at påstandene hans er motbevist - og han ble spurt om han stanser propagandaen eller ei. Det tar jeg som et tegn på at han akter å fortsette propagandaen sin. Og ja - da er han fritt vilt. Ikke som i at vi skal drepe ham - men som i at han er fri til å herses med. Han herses tross alt med på egne idiotiske utspill, mens selv unnslår han seg ikke for å bevisst spre feilaktig propaganda som kan medføre at unge jenter altså ikke ender med å få kreftvaksine.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:37   #355
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det må være lov til å fjase litt når det kommer inn fanatiker med skylapper som bare gjentar informasjonen sin ørten ganger istedenfor å svare på tiltale.

Gammel 09-02-11, 22:38   #356
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hadde vi hatt tak i denne personen i RL ville det ihvertfall ikke vært planer om å slippe diskusjonen før den nettsiden var vekk altså.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:42   #357
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor får denne personen meg til å trekke paralleller til Ludvik Nessa og Børre Knutsen egentlig?

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:42   #358
Gammel bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner at terskelen for å kalle noe mobbing er forskjellig, men hadde dere f.eks. behandlet en fanatisk kollega på samme vis som her inne, alle mot en, mener jeg?

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:42   #359
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei. Må innrømme at jeg kanskje synes det er en tendens til å bli veldig stygge mot nye medlemmer som tråkker feil her inne, men jeg er ganske sart, tror jeg.

Dette er vel strengt tatt en som ikke kommer inn her for å bli en del av et nettsamfunn, men for å spre sine egne meninger uten vilje til å hverken lytte til argumentasjon, eller å komme opp med gode argumenter. Så, nei, dette er ikke et medlem jeg klarer å se bli hverken mobbet eller sjikanert. Når noen utgir seg for å være noe annet enn det de er, så er de uærlige, og kan ikke regne med å bli behandlet med respekt. At andre nykommere har fått en røff start i det siste er jeg helt enig i.

Gammel 09-02-11, 22:44   #360
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Selv om denne tråden er fornøyelig i og for seg, så er det litt tankevekkende og deprimerende at det er foreldre rundt omkring som nekter barna sine viktige vaksiner pga slikt sprøyt.

Så jeg har ikke voldsomt mye sympati med denne "venhild".

Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.