Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 11:58   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er ikke tilhenger av heldagsskole, bare for å få sagt det. Jeg synes SFO skal være frivillig nettopp fordi foreldre har ulike jobber og barn skal ha mulighet til å reise hjem tidligere enn 16-17. Det er mange fordeler med heldagsskole, men jeg ser ulempene også. Barn som har bortimot en times reisevei og foreldre med fjøs får ikke rukket å se foreldre før ganske sent på kvelden om de skal holdes på skolen til 16.00.
Skoledagene er også lange nok synes jeg hvis man skal holde på tradisjonelt system med lekser. Hvis lekser og egenarbeid blir lagt inn i heldagsskolen (og da forutsettes voksne som kan følge opp leksearbeidet på skolen) kan jeg være med på en utvidelse, men ikke heldags.
Man kan også spørre hvem det skal være heldagsskole for og hva det vil innebære?
Skal det gjelde alle aldersgrupper? Skal SFO kuttes og skoledagen starte grytidlig for alle og slutte sent for alle? Skal SFO være i tillegg?
Det kreves en helt annen tenkning, samt at det er en stor jobb å gjøre med bygningsmasse på norske skoler dersom alle skal legge til rette for heldagsskole. Jeg kan godt være med på tanken, men da må alle aspekter tas med i tenkningen.

I en skole med et superrigid permisjonsreglement ser jeg veldig mørkt på heldagsskole.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:01   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.

Gammel 25-09-13, 12:06   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei selvsagt og det gjelder begge veier.

Seffern!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.

Det er et sånt tilbud jeg ønsker meg også. Jeg syns det er viktig at ikke alt for mye av barns hverdag blir organisert. Frilek og tid man styrer helt selv er superviktig. Sønnen min setter enormt stor pris på, og han trenger, den tiden han bare er på AKS og leker og bestemmer selv hva han skal bruke tiden sin på.

men jeg ser også argumentet fra Guava med steder der lang reisevei kan føre til at ungene får ekstremt lite hverdagstid med foreldrene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:10   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Seffern!

Det er et sånt tilbud jeg ønsker meg også. Jeg syns det er viktig at ikke alt for mye av barns hverdag blir organisert. Frilek og tid man styrer helt selv er superviktig. Sønnen min setter enormt stor pris på, og han trenger, den tiden han bare er på AKS og leker og bestemmer selv hva han skal bruke tiden sin på.

men jeg ser også argumentet fra Guava med steder der lang reisevei kan føre til at ungene får ekstremt lite hverdagstid med foreldrene.

Ja, og derfor tenker jeg at det er fornuftig at det ikke er heldagsSKOLE, men et fornuftig, integrert og frivillig SFO-tilbud på slutten av dagen. Gjerne enten gratis for alle eller såpass indeksregulert at prisen ikke avgjør hvorvidt barn får delta på denne viktige sosiale arenaen eller ikke.

Gammel 25-09-13, 12:28   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hvis det skal være frivillig å være på skolen etter kl 13, må fortsatt all undervisningstid legges før det. Det betyr at det blir vanskelig å få til en lang pause midt på dagen uten å forlenge den obligatoriske delen skoledagen. Og hvis man tar utgangspunkt i at lekser har læringsverdi, må den tida også integreres i den obligatoriske skoledagen.

Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.

Er det noe sånt du ser for deg?

Gammel 25-09-13, 12:52   #6
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler.
Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).

Men hva sier foreldrene til barna sine? "Rektor sier nei, men vi lyver og sier at du er vært syk og så drar vi og koooooser oss på ferie!"

Jeg hadde aldri satt vesla i en situasjon som det. Hva lærer man barna da. Ikke er det viktig hva skolen sier, og lyve, pytt pytt, er vel ikke så farlig med en liten løgn, og får vi ikke som vi vil, ja da kan vi bare ordne oss en sykemld for det er det legen er til for.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:17   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.

Dette har vi forsåvidt i dag. Men i stede for fysisk økt midt på dagen, så er denne lagt til morgenen. Hver morgen så går hele skolen samlet på tur i 20-30 minutter. 2 dager i uken er det lagt inn en aktivitetstime som enten er leksehjelp, eller kulturskoletilbud. Her har vi foreldre kommet med ønske om et fysisk aktivitet tilbud også, og skolen stiller seg positiv til det, men har ikke fått det på plass i denne runden.

Jeg vet ikke. Jeg tror det er vanskelig å kanskje få lik skole over hele landet. Det er store forskjeller ute å går allerede.

Hos oss får alle som vil innvilget permisjon til ferier, men med klar melding fra rektor om at det er da foreldrene som har ansvar for at eleven tar igjen det faglige for de dagene man er borte.

Jeg ser jo at det ofte blir oppfattet som større problemer på større skoler når man ikke er en av få som tar ut permisjon, men en av mange. Jeg holder en knapp på at høst-og vinterferie ukene kan være mulige å flytte.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:41   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Har førsteklassingene deres obligatorisk skoletid til kl 14-14.30 hver dag? Jeg synes det er lenge jeg, altså. Selv med innlagt fysisk aktivitet.

Gammel 25-09-13, 14:43   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Har førsteklassingene deres obligatorisk skoletid til kl 14-14.30 hver dag?

Ja, bortsett fra fredager, da er de ferdig 12.30. Men førsteklassene har sitt eget opplegg. De har ikke friminutt med de andre, men har lengre perioder med frilek, eller styrt rollelek ute.

Sist redigert av Mex : 25-09-13 kl 14:52.
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 15:14   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har førsteklassingene deres obligatorisk skoletid til kl 14-14.30 hver dag? Jeg synes det er lenge jeg, altså. Selv med innlagt fysisk aktivitet.

Min førsteklassing har skoledag 08 - 15 hver dag bortsett fra fredag, og irriterer seg over at han ikke får nok "jobbetid" på dager der det er for eksempel gym.

Men de jobber jo friere, da, og får bevege seg når de vil, eller ligge på gulvet og jobbe, eller sitte i sofaen og lese, eller sette seg på "kafebordet" i hjørnet og spise litt frukt. Men de kan jobbe fokusert ganske lange strekk om gangen i den alderen, om det er tilrettelagt for det.

Gammel 25-09-13, 18:33   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her er det skole fra 8.30-14.15 hver dag utenom onsdag, da er det fra 8.30-11.15. Dette gjelder for hele små og mellomtrinnet(1-7.klasse)

Gammel 25-09-13, 12:02   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Han sier at han har snakket med flere foreldre som i fremtiden vil sykemelde barna sine fremfor å ha en åpen og ærlig dialog med skolen.

Dette kommer aldri til å slutte å fascinere meg. Det at folk omtaler sykemeldinger som noe man kan bestille, som å bestille en bok på nettet eller noe.

Gammel 25-09-13, 12:28   #13
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette kommer aldri til å slutte å fascinere meg. Det at folk omtaler sykemeldinger som noe man kan bestille, som å bestille en bok på nettet eller noe.

Det vil vel uansett være ganske lett å gjennomskue, for mine unger hadde iallefall ikke klart å holde munn om at de skulle på ferie.

Jeg må si at jeg er litt delt når det gjelder denne saken. Vi har valgt å ta ut barn fra skolen i en uke for 3 år siden og kommer til å gjøre det igjen i år. Det vil altså si 5 dager hvert 3 år. Da følger vi så klart opp ukeplanen og vi har heller ikke barn som henger langt etter eller har mye annet fravær. Men jeg ser jo også at det er et større bilde enn bare oss og vil så klart følge reglene som skolen setter. Enn så lenge godtar de permisjonssøknader her, så da velger vi å benytte oss av det av og til. Vi bruker utenlandsturene sine muligheter for læring ved at vi oppsøker kultur og opplevelser og vi benytter oss at muligheter til å lære fremmedspråk og annen valuta. Jeg ser at det jo nok er et større bilde når det gjelder dette, men så lenge skolen her godtar permisjonssøknader tenker jeg at det er greit og gidder ikke ha dårlig samvittighet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:05   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi har skoledag fra 08/0830 (fleksibel start) til 15. En time fri midt på dagen. Individuelle pauser ved behov utover det. SFO fra 15 - 1645. Skoleslutt 13 om fredagene.

Strålende både for å få gode og lange nok arbeidsøkter, tid til å gjøre de andre tingene (elveturer, museum, prosjekter, idrettsdager, øvelser til juleforestillinger, etc.) og likevel ha godt med tid til læring og fordyping. Selv om alle mine faktisk klager over at det har blitt for lite tid til faktisk arbeid denne høsten, fordi det har vært såpass mye "annet".

Gammel 25-09-13, 12:11   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: Ja, selvfølgelig. Leste litt fort.

Gammel 25-09-13, 12:13   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synes forøvrig man godt kan ha to ulike sett med regler, ett for de små og ett for de som er litt større. Det er for de yngste jeg reagerer mest på manglende fleksibilitet, fra ungdomsskolen er det mer forståelig og hensiktsmessig.

Gammel 25-09-13, 12:16   #17
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde heldagsskole for 1.- 4. trinn, hvilket fungerte supert. Men kommunen valgte likevel å kutte det ut, dessverre, til tross for gode tilbakemeldinger fra alle hold, undersøkelsene viste en utrolig positiv trend, men de fant ikke midler til dette i kommunekassen.

Og moralen er??? Fantastiske forbilder for barna.

Sitat:

Han sier at han har snakket med flere foreldre som i fremtiden vil sykemelde barna sine fremfor å ha en åpen og ærlig dialog med skolen.

Gammel 25-09-13, 12:20   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

På vår skole var de veldig klare på at hvis man alikevel valgte å ta barna ut så måtte man være helt ærlig med dem på hva man gjorde, og ikke sette ungene i en moralsk skvis hvor de må lyve om hva de har gjort.

Gammel 25-09-13, 12:22   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns også spranget her ble voldsomt, selv om jeg forstår behovet for å stave at FERIE ER IKKE FRAVÆRSGRUNN!!!!!

Men at man ikke i løpet av et skoleår skal kunne ta fri en fredag og en mandag for å få til en mormorbursdag og en konfirmasjon eller en praktisk orging for at høstferien skal passe maks for alle hensyn, det syns jeg blir i overkant rigid, og er redd det undergraver respekten for hele regelverket.

Gammel 25-09-13, 12:54   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er et eksempel på en kommune hvor det fra rektorer og lærere ikke oppleves som problematisk å gi permisjon for ferie:
http://www.avisa-st.no/nyheter/article7862435.ece

Ikke at dette har overføringsverdi for andre skoler og andre kommuner, men forholdene rundt omkring varierer veldig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.