Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 21:45   #341
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skal all medisin hjelp plutselig styres av religion, eller?

Det er jammen meg et godt og betimelig spørsmål, skal religiøse tullinger få bestemme saker og ting helt på tvers av rasjonalitet, i helsevesenet? Vi er da en sekulær stat?

Gammel 23-03-14, 21:48   #342
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Misforstå meg rett: jeg synes ikke leger skal kunne reservere seg mot å gjøre omskjæringer når disse er lovlige inngrep. Men jeg synes jo det er helt sprøtt at kirurger ikke kan reservere seg mot omskjæring, når fastleger skal kunne reservere seg mot å gi gravide kvinner informasjon og skrive under på et skjema.

Samvittigheten til en religiøs person, er tydeligvis viktigere enn samvittigheten til et rasjonelt menneske.

Gammel 23-03-14, 21:48   #343
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Misforstå meg rett: jeg synes ikke leger skal kunne reservere seg mot å gjøre omskjæringer når disse er lovlige inngrep. Men jeg synes jo det er helt sprøtt at kirurger ikke kan reservere seg mot omskjæring, når fastleger skal kunne reservere seg mot å gi gravide kvinner informasjon og skrive under på et skjema.

Nei, jeg er helt enig. Jeg bare tenkte at begge deler blir styrt av hovedsaklig religiøse hensyn. Leger skal få reservere seg av religiøse hensyn (for det er jo religion denne "samvittigheten" egentlig er), samtidig som leger ikke skal kunne reservere seg mot noe som i hovedsak er et religiøst inngrep. Omskjæring av medisinske årsaker gjør man jo allerede. Ergo styres begge deler av religion. På den ene siden legens, på den andre siden foreldrenes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 22:55   #344
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mogleg at dei fleste som vil resevere seg er religiøse, men eg trur ikkje nødvendigvis at det er berre religiøse dette gjeld.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:45   #345
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er helt enig. Jeg bare tenkte at begge deler blir styrt av hovedsaklig religiøse hensyn. Leger skal få reservere seg av religiøse hensyn (for det er jo religion denne "samvittigheten" egentlig er), samtidig som leger ikke skal kunne reservere seg mot noe som i hovedsak er et religiøst inngrep. Omskjæring av medisinske årsaker gjør man jo allerede. Ergo styres begge deler av religion. På den ene siden legens, på den andre siden foreldrenes.

Jeg ser at denne kronikkforfatteren lurer på det samme som meg:

Sitat:

Oppsummert: Abort? Legar kan reservera seg mot medisinske inngrep av religiøse årsaker. Omskjering? Legar kan ikkje reservera seg mot religiøse inngrep av medisinske årsaker.

For kåmm ån, samvittighetspørsmålet til disse legene er i all hovedsak et religiøst anliggende.

Det er problemer innad i Høie

Gammel 28-03-14, 14:00   #346
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at denne kronikkforfatteren lurer på det samme som meg:

For kåmm ån, samvittighetspørsmålet til disse legene er i all hovedsak et religiøst anliggende.

Det er problemer innad i Høie

Fin kronikk, fantastisk tittel.

Gammel 28-03-14, 14:01   #347
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Fin kronikk, fantastisk tittel.

Ja, at ingen har brukt den før!

Gammel 30-03-14, 22:00   #348
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, at ingen har brukt den før!

Ikke sant??

Dette var veldig godt sagt:

Sitat:

Oppsummert: Abort? Legar kan reservera seg mot medisinske inngrep av religiøse årsaker. Omskjering? Legar kan ikkje reservera seg mot religiøse inngrep av medisinske årsaker.

Og dette:

Sitat:

Abort er også medisinsk grunngitt. Ikkje i kvart enkelt tilfelle, ofte langt derifrå. Det er svært ofte snakk om «uhell» eller at det «ikkje passar». Men den samla effekten på kvinnehelse i eit samfunn der ein innskrenkar tilgangen til sjølvbestemt abort er katastrofal. Hadde alle jødar og muslimar i Norge slutta med omskjering, ville ingen ha merka noko som helst. Unntatt barna.

Gammel 03-04-14, 08:55   #349
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Lege-fikk-reservasjonsrett-mot-a-sette-spiral-3092172.html#.Uz0ENvl_tg0

Helseminister Bent Høie (H) mener imidlertid at dagens regelverk ikke åpner for å reservere seg mot å sette inn spiral av samvittighetsgrunner.

- Helsetilsynet må behandle disse enkeltsakene siden de er fylkeslegens overordnede. Så har jeg ansvar for å få på plass et nytt regelverk som er så tydelig at det ikke blir mulig å reservere seg som dette i fremtiden, sier han

Dersom det er slik at Høie har sagt dette, hva er det egentlig han vil frem til? Det skal være lov å reservere seg mot å henvise til abort, men ikke sette inn spiral? Finnes det noe som helst logikk i det han serverer i det hele tatt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 21:18   #350
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bare minner om at høringsfristen snart går ut, for de som ønsker å sende inn eget høringssvar.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 21:24   #351
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, til og med legene har flertall i mot. Deg er jo virkelig helt hull i hodet å innføre en ordning kun et sært mindretall vil ha. Hareide er villig til å droppe forslaget om legers samvittighet kan ivaretas på andre måter. Det er enkelt-penkelt: ikke ta en jobb du ikke er villig til å gjennomføre.
http://m.db.no/2014/04/24/nyheter/po...bort/32965679/

Gammel 24-04-14, 21:29   #352
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er enkelt-penkelt: ikke ta en jobb du ikke er villig til å gjennomføre.
http://m.db.no/2014/04/24/nyheter/po...bort/32965679/

Ja, det er eneste løsningen jeg også kan se.

Tenkt (groteskt) eksempel:

Incestuøs far gjør tenåringsdatter gravid, men får en kjønnssykdom av henne siden hun også har flere partnere. Legen kan da nekte å hjelpe den gravide tenåringen, men har ikke lov til å nekte å hjelpe faren.

Selvsagt har alle krav på helsehjelp, også gravide som vil ta abort. Makan.

Gammel 25-04-14, 09:14   #353
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det blir ingen reservasjonsmulighet! http://www.nrk.no/norge/innforer-ikk...het-1.11683314

Jeg prøver meg på et forsiktig , et ganske mye større til hele prosessen og et til hva som kommer.

Gammel 25-04-14, 09:17   #354
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jaggu! http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U1oLul7eO5M

Edit: For sein, ja.

Gammel 25-04-14, 09:18   #355
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig spent på hva de kommer med som har gjort at Krf klarer å gå med på dette.

Gammel 25-04-14, 09:23   #356
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God nyhet, men jeg er spent på det politiske etterspillet.

Gammel 25-04-14, 09:25   #357
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Veldig usikker på hva som kan gjøre reservasjonskåte leger fornøyde. Det kan da umulig være noe som helst?

Gammel 25-04-14, 09:27   #358
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

og ser ut til å være passende reaksjoner.

Angående prosessen så ville jeg vært hvis jeg tilhørte Høyre (skjønner godt at Heidi Lunde er irritert), men egentlig er jo dette en stor seier for demokratiet og det folkelige engasjementet. Også for lokaldemokratiet - det er mange kommuner med Høyre-styre som har uttalt seg negativt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 09:27   #359
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Veldig usikker på hva som kan gjøre reservasjonskåte leger fornøyde. Det kan da umulig være noe som helst?

Jeg skjønner ikke at man må ta hensyn til en så marginal gruppe. Det er ikke flertall blant fastleger for reservasjonsmulighet, og det er ikke flertall i befolkningen. Da får de legene det dreier seg om ta et valg om de kan gjøre jobben sin eller ikke, og kan de ikke får de finne på noe annet å gjøre. Jeg syns Krf har oppkonstruert et problem, og den manglende støtten utenfor religiøse miljøer viser helt klart at dette er fordekt abortkamp, syns jeg.

Gammel 25-04-14, 09:31   #360
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke at man må ta hensyn til en så marginal gruppe. Det er ikke flertall blant fastleger for reservasjonsmulighet, og det er ikke flertall i befolkningen. Da får de legene det dreier seg om ta et valg om de kan gjøre jobben sin eller ikke, og kan de ikke får de finne på noe annet å gjøre. Jeg syns Krf har oppkonstruert et problem, og den manglende støtten utenfor religiøse miljøer viser helt klart at dette er fordekt abortkamp, syns jeg.

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Men jeg synes Høyre uttrykte seg slik at de ønsket å finne en god løsning for alle parter. Rett på sykehus, kanskje, slik praksis uansett er mange steder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.