Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 08:51   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Fra kommunens hjemmesider:

Sitat:

Det tas ikke ut noen barneskoler i denne omgang.

- Dette er et bevisst valg, fordi vi ønsker å verne førsteklassingene i denne runden. Førsteklassingene skal få lov til å begynne på skolen som planlagt. Men om de blir en, to eller tre dager, det vet vi ikke, sier lokallagsleder..

Ergo må vi være forberedt på at også barneskolene kan rammes ila. kort tid.

Gammel 07-08-14, 09:21   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Fra kommunens hjemmesider:

Ergo må vi være forberedt på at også barneskolene kan rammes ila. kort tid.

Det må dere, så fremt det ikke kommer en løsning.

Gammel 07-08-14, 18:06   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mange lærere har ikke bunden tid alle dager. Jeg har arbeidstid til 14.30 tre dager pr uke og det er mange med meg. Men poenget er at UDF ikke klarer å tale medlemmenes sin sak på en slik måte at folk flest skjønner at lærerne ikke bare har fri og ferie.

I dag har jeg etterlyst slagord med enkelt, klart og fengende budskap som kan slås opp her og der og spres i media og sosiale medier - Jeg fikk umiddelbart svar fra en i UDF som sa at de er i ferd med å utarbeide dette nå, og at det vil være oss medlemmene i hende veldig snart.

Det trengs. Jeg er enig i at budskapet må klarere fram, helst i små porsjoner av gangen. Samtidig så tenker jeg at folk som vil forstå hva det dreier seg om, har hatt mange muligheter til å sette seg inn i saken gjennom en lang rekke gode kronikker, artikler og ledere de siste månedene.

Gammel 07-08-14, 18:13   #4
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mannen i huset er tatt ut i streik. Min snart-nybakte ungdomsskole-sønn er også rammet.

Gammel 07-08-14, 18:31   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her er vi ikke rammet, ingen i området, og jeg har jo bare en skolestater, så jeg visste jo at han ikke skulle rammes i første omgang. Men hvor lenge det varer, ja si det?

Det vil tiden vise.

Jeg har forståelse for hvorfor det streikes, og sympati med lærerene. Og greit at de ikke skjermet bare førsteklasse, men hele barneskolen, så utsatte de problemet med barnepass noe i alle fall. Det hjelper jo på sympatien i befolkningen en periode.

Gammel 07-08-14, 18:54   #6
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://debatt.kommunal-rapport.no/de...ksen_ma_stanse

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 11:31   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mannen jobber i voksenopplæringa, og er tatt ut i streik. Jeg jobber i barneskolen, og får dermed starte på jobb som normalt. Ungdomsskolen til eldste er ikke med på streikeuttaket så langt.

Jeg håper så inderlig at KS klarer å se forbi sin egen nese og komme oss i møte. Raskt. Men frykter at dette kan dra ut i tid.

Gammel 08-08-14, 12:33   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mest redd for lockout og et resultat som i Danmark.

Gammel 08-08-14, 12:55   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er så spesielt at folk hisser seg opp (folk er da lik "de som ikke jobber som lærere - lærere forstår jeg at hisser seg opp). Har de ikke selvinnsikt i forhold til egen arbeidsdag? - Jeg er ikke lærer - men har vært på skoler nok til å se at det er utopisk å tro at lærere vil kunne ha kontorplass på jobb - uten at dette vil øke antall sykemeldinger pga enegilekkasjer. Det vil jo bli utrolig dyrt å sette i stand skoler slik at lærere KAN ta alt av jobbing der.

Jeg stempler - ut over det kan jeg jobbe både hjemmefra og på jobb om jeg ikke har avtaler/forpliktelser. (stempling tror jeg dog har vært til lærenes fordel - om de har stemplet for hver time de jobber) I perioder jobber også jeg så mye at jeg fint kunne ha tatt avpassering som har tilsvart 11 uker ferie altså - jeg er dog så heldig at jeg kan ta de akkurat når jeg vil. Jeg kan ikke forstå hva man vinner på å kreve at lærerne skal være på skolen "fulltid" - jeg lurer rett og slett på at jeg er litt dum som ikke kan se det - eller er det fordi jeg ikke har vært foreldre nok?

Vår skole er ikke tatt ut i streik - jeg vil tro at de ikke blir tatt ut siden det er 1-10-skole. Jeg håper i alle fall at skolestarterne får starte på skole når de skal.

Gammel 08-08-14, 13:04   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg synes det er så spesielt at folk hisser seg opp (folk er da lik "de som ikke jobber som lærere - lærere forstår jeg at hisser seg opp). Har de ikke selvinnsikt i forhold til egen arbeidsdag? - Jeg er ikke lærer - men har vært på skoler nok til å se at det er utopisk å tro at lærere vil kunne ha kontorplass på jobb - uten at dette vil øke antall sykemeldinger pga enegilekkasjer. Det vil jo bli utrolig dyrt å sette i stand skoler slik at lærere KAN ta alt av jobbing der.

Jeg stempler - ut over det kan jeg jobbe både hjemmefra og på jobb om jeg ikke har avtaler/forpliktelser. (stempling tror jeg dog har vært til lærenes fordel - om de har stemplet for hver time de jobber) I perioder jobber også jeg så mye at jeg fint kunne ha tatt avpassering som har tilsvart 11 uker ferie altså - jeg er dog så heldig at jeg kan ta de akkurat når jeg vil. Jeg kan ikke forstå hva man vinner på å kreve at lærerne skal være på skolen "fulltid" - jeg lurer rett og slett på at jeg er litt dum som ikke kan se det - eller er det fordi jeg ikke har vært foreldre nok?

Vår skole er ikke tatt ut i streik - jeg vil tro at de ikke blir tatt ut siden det er 1-10-skole. Jeg håper i alle fall at skolestarterne får starte på skole når de skal.

Alle skolestartere får starte når de skal . Ingen barneskoler er tatt ut i dette uttaket, og blir ikke tatt ut før skolestarten er vel overstått. Dette har utdanningsforbundet vært veldig tydelige på.

Gammel 08-08-14, 13:22   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg stempling, f.eks. på mobiltelefonen. Bare for å slippe å diskutere om jeg jobber nok, for mye eller for lite.

Gammel 08-08-14, 13:30   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at uansett hva utfallet blir av dette, må en kvantifisering av arbeidsinnsats være neste steg. Hvis lærere jobber mye gratis, er det jo veldig dumt av dem, og hvis de jobber mer enn arbeidsgiver tror, er det da viktig å slå fast?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 13:35   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at uansett hva utfallet blir av dette, må en kvantifisering av arbeidsinnsats være neste steg. Hvis lærere jobber mye gratis, er det jo veldig dumt av dem, og hvis de jobber mer enn arbeidsgiver tror, er det da viktig å slå fast?

Helt enig.
I tillegg er det faktisk stor forskjell på hvilke fag en underviser i og hvor store klassene er, her bør det også gjøres noe. Det kreves ikke samme for- og etterarbeid å ha 12 elever i klassen i gym på Gokk skole som det det gjør å ha 29 elever i samfunnsfag på Giga skole. Og det er stor forskjell på rettebyrden i matte med 29 elever i klassen i forhold til kunst med 12 elever. Men her er UDF steil - ingen forskjellsbehandling! Noe som irriterer meg vanvittig!

007 er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 13:42   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også ideen om at alle lærere er like er veldig snål.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 13:45   #15
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Et litt annet perspektiv
http://www.ostlendingen.no/nyheter/n...stid-1.8491020

Jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette fungerer der og ikke vil fungere på andre skoler.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 19:44   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Et litt annet perspektiv

Jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette fungerer der og ikke vil fungere på andre skoler.

Hvis man har gode arbeidsplasser er det jo ikke noe sak. På en av naboskolene der jeg jobber har 30 lærere et klasserom som de deler. Da går det rett og slett ikke ann å sitte der å rette prøver, eller få gjort noe som helst annet fornuftig.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 10:39   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Et litt annet perspektiv

Jeg syns jo perspektivet fra denne artikkelen er veldig interessant.

Jeg skjønner jo at det er surt å miste den fleksibiliteten man har i dagens ordning, som innebærer at man kan gjøre det meste av forberedelsene sine hjemme hvis man ønsker det. Samtidig så er jeg litt usikker på om det er den rette veien å gå for å bedre læreryrkets status og sikre rekrutteringen av nye, gode lærere å gå til arbeidskamp basert på de parolene jeg hittil har lest. Jeg skjønner at læreryrket innebærer mye forberedelser og etterarbeid. Men det jeg IKKE skjønner er at det optimale er å stikke "tidlig" mandag, onsdag og fredag, for så å sette seg ned klokken 20 på kvelden og i helgene og gjøre jobben ferdig hjemme.

Selvfølgelig skjønner jeg at det innimellom er praktisk. Men er det virkelig best? Hadde det ikke vært bedre å lagt inn skytset for å bedre lærernes arbeidsforhold på skolene, for å sikre gode og tilstrekkelige arbeidsplasser å gjøre jobben på, for ordninger som synliggjøre på annen måte hvor mye jobb som faktisk kreves (er det dokumentert, svart på hvitt, er det vanskeligere å si i mot, enn hvis det bare er noe som fortelles).

Jeg innbiller meg nemlig at det kunne gjort ganske mye med livskvaliteten og utbrennelsesgraden til ganske mange lærere hvis det var fysisk lagt opp til at man faktisk kunne ha gjort seg ferdig med jobben på jobben, og hadde sluppet det meste eller alt hjemmearbeidet.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 10:58   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns jo perspektivet fra denne artikkelen er veldig interessant.

Jeg skjønner jo at det er surt å miste den fleksibiliteten man har i dagens ordning, som innebærer at man kan gjøre det meste av forberedelsene sine hjemme hvis man ønsker det. Samtidig så er jeg litt usikker på om det er den rette veien å gå for å bedre læreryrkets status og sikre rekrutteringen av nye, gode lærere å gå til arbeidskamp basert på de parolene jeg hittil har lest. Jeg skjønner at læreryrket innebærer mye forberedelser og etterarbeid. Men det jeg IKKE skjønner er at det optimale er å stikke "tidlig" mandag, onsdag og fredag, for så å sette seg ned klokken 20 på kvelden og i helgene og gjøre jobben ferdig hjemme.

Selvfølgelig skjønner jeg at det innimellom er praktisk. Men er det virkelig best? Hadde det ikke vært bedre å lagt inn skytset for å bedre lærernes arbeidsforhold på skolene, for å sikre gode og tilstrekkelige arbeidsplasser å gjøre jobben på, for ordninger som synliggjøre på annen måte hvor mye jobb som faktisk kreves (er det dokumentert, svart på hvitt, er det vanskeligere å si i mot, enn hvis det bare er noe som fortelles).

Jeg innbiller meg nemlig at det kunne gjort ganske mye med livskvaliteten og utbrennelsesgraden til ganske mange lærere hvis det var fysisk lagt opp til at man faktisk kunne ha gjort seg ferdig med jobben på jobben, og hadde sluppet det meste eller alt hjemmearbeidet.

Men stikker de fleste lærerne tidlig så ofte? Min erfaring fra den skolen jeg jobber på er at de fleste er på jobb til 15.30-16. Så innimellom går man når skolen er ferdig fordi man har en frisørtime, ungen har legetime e.l. Det dette handler om er jo egentlig ikke det at man må være på jobb i 7.5 time, det handler om at man ønsker å ha fleksibilitet til å gjøre jobben sin. De fleste er vel allerede på jobb 7-8 timer pr dag uansett.

Gammel 08-08-14, 13:48   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor ikke lærere kan gå over til fleksiskjemaføring, de også. Noe sier meg at det hadde blitt fryktelig mye dyrere enn dagens ordning der de svspaserer med elevene.

rine er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 14:11   #20
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor ikke lærere kan gå over til fleksiskjemaføring, de også. Noe sier meg at det hadde blitt fryktelig mye dyrere enn dagens ordning der de svspaserer med elevene.

Sannsynligvis er det noen som vil få mer avspasering mens andre vil få mindre. Som noen sa lenger opp i tråden så behandles alle lærere likt uavhengig av om de har stort forberedelses- og rettepress eller ikke. Det er umulig å si om totaliteten blir positiv eller negativ.

elg er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.