Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 11:12   #341
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Om det bare var så enkelt.

Foreldre som er i f.eks Kina denne sommeren og henter adoptivbarna sine har ventet i fem år. F e m år.

Gammel 26-08-10, 11:13   #342
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...da oppdaget jeg for sent at denne tråden var mange sider lang - så om dette poenget allerede har blitt tatt opp, får dere unnskylde meg.

Gammel 26-08-10, 11:15   #343
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

...og ikke bare det, men den er gammel også!

Gammel 26-08-10, 11:16   #344
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ut over dette lurer jeg jo litt på hvilke helgener det er som frekventerer FP. Får dere barn for barnas del? Jeg fikk barn utelukkende for min egen del, ikke for barnets del. Jeg prøver i stor grad å la mitt barns behov bli dekt og vil ofte sette mitt barns behov framfor mine behov, men det er jo behovene slik jeg ser det. Jeg er ikke en uhildet part.

Jeg syns det hadde vært fint om man kunne omtale kvinnen i en mindre nedlatende tone, jeg.

Jeg vet ikke hvor mange helgener det er her, men det er ganske mange ansvarlige foreldre. Jeg f.eks. forberedte meg så godt jeg kunne før jeg fikk barn, både i forhold til hvem jeg fikk dem med, hvordan jeg tok vare på kroppen min før og under graviditeten og hvordan jeg prøver å ta vare på ungene nå. Uansett hvor godt man forbereder seg, kan det selvfølgelig gå galt og man kan gjøre feil. Den andre foreldren kan vise seg å være en fjomp, man kan selv oppdage at man ikke klarer rollen som mor/far osv. osv. Men inntrykket mitt er at veldig mange her har er gjennomtenkte og godt forberedte i forhold til foreldreskapet. Det er vel kanskje derfor vi gidder å bruke tid på diskusjoner om bilsikring, kosthold, fritidsaktiviteter osv.

Å sammenlikne dette med en voksen person som drar til India og kjøper seg tvillinger blir for dumt.

Gammel 26-08-10, 11:20   #345
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du får bare rett og slett ta til etterretning at det er forskjell på folk og fe, Floksa.

Det er ikke lov til å spise folk heller. Også er det naturlig at når det gjelder dyr så er man først og fremst opptatt av genetikken da man jo bedriver avl. Med mennesker er det helt andre hensyn.

Er det ikke avl vi driver med på mennesker altså?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:24   #346
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er det ikke avl vi driver med på mennesker altså?

Asså. Ikke med formål å lage godt kjøtt bare ihvertfall.

(Ok, du tok meg der. )

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:30   #347
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asså. Ikke med formål å lage godt kjøtt bare ihvertfall.

(Ok, du tok meg der. )

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:31   #348
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Du fikk barn for din egen del? Så om du ikke kunne tatt vare på dem så hadde du gitt beng og fått dem likevel?

Skal vi se. Jeg skrev at jeg fikk barn for egen del, og presiserte etterpå at det ikke var for barnas del. Dette skrev jeg i håp om at blant annet du skulle klare å innse at du selv med svært stor sannsynlighet har fått barn for din egen del. Ingen barn ber om å bli født. Følgelig setter man i utgangspunktet sitt eget behov for barn først.

Jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å vri min påstand om til at jeg er en uansvarlig person som ville gitt opp ved første korsvei. Slik er det altså ikke, og slik føler jeg heller ikke at det er for kvinnen det er snakk om.

Tvert imot har hun vært i India i over 7 mnd alene med et tvillingpar. Jeg føler hun tar ansvar, jeg. Ja, hun gjorde noe dumt, men hun har ikke gitt blaffen i ungene. Så jeg syns din vridning av det jeg skrev blir noe rar. Ja, kvinnen gjorde noe dumt. Ja, hun har egenhendig satt tvillingene i en vanskelig situasjon. Men, nei, jeg syns ikke hun fortjener å bli slengt mer dritt til, og jeg er overrasket over at du (og mange andre her) så lett setter deg opp på din høye hest og feller dom over andre.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:31   #349
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk barn for min egen del.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:33   #350
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg fikk barn for min egen del.

Jeg fikk barn for svigermor sin del.

Gammel 26-08-10, 11:33   #351
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg vet ikke hvor mange helgener det er her, men det er ganske mange ansvarlige foreldre. Jeg f.eks. forberedte meg så godt jeg kunne før jeg fikk barn, både i forhold til hvem jeg fikk dem med, hvordan jeg tok vare på kroppen min før og under graviditeten og hvordan jeg prøver å ta vare på ungene nå. Uansett hvor godt man forbereder seg, kan det selvfølgelig gå galt og man kan gjøre feil. Den andre foreldren kan vise seg å være en fjomp, man kan selv oppdage at man ikke klarer rollen som mor/far osv. osv. Men inntrykket mitt er at veldig mange her har er gjennomtenkte og godt forberedte i forhold til foreldreskapet. Det er vel kanskje derfor vi gidder å bruke tid på diskusjoner om bilsikring, kosthold, fritidsaktiviteter osv.

Å sammenlikne dette med en voksen person som drar til India og kjøper seg tvillinger blir for dumt.

Men den sammenligningen er det du gjør. Jeg har ikke sammenlignet deg med kvinnen. Jeg sier ikke at det hun har gjort var riktig eller et eksempel til etterfølgelse. Men jeg sier at det likevel ikke er nødvendig å slenge mer dritt til henne eller å anklage henne for å være dum. Å gjøre slikt syns jeg er nedlatende og ikke noe et ansvarlig menneske som skal oppdra den neste generasjonen burde nedverdige seg selv til.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:35   #352
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Men hvis man kan få statssæd og alt i orden og på plass - kan man ikke da bruke det? Eller er det grunner til å bruke noen annen?

Altså, dette blir jo en ren digresjon fra surrogatdebatten, men ja, det er rikelig med grunner til å bruke danskesperm fremfor norskesperm. Hovedsaklig har det med servicenivå, tidsperspektiv, behandlingstilbud å gjøre. Forsåvidt også pris.

Om man så behøver legeassistanse og ikke bare en jordmor med sprøyte, er det i Danmark slik at donorsæden være anonym. I Norge er det omvendt. Om man så benytter denne anonyme danskespermen, kan ungen få to foreldre om mor er gift med en mann, men ikke nødvendigvis om mor er gift med en dame. Henger ikke halvveis på greip, men de kompromisset en anelse i stortingssalen (ja, nevnte jeg at alt er Høyres feil? ).

Gammel 26-08-10, 11:36   #353
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Skal vi se. Jeg skrev at jeg fikk barn for egen del, og presiserte etterpå at det ikke var for barnas del. Dette skrev jeg i håp om at blant annet du skulle klare å innse at du selv med svært stor sannsynlighet har fått barn for din egen del. Ingen barn ber om å bli født. Følgelig setter man i utgangspunktet sitt eget behov for barn først.

Jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å vri min påstand om til at jeg er en uansvarlig person som ville gitt opp ved første korsvei. Slik er det altså ikke, og slik føler jeg heller ikke at det er for kvinnen det er snakk om.

Tvert imot har hun vært i India i over 7 mnd alene med et tvillingpar. Jeg føler hun tar ansvar, jeg. Ja, hun gjorde noe dumt, men hun har ikke gitt blaffen i ungene. Så jeg syns din vridning av det jeg skrev blir noe rar. Ja, kvinnen gjorde noe dumt. Ja, hun har egenhendig satt tvillingene i en vanskelig situasjon. Men, nei, jeg syns ikke hun fortjener å bli slengt mer dritt til, og jeg er overrasket over at du (og mange andre her) så lett setter deg opp på din høye hest og feller dom over andre.

Jeg gikk ut fra at du sammenlignet deg, meg og resten med denne kvinnen i og med at det var saken vi diskuterte. Det er en forskjell på å ønske seg barn og få barn som man kan ta vare på, og på å eksperimentere med å fremskaffe barn som man må anta at vil lide en uviss skjebne.

Det å ønske seg et barn som man kan ta vare på og oppfylle dette ønsket er meget langt fra det denne damen har gjort.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:37   #354
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Altså, dette blir jo en ren digresjon fra surrogatdebatten, men ja, det er rikelig med grunner til å bruke danskesperm fremfor norskesperm. Hovedsaklig har det med servicenivå, tidsperspektiv, behandlingstilbud å gjøre. Forsåvidt også pris.

Om man så behøver legeassistanse og ikke bare en jordmor med sprøyte, er det i Danmark slik at donorsæden være anonym. I Norge er det omvendt. Om man så benytter denne anonyme danskespermen, kan ungen få to foreldre om mor er gift med en mann, men ikke nødvendigvis om mor er gift med en dame. Henger ikke halvveis på greip, men de kompromisset en anelse i stortingssalen (ja, nevnte jeg at alt er Høyres feil? ).

Jeg trenger teskje.

Er det sånn at hvis en mann og en dame reiser til Danmark og får anonym sæd så er mannen far? Mens hvis to damer reiser så er kun kvinnen som føder mor?

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:39   #355
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg trenger teskje.

Er det sånn at hvis en mann og en dame reiser til Danmark og får anonym sæd så er mannen far? Mens hvis to damer reiser så er kun kvinnen som føder mor?

Ja.

Gammel 26-08-10, 11:40   #356
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk også barn for min egen del, men det er da ikke det samme som at ønske om barn ville ha skjøvet til side et hvert annet hensyn. Det er veldig mange situasjoner jeg ikke ville satt meg (eller barna) i for å tilfredsstille ønsket mitt om barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:40   #357
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, jeg fikk vitterlig barn fordi jeg trodde det ville bli gøy for meg å ha barn (det impliserer selvsagt at jeg og ungene har det gøy sammen). Hadde jeg derimot konsentrert meg om spørsmålet om det egentlig er bra å bli satt inn i denne verden og om verden egentlig er et levelig sted, ville jeg muligens falt ned på noe annet. Det er bare å lese Peter Wessel Zapffes Om det tragiske, det, så blir man straks klar til å la menneskeheten dø ut av seg selv.

Gammel 26-08-10, 11:42   #358
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fikk også barn for min egen del, men det er da ikke det samme som at ønske om barn ville ha skjøvet til side et hvert annet hensyn. Det er veldig mange situasjoner jeg ikke ville satt meg (eller barna) i for å tilfredsstille ønsket mitt om barn.

Det er klart. Jeg syntes bare SF leste Lille meg på en nokså ytterliggående måte.

For øvrig ser det ut som om damen har oppført seg både egoistisk og tåpelig. Selvsagt.

Gammel 26-08-10, 11:42   #359
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Men altså, jeg fikk vitterlig barn fordi jeg trodde det ville bli gøy for meg å ha barn (det impliserer selvsagt at jeg og ungene har det gøy sammen). Hadde jeg derimot konsentrert meg om spørsmålet om det egentlig er bra å bli satt inn i denne verden og om verden egentlig er et levelig sted, ville jeg muligens falt ned på noe annet. Det er bare å lese Peter Wessel Zapffes Om det tragiske, det, så blir man straks klar til å la menneskeheten dø ut av seg selv.

Det er en nyanseforskjell på dette å på å velge å få barn som man allerede i forkant vet at man ikke har særlig forutsetning for å ivareta?

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:43   #360
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja.

Er det noen forklaring på hvorfor dette åpenbare bruddet på likestillingsloven praktiseres?

Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.