Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-14, 12:35   #21
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Det hjelper vel ikke å gå i en annen forretning med en fargekode som ikke "eksisterer". Du kan sjekke her også: http://www.melack.se/swe/ncs.asp
Hvis jeg forsøker å legge inn 0045-Y11R eller 2510-Y45R, får man beskjed om at de ikke finner fargen. Hvordan kom du egentlig frem til de fargekodene?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:39   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Alle fargekoder eksisterer jo egentlig, alt de viser er forholdet mellom svart, hvitt, mengde farge og hvilken mengde av de fargene man blander.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:41   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Ja, men det er jo ikke unaturlig at teknologien begrenser utvalget?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:43   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, men det er jo ikke unaturlig at teknologien begrenser utvalget?

Nei, men fargekoden eksisterer fortsatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:48   #25
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Alle fargekoder eksisterer jo egentlig, alt de viser er forholdet mellom svart, hvitt, mengde farge og hvilken mengde av de fargene man blander.

Nei, det var derfor jeg satt eksisterer i anførselstegn. NCS-fargekodene 0045-Y11R og 2510-Y45R finnes ikke.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:50   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Acsa trenger en som ikke driver med slik nymoderne teknologisk fargeblanding.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 13:06   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, men fargekoden eksisterer fortsatt.

Det blir jo litt sånn hvis et tre faller i skogen-greie - hvis den ikke kan lages, er den da reell? Jeg skjønner jo at den finnes teoretisk, men det hjelper jo ikke all verden.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:12   #28
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Acsa trenger en som ikke driver med slik nymoderne teknologisk fargeblanding.

Forrige gang jeg malte satt jeg med kalkulator og dl-mål og prosentregnet og blandet farge sjøl.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:14   #29
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du vet at du får OBOS-rabatt på Flügger? Om du er OBOS-medlem, da. Det er for øvrig der jeg har fått god hjelp til å lage akkurat den fargen jeg ville ha.

Jada, men jeg fikk større rabatt enn det på Nordsjö-butikken på Ensjø. Hvor ei av de ansatte lekte med fargeprøver med meg i over en time i forrige uke. Og brukte halvannen time i går på å blande, også etter butikkens stengetid.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:20   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jada, men jeg fikk større rabatt enn det på Nordsjö-butikken på Ensjø. Hvor ei av de ansatte lekte med fargeprøver med meg i over en time i forrige uke. Og brukte halvannen time i går på å blande, også etter butikkens stengetid.

Hyggelig det altså, men om de ikke kan blande fargen din så kan det allikevel vært verdt å gå et annet sted. Om det absolutt er den du vil ha.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:38   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Jeg spurte en venninne som er ekspert på sånt og hun sier at NCS beskriver kun hvordan fargen ser ut, så derfor blir det avhengig av hvilke baser de forskjellige maskinene har om det er mulig å få det til uten videre.

Enkelte fagfolk som har peiling på pigmenter kan greie å ordne farger som ikke er standard NCS. Høre direkte med Jotun?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:13   #32
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Men hvordan kom du frem til fargene? Hadde du med noe i den fargen? For det skal de vel kunne finne frem til. Nå vet ikke jeg hvordan maskinene fungerer, men det er jo mulig at det ikke bare er å plotte inn de tallene som passer en, men må velge blandt standardfargene, eller at maskinen kan avlese en farge og komme frem til en blanding.

Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan du har kommet frem til kodene. Er det ved å se på fargekart og tenke at det skulle vært noe midt i mellom?

Jeg ble faktisk så nysgjerrig at jeg måtte prøve å finne frem de nærmeste fargene i ncs-navigatoren til en av fargene. 2015-Y45R.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg farger.jpg (77,4 KB, 34 visninger)
tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:36   #33
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.


Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan du har kommet frem til kodene. Er det ved å se på fargekart og tenke at det skulle vært noe midt i mellom?

Nja, stort sett er det en fargesammensetning (rød/gul f.eks som i disse tilfellene) fra en farge, og en svart/hvit/kulørbalanse fra en annen farge. Jeg er ganske NCS i hodet så det pleier å gå bra når jeg mentalt leter meg fram til en farge. Utgangsdørene våre ble f.eks bestilt ut fra det prinsippet, uten at jeg hadde sett fargen i virkeligheten. Den så ut som jeg trodde.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:40   #34
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hyggelig det altså, men om de ikke kan blande fargen din så kan det allikevel vært verdt å gå et annet sted. Om det absolutt er den du vil ha.

Hadde det vært Grønnfargen Min hadde jeg nok gjort det, men dette var gulfargen til gjesterommet og en latte-aktig farge som uansett er litt ikke-Acsask, så det går bra med de jeg fikk. Jeg er bittelitt usikker på den latte-greia, men vi er enige om at jeg kan komme og brekke den om litt om den blir HELT feil. Latte er så innmari ikke meg, men jeg tror det blir helt riktig likevel på rommet mitt, med tekstiler i forskjellige rødtoner og møbler i brunsvart.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:44   #35
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nja, stort sett er det en fargesammensetning (rød/gul f.eks som i disse tilfellene) fra en farge, og en svart/hvit/kulørbalanse fra en annen farge. Jeg er ganske NCS i hodet så det pleier å gå bra når jeg mentalt leter meg fram til en farge. Utgangsdørene våre ble f.eks bestilt ut fra det prinsippet, uten at jeg hadde sett fargen i virkeligheten. Den så ut som jeg trodde.

Imponerende! Jeg klarer ikke en gang å forestille meg hvordan en farge mellom de fire jeg plukket ut ville se ut ved å justere litt på dem.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:51   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hadde det vært Grønnfargen Min hadde jeg nok gjort det, men dette var gulfargen til gjesterommet og en latte-aktig farge som uansett er litt ikke-Acsask, så det går bra med de jeg fikk. Jeg er bittelitt usikker på den latte-greia, men vi er enige om at jeg kan komme og brekke den om litt om den blir HELT feil. Latte er så innmari ikke meg, men jeg tror det blir helt riktig likevel på rommet mitt, med tekstiler i forskjellige rødtoner og møbler i brunsvart.

Det høres fint ut! Latte er heller ikke meg, men sånn du beskriver det tror jeg det kan bli riktig varmt og fint. Litt amerikansk, på den riktige måten. Jeg ser for øvrig at amerikanere er mye flinkere til å bruke farger på veggene enn her i Skandinavia, uten å få den der nittitallsgreia.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:54   #37
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er noen farger ubrekkelige?

Jeg tror jeg må invitere til FP-treff hos meg når jeg er ferdig med å pusse opp og har flytta inn, altså, så mye som dere har hjulpet til med den mentale delen av prosessen!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no