Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-11, 08:51   #21
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.


Og jeg tenker bare litt høyt her - den store brystsøljen - MÅ man ha den umiddelbart når man har maljelenker og hals-sølje?
Er det noen tradisjon for at alle har den fra 1. stund?

Setter veldig pris på at du tenker høyt her.

Jeg tenker også at den store brystsøljen kan vi vente med. Så kan de velge om de vil ønske seg den senere. Men bortsett fra det ser jeg ikke så mye vi kan vente med, for det meste av sølvet er jo for å holde alt sammen? Lite sølv som bare er "til pynt" ser det ut som?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 08:54   #22
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi har nettopp hatt konfirmant og kjøpt bunad. De siste årene fikk hun sølv til bursdag ogf jul både av oss og besteforeldre. Bunadsko kostet 299. Jeg fikk rådyre til konfirmasjonen og vokste en størrelse etterpå, så de ordentlige skoene får vente. Cape trenger man ikke i starten. Og konebelte er for koner, har jeg sagt til tenåringen.

Takk. Men det konebelte dere snakker om, hva er det?
Jeg er skikkelig bunad-novise. Er det konebelte på bunaden jeg linker til litt over her?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 08:54   #23
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Skjorten koster litt den også, men jeg ser ikke om det er nupereller eller broderinger på den.

Jeg tror det er broderinger? Så i hvert fall slik ut på en prisoversikt jeg har hjemme.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 08:56   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Konebelte er det man *egentlig* skal få når man gifter seg. Ofte er det et bredt belte med masse sølv og stæsj. Mest vanlig på vestlandet, etter hva jeg kan forstå. Hver sånn firkant heter "støl".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 08:59   #25
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Åh, så det er ikke sikkert det er konebelte til Nedre Buskerud-bunaden en gang da?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:00   #26
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Jeg og mange i familien har fått bunad til konfirmasjon, og de aller fleste av oss har vært veldig uheldig med utviklingen senere, så min henger bare i skapet og kommer nok aldri mer til å kunne brukes av meg. Mulig datteren min passer den på sikt, men jeg har kommet frem til at å få sydd bunad til konfirmasjonen er et sjansespill, og det er veldig trist å ha et plagg med så mye penger og ikke minst følelser i som man ikke kan bruke i voksen alder, som jo er da man bruker den mest.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:00   #27
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Det er ikke alle bunader konebeltet passer til. Så akkurat det anser jeg ikke som nødvendig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:02   #28
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Åh, så det er ikke sikkert det er konebelte til Nedre Buskerud-bunaden en gang da?

Nei, og jeg ser dere har broderinger i linningen og da skal man ikke ja konebelte.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:24   #29
Tiipii
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Tiipii har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)

Jeg har selv grønn Nedre Buskerudbunad, og komplett sett består av følgende:

- Selve stakken/"kjolen"
- Brodert lue
- Brodert belte
- Brodert veske
- Brodert skjorte*
(- Cape)
(- Underskjørt)

Sølvet:
- 4 par maljer til å snøre livet
- 1 par mansjettknapper
- Maljelenke til å snøre livet
- En liten halsspenne og en stor sølje
- Beltespenne og veskelås (Veskelåsen er forøvrig ikke i sølv, tror den er i tinn)
(- Capespenne)
(Det er også blitt utarbeidet et sølvbelte til bunaden nylig, men det hører tradisjonelt ikke til, og er hvertfall ikke noe jeg noengang kommer til å skaffe meg. Det broderte beltet er mye vakrere og gir en finere helhet)

Det jeg har satt i parantes er ting jeg tenker ikke behøver å anskaffes, i hvertfall ikke med en gang. Kunne kanskje satt lue også i parantes, men denne var uansett inkludert i broderings-og monteringsprisen da jeg bestilte min bunad så det er liksom ikke noe vits i å utelate den.
Øvrig tilbehør kan være ørepynt, bunadsparaply og kniv. Men dette er det mange som mener ikke hører til bunadsbruk i det hele tatt, og er definitivt ikke noe man behøver å prioritere, hvertfall :-)

* - Bunadsskjorte er jo en ting som kan være greit å kjøpe brukt, hvertfall i første omgang. Skjorten finnes med enten stående eller nedbrettet krage. Kan hende finnes det også bomullsskjorte, disse er billigere enn linskjorte.

Min bunad er anskaffet gjennom Husfliden i Drammen, ettersom prisforskjellen der i forhold til disse "billigalternativene" ikke var så altfor stor.

Tiipii er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no