Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Alternativ til sukker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 10:01   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å bytte ut sukkeret og ikke bare droppe det der det er unødvendig? Beklager hvis det er for personlig.

Helt greit spørsmål. Jeg er en søtmoms og når jeg nå skal forsøke å gå ned i vekt så vet jeg at jeg blant annet må kutte ned på sukkerinntaket. Det jeg da selvsagt er ute etter er å ha alternativer når jeg har søtbehov - som er smaksmessig behov ikke et behov etter sukker i kroppen.

Men, ut fra det jeg greier å se er det vel egentlig bare en ting å gjøre og det er å erkjenne at jeg må gjøre noe med søtbehovet mitt. Det synes som at det ikke finnes gode erstatninger. Det virker som om man må velge mellom pest eller kolera.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:04   #22
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg fikk ikke helt med meg om det var kunstige søtningsstopp i seg selv du ville diskutere eller om du bare ville ha forslag til hvilket søtningsstoff du skulle bruke. I tilfelle det siste, se bort fra resten av innlegget.

Jeg lurte rett og slett på om det finnes alternativer til sukker som jeg kan bruke, som ikke er helseskadelig på andre måter.

Jeg har fått høre (og jeg aner ikke om det stemmer) at blant annet aspartam (som jeg ikke har noen avsmak for ) i tillegg til å være helseskadelig på grunn av at det er kunstig søtning, også har den effekten at kroppen behandler det som sukker og at man derfor kan legge på seg like mye ved inntak av aspartam som ved inntak av sukker. Noen som har kunnskap nok om dette til å vite om det er korrekt?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:11   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg lurte rett og slett på om det finnes alternativer til sukker som jeg kan bruke, som ikke er helseskadelig på andre måter.

Jeg har fått høre (og jeg aner ikke om det stemmer) at blant annet aspartam (som jeg ikke har noen avsmak for ) i tillegg til å være helseskadelig på grunn av at det er kunstig søtning, også har den effekten at kroppen behandler det som sukker og at man derfor kan legge på seg like mye ved inntak av aspartam som ved inntak av sukker. Noen som har kunnskap nok om dette til å vite om det er korrekt?

Det er litt for tidlig å si, men de aller fleste endokrinologer som driver med diabetes sier at det spiller ingen rolle hvilket søtningsstoff man bruker, kroppen reagerer på søtopplevelsen i seg selv.

Det er hard å kutte ned på sukkeravhengigheten, tro meg, det vet jeg alt om, men det er å kjøre en detoks en ukes tid og så er det mye lettere. For meg hjalp det å innse at det er et stoff jeg er avhengig av og behandle det deretter.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:14   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Detoks er nok en fin ting, ja. Og å få i seg kromtilskudd og B-vitaminer. Det er massevis av krom i mørk sjokolade og pepper.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:15   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Helt greit spørsmål. Jeg er en søtmoms og når jeg nå skal forsøke å gå ned i vekt så vet jeg at jeg blant annet må kutte ned på sukkerinntaket. Det jeg da selvsagt er ute etter er å ha alternativer når jeg har søtbehov - som er smaksmessig behov ikke et behov etter sukker i kroppen.

Men, ut fra det jeg greier å se er det vel egentlig bare en ting å gjøre og det er å erkjenne at jeg må gjøre noe med søtbehovet mitt. Det synes som at det ikke finnes gode erstatninger. Det virker som om man må velge mellom pest eller kolera.

Jeg tror du har rett i at det ikke finnes gode erstatninger. Problemet med sukkerholdig mat er jo ikke bare sukkeret, men alle karbohydratene rundt også. I en bolle er det jo ikke bare sukkeret som er problemet. Jeg tror jeg heller ville jobbet med å få ned søtbehovet ved å spise regelmessig og sunt, bruke frukt som mellommåltid, og unne deg en rute mørk sjokolade til kveldskos.

Selv merker jeg at søtsuget mitt synker i de periodene jeg trener fast.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:05   #26
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg reagerer med magesmerter på alt av sukker, både vanlig sukker og alle sukkererstattninger, i tillegg til fruktsukker.

Jeg har forsøkt å kutte sukker noen ganger, og det pleier å ende med at jeg går i ring på gulvet og river meg i håret. Saken er at det er så mye sukker og raske karbohydrater i kosten ellers at sukkersuget melder seg i uke etter uke etter uke. Dersom du kan kutte raske karbohydrater (ris, hvetemel), ferdigprodukter med sukker og gi deg selv et mer stabilt blodsukkernivå kan det lette sukkerkuttet samtidig som du jo da også spiser sunnere.

Dersom jeg virkelig vil kose meg litt så velger jeg en liten bit mørk mørk sjokolade (86%). Frukt kan også brukes i smoothies, det er virkelig søtt og godt. Lakristeen til yogi-te er søt og god og deilig på kvelden. Kosttilskudd kan også hjelpe på sukkerkuttet sammen med fysisk aktivitet.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:19   #27
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Det var jo ikke disse svarene jeg vil ha. :leter etter snarveier og lettvindtløsninger:

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:25   #28
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Ang. Stevia: Var det ikke noe med at antallet fødte gutter (eller var det jenter?) har gått kraftig ned etter at de begynte med Stevia i Japan? Jeg husker ikke helt den saken, så egentlig burde jeg kanskje ikke si noe om det ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 12:11   #29
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Det jeg har hørt hevdet ang. stevia er at under rotteforsøk viste det seg at hannrottene ble midlertidig steril etter inntak av stevia. Men at mengden de fikk i seg på en gang var så stor at det ville være umulig for et voksent menneske å innta slike store mengder. (Det skal jo utrolig lite til av det fordi det er så intenst søtt.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 13:14   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukrin har også den lakserende effekten som andre kunstige søtningsmidler. Jeg kjenner jeg blir skeptisk til sukrin kun basert på at de tydeligvis har et markedsteam som glorifiserer det i absolutt alle kanaler. Jeg syns det er snodig å finne noe som det knapt står noe kritisk til noe steder.

Hvor har du dette fra?
Det er nemlig den første gangen jeg treffer noen som har den erfaringen - alle jeg har møtt hittil, også de som ikke tåler noe som helst av sukkeralkoholer, tåler alle sukrin helt greit.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 13:36   #31
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Her står det litt om Stevia og egenskapene.
Har nettopp fått det i hus, men har ikke hørt om bivirkningene at gutter kan bli sterile. Vil gjerne finne mer informasjon om det.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:09   #32
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukrin har også den lakserende effekten som andre kunstige søtningsmidler. Jeg kjenner jeg blir skeptisk til sukrin kun basert på at de tydeligvis har et markedsteam som glorifiserer det i absolutt alle kanaler. Jeg syns det er snodig å finne noe som det knapt står noe kritisk til noe steder.

Min kilde er "bare" wikipedia akkurat nå, men der står det at det skal ganske store mengder til for at det skal gi lakserende effekt når det gjelder akkurat denne typen sukkeralkohol.

En annen ting er at sukrin (erythritol) har en slags "cooling effect" som er en fordel i f.eks mint-tyggis o.l. Kanskje ikke så stor fordel når man bruker det i kokosbollekake og slik. Det kan altså kjennes litt kaldt ut når man tygger det.

På grøt og slik er det akkurat som vanlig sukker for min del.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:27   #33
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er litt for tidlig å si, men de aller fleste endokrinologer som driver med diabetes sier at det spiller ingen rolle hvilket søtningsstoff man bruker, kroppen reagerer på søtopplevelsen i seg selv.

Hvordan reagerer kroppen, mener du? *åplys meg*

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:54   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Hvordan reagerer kroppen, mener du? *åplys meg*

De får blodsukkernivåer som er svingende og vanskelig å kontrollere, og når man kutter ut søtningsstoffer, så får man samme virkning som når man kutter ned på raske karbohydrater, blodsukkeret blir mer stabilt.

Sånn personlig så tror jeg ikke det er farlig å bruke hverken aspartam, stevia eller sukrin i måtehold. Men jeg tror virkelig ikke det er lurt å opprettholde et søtt kosthold med å skifte søtningsstoff uansett hvilket.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:06   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvor har du dette fra?
Det er nemlig den første gangen jeg treffer noen som har den erfaringen -

Jeg har ikke den erfaringen siden jeg ikke spiser sukrin, men det sto flere steder på nett, blant annet på flere sukrinprodusenters side.

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Min kilde er "bare" wikipedia akkurat nå, men der står det at det skal ganske store mengder til for at det skal gi lakserende effekt når det gjelder akkurat denne typen sukkeralkohol.

Det sier de fleste andre syntetiske sukkererstatninger også, selv om mange har ganske motsatt erfaring.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:14   #36
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

De får blodsukkernivåer som er svingende og vanskelig å kontrollere, og når man kutter ut søtningsstoffer, så får man samme virkning som når man kutter ned på raske karbohydrater, blodsukkeret blir mer stabilt.

Sånn personlig så tror jeg ikke det er farlig å bruke hverken aspartam, stevia eller sukrin i måtehold. Men jeg tror virkelig ikke det er lurt å opprettholde et søtt kosthold med å skifte søtningsstoff uansett hvilket.


Jammen, blodsukkeret stiger jo ikke om man bruker søtning uten energi.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:17   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.202
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg skjønner godt at det ikke "bare" er å kutte ned søtinntaket sånn over natten, men min erfaring er at det i stor grad er en vanesak hvor søtt man vil ha ting. Eller for å ikke generalisere for mye: det er en vanesak hvor søtt jeg vil ha ting. Jeg har vennet meg av "sukkersmaken" i veldig mange sammenhenger, og savner det seriøst ikke. Jeg tror det er lurere (selv om det høres kjedeligere ut) å gjøre som Esme sier og primært kutte ned på mengdene søtmat, og så venne seg til mindre søtsmak på ting der det lett kan justeres (mindre sukker i desserter, på grøten, i teen/kaffen og så videre), enn det er å gå over til kunstig søtstoff i de samme mengdene som man har pleid å spise sukker. (Jeg skjønner at noen ikke tåler sukker og må bruke kunstige stoffer hvis de skal få søtsmak, men da også innbiller jeg meg at det er en fordel å kutte ned på det totale søtsmakinntaket.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:20   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.202
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Jammen, blodsukkeret stiger jo ikke om man bruker søtning uten energi.

Insulinnivået kan vel stige på grunn av søtsmaken, er det ikke sånn, Esme? Og det kan være uheldig når man faktisk ikke har inntatt sukker - og det påvirker i alle fall blodsukkernivået. (Litt på gyngende grunn her, altså, når det gjelder årsakssammenhengene, men jeg vet også at jeg har vært borti de undersøkelsene Esme snakker om.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:20   #39
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Sant som Esme og Skilpadda sier, det er bedre å prøve å legge om kostholdet fremfor å opprettholde usunne matvaner med søtstoff det det før var sukker.

Søtbehovet vil minke jo lengre du holder deg unna det søte. *erfart*

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:24   #40
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Insulinnivået kan vel stige på grunn av søtsmaken, er det ikke sånn, Esme? Og det kan være uheldig når man faktisk ikke har inntatt sukker - og det påvirker i alle fall blodsukkernivået. (Litt på gyngende grunn her, altså, når det gjelder årsakssammenhengene, men jeg vet også at jeg har vært borti de undersøkelsene Esme snakker om.)


Jeg skal ikke påstå helt sikkert ang insulinnivået, da jeg vet mere om de som ikke har insulinprodukjon enn de som har. Men blodsukkeret stiger jo pga energi, og insulinproduksjonen starter for å få bukt med blodsukkerstigningen. *enkelt forklart*

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no