Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

What doesn't kill you makes you stronger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 12:19   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Ah! Dette var IKKE en "sutre over teite ting folk sier", bare sånn at dere ikke mistenker meg for det.

Mer en eksistensiell krise siden jeg begynte å tvile på Kanye.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:22   #22
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er et ordtak som kan si noe sant og det kan være veldig usant, alt ut i fra forhold.

For at man skal bli sterkere av motstand kreves det ofte tid, refleksjon og gjennomarbeiding av motstanden man har vært gjennom. Det er vanskelig å komme styrket ut av en hendelse dersom problemene kommer i tur og orden og det ikke blir tid til å fordøye i mellomtiden.

Noen kriser er så ødeleggende at man ikke på noe vis kommer styrket ut av det. Man kan komme seg oppover, men oppleve å ikke komme helt opp.

Litt generaliserende sagt så tror jeg at levd liv og det å ha opplevd og reflektert over livet sitt kan gi gode nøkler til å takle fremtidige utfordringer. Erfaring kan være en veldig viktig ressurs, men det kan også være en feilvurdert ressurs.
Jeg ser det ofte i tilfeller med likemannshjelpere. En person som har gjennomlevd tøff sykdom kan være en ressurs for mennesker som opplever noe tilsvarende, men det krever at personen har jobbet med sin egen historie og har begynt å se den utenfra og satt den i perspektiv. Man kan begå ganske store overtramp om man er overbevist om at man "vet hvordan den andre har det" bare fordi man har hatt samme diagnose eller lignende. Har man vært sterkt oppe i en situasjon og skal hjelpe andre er det veldig vanskelig å gi et godt bidrag inn til den andre før situasjonen man har i eget liv har kommet på avstand. Da er det alt for lett å se den andre gjennom sin egen historie. Da blir det en selv som er fokus og den andre skal passe inn i eget bilde og ikke den andres historie som er fokus og hvor en kan bruke sin historie inn som ressurs der det er relevant.

Nå drodler jeg visst veldig her, men poenget mitt er at generaliseringer kan være greit nok til sitt bruk, men det er viktig å ikke dytte dem på andre.

Veldig godt sagt.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:24   #23
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Det som ikke dreper deg gjør deg eldre.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:25   #24
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det som ikke dreper deg gjør deg eldre.

Den stjeler jeg til senere bruk.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:25   #25
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det som ikke dreper deg gjør deg eldre.

DET ordtaket kan man vel trygt stille seg bak og påstå som en sannhet.

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:26   #26
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Det er bare i motbakke det går oppover.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:38   #27
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Dulter veldig på Fnatten.

Etter et personlig tap, der noen faktisk sa dette til meg, ble jeg aldeles rasende og tenkte det måtte være det dummeste ordtak i verden. Fy fan, noen ting skal man bare få slippe å oppleve. Det gjør en slett ikke sterkere, men mer som en våt liten svamp.

Men i ettertid ser jeg det er nyanser. Noe motgang gjør en sterkere. Mer egnet til å håndtere livet. Men altså - slett ikke alt.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 12:58   #28
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.528
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Jeg finner ikke trøst i dette nå iallefall. Det hjelper ikke en dritt.
Jeg vil slutte å være sterk, får jo bare mer og mer, det tar aldri slutt.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:00   #29
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg finner ikke trøst i dette nå iallefall. Det hjelper ikke en dritt.
Jeg vil slutte å være sterk, får jo bare mer og mer, det tar aldri slutt.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:01   #30
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.659
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:25   #31
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Jeg liker bedre, livet er en reise, ikke en eksamen. Det kan jeg finne en slags trøst i om jeg trenger det.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:34   #32
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.295
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Noen ganger kan man faktisk ønske at det hadde tatt livet av en, istedet for å bli sterkere. For det gjør faen meg vondt å bli sterk.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:42   #33
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er bare i motbakke det går oppover.

Sant, men noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne fått lov til å sette meg ned og ta en rast midt i bakken, og bare ha tid til å nyte livet (og utsikten) akkurat der jeg er.

I blant føles det som om det regner dritt over meg, og jeg tror ikke det er lett å tenke på dette som viktige og kanskje til og med gode erfaringer før man får det på avstand, og får bearbeidet det som har skjedd, men stort sett føler jeg etterpå at jeg kommer ut av det styrket. Det er utrolig hva man takler når man bare må.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:42   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Hm. Jeg tror vel at om man har hatt en del motgang, at man vet at det likevel kommer gode dager der en gang i fremtiden.

For skitet skjer jo uansett, så det er jo ikke noe vits i å la seg knekke av det heller. Jeg tror derfor at man kan bli seigere jeg da, at man blir litt mer tålmodig. Og så ser jeg jo at det er jo ikke noe alternativ i å ikke tåle mye heller. Jeg vet av folk som har levd gjennom nesten nøyaktig det samme som meg de siste 5 årene, og som da har latt seg helt knekke og har meldt seg ut av livet. Og da tenker jeg at, jo det er bedre å bite tennene sammen og holde litt ut, man lander litt bedre på bortsiden når de gode dagene kommer. Og så tenker jeg at kanskje det at jeg har vært igjennom både det ene og det andre før, har gjort at jeg vet at det er å puste litt hver dag og jorda snurrer og tiden går og så blir det egentlig bedre litt av seg selv etterhvert.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:44   #35
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Jeg syns dog man kan skille mellom motgang som barn og motgang som voksen.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:48   #36
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg syns dog man kan skille mellom motgang som barn og motgang som voksen.

Enig. Oppveksten min gjorde meg ikke sterk. Den gjorde meg usikker og uten tro på meg selv. Joda, bedre rustet til å takle motgang men til hvilken pris?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:48   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg syns dog man kan skille mellom motgang som barn og motgang som voksen.

På et vis ja, det er mye større risiko for irreversible skader om man får for mye motgang som barn, og man rekker på en måte ikke å bygge opp verktøykassen som man trenger videre i livet alltid. Men i små doser, så kan også motgang som barn være bra trening på livet senere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:55   #38
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Ja, motgang var feil ord.
Jeg er helt for motgang, unger bør føle litt motgang, hvis ikke så lærer de aldri å takle det.

Jeg vet ikke hva ordet for det jeg tenker på er, men jeg vet at jeg avskyr at folk bruker uttrykket om folk som har vokst opp under skikkelig kjipe forhold og som sliter med det i voksen alder.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 13:58   #39
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.905
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Jeg tror de fleste har godt av å tøye seg og bryne seg, men de færreste har godt av å brekke beina og skjære av seg nesa. Lizzom.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:00   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: What doesn't kill you makes you stronger?

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg vet ikke hva ordet for det jeg tenker på er, men jeg vet at jeg avskyr at folk bruker uttrykket om folk som har vokst opp under skikkelig kjipe forhold og som sliter med det i voksen alder.

Ja, når man på en måte synes at en ræva oppvekst liksom har vært en super treningsleir for å øve seg på motgang senere.

Det blir jo noe helt annet, mennesker er lagd sånn at barn har sosiale behov fra omsorgspersoner rundt seg, og om de ikke får det de trenger, så setter det alltid spor. Det tror jeg at det gjør. Ikke nødvendigvis synlige spor, men at mange av barna med omsorgssvikt kan kjenne på en sorg, det tror jeg.

Det ideelle må jo være foreldre som er kjærlige og støttende som går sammen med deg, men samtidig ikke innbiller en at livet skal være problemfritt også. For jeg kan noen ganger bli oppriktig i stuss over hva folk synes er "urettferdig skjebne" og så er det egentlig bare påregnelig smårusk i et vanlig liv.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no