Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 17:20   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Hvordan er dette i storbyer ellers? Det er vel lite familier på Manhattan og sånn?

  Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:37   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Nå begynner det å høres ut som om alle de som bor utenfor byene, pendler inn til byen og har jobben sin der. Det er vel ikke akkurat tilfelle, selv om mange gjør det. Dessuten er det vel et faktum at de aller fleste (ikke ALLE, men de fleste) ønsker å bo i roligere omgivelser med nærhet til natur, større bolig, mindre skole-forhold osv.når man får barn, så derfor velger man å flytte ut av byen. Slik tilfellet var for f.eks.meg. Jeg har bodd 15 år i Oslo-gryta, men valgte å bosette meg utenfor byen, og nærmere jobb, nå som jeg har barn. Pendlertogene, pendlerbussene osv.kommer til å fortsette å gå til byen helt uavhengig om noen få til velger å bosette seg i sentrum.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:13   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Veldig mange pender inn til byene, og det store problemet er nok ikke pendlertog og pendlerbuss, Elin, men privatbillistene. Som står og hoster og harker ut eksos på motorveien inn og ut av Oslo hver eneste dag. Og nei, det er ikke slik at alle med barn vil bo på landet. Det er ikke engang slik at alle mener at det er best.

Greia er ikke at man skal få noen få til til å bosette seg i sentrum, men at de som faktisk ønsker å være der har muligheten til det. Og slik det er nå, så er ikke det mulig for like mange som faktisk ønsker det.

Det er helt greit at man er enig med OBOS, men jeg syns godt man kan argumentere skikkelig for det i stedet for å komme med "la dem spise kake"-liknende argumenter som "kan man ikke bare flytte da?".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:15   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvordan er dette i storbyer ellers? Det er vel lite familier på Manhattan og sånn?

Jeg syns det er litt vanskelig å sammenlikne med New York som er en by som består av ganske mange flere sentrum enn Oslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:26   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Hvis vi snakker datapunkt, så hadde jeg definitivt blitt i downtownsentrum hvis jeg hadde hatt råd til noe som var stort nok med en liten hageflekk. Jeg tror veldig, veldig mange velger å flytte utenfor ring 3 fordi de ikke har særlig mange valg, ikke fordi de vil det.

Smilefjes: jovisst er det familier på Manhattan. Griserike, så klart, og in proximity to the park! :seinfeldtstemme:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:28   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Så spørsmålet er: Skal det bare være de griserike barnefamiliene igjen i sentrum av Oslo også? De som har råd til de gamle kråkeslottene i Geitemyrsveien?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:48   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

I flg SSB så ser det ut som Oslo faktisk har nest flest barnefamilier av alle fylkene i landet, bare slått av Akershus.
Familier med barn under 17 år
Hele Norge: 618 197
Oslo: 67 345
Akershus: 75 317
Hordaland: 60 727

Akershus slår Oslo på par med flere enn ett barn, og par med store barn, dvs. over 6 år, men jeg tror vi kan slå fast at det ikke er slik at alle vil bo på landet. Jeg har ikke orket å regne ut hvor mange som bor i by vs. land over hele Norge.

I Akershus bor det flest barnefamilier i Bærum (15 373), ellers er det ganske likt fordel i de ulike kommunene som i de ulike bydelene i Oslo.

I Oslo bor det flest barnefamilier i Nordstrand bydel (6114), og i sentrumsbydelene bor det følgende:
Gamle Oslo: 4 387
Grünerløkka: 3 944
Sagene: 2 957
St. Hanshaugen: 2 420
Frogner: 3 613
Sentrum: 21

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-03-10 kl 21:01.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:50   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Så spørsmålet er: Skal det bare være de griserike barnefamiliene igjen i sentrum av Oslo også? De som har råd til de gamle kråkeslottene i Geitemyrsveien?

I tillegg til de som er villige til å stue tre barn inn på femti kvadratmeter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 21:27   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Oj. Det var forskjell ja.

Jeg mener ikke at det er relevant å sammenligne Oslo med NY heller altså - jeg ble bare nysgjerrig.

  Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 17:57   #30
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Veldig mange pender inn til byene, og det store problemet er nok ikke pendlertog og pendlerbuss, Elin, men privatbillistene. Som står og hoster og harker ut eksos på motorveien inn og ut av Oslo hver eneste dag. Og nei, det er ikke slik at alle med barn vil bo på landet. Det er ikke engang slik at alle mener at det er best.

Greia er ikke at man skal få noen få til til å bosette seg i sentrum, men at de som faktisk ønsker å være der har muligheten til det. Og slik det er nå, så er ikke det mulig for like mange som faktisk ønsker det.

Det er helt greit at man er enig med OBOS, men jeg syns godt man kan argumentere skikkelig for det i stedet for å komme med "la dem spise kake"-liknende argumenter som "kan man ikke bare flytte da?".

Det burde være strengere regler for ferdsel med privatbil i rush-tiden, og mer parkeringsforbud i indre kjerne av sentrum. Det hadde fremtvunget bruk av kollektiv transport.

Selvsagt vet jeg at ikke alle ønsker å bo på landsbygda når de får barn, men andelen som ønsker det er større enn de som som ønsker å bo i byen. Hva som er best eller ikke er ikke målbart.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 18:15   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det burde være strengere regler for ferdsel med privatbil i rush-tiden, og mer parkeringsforbud i indre kjerne av sentrum. Det hadde fremtvunget bruk av kollektiv transport.

Uten at det er dette tråden handler om - men det spiller nesten ingen rolle hvor dyrt og vanskelig det blir for meg å kjøre til jobben min. Inntil kollektive transportmidler er et reelt alternativ så har jeg ikke noe valg. Jeg må kjøre samme hva det koster.

Jeg tror veien absolutt heller går gjennom et kollektivtilbud som er brukbart. Skal man utenfra byen til noe annet sted enn sentrum så er det ganske håpløst.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 19:03   #32
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Uten at det er dette tråden handler om - men det spiller nesten ingen rolle hvor dyrt og vanskelig det blir for meg å kjøre til jobben min. Inntil kollektive transportmidler er et reelt alternativ så har jeg ikke noe valg. Jeg må kjøre samme hva det koster.

Jeg tror veien absolutt heller går gjennom et kollektivtilbud som er brukbart. Skal man utenfra byen til noe annet sted enn sentrum så er det ganske håpløst.

Jada, enkelte må kjøre på jobb pga.manglende kollektiv-tilbud, men da kan man belaste de som må kjøre med mere skatter og avgifter i rush-tiden for eksempel. Man bør kunne betale for å kjøre alene i egen bil i rushtrafikk, belønnes for å kjøre flere sammen, og selvsagt ha et godt utbygd kollektiv-tilbud.

Det kommer jo litt an på hvor man bor om hvor håpløst kollektiv-tilbudet er. Her hvor jeg bor er det intet mindre enn glimrende tilbud i utgangspunktet, problemet er at NSB leverer et elendig produkt i form av altfor mange forsinkelser.
Jeg er for utbygging av kollektiv-transport-tilbudet, bare så det er sagt altså

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 20:00   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Her hvor jeg bor så er problemet at all kollektiv trafikk går til ett sted i sentrum. Skal man videre derfra må man bytte og byttingen er ikke praktisk.

Forskjellen for meg utgjør en time hver vei. Jeg greier rett og slett ikke å ta vare på ungene mine om jeg skal jobbe åtte timer hver dag og i tillegg ha tre timer og førti minutter reisetid. Det bare går ikke. Når bilen da gir meg åtti minutter reisetid isteden så må det bli bil uansett hva det koster.

(Jeg mente ikke at du var mot kollektivutbygging heller for ordens skyld - det var bare en så fin anledning til å ta frem en god, gammel kjepphest.)

  Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 19:31   #34
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ofre sol, luft og plass for å presse inn flere mennesker?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Argumentene fra småbarnsforeldre i vår bydel er at det ikke finnes nok store leiligheter, så det blir jo en ond sirkel. Også har man tulleutbyggere som lager 6-7-romsleiligheter på 75 kvadrat og "skjønner ikke" at barnefamilier ikke vil flytte inn, og bruker det igjen som argument for at de har prøvd og ingen var interessert. Jeg syns Oslo indre by er tettet til nok for en god stund nå, og syns man bør begynne å se på andre utbyggingsmuligheter. Livskvaliteten synker betraktelig når man ikke får lys og luft. Jeg syns ikke man bare skal godta at det ikke skal gå an å bo med barn i Oslo indre by, selv om New York er verre.

Enig i disse betraktningene. Men nå er et mange spennede prosjekter som etterhvert får bra urbane kvaliterer mellom ring 1 og 2 og litt utenfor, der det legges opp til barnefamilier. Og det foreligger planer for Groruddalen og ny tverrgående t-bane.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no