Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-15, 16:29   #21
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Vår varmepumpe er like ved siden av sofaen, og vi hører den ikke så det finnes stillegående nok (bare sånn FYI).

Jeg hadde desidert valg varmepumpe foran peis/ovn dersom valget stod mellom disse, for jeg ser jo hva som blir brukt mest og hva som er mest praktisk.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 16:46   #22
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Varmepumpen er jo super på sommeren som aircondition også.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 17:08   #23
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.842
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Jeg ville hatt begge deler, men hvis jeg bare fikk en ting ville det vært varmepumpa.
Det kan skje ting der man plutselig har strømbrudd over dager, og det er ikke gøy når man blir uten varmekilde.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 21:16   #24
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Varmepumpen blir mindre og mindre effektiv jo kaldere det blir (antar at det er luft-luft som er alternativet?), og på disse dagene er det kjekt med ovn i tillegg, ikke peisinnsats. Peisinnsats gir vel minimalt med varme utover strålevarme, selv med dører, så å installere det for å ha ekstra varmekilde / topplast på kalde dager tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om. (Noe annet er selvfølgelig om man ønsker å installere peis for kos og hygge. Evt. som en backup ved strømbrudd.)

Hvilket klima er det der du bor? Pleier vinteren å være kald?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 21:44   #25
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Jeg bor på Sørlandet så det er sjelden det er veldig kaldt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 01:03   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Varmepumpen blir mindre og mindre effektiv jo kaldere det blir (antar at det er luft-luft som er alternativet?), og på disse dagene er det kjekt med ovn i tillegg, ikke peisinnsats. Peisinnsats gir vel minimalt med varme utover strålevarme, selv med dører, så å installere det for å ha ekstra varmekilde / topplast på kalde dager tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om. (Noe annet er selvfølgelig om man ønsker å installere peis for kos og hygge. Evt. som en backup ved strømbrudd.)

Hvilket klima er det der du bor? Pleier vinteren å være kald?

Det kommer alt an på hvilken pumpe du velger. Velger man en pumpe med høy kvh, så skal det holde til svært lave temperaturer.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 01:39   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.442
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Varmepumpe
Innsats

I den rekkefølgen. Vi har varmepumpe nå og elsker den. Vi bor dog i et kaldt hus. Innsatsen bruker vi også mye, men vi har gratis ved.

Vår varmepumpe sitter i trappen og det er ikke noen som ser den. jrg kan ta bilde når jeg kommer hjem, veldig enkel løsning som bare er litt modifiser fra slik det var før vi fikk varmepumpe.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 07:32   #28
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.658
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Vi kommer nå til å få begge deler. Varmepumpa i trappa og peisovn på stua. Kommer også til å sette inn en liten vedovn i kjellerstua. Tenker at varmepumpa brukes til å holde en minimumstemp i huset og peisovnen som "toppvarme". Vi har da tilgang på gratis ved.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 09:37   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

De jeg kjenner som bor i strøk med moderat vinterkulde, bruker bare varmepumpa.
Indre strøk som jevnt har tyve kuldegrader derimot, der bruker de gjerne varmepumpe og to vedovner i tillegg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 11:50   #30
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Vi bruker vedovnen mye, selv med varmepumpe(som er stillegående og plassert i hallen).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 12:02   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.926
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Vi bor i et hus med mye trekk, vinduer bør skiftes ut. Det skjer ikke med det første. Før vi fikk varmepumpa stod vi opp til et hus med 15-16 grader hver morgen, og gjerne enda kaldere på det kaldeste. Vi bor på et sted det kan bli veldig kaldt om vinteren. Etter at vi fikk varmepumpa har vi fått en jevn god temperatur så lenge vi har den på. Vi sparte masse penger på å kutte ut panelovener, og bruker peisen når det blir som kaldest. Det skal legges til at vi liker å ha det varmt inne. De siste årene har det ikke vært så veldig kaldt egentlig, så da har vi klart oss med varmepumpa. Jeg vil påstå at det er den beste investeringen vi har gjort i huset til nå. (Men huset er gammelt, og masse må gjøres.)

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 12:08   #32
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Tusen takk for mange nyttige innspill!

Jeg har jo som sagt i hovedinnlegget allerede god erfaring med varmepumpe. Har en som er av god kvalitet og som ikke bråker, så den står helt greit i stua. Peisen har jeg kun brukt til kos. Det nye huset blir enda varmere og bedre isolert, og det er ikke veldig stort. Så jeg tror nok at peis blir mer pynt enn veldig nyttig annet enn om det mot formodning skulle bli langvarig strømbrudd. Siden jeg bor og skal bygge i et sentralt og nytt boligområde, er nok langvarig strømbrudd kun aktuelt ved ekstremvær. Det skjer selvsagt oftere og oftere, men det finnes nok løsninger i ekstremtilfeller.

Jeg liker peisen, men må veie det opp mot andre ønsker jeg har for huset. Men peisen ryker nok dersom andre viktigere ting veier tyngre.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 15:48   #33
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.442
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg liker peisen, men må veie det opp mot andre ønsker jeg har for huset. Men peisen ryker nok dersom andre viktigere ting veier tyngre.

Det høres veldig fornuftig ut.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 17:35   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Vi har nytt hus, og valgte bort varmepumpe. Vi fyrer, og har lært oss å stoppe etter 4 vedkubber.
På vinteren har vi en liten 1500w stråleovn som står uskjennert til på stua. Har aldri savnet varmepumpe.
Vi har varmekabler i store deler av førsteetasjen, så det hjelper vel også på litt vil jeg tro.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 17:39   #35
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Men hvor stabil er varmen i huset med kun vedfyring hos dere Kirsebær? Holder varmen seg godt siden huset er nytt, eller er det iskaldt når dere kommer hjem fra skole/jobb om ettermiddagen?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 18:51   #36
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

...og når ungene kommer hjem fra skolen før de voksne? Får de (lov) til å fyre i vedovnen?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no