Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Haster: Noen med peiling på tenner her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-14, 22:08   #21
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Ring tannlegen og forklar hva som har skjedd. Fortell også om at hun har tannlegeskrekk.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 22:12   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Det er da vel ikke normalt at jeksler knekker. Maken til tøys. Sunne tenner sitter fint på plass uten problemer.

Min tannlege smører på noe bedøvelse på tannkjøttet før sprøyten blir satt. Hun må lære seg å takle sprøyter før eller siden. Puste, be om hjelp fra tannlegen som oftest er flink på skrekk av alle slag.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 22:18   #23
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er da vel ikke normalt at jeksler knekker. Maken til tøys. Sunne tenner sitter fint på plass uten problemer.

En tann som har vært løs i lengre tid og skal falle ut, kan dele seg i flere biter når den faller ut. Det er ikke tøys. Dette er jo snakk om en melketann uten rot som har vært løs lenge men ikke falt ut da jenta nekter å ruge på tanna så den faller ut. Da er ikke rart at tanna blir porøs, sprø og deler seg i biter. Så det er ikke noe dramatisk ved dette.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 22:51   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er da vel ikke normalt at jeksler knekker. Maken til tøys. Sunne tenner sitter fint på plass uten problemer.

Ikke de som skal falle ut. Det sier seg selv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 22:56   #25
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Min eldste har fått sånn likegladmedisin en gang. Det fungerte helt strålende, hun trengte ikke bedøvelse i tillegg (det var ikke tanntrekking, da).

Håper tannlegen har gode svar.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 23:17   #26
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Se om dere finner en tannlege som tilbyr Wand-bedøvelse. Jeg fikk det sist jeg var hos tannlegen. Helt smertefritt.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 23:22   #27
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.299
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er da vel ikke normalt at jeksler knekker. Maken til tøys. Sunne tenner sitter fint på plass uten problemer.

Min tannlege smører på noe bedøvelse på tannkjøttet før sprøyten blir satt. Hun må lære seg å takle sprøyter før eller siden. Puste, be om hjelp fra tannlegen som oftest er flink på skrekk av alle slag.

Jeg synes dette er litt vel hjerterått å komme med. Enkelte mennesker lærer seg faktisk aldri å takle sprøyter, tannlegeskrekk, flyskrekk, edderkoppskrekk osv. Og det er helt greit. Vi har heldigvis kommet lenger enn at man bare må holde ut tannlegeskrekken sin og evt la være å gå til tannlegen fordi man er redd.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 07:16   #28
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er da vel ikke normalt at jeksler knekker. Maken til tøys. Sunne tenner sitter fint på plass uten problemer.

Min tannlege smører på noe bedøvelse på tannkjøttet før sprøyten blir satt. Hun må lære seg å takle sprøyter før eller siden. Puste, be om hjelp fra tannlegen som oftest er flink på skrekk av alle slag.

Jeg syns innlegget ditt er direkte ufint og oser av arroganse. Det er ikke så lett når man har et barn som ikke takler tannlege og løse tenner. Det kreverlang t id og masse tålmodighet og ikke minst en tannlege man har god kjemi med og vet hvordan man skal behandle et barn tannlegeskrekk og sprøyteskrekk. Det oser av uvitenhet innlegget ditt.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 09:23   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Jeg har hatt skikkelig tannlegeskrekk, Propella. Skikkelig. Jeg gikk ikke til tannlegen på 10 år. Jeg hadde en tannlege som barn som trakk friske seksårsjeksler helt uten bedøvelse på meg. Jeg var livredd for tannleger, fikk helt panikk og fikk ikke puste.

Men når input skriver:

Sitat:

Jeksler tror jeg det er ganske normalt at de knekker, det har alle mine gjort. Og jeg har mistet både melkejeksler og voksenjeksler.

så må det være lov å argumentere i mot. At tenner, spesielt voksentenner, knekker, oppfatter jeg ikke som normalt.

Og ja, man lærer seg å håndtere alle slags skrekker. Jeg kom meg til tannlege igjen og har nå vært helt uten hull i flere år, kommet meg innpå med alt vedlikehold og har fine tenner. Klart man kan overvinne angst. All angst. Angst er jo bare angst, og angst kan overvinnes. Å la frykt etablere seg og gjøre det til et fenomen som er umulig å bearbeide eller gjøre noe med er jo aldeles håpløst.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 09:34   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Men det er jo ikke snakk om voksentenner, og det er dessuten snakk om løse tenner som uansett skal falle ut. Ikke "sunne tenner som sitter fint på plass". Løse tenner som sitter lenge fordi de ikke blir brukt, blir porøse, og da knekker de lett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 05-05-14 kl 10:18.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 09:54   #31
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

All angst. Angst er jo bare angst, og angst kan overvinnes. Å la frykt etablere seg og gjøre det til et fenomen som er umulig å bearbeide eller gjøre noe med er jo aldeles håpløst.

Angst er ikke "bare". At du har overvunnet din tannlegeskrekk er fint, men du vet godt at du ikke kan utlede av det at alle kan overvinne all angst.

Angst kan være lammende og for enkelte mennesker noe som følger dem gjennom hele livet. Nei, alle klarer ikke å overvinne angst.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 10:14   #32
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Også er det jo stor forskjell på å overvinne angst som voksen og som barn. Da er det jo nettopp viktig å trå litt varsomt for at denne tannlegeskrekken ikke skal få sette seg i kroppen.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 10:25   #33
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Bergen Nord tannlegesenter i Åsane er veldig god på tannlegeskrekk og tilbyr også narkose (til voksne). Anbefales!

Jeg mistet akkurat en bitteliten bit av en fylling i tannen og fikk akutt angst. Jeg har såpass skrekk at jeg la alle sparepengene på bordet og fikk fikset alt mens jeg sov. Jeg har ikke blitt kvitt tannlegeskrekken av den grunn, men jeg klarer det bittelitt bedre. Bittelitt. Ikke veldig. Jeg kommer aldri til å bli kvitt den angsten, tror jeg, men jeg klarer å håndtere det litt bedre.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 10:29   #34
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Angst er ikke "bare". At du har overvunnet din tannlegeskrekk er fint, men du vet godt at du ikke kan utlede av det at alle kan overvinne all angst.

Angst kan være lammende og for enkelte mennesker noe som følger dem gjennom hele livet. Nei, alle klarer ikke å overvinne angst.

Enig. Og hvis jeg husker riktig er det vel noen spesielle behov med i bildet her? Det gjør det jo mer komplisert.

Jeg har også slitt med tannlegeskrekk. Jeg har sittet i bilen utenfor tannlegekontoret rett før en time, skrudd av telefonen, og kjørt avgårde. I voksen alder. Enda jeg vet at det ikke er farlig, at det bare blir verre hvis jeg utsetter det, og en million andre rasjonelle argumenter. Jeg har sluttet med sånt nå da, men jeg har fortsatt vondt i magen og sover ikke før tannlegetimer.

Jeg tror det er kjempeviktig å ta sånt på alvor, for å unngå at problemene blir større og fortsetter inn i voksen alder. Men prøv med sånn likegyldighetmedisin, det skal drikkes, så det er ikke skummelt. Jeg tror man kunne fått med eldste på hva det skulle være etter at hun tok den, hun ble helt sløv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 10:35   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Angst er ikke "bare". At du har overvunnet din tannlegeskrekk er fint, men du vet godt at du ikke kan utlede av det at alle kan overvinne all angst.

Angst kan være lammende og for enkelte mennesker noe som følger dem gjennom hele livet. Nei, alle klarer ikke å overvinne angst.

Jeg har tannlegeskrekk. Den kommer alltid til å være der. Men jeg aksepterer det ikke. Jeg kjemper mot den og vinner over den hver gang jeg er hos tannlegen. Det betyr ikke at jeg er mindre redd enn andre eller at det er lett for meg. Jeg ble utsatt for ren tortur som barn og bruker alle teknikker jeg har lært for å greie å sitte i tannlegestolen. Jeg mener det er mer konstruktivt å snakke om mestring og kamp enn å akseptere angst som noe man absolutt ikke kan gjøre noe med for resten av livet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 11:09   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har tannlegeskrekk. Den kommer alltid til å være der. Men jeg aksepterer det ikke. Jeg kjemper mot den og vinner over den hver gang jeg er hos tannlegen. Det betyr ikke at jeg er mindre redd enn andre eller at det er lett for meg. Jeg ble utsatt for ren tortur som barn og bruker alle teknikker jeg har lært for å greie å sitte i tannlegestolen. Jeg mener det er mer konstruktivt å snakke om mestring og kamp enn å akseptere angst som noe man absolutt ikke kan gjøre noe med for resten av livet.

Det er fristene å svare på dette at du bare er redd for å gå til tannlegen, og at det er stor forskjell på å ha angst og være redd for noe.
At du har taklet det er jo flott, men da var du kanskje ikke så redd i utgangspunktet.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 11:46   #37
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har tannlegeskrekk. Den kommer alltid til å være der. Men jeg aksepterer det ikke. Jeg kjemper mot den og vinner over den hver gang jeg er hos tannlegen. Det betyr ikke at jeg er mindre redd enn andre eller at det er lett for meg. Jeg ble utsatt for ren tortur som barn og bruker alle teknikker jeg har lært for å greie å sitte i tannlegestolen. Jeg mener det er mer konstruktivt å snakke om mestring og kamp enn å akseptere angst som noe man absolutt ikke kan gjøre noe med for resten av livet.

Jeg har også slitt med tannlegeskrekk som jeg har lært meg å overvinne.

Det jeg reagerte på er det du skrev om angst. Selvfølgelig skal man prøve å overvinne angst. Mange (de fleste?) kan klare det. Men ikke alle. For en del mennesker er angst alt annet enn "bare".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 21:09   #38
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hun må lære seg å takle sprøyter før eller siden. Puste, be om hjelp fra tannlegen som oftest er flink på skrekk av alle slag.

Det er her snakk om et barn. At man før eller senere må lære seg å takle sprøyter betyr ikke at da kan man likegodt gjøre det før. Jeg er utrolig glad for at en av mine verste tannlegehistorier skjedde da jeg var 19 år og tross alt hadde en viss kontroll over det hele, heller enn at det skulle skje da jeg var 10.

Jeg vet ikke om det er korrekt at tannleger er flinke på "skrekk av alle slag", men ofte er unger innom tannpleiere. Min erfaring er dessverre at der er slett ikke alle like oppmerksomme.

Og så må jeg komme med en annen kommentar. Du sier du har hatt/har tannlegeskrekk, men at du håndterer den ved å kjempe mot den og vinne. Men har du mange andre "skrekker" som du daglig må kjempe mot? Det er svært mye enklere å kjempe mot én ting enn å daglig måtte kjempe mot fem eller ti ting og så i tillegg måtte kjempe mot tannlegeskrekk. Ved å bruke deg selv som eksempel antyder du at det du har gjort kan og ikke minst bør alle andre også klare. Slik er det ikke, for man har forskjellige forutsetninger.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 21:11   #39
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Hvordan gikk det?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 22:07   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er her snakk om et barn. At man før eller senere må lære seg å takle sprøyter betyr ikke at da kan man likegodt gjøre det før. Jeg er utrolig glad for at en av mine verste tannlegehistorier skjedde da jeg var 19 år og tross alt hadde en viss kontroll over det hele, heller enn at det skulle skje da jeg var 10.

Jeg vet ikke om det er korrekt at tannleger er flinke på "skrekk av alle slag", men ofte er unger innom tannpleiere. Min erfaring er dessverre at der er slett ikke alle like oppmerksomme.

Og så må jeg komme med en annen kommentar. Du sier du har hatt/har tannlegeskrekk, men at du håndterer den ved å kjempe mot den og vinne. Men har du mange andre "skrekker" som du daglig må kjempe mot? Det er svært mye enklere å kjempe mot én ting enn å daglig måtte kjempe mot fem eller ti ting og så i tillegg måtte kjempe mot tannlegeskrekk. Ved å bruke deg selv som eksempel antyder du at det du har gjort kan og ikke minst bør alle andre også klare. Slik er det ikke, for man har forskjellige forutsetninger.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, tenker du at man skal resignere og ikke gå til tannlege da eller?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
tannhelse, tannlege


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no