Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Har du satt løk?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-13, 12:36   #21
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du satt løk?

Så utrolig gøy, HV!! Blir spennende - håper du vil dele bilder fra hagen din etterhvert som det spirer og blomstrer.

Jeg har ikke satt løk i år (i fjor). Har en gammel, gammel hage der mye er satt allerede, men vi har "ødelagt" litt med bygging av diger terrasse etc., så våren og sommerens prosjekt blir å få rensket opp i det som er og få alt på stell der, før jeg evt. ser hva jeg mangler/trenger/ønsker og tenker litt nytt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:40   #22
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jeg satt løk i forfjor. Jeg vet så lite om hagearbeid at jeg satser på de kommer opp igjen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:50   #23
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jeg satte ikke løk i høst.
Men jeg hadde tulipaner ifjor og la merke til at sneglene elsket dem, så jeg tok de bort.
Også plantet jeg blomster som visstnok sneglene ikke liker. Bare stauder, så jeg er spent på om alt overlever vinteren.
Iår skal jeg fortsette på rosebedet mitt, også har jeg diverse andre planer for hagen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:54   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du satt løk?

Oi, så rart. Sneglene har ikke rørt tulipanene her, men de har gasset seg med andre planter, feks hosta.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 22:59   #25
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.472
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jepp, jeg har satt løk for første gang i mitt liv! Ikke så lite inspirert av deg og hagebloggingen din faktisk.

Jeg satt tulipanløker, påskeliljer og krokuser. Og jeg gleder meg sånn til å se dem spire. Jeg kommer til å bli stolt som en hane!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 10:58   #26
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jeg har kjøpt superbillige løk nå i januar, og tenkte å sette dem ut nå, og håpe på det beste.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 23:50   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du satt løk?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg har kjøpt superbillige løk nå i januar, og tenkte å sette dem ut nå, og håpe på det beste.

Rakk du det eller?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 08:27   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jeg regner med at det som ble spart på løk ble brukt på isbor, spett og gode votter.

Men ikke vær lei deg, DM, du kan sette løkene i potter inne i mars-april og så kommer de sprutende i løpet av noen uker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 08:44   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Her er det masse snø oppå der jeg har satt løk, så jeg bekymrer meg ikke for spiring før den forsvinner. Satte vel 150 løk i fjor, og er spent på de.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:00   #30
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Rakk du det eller?

Nei, det ble jo skikkelig frost over natten når jeg hadde kjøpt det.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg regner med at det som ble spart på løk ble brukt på isbor, spett og gode votter.




Men jeg har altså tatt inn jord og tint foran peisen, og tatt inn blomsterpotter og altankasser og tint i gangen, og tømt i skauen, og så har jeg satt noe løk i potter i boden (det ble mye kaldere der enn jeg hadde regnet med, så det spørs hvordan det går med dem), og så har jeg satt noen løk i halvfrossen jord i yttergangen, der det er litt kaldere enn resten av huset, som jeg tenker å sette ut når frosten forsvinner. Og å har jeg satt noen i potter inne i huset. Om ingenting annet funker, så kommer vel de opp, så da blir jeg glad for det.

Opprinnelig lagt inn av HV

Men ikke vær lei deg, DM, du kan sette løkene i potter inne i mars-april og så kommer de sprutende i løpet av noen uker.

Jeg tok dem nå jeg, de var jo begynt å spire helt på egenhånd, jeg tenkte jeg kanskje ville roe ned spiringen om de kom seg ned i mørk jord?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 12:40   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Bogrønt sier:
Krukker egner seg utmerket til løkplanting. Hvis du legger løk i flere lag, kan du ha sammenhengende blomstring i flere uker i krukkene.

Et godt tips til for eksempel inngangspartiet eller terrassen. Husk å se på blomstringstiden på pakken, så det ikke går alt for lang tid før den ene sorten avløser den andre.

Når krukken er avblomstret, kan du ta løkene ut og bruke krukken for eksempel til sommerblomster.

Løkene kan legges til lagring til høsten, da du setter dem ned i krukken igjen. Hvis du ikke vil ta opp løkene, kan du sette krukken vekk med løkene i og la den stå litt bortgjemt til neste blomstringssesong.

Slik planter du løk i krukker:


• Bruk lecakuler i bunnen av krukka og fyll på med et lag med jord.

• Deretter plantes for eksempel tulipanløk som dekkes med jord. Sett løken tett, 5 cm imellom hver løk, og gjerne flere forskjellige sorter.

• Til slutt plantes tidligblomstrende løk eller knoller som krokus eller snøklokker.

• Dekk med jord, vann deretter godt.

Det du må tenke på når du planter løk i krukker, er at løken blir mer utsatt for kulde. Bruk en godt isolert krukke.

Veksling mellom pluss- og minusgrader går vanligvis bra, men lange kuldeperioder kan gjøre at løken blir ødelagt.

Hvis temperaturene kryper nedover, bør krukken helt ideelt flyttes til et frostfritt sted, eller du kan isolere krukken bedre, for eksempel med Glava.

Men du må ikke finne på å flytte krukken med løkene inn i stua, det er like ille at det blir for varmt som at det blir for kaldt.

Vintertemperaturen bør ikke bli over 10 grader. Når våren kommer og temperaturen stiger, flytter du krukken dit den skal stå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:25   #32
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du satt løk?

Jupp, var slik jeg gjorde. Minus glava på pottene i boden. Hadde desverre ikke noe slikt liggende og slenge. Men jeg kan jo alltids gå ut og legge på et av teppene til ungene. Om de ikke allerede er ødelagt etter dagesvis med minusgrader mellom 6 og 9 C.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no