Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-09, 22:56   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Det kan være livskvalitet å stå på taket og snekre for en snekker, eller å dra på Harrytur.

Det er drepen å sitte hjemme. Da blir man asosial og folkesky, og angsten kommer......
Dermed enda vanskeligere å komme seg i jobb. Arbeidsgiverne burde vært pålagt mer i forhold til å holde kontakten med den sykemeldte.
Jeg tror det er viktig for å komme seg tilbake i jobb, for de som kan det....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 22:59   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Mim, du blander kortene. Det er utrolig stor forskjell på trygd og sykemelding! Det finnes de som
- er friske da og da og syke enda oftene, på relativt ustabil basis. Den dagen de er friske, i all elendet, kan de selvsagt både male litt på husveggen sin og reise og handle!
- Har sykdommer som fint tåler handling, men ikke tåler jobbing
- etcetc.


Ikke at jeg ikke tror det ikke finnes late, unnasluntrende slabbedasker som utnytter systemet, altså. Jeg tror de finnes i bøtter og spann. Men jeg tror virkelig ikke at aktivitetsnivået utenfor hjemmet på noen måte er noe godt diagnoseverktøy for å identifisere hvem de er.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:06   #23
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Det er stor forskjell på å ha en kontorjobb, og en jobb der man går/står hele dagen, er fysisk aktiv, og må være profesjonell, kommunisere med mennesker og yte service (jmf. sykepleieryrket og læreryrket). Hvor kjekt er det for eksempel å jobbe utvendig på et hus i 5 plussgrader, vind og regn når man er forkjølet? I helsevesenet må man i tillegg ta høyde for smittefare både overfor pasienter og kolleger. Skilsmisse, depresjon, utbrenthet, psykiske lidelser osv. er også vanlige årsaker til sykemelding, dette er ofte usynlig for de som ikke kjenner personen godt.

Det er ikke noe å trakte etter å gå sykemeldt/ufør over lang tid, og de aller fleste har en god grunn for å gjøre det.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:07   #24
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Jeg tenker at de som mottar trygd kommer i alle former, som over alt ellers i samfunnet. Noen er unnasluntrere, de fleste ærlige og redelige.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:17   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er av den oppfatning at kan du stå på bena og kreke deg på jobb, så er du på jobb. Dvs, at er jeg så syk at jeg ikke kan dra på jobben, da kan jeg faktisk ikke handle heller, sånn vanligvis. jeg har vært delvis sykemeldt for bekkenløsning, og da brukte jeg sykemeldingstiden på trening og hvile. Ikke shopping.

Men det du snakker om høres ut som nokså tidsavgrenset sykdom. Jeg er ikke 30 en gang (nærmer seg, da), og vil antageligvis være delvis uføretrygdet mesteparten av mitt voksne liv. Den tiden jeg ikke bruker på jobb vil nok i stor grad tilbringes i sengen, men jeg vil veldig gjerne også bruke den på å være ute sammen med familien min, handle, gå på besøk, og andre ting som inngår i et normalt liv (og som andre tar for gitt), når kreftene er der.

Det er ikke snakk om å være sykemeldt en uke, eller 9 måneder i et svangerskap, vi snakker om livstid her.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:19   #26
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 357
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Trist at det er slike holdninger Jessica, og skjønner veldig godt at du synes det er sårende. Det er veldig "lett" å skjære alle over en kam fordi man ikke kjenner situasjonen.

Desverre noen få som ødelegger for både sykmeldte og trygdede ved å "misbruke" ordningen. Heldigvis er de i mindretall. Er glad for at vi lever i et samfunn som faktisk er i stand til å ta vare på både syke og uføre jeg.

MEN må legge til at jeg irriterer vettet av meg over en kamerat som misbruker sykedagsordningen. OG samtidig forteller alle rundt at han gjør det....

Håper det går fint med å jobbe 30% Jessica. Skjønner veldig godt at det er godt å ha et arbeidsliv også, så lenge kroppen tillater det.

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:26   #27
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Jeg har vært sykemeldt i to hele svangerskap pga hyperemesis og lavt blodtrykk noe som også førte til en depresjon sist. Dette ga et innblikk i hvordan det er å være konstant syk og det er ikke noe å trakte etter... Heldigvis for min del så var det jo forbigående. Å ta seg en tur på shoppingsenter og generellt å komme seg ut på gode dager er livsviktig for psyken. Selv om folk sikkert lurte på hvorfor jeg ikke var i jobb fordi de hadde jo vært kvalme de også etc etc.

Er lykkelig over at jeg er frisk og kan jobbe.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:34   #28
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Noen mener tydeligvis at uføretrygdede skal mures inne og skamme seg mest mulig over at de lever i en velferdsstat, dem om det!

Ser stadig vekk eksempler på at personer som blir uføretrygdet får en mye bedre livskvalitet, fordi de kan "pleie" seg selv. At de ikke kjører seg helt ned i en jobb de ikke kan gjennomføre, slåss med NAV-systemet, forsøker å tilpasse seg krav om omskolering, attføring, utprøving på arbeidsplass, diverse behandlinger m.m. Det frigir for mange mye energi de kan bruke på å være så friske som de overhodet kan med sykdommen sin.
Så går de rundt i samfunnet da, og virker så friske og opplagte at alle roper høyt om trygdemisbruk. Kanskje går de rett hjem og legger seg med vondter og verker både her og der...
Jeg synes det er en skam at det har blitt så vanlig med slike fordommer!

Når det er sagt, så tror jeg også at det fins noen dårlige epler i kurven. Men det er nå en gang sånn at viss folk virkelig er ute etter å snylte på systemet, så er det nok noen som får det til om det gjelder trygd eller svart arbeid (både å ha folk ansatt svart og jobbe svart forøvrig eker på tråder om vaskehjelper og diverse.

Synes det også er viktig å få frem at det er store forskjeller på å være sykemeldt og å være trygdet.
En snekker som er sykemeldt pga skade som er relatert til arbeidet (la oss si en vond skulder som må hvile og få behandling f.eks), som snekrer tak på hytta, bør kanskje gå i tenkeboksen (men det er klart, er han sykemeldt pga depresjon så er det helt allright). Man vet jo sjelden hvorfor folk er sykemeldt, så man bør ikke være så snar med å dømme.

En tidligere snekker som er uføretrygdet tenker jeg kan ha en minimal restarbeidsevne som f.eks kan benyttes til å snekre taket på hytta si, uten at det gjør han til noen trygdesnylter av den grunn.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 23:40   #29
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Hmmm, jeg er helt sikker på at Madam Mim bare mot normalt ordla seg litt dårlig

:velger å la tvilen komme den tiltalte til gode i dette tilfellet:

Mht hvor vidt man kan eller ikke kan kjøre til Sverige for å Harryshoppe har jeg ingen formening om.

Jeg tror helt klart at man har godt av å gjøre annet enn å ligge på ryggen hjemme når man er syk, men så varierer det vel hva man er syk for. En snekker som er sykemeldt pågrunn av psyken kan helt sikkert snekre, men en som er sykemeldt på grunn av vond rygg bør kanskje finne andre former for adspredelser?

Jeg tror jeg er enig med det Madam Mim egentlig mente å si.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 00:01   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg synes det er en skam at det har blitt så vanlig med slike fordommer!

Jeg vil tro at fordommene øker i takt med det hvor lettvint det er å bli sykemeldt.
Normal sykemeldingstall: Lite fordommer
Skyhøye tall.( som i Norge.) Økende fordommer og mistenkeliggjøring.
Sad, bur true.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hmmm, jeg er helt sikker på at Madam Mim bare mot normalt ordla seg litt dårlig

:velger å la tvilen komme den tiltalte til gode i dette tilfellet:

Mht hvor vidt man kan eller ikke kan kjøre til Sverige for å Harryshoppe har jeg ingen formening om.

Jeg tror helt klart at man har godt av å gjøre annet enn å ligge på ryggen hjemme når man er syk, men så varierer det vel hva man er syk for. En snekker som er sykemeldt pågrunn av psyken kan helt sikkert snekre, men en som er sykemeldt på grunn av vond rygg bør kanskje finne andre former for adspredelser?

Jeg tror jeg er enig med det Madam Mim egentlig mente å si.

Jeg er også enig med det Mim egentlig mente å si.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 00:09   #31
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Jeg har vært sykemeldt siden mai pga. bekkenløsning og tidvis høyt blodtrykk. Jeg er stort sett hjemme om dagene, da mannen har bilen på jobb og jeg ikke er særlig mobil uten. Men at jeg ikke skal kunne gå på kafé med god samvittighet fordi jeg ikke har helse til å jobbe i barnehage (søskenavdeling med mange små, MYE løft, av/påkledning, bæring osv), nei det kjenner jeg at provoserer meg. Jeg syns Mim ikke bare tramper på tær nå, hun hopper.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 00:24   #32
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg har vært sykemeldt siden mai pga. bekkenløsning og tidvis høyt blodtrykk. Jeg er stort sett hjemme om dagene, da mannen har bilen på jobb og jeg ikke er særlig mobil uten. Men at jeg ikke skal kunne gå på kafé med god samvittighet fordi jeg ikke har helse til å jobbe i barnehage (søskenavdeling med mange små, MYE løft, av/påkledning, bæring osv), nei det kjenner jeg at provoserer meg. Jeg syns Mim ikke bare tramper på tær nå, hun hopper.

Hovedbuskapet i hennes innlegg var vel at man skal behandle sykemeldingssystemet med respekt, ikke utnytte det. At noen skal få ømme tær av hennes innlegg, er beyond me. Jeg synes det må gå an å stille kritiske spørsmål og minne om at hele sykelønnssystemet er basert på tillilt uten at noen skal gå av skaftet av den grunn. Hvis noen skriver en tråd om udugelige og late lærere, hopper jeg ikke uten videre i taket og føler meg veldig truffet. Jeg vet at det finnes en del udugelige og late lærere, men så lenge jeg vet med meg selv at jeg ikke er en av dem, synes jeg folk må få lov til å lufte sin frustrasjon og diskutere emnet uten at tærne mine blir berørt av det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 07:38   #33
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Jeg kan ikke forstå at Mim's innlegg er fornærmende.

Jeg har selv vært sykmeldt etter å ha mistet første barnet, og tatt den tiden jeg trengte i samråd med legen. Jeg ble i neste svangerskap sykmeldt umiddelbart. Det var legens vurderinger og ikke mine. Jeg hadde ingen problemer med å gå på kafe i noen av tilfellene.

Samtidig var jeg åpen om tilstanden, og jeg følte meg ikke fornærmet av om noen spurte. De eneste negative komentarene var fra egen familie. De ringte til og med legen min og klaget.

Jeg vet det er de som "tar seg en sykmelding" og som melker systemet. Jeg synes det er trist for det går ut over de dette systemet er laget for. At en komentar som det føles som et angrep stusser jeg over.

Man må ikke være så redd for å tråkke på tær at en ikke kan vurdere missbruk, det gjør det for enkelt å missbruke systemet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 08:10   #34
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Men Jessicas innlegg dreide seg om uføretrygd, og det er i mine øyne noe annet enn sykemeldinger. Jeg føler meg sikker på at om Mim hadde blitt varig ufør pga bekkenløsningen og blitt uføretrygdet, så hadde hun også brukt tid på å handle til familien.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 08:26   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke at jeg ikke tror det ikke finnes late, unnasluntrende slabbedasker som utnytter systemet, altså. Jeg tror de finnes i bøtter og spann. Men jeg tror virkelig ikke at aktivitetsnivået utenfor hjemmet på noen måte er noe godt diagnoseverktøy for å identifisere hvem de er.

Helt enig, det var det jeg prøvde å si. Slabbedaskene ødelegger som vanlig for de greie og snille.

Opprinnelig lagt inn av Mim

Jeg er av den oppfatning at kan du stå på bena og kreke deg på jobb, så er du på jobb. Dvs, at er jeg så syk at jeg ikke kan dra på jobben, da kan jeg faktisk ikke handle heller, sånn vanligvis.

Sitatet over (som mange ble provosert av) handler om korte "vanlige" sykefravær. Og jeg tror det er en temmelig vanlig oppfatning. Men det er ikke JEG som trekker denne oppfatningen videre til å gjelde alle overalt og hele tiden.

Det må være greit å diskutere holdninger til sykemelding og feks grad av åpenhet, grad av funksjonsnivå, grad av utbetaling, grad av utnyttelse osv.
I siste nummer av Handel og Kontor diskuteres nettopp dette temaet. Folk ringer inn sykdom fra jobb1 for å gå på jobb2. De er sykemeldt fra en kontorjobb og legger ut harde festebilder fra Aya Napa på facebook. De fleste her kjenner vel til at det spekuleres i sykemeldinger i graviditeten, tråder på BiM, SM osv nærmest oppfordrer til å utnytte systemet. Og så sklir det ut. "kan hun, kan jeg".

Jeg sa IKKE at Lorien var ubegrunnet sykemeldt.

Og til dem med ømme tær så sa jeg faktisk dette:

Opprinnelig lagt inn av Mim

Nettopp av alle de grunnene til sykemelding som man ikke kan SE, gjør at man skal benytte egenmelding og sykemelding med respekt, slik at det blir en allmen tillit i befolkningen til at er man sykemeldt er det en god grunn til det.

Så dere som kjenner på ømme tær, må ikke bli sinte på MEG, dere må bli sinte på de slabbedaskene som utnytter systemet. Og for hver av dem som utnytter systemet, så blir sykeordningen i Norge litt mer sårbar.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 08:27   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men Jessicas innlegg dreide seg om uføretrygd, og det er i mine øyne noe annet enn sykemeldinger. Jeg føler meg sikker på at om Mim hadde blitt varig ufør pga bekkenløsningen og blitt uføretrygdet, så hadde hun også brukt tid på å handle til familien.

Jepp. Selvsagt. Uføretrygd er noe annet enn sykemeldinger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 08:27   #37
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.396
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Sikker på at dette er FRP-velgere :fordomsfull:

Er nok litt fordomsfull her jeg også...

Har ikke lest hele tråden men er selvfølgelig enig med deg, Jessica.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 08:52   #38
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.873
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

jeg kjenner folk som er virkelige unnasluntrere i forhold til dette temaet (og de irriterer meg grenseløst!). Men jeg kjenner også folk i andre enden av skalaen, som per idag har en 50% uføregrad, men burde hatt 100%, men nekter å gi seg, for de vil så inderlig gjerne jobbe, selv om helsa har sagt stopp for lenge siden!

Det er underlig så ulike vi mennesker er skapt

:lister meg rolig ut igjen, jeg er egentlig på hjemmekontor idag, og skal jobbe:

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 09:11   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Dumme folk sier dumme ting.

Ja, så enkelt kan det altså sies.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 09:29   #40
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Det er mye lettere å få en urettmessig sykemelding for en lengre eller kortere periode, enn det er å få "ufortjent" uføretrygd selvsagt. Hvis det virkelig finnes mennesker i sin beste alder som ønsker å være uføretrygdet, synes jeg nesten synd på dem. Triste greier. Jeg tenkte først og fremst på sykemeldinger i mine innlegg. Går faktisk ut fra at de aller, aller fleste som har uføretrygd har god grunn til å ha det, og det bør ikke bli sånn at man ikke tør bevege seg utenfor døren av frykt for hva folk vil si. Jeg innrømmer glatt at jeg "tenker mitt" når unge mennesker går sykemeldte i årevis for å "finne seg sjæl" eller "bare tenke litt på seg selv" i en periode" (Ja, så gjør det da, helt greit, men slike ting synes jeg ikke det bør være staten som finansierer.) At "luksusproblemer" fører til langvarige sykemeldinger i verdens rikeste land, gir meg en vond smak i munnen når vi vet at de pengene kunne kommet så mye mer til nytte andre steder.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
trygdede


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no