Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rundvaske til jul?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-11, 12:14   #21
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Min julerundvask består av å vaske badet grundig (tak, vegger, bak dusjkabinettet, rydde og vaske badeskapene), vaske kjøkkenet/kjøkkenskap, vaske vinduer og ellers normal helgevask med litt ekstra. (Som støvsuging bak sofaen.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 12:26   #22
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min julerundvask består av å vaske badet grundig (tak, vegger, bak dusjkabinettet, rydde og vaske badeskapene), vaske kjøkkenet/kjøkkenskap, vaske vinduer og ellers normal helgevask med litt ekstra. (Som støvsuging bak sofaen.)

Sånn gjør vi..ehhh..jeg det også. Jeg vasket kjøkkenet i går, og det er deilig å åpne skapene uten at plastboksene rauser ut.

I dag har jeg vasket stuevinduene, og holder egentlig på med å henge opp "vintergardinene"

Vegger og tak i stuen ble vasket i sommer. Og det får man si trengtes.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 12:59   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Vi tar rundvask i år, fordi det er årevis siden sist!

Vi har tatt ett rom i uka og er nå ferdig med 3 stk. Kjøkken, bad og bod. Tror vi brukte 6 timer på kjøkkenet, men da er absolutt alt vasket.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:02   #24
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.302
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Vi burde ta en runde i løpet av vinteren. Spesielt kjøkkenet trenger en runde.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:55   #25
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Når jeg tar julevasken, som gjerne påbegynnes allerede tidlig høst siden det tar litt tid med 3 små i hus, vasker og rydder jeg inni alle skap (dvs kjøkkenskap, badeskap, klesskap, vitrineskap (skippet dette nå i høst da jeg tar det like før visning heller siden det ikke er så lenge siden jeg tok det), bokhyller, ect). Og så vaskes alle vegger, dører og tak, inkludert oppå dør- og vinduskarmer og hyller, ect. Dette kommer i tillegg til den vanlige helgevasken altså.

Utrolig hvor mye dritt som samler seg i skapene i løpet av et år.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 13:55   #26
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min julerundvask består av å vaske badet grundig (tak, vegger, bak dusjkabinettet, rydde og vaske badeskapene), vaske kjøkkenet/kjøkkenskap, vaske vinduer og ellers normal helgevask med litt ekstra. (Som støvsuging bak sofaen.)

Kunne visst bare ha signert denne.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:30   #27
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Rundvask er å vaske alt, i hele huset.
Vegger, tak, innsiden av skap og skuffer, vinduer, vaske og stryke gardiner.

Det er sånt mamma driver med.

Jeg tar et rom hist og pist i årenes løp. Kjøkken og bad oftere enn de andre. Burde absolutt tatt stue og soverom i år, men føler at vaggefaktoren er litt for stor akkurat nå.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:53   #28
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.464
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Jeg vasker ikke rundvask hvert år til jul. Men,jeg pusser vinduer om det ikke er for kaldt,burde kanskje gjort det nå som det er 4 plussgrader. Men,takket være denne tråden,fikk jeg gjort det jeg hadde planer om idag,å dra fram komfyren og vaske bak der,det trengtes,og så godt å ha det gjort til jul.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:19   #29
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Rundvask for meg er å vaske tak, vegger, vinduer, inni skap og skuffer, bak og under tunge møbler man ikke flytter på til vanlig. Alt av puter, dyner, gardiner, tepper osv vaskes/renses. Gulvtepper renses eller vaskes. Man behandler alt som skal oljes/bones hvis man har sånt. Man vasker også inni frysebokser, kjøleskap og stekeovner. Jeg har sikkert glemt noe også.
Det er ikke så mye arbeid som det høres ut til, egentlig. Jeg begynner midt i oktober og fordeler det ut på omtrent en måned.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:22   #30
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Vi rundvasker ikke til jul, men litt året rundt.
I år skal vi pusse opp gangen, hallen og trappegangen og stuene står for tur, så i år blir det enkelt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:44   #31
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Eg veit ikkje eingong korleis eg vaskar tak og vegger. Det nærmaste eg har komme er å tørmoppe tak og veggar. Vatn og såpe, det må vel bli eit søl, vel?

Kjøkken og bad blir vaska skikkelig ein gong i året. Da er det vegger, alle skuffer og skap, kjøleskap, badekar/dusj. I år vart kjøkkenet vaska i august og badet i oktober.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:43   #32
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Hvis man ikke vasker taket regelmessig blir det i hvert fall griseri. Stearinsot og drit som man drar med seg mens man vasker.
(fine minner fra student-livet og utvask fra hybler..)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:46   #33
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.035
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvis man ikke vasker taket regelmessig blir det i hvert fall griseri. Stearinsot og drit som man drar med seg mens man vasker.
(fine minner fra student-livet og utvask fra hybler..)

Vi tørte ikke vaske taket da vi vaska ut av huset i fjor. De før oss hadde nemlig ikke gjort det og de var røykere. Vi jøg og sa at joda, vi hadde vaska (utleiehus)

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:56   #34
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Jeg ser poenget med en rundvask sånn innimellom, og for min del hadde det vært ypperlig å hatt det som en del av rutinen, og hatt det som mål at det skulle være ferdig til jul. Jeg er ikke laget for å rundvaske hus, så her vasker vi "bare" vanlig helgevask, er der mildt, kan det hende at jeg slår til med å vaske vinduer i tillegg.Men ellers så blir det ikke noe at man tar ut av skaper ol for å vaske. Da jeg var tenåring var jeg med å hjalp min mormor med å rundvaske til jul. Da vasket vi stuegardinene, la disse holderene til gardinene i bløt, vi vasket vinduer, pusset sølv/kobber, dro ut krystallglass og vasket disse for hånd, vasket ut av kjøkkenskapene, og la i nye "papir" der det skulle være det osv. Jeg husker det som koselig, men unødvendig

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:15   #35
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rundvaske til jul?

Rundvaske er å vaske vegger, tak, utenpå og inni skuffer og skap, bak og under alt som sjelden flyttes på (som kjøleskap og komfyr), vaske eller lufte gardiner , puter m.m.

Jeg gjør ikke alt dette før jul. Mørketida gjør meg trett og energiløs, så det blir helt feil tidspunkt for meg.
Men kjøkkenskap og skuffer blir tatt før jul, samt bak komfyr, osv.
Hjelper ungene med å få tatt deres rom grundig, og får jeg ånden over meg blir det ryddet i noen skuffer her og der i huset.

Men rydder og vasker ellers i skuffer og skap i løpet av året, tørker over rammer, vasker vinduer og vinduskarmer jevnlig og slikt, rydder boder etc., så veldig skittent er det nok ikke her uansett.

I år har vi også pusset opp endel, så enkelte rom har jeg veldig god samvittighet for (), og mere pusser vi opp til våren, så de veggene og takene orker jeg ikke tenke på nå uansett.

Men en skikkelig husvask må til like før juleaften, det det blir støvsuget og vasket godt over alle gulv, skiftet sengetøy, vasket vinduer, tørket støv etc.
Dette må gjøres for at jeg skal få "festfølelsen" over meg. Å pynte ett passelig skittent hus blir ikke det samme.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no