Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ut aske fra peisen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-12, 22:45   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Du tømmer ikke så ofte, men trenger Jørgen, eller bøtten, etter en uke eller to? Bruker du den til andre ting enn aske da? Vi tømmer så vidt jeg husker slett ikke ukentlig, altså!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 22:47   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Du tømmer ikke så ofte, men trenger Jørgen, eller bøtten, etter en uke eller to? Bruker du den til andre ting enn aske da? Vi tømmer så vidt jeg husker slett ikke ukentlig, altså!

Nei, jeg bruker den bare til aske. Vi har ved som hovedvarmekilde i huset, og har både vedovn og peis. Her brukes bøtta minst annen hver uke, til aske.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 22:58   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Hmm, er vi sjuskete da, tro?

Det er mannen som har ansvar for dette her, og han begynte å snakke om det nå i sted, at han kanskje må ta ut noe aske snart. Da for første gang i år.

Men det var rent, støvsuget til minste detalj, før vi innledet sesongen da. (Vi kjøpte huset i vår) så første oppfyring besto jo nærmest av å skaffe et "grunnleggende askelag". Vi har jo en god del elektrisk oppvarming også da, og fyrer ikke hver dag, så det har nok også en god del å si.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:13   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Det er forskjell på ovner.
Vår peis/ovn (vet ikke forskjellen ) bør tømmes ofte, fordi asken faller ned i et slags fat under der vi tenner opp. Det fatet er ikke stort.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:16   #25
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Man merker godt når det er for mye aske i ovnen - det blir vanskeligere og vanskeligere å holde god fyr.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:25   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Vi tømmer vel aske et par-tre ganger i løpet av vinteren. Fyrer egentlig ikke så ofte, og mengden aske avhenger av hvordan man fyrer.

Tømmer aldri ovnen helt, for da er det helt umulig å få fyr i igjen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:33   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Ikke sant?

Du kan tro vi slet litt her når det var blitt ISKALDT og ovnen hadde ikke et gram med aske, og veden var nykjøpt (og sikkert ikke helt tørr) og det ville ikke ta fyr!

Bedre med litt aske i bunnen ja, det har brent fint siden den dagen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:37   #28
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Vi har brukt askesuger i mange år og har aldri opplevd at det har kommet glør i støvsugeren. Pittelitt aske ja, men ikke noe mer. Vi har en stor gammel kroneovn og askeskuffen er ikke stor, så mesteparten av asken havner utenfor, men selve kammeret er digert og har plass til uante mengder aske. Iom at dette kammeret har liten åpning er det veldig greit med askesuger som kommer til for å få fjernet all asken.

På hytta er det imidlertid greit å bruke "Jørgen" når vi tømmer peisen.

Jørgen.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 00:16   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Har brukt askesuger (invite sin, tror jeg. Kjøpte på obs! Bygg i hvert fall), aldri opplevd aske i støvsugeren eller branntilløp.
Nå fyrer vi hvert skuddår, så da spar jeg det ut i en pose og kaster.
Vi har ikke lenger ved som primærvarmekilde.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 00:23   #30
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Disse askesugerne, er de beregnet til å kunne brukes på sentralstøvsugere?

Det var det jeg brukte den ene gangen jeg prøvde, og det fungerte som nevnt lengre oppe her, ikke.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:21   #31
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Hoho, lo høyt av Jørgen.
Vi tar asken oppi en liten aluminiumsbøtte med lokk. Der står den mange dager før vi tømmer over i pose og kaster i søpla.

Carrera: Grå snø, ja

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:27   #32
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Jeg har også en sånn liten Jørgen, og tømmer i søpla eller i bedet etter ca. en ukes tid. Jeg kjøpte en sånn askedings til å koble sammen med støvsuger, men det ble så ukoselig og igrunnen upraktisk. Jeg liker igrunnen å sitte der som Askepott foran peisen og grave ut asken.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:29   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Jeg er naiv og dum og trodde at asken egentlig bare forsvant av seg selv.

Det viser seg at mannen fjerner Asle.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:31   #34
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Men bruker mannen Jørgen til å fjerne Asle, Hyacinth?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:39   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Jeg har kjøpt Jørgen.
Putter Asle oppi når jeg kommer hjem.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:48   #36
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Jeg elsker iPhone.

Til nå har vi bare brukt pose og lagt den på ikke brannfarlig sted. Forsøker å få tømt den når det er lenge siden sist bruk, men i kalde perioder går ikke det. Jeg har tenkt på å kjøpe askebøtte. Nå tror jeg at jeg hiver meg på den nye trenden og skaffer meg Jørgen. Hvor kjøpte du Kirsebær?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:50   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Men bruker mannen Jørgen til å fjerne Asle, Hyacinth?

Nei, han putter Asle i pose.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:59   #38
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 13:26   #39
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Mye fyrer du har i hus skjønner jeg. Hva skal du med bøtte når du har både Asle og Jørgen der.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 13:32   #40
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ut aske fra peisen

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg elsker iPhone.

Til nå har vi bare brukt pose og lagt den på ikke brannfarlig sted. Forsøker å få tømt den når det er lenge siden sist bruk, men i kalde perioder går ikke det. Jeg har tenkt på å kjøpe askebøtte. Nå tror jeg at jeg hiver meg på den nye trenden og skaffer meg Jørgen. Hvor kjøpte du Kirsebær?

Kjøpte på Europris. Helt enkel, sort med lokk. Veldig grei.

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Mye fyrer du har i hus skjønner jeg. Hva skal du med bøtte når du har både Asle og Jørgen der.

En Kirsebær får aldri nok. Asle, Jørgen, Knut og Truls. De er alle i hus med meg, nå.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no