Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Nei, og jeg vil aldri gjøre det 110 36,54%
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden 27 8,97%
Vet ikke 3 1,00%
Ja, men angrer 13 4,32%
Ja, og jeg angrer ikke 148 49,17%
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 23:58   #21
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.805
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Ja, jeg har byttet. Tok min mors "pikenavn" som mellomnavn og min manns etternavn da jeg giftet meg. Ungene har det samme. Angrer ikke på det, liker at vi alle har samme etternavn.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:04   #22
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.225
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Nei, ikke enda. Men jeg kommer til å bytte i august, når jeg gifter meg. Jeg liker at hele familien heter (nesten) det samme. Min kjære er spansktalende, og i deres tradisjon arver de etternavnene etter begge foreldrene, og bytter vanligvis ikke når de gifter seg. Min kjære har etternavnet etter sin far først, og så etternavnet etter sin mor. Eks Hernandez Perez. Snuppa har bare Hernandez-navnet, og jeg føyer på Hernandez etter mitt eget mellomnavn.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:10   #23
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Ja, og jeg angrer ikke.

Byttet til min mans etternavn da vi giftet oss og har aldri angret for da ble jeg endelig ferdig med min familie...

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:10   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg bytter navn om to uker... Da får jeg samme etternavn som min tilkommende og våre to barn. Jeg skal beholde mitt som mellomnavn.

Har i grunn alltid vært klar på at dette skal jeg gjøre når jeg gifter meg. Føler det er riktig at vi alle heter det samme. Men det kommer til å bli rart i begynelsen ja.

Hva facebook angår, så kommer jeg ikke til å endre der inne. Gamle spøkelser kjenner kun pikenavnet mitt, og jeg ønsker å kunne være søkbar på det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:12   #25
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Ja, tok mannens etternavn da vi giftet oss. Har ikke angret på det.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:20   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Nei, jeg heter det samme som jeg alltid har gjort.

Jeg synes det er mye viktigere at folk vet hvem jeg er enn at de vet hvem jeg er gift med, og navnet er en del av identiteten min, som jeg ikke kunne tenke meg å miste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:23   #27
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Har byttet til mannens etternavn. Synes det er greit at alle i familien har sammen etternavn.

Sånn litt på siden av diskusjonen: sitter som sekretær i en sportsgruppe på nesten 80 medlemmer der ungene har helt andre etternavn enn foreldrene, ungene har flere forskjellige etternavn og der e-poster skal til både den ene og andre forelderen. Blir litt sånn av og til.
Jobben min som sekretær i sportsklubben hadde vært så mye enklere om alle i familien hadde hatt samme etternavn og mor og far hadde bodd i samme hus og så kommer jeg over en tråd som motarbeider nesten alt dette

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:28   #28
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg tror at det med dobbeltnavn er et sunt tegn i likestillingens navn jeg, så får vi leve med at det er upraktisk. Forhåpentligvis er det en overgangsfase til at det blir like normalt for mannen og ta kvinnens navn som omvendt. Og at barna like gjerne får mors etternavn som fars dersom foreldrene velger å beholde hvert sitt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:38   #29
tvillingmamma83
høyt og lavt
 
tvillingmamma83 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 228
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

jeg kommer til bytte etternavn en gang forhåpentligvis.
synes at familie medlemmer skal ha samme etter navn og tror det er viktig å holde på de tradisjonene.
jeg gidder ihvertfall ikke å ha to etternavn for da får jeg 4 navn, og begge barna har også to navn og sambo

__________________
stolt mamma til gutta boys
tvillingmamma83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 00:55   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

synes at familie medlemmer skal ha samme etter navn og tror det er viktig å holde på de tradisjonene.

Jeg formoder at det du mener her at et du synes medlemmene i din familie skal ha samme etternavn, og at det er viktig for deg å holde på slike tradisjoner.

Eller har du eventuelt lyst til å utdype påstandene dine.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 01:13   #31
tvillingmamma83
høyt og lavt
 
tvillingmamma83 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 228
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg formoder at det du mener her at et du synes medlemmene i din familie skal ha samme etternavn, og at det er viktig for deg å holde på slike tradisjoner.

Eller har du eventuelt lyst til å utdype påstandene dine.

ja, jeg synes det er viktig for meg, kan jo ikke tvinge andre til å synes at det er viktig.
men det kan jo være litt forvirrende med forskjellig etternavn på mor og barn.
og vi valgte at våre barn skulle ha fars etternavn,(samme som jeg får en gang forhåpentligvis) de har mer en nok med ett etternavn.

__________________
stolt mamma til gutta boys
tvillingmamma83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 01:21   #32
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.225
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

En digresjon: Jeg har en venninne som er gift med en islending. Han har et barn fra før med sin eks-kone, og de har et felles barn. På grunn av islandsk navnetradisjon har alle disse i familien forskjellig navn. Da de dro på bryllupsreise til Thailand ble passene deres sjekket veldig nøye, og de ble forhørt om hvorfor de var ute og reiste med to barn som ikke hadde samme etternavn som dem eller hverandre.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 07:41   #33
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg skal ta sambos etternavn om ikke så lenge, liker å forvirre.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 07:43   #34
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg har byttet til samme etternavn som mannen, da vi giftet oss. Har beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn. Jeg syns det er veldig greit at hele familien har samme etternavn.

samme her. Det var litt styr i starten, men nå er det jo en evighet siden(snart 11 år)

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 07:47   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg skjønner at de som har sjeldne etternavn eller etternavn de føler tilknytning til, ikke kunne tenke seg å bytte. Jeg byttet til min manns etternavn da vi giftet oss, men jeg hadde et kjedelig etternavn jeg overhodet ikke følte tilknytning til (stammer fra en drittslekt) og min mann hadde et italiensk spennende etternavn bare hans familie i hele Norge har. Så jeg syntes det var helt flott å skifte, og føler meg mye mer vel med dette etternavnet selv om jeg til stadighet må stave det for folk. Jeg hadde syntes det var fryktelig kjipt om ikke alle i familien hadde det samme etternavnet, men det er nå meg.

På Facebook har jeg skrevet mitt tidligere etternavn på profilen, og hver gang jeg spør om å bli venn med noen jeg tror ikke helt vil kjenne meg igjen pga. det nye etternavnet, skriver jeg en liten melding om hvem jeg er på requesten jeg sender.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 07:58   #36
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg tok min manns etternavn (beholdt mitt eget også som mellomnavn) da vi giftet oss for snart 17 år siden. Jeg hadde et ganske vanlig etternavn, mens mannen har et mer sjeldent. Har aldri angret. På facebook skriver jeg selvsagt begge etternavnene, slik at det ikke er noen sak å finne meg for de som ønsker det. For øvrig syns jeg det hadde vært rart om jeg, mannen og barna våre ikke skulle hett det samme. Men det er nå min mening det da...

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:09   #37
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Både mannen og jeg hadde ingen andre ønsker enn å beholde hvert vårt etternavn da vi giftet oss. Ingen av oss ønsket et mellomnavn i tillegg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:10   #38
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg tok mannens etternavn når vi giftet oss.
Jeg lever nok i en gammeldags boble for jeg syns det er litt romantisk. Vi hører sammen, og da vil jeg at vi skal ha samme etternavn.

Hva andre gjør legger jeg meg ikke bort i. Folk får gjøre det som føles rett for seg.

Og at det kan være vanskelig å finne meg på facebook er helt i orden.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:14   #39
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg og mannen har hvert vårt etternavn, og jeg synes ikke vi hører mindre sammen av den grunn.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:35   #40
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.840
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg tok min manns etternavn, men beholdt pikenavnet som mellomnavn. Kunne jo ikke risikere å ikke bli funnet når det ble snakk om reunion på skolen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no