|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
06-02-24, 08:57 | #21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
|
Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %
Jeg så at det ble sagt i det opprinnelige innlegget, men det ble ikke oppgitt hvilke andre land, skulle gjerne likt å vite hvordan vi ligger an ift de nærmeste naboene. Den skandinaviske modellen krever mer offentlig forbruk enn i andre land, men på den annen side mindre privat forbruk, siden vi slipper å betale for skole og helsehjelp. Og vi unngår samfunnsmessige og personlige kostnader med at folk faller utenfor sikkerhetsnettet og blir fattige (akkurat det er dessverre i ferd med å bli en sannhet med modifikasjoner i dag, men det er en annen debatt) |
06-02-24, 09:14 | #22 |
can-jur
|
Ok. Så det er bare skatt fra private bedrifter som er verdiskaping?
06-02-24, 09:20 | #23 |
Glamorøs
|
Hvilke land er dette? Jeg syns det blir et meningsløst argument når jeg ikke vêr hvilke land det er snakk om. Folketall, hva de produserer, skattenivå, hva de velger å bruke offentlige midler på osv.
06-02-24, 09:31 | #24 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Jeg er ikke enig i definisjonen, men dersom man mener at skole og helse ikke generere skatt må det jo være på bedriftnivå en mener for det er ikke skattefritt for de ansatte, det er jeg rimelig sikker på. Det hadde kanskje løst på bemanningsproblemene da
06-02-24, 09:31 | #25 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Det er rimelig vesentlig å ha med, ja
06-02-24, 09:35 | #26 |
Borte
|
God presisering.
06-02-24, 09:35 | #27 |
Introvert optimist
|
Sammenlikning med OECD:
06-02-24, 09:38 | #28 |
can-jur
|
Ikke så mye verdiskaping generelt da. Men da forsto jeg det riktig.
06-02-24, 09:38 | #29 |
Introvert optimist
|
Det er et ganske stort gap mellom å være mot velferdsstaten og kritisering av økende pengebruk i offentlig sektor.
06-02-24, 10:29 | #30 |
|
I det civitanotatet ligger offentlig sektor i Norge under både Sverige, Danmark og Finland da. |
06-02-24, 13:34 | #31 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er litt ullent hva vi diskuterer her. Offentlig ansatte eller hvor mye av BNP vi bruker på offentlige greier?
06-02-24, 13:52 | #32 |
Introvert optimist
|
Jeg leste det ikke sånn i det hele tatt. Jeg oppfattet ham sånn at de "varme hendene" (tåpelig uttrykk) bør satses på og absolutt være en del av offentlig sektor, men at nettopp disse topptunge organisasjonene ikke må få lov til å vokse.
06-02-24, 13:56 | #33 |
|
Men bygging av skoler hører jo nettopp til de 62 %, gjør de ikke? De utføres av private arkitekter og entreprenører, men betales for av det offentlige, og er dermed altså ikke verdiskapning iflg Gjems Onsdal? Men om vi derimot hadde bestemt oss for at skolebygg skulle eies av private, da hadde det blitt verdiskapning? Sist redigert av Galathea : 06-02-24 kl 14:24. |
06-02-24, 13:59 | #34 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Dette er kanskje ekstra viktig når det er nedgangstider. Da er det en vanlig praksis å øke offentlige investeringer for å bidra til økt sysselsetting privat. Mye av dette går til utbygging av offentlig infrastruktur, som veger, vann- og avløpsanlegg, skoler etc. Hvor det offentlige bruker private konsulenter og entreprenører inn i i offentlige anlegg.
06-02-24, 14:14 | #35 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er av de som jobber i staten og som mange sikkert føler at MENER mer enn jeg GJØR.
06-02-24, 15:16 | #36 |
Leser
|
På detaljnivå er det jo rimelig komplisert, men overordnet nivå så synes jeg ikke det er så vanskelig å skjønne at feks en vgs er en ren utgiftspost for Norge (alt på skolen, bygget, læringsmidlene, lønnen til lærerene betales av fylket). Det at lærene betaler inn noe av lønnen sin i skatt betyr jo bare at noen av pengene går tilbake, slik at det blir litt mindre utgifter for Norge. Samme som når "noen jeg kjenner" kommer fra salg og har "spart penger". Nei, de har brukt mindre penger, men de har fremdeles brukt penger.
Men hva får vi igjen i forhold til disse landene? Har vi bedre helsehjelp? Lever vi lengre? Har vi mer demokratisk utdannelse? Har vi bedre vei?
Jeg er enig i at det mye "new public management" i offentlig sektor
06-02-24, 15:41 | #37 |
|
Jeg sitter også på ræva og mener. Min etat har som ansvar å redusere klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning. Mange mener det ikke er viktig, men det er nå definitivt en typisk myndighetsoppgave som ikke lett lar seg outsources til næringslivet... Vi tar vare på og restaurerer viktige og uerstattelige verdier, men det vi gjør regnes ikke som verdiskaping. |
06-02-24, 16:33 | #38 |
Tatt på
|
Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Men hva er forskjellen på BNP på fastlands-Norge og BNP for alt? Hvorfor opereres det med to begreper og som da kommer ulikt ut på alle målinger?
06-02-24, 20:56 | #39 |
Leser
|
Var ikke klar over at vi hadde to BNP er jeg Fersken, men syntes dette var en ok forklaring (for meg i alle fall, jeg kunne jo null om det. Mulig noen med mer bakgrunn synes det blir for enkelt? )
06-02-24, 21:31 | #40 |
Tatt på
|
Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Regner nesten med at subsidier til oljevirksomhet likevel er med som utgifter fra det offentlige og de ikke er trukket fra selv om inntekter fra oljevirksomhet ikke er med i BNP for Fastlands-Norge.