|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
10-01-08, 14:13 | #21 |
I mål
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Bussing synes jeg blir helt feil Og det er da sannelig ymse blant ikke-minoritetsspråklige barn også, så da kunne man jo videre begynt å dele inn dem... Og da har man det gående. En viss justering innenfor skolekretsen mener jeg likevel må være mulig og ønskelig dersom det er skjev fordeling som den Elinblu skissere.
10-01-08, 14:14 | #22 |
I mål
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?
Øh? Vi ville gjerne til deler av Bjerke, men det var altfor dyrt, så nå bor vi et annet sted. Du finner mange steder som er billigere enn Bjerke med en andel minoritetsspråklige langt under 50%.
10-01-08, 14:19 | #23 |
intro
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Hør, hør, Apan!
10-01-08, 14:20 | #24 |
Populærkulturjunkie
|
Dette er selvfølgelig helt riktig, det er også en av de mest tungtveiende grunnene til at vi flyttet til Ellingsrud, vi sognet jo til samme skole som dere. Den kommer også ekstremt dårlig ut på de nasjonale prøvene, i 5.klasse så var det nesten 75% av barna som lå på dårligste nivå i lesing. |
10-01-08, 14:34 | #25 |
flisespikker
|
De dårlige resultatene trenger jo ikke bety at skolen er dårlig, det kan også bety - flåsete sagt - at det er elevene som er dårlige. At fremmedspråklige elever gjør det dårligere i norsk enn landsgjennomsnittet er ikke uventet, særlig ikke når de har såpass få norsktalende rundt seg, og man kan ikke uten videre sammenligne resultatet på skoler med helt forskjellig elevdemografi og tro at man ut fra det kan vurdere hvor god undervisningen er. Og så er det kanskje flere ressurssvake familier på Tøyen enn på Ellingsrud, både norske og utenlandske, og de barna gjør det ofte dårligere på skolen, uten at det trenger være skolens skyld. (Når det er sagt, mistenker jeg jo, som tidligere nevnt, at tilbudet til de norskspråklige elevene må bli dårligere når de er i så ekstremt mindretall, og at det også er andre problemer som gjør tilbudet dårligere der, men det vet jeg jo ikke ut fra statistikken.)
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 10-01-08 kl 14:40. |
10-01-08, 14:40 | #26 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?I Oslo er det veldig mange gode skoler, og noen av de som har høyest andel minoritetsspråklige er veldig gode skoler (feks Vahl, Jordal, Stieg). Så lenge skolene er flinke til å håndtere de utfordringene som dukker opp, er det jo bare spennende. I motsatt tilfelle ville jeg vært skeptisk. |
10-01-08, 14:43 | #27 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Nyere forskning tyder på at elever som har innvandrerbakgrunn gjør det like bra som norske elever med samme sosiale bakgrunn. |
10-01-08, 14:44 | #28 |
Ustabil
|
Jeg oppfatter det som om Athar Ali har et helt annet utgangspunkt enn Aslam Ashan - og de fleste andre. |
10-01-08, 14:45 | #30 |
By the Sea
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Jeg jobber selv på en skole med mange minoritetsspråklige elever.
10-01-08, 14:59 | #31 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Nå ble jeg litt glad her jeg sitter og surfer på jobb på Jordal.
10-01-08, 15:05 | #32 |
intro
|
Ja, det får vi tro. Nå vet jeg ikke hvor mange elever det er på et trinn hos dere, men 12 minoritetsspråklige elever høres jo ikke mye ut hvis det er flere parallelle klasser - trolig ikke nok til at det oppstår en slik "gettofisiering" som jeg dessverre tror det til dels har gjort hos oss. Dersom det bor 85 % pakistanere i en høyblokk og de fleste har jevnaldrende barn, er det jo ikke merkelig at lekekamerater høstes blant disse. Inputen (for å si det på godt norsk) av norsk språk vil jo da ikke bli så stor.
10-01-08, 15:06 | #33 |
flisespikker
|
Det er klart det er mange faglig sterke barn med fremmedspråklig bakgrunn. "Minoritetsspråklig" er jo veldig langt fra å være en homogen gruppe! Men en av ulempene ved en skole med mange språk, uavhengig av hvordan elevene ellers er og hva slags bakgrunn de har, er at elevene og lærerne i mindre grad har et felles språk, og det vil jeg tro gjør undervisningen langsommere og dårligere? Og på en skole der de norske er i så ekstremt mindretall som et par av Oslo-skolene gjetter jeg at det blir vanskeligere for de fremmedspråklige elevene å lære seg norsk skikkelig, slik at de ikke får sjansen til å bli så flinke som de elevene du nevner. Det er slett ikke bare i forhold til de "etnisk norske" elevene dette er en utfordring.
Det tror jeg nok; det jeg er redd for, er at undervisningssituasjonen ikke fungerer så godt.
10-01-08, 15:37 | #34 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Dette er veldig interessant. Til min overraskelse så var det ikke minoritetsandel på over 50% på "vår" skole, men det må være like i nærheten. Jeg ser på det som en berikelse at barna mine kan få forholde seg så naturlig til flere kulturer og språk, men kjenner at jeg vil bli bekymret om dette kom til å gå utover de barna som har mye ressurser. Dette har ikke egentlig bare med fremmedspråklige minoriteter å gjøre, men det å bo i et nabolag hvor det ikke er alle barn som har like mye ballast med hjemmefra.
Sist redigert av Tjorven : 10-01-08 kl 15:47. |
10-01-08, 16:08 | #35 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
|
Der går ene nevøen min altså. :åpplyser: |
10-01-08, 16:34 | #36 |
Ute på tur
|
Jeg må innrømme at jeg ikke har helt kontroll over hvilke skoler tilhører hvilke deler av områdene... Og derfor har Risløkka og Refstad utgått litt, så nå må de kanskje inn på listen igjen.
10-01-08, 17:16 | #37 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?Vi snakke om mye av det samme før vår sønn begynte på skolen (hans skole står oppført med ca 70%), men har etter halvannet år samme erfaringer som Obelix; det går veldig greit. Det er jo ikke sånn at vårt barn blir en minoritet i eget land, selv om det bare er tre-fire andre etnisk norske i klassen hans. De andre barna i klassen kommer jo også fra ulike kulturer, og sammen har de få problemer med å finne en felles plattform.
10-01-08, 17:36 | #38 |
Populærkulturjunkie
|
Du har selvfølgelig helt rett i betraktningene dine her, dette er et sammensatt problem hvor mange forhold innvirker på resultatet. Jeg ser helt ærlig ikke noen klar løsning på problemet heller, all den tid den norske skolen er i den situasjonen den er med ressurs- og lærermangel. |
10-01-08, 17:40 | #39 |
Populærkulturjunkie
|
Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem? |
10-01-08, 19:21 | #40 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Det krever enormt med ressurser, og hittil har Oslo Indre Øst skolene vært heldige og hatt en del ekstra midler for å drive sosial utjevning. Vi har for eksempel hatt råd til å ta med hele klasser på kino uten at de må betale selv, og vi har hatt flust med rufuskort (sporveiene) og har kunnet reist på turer uten å måtte telle hver krone.