Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

100 000 kr til den som beviser at homeopati virker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 20:27   #21
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Iset: Selvfølgelig. Barn er utrolig sensitive for foreldres "vibber", både positive og negative. "Nei og nei, pjusken min..." med negativ bekymring påvirker barnet, på samme måte som "Nå blir det spennende, jeg synes du er litt bedre allerede?" med positiv optimisme vil påvirke. Og selv i mindre åpenbare situasjoner vil unger sense utrolig mye av foreldrenes vibber.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:28   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Ja det er jo sant.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:31   #23
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Noe så selvmotsigende av meg. Det er jo her den forskriftsmessige ristingen kommer inn. Det er ikke en hvilken som helst risting.

Tja, jeg vet om ei som fikk en telefon fra homeopaten som hadde oppdaget at hun hadde gitt henne for svak medisin. Hun ble bedt om å riste den et visst antall ganger før hun tok den. Amatørristing, altså!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:44   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.496
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Etter kort tid hos homeopat var gutten helt fin. Kanskje tilfeldig, men kan man snakke om placebo-effekt når det dreier seg om små barn?

I tillegg til det Missa sa, så hender det jo faktisk temmelig ofte at man blir frisk av seg selv også. Ting går over, rett og slett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:59   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kanskje tilfeldig, men kan man snakke om placebo-effekt når det dreier seg om små barn?

Placebo er anvendt med stort hell på min 1,5-åring i alle fall.

Jeg har ved flere anledninger, når hun har hatt feber, gitt henne saft og sagt at "Nå skal du bare drikke dette, så komer du snart til å sovne og mamma skal passe på deg og alt blir bra". Ungen drikker lydig og sovner som bare det. Mamma sier at det virker, og da virker det.

En treåring er da definitivt gammel nok til å både skjønne hva medisiner er (Har du prøvd å si til en treåring: "Kom å ta medisinen din!" og se hva som skjer?) og til å skjønne hva mamma og pappa sier når de sier at det kommer til å ta bort magevondten.

Jeg kan egentlig ikke tenke meg noen som placebo burde virke bedre på enn akkurat unger i alderen ett til fire år: "mamma sier det, og da er det SANT".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:10   #26
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I tillegg til det Missa sa, så hender det jo faktisk temmelig ofte at man blir frisk av seg selv også. Ting går over, rett og slett.

:hysj: Du måkke si sånt, nå ryker jo hele kundegrunnlaget mitt jo!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:10   #27
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Vann med dårlige minner.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:12   #28
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det for øvrig noen som kjenner til argumentene bak prinsippet om at likt kurerer likt? (I artikkelen eksemplifisert med at man gir løk mot høyfeber, fordi begge deler kan gi kløe.)

Det er gammel overtro, de baserte «medisin» på det i middelalderen. Man antok av samme grunn f.eks at planter som hadde blader med form som lignet på en kroppsdel hadde effekt på den kroppsdelen.

Ben "trenger nok årelating" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:36   #29
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Kjenner jeg er litt skuffet fordi noen har tatt alle poengene mine før meg, samtidig som min tro på at det er håp for menneskene steg såpass mye av denne tråden at det var verd det.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:45   #30
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Enig med røkla ang. homeopati. Jeg har også prøvd det flere ganger selv, uten virkning.
Men ang. andre pater; osteopati har jeg tro på, etter at minsten ble mirakuløst bedre av magevondten sin da han var 3 mnd.
Det er en litt mer fornuftig forklaringsmodell, men ikke enkel nok til at jeg husker den. Man behandler et sted, og virkningen er et annet sted på kroppen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:00   #31
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Pøh, det er jo enkelt:

Placebo funker, homeopati er placebo, ergo: homeopati funker.

Får jeg sjekk eller penger på konto?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:07   #32
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Pøh, det er jo enkelt:

Placebo funker, homeopati er placebo, ergo: homeopati funker.

Får jeg sjekk eller penger på konto?

Glimrende oppsummering.
Pengene er så godt som på konto.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:09   #33
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.640
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

osteopati har jeg tro på, etter at minsten ble mirakuløst bedre av magevondten sin da han var 3 mnd.
Det er en litt mer fornuftig forklaringsmodell, men ikke enkel nok til at jeg husker den.



Kanskje at det rett og slett kalles tremånederskolikk for a reason?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:18   #34
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.



Kanskje at det rett og slett kalles tremånederskolikk for a reason?

Nope, for den kom tilbake, etter en stund.
Ok burde kanskje si at det kom tilbake i forrige innlegg, men virkningen der og da var virkelig til å ta å føle på. OG det holdt en stund.

Han har faktisk vært plaga ikveld, nå er han 10,5 måned. Tror det er noe med melk, vi har vært hos barnelege. Sånt er vanskelig, sier han.


Sist redigert av bønna : 18-06-08 kl 22:19. Årsak: skrivefeil
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:20   #35
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.502
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Jeg håper virkelig, virkelig, virkelig ikke at vann husker, for da husker det også at det en gang i tiden (og antageligvis flere ganger) har vært kloakk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 22:22   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg håper virkelig, virkelig, virkelig ikke at vann husker, for da husker det også at det en gang i tiden (og antageligvis flere ganger) har vært kloakk.

Det er ikke for ingenting en kamerat av meg en gang i tiden formanet meg: "Don't drink wather, Inagh - fish fuck in it."

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 01:15   #37
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er ikke for ingenting en kamerat av meg en gang i tiden formanet meg: "Don't drink wather, Inagh - fish fuck in it."

...

  Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 08:31   #38
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Tja, jeg vet om ei som fikk en telefon fra homeopaten som hadde oppdaget at hun hadde gitt henne for svak medisin. Hun ble bedt om å riste den et visst antall ganger før hun tok den. Amatørristing, altså!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 08:37   #39
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Homeopati "virker" best på plager (vondter som ingen finner årsaken til f.eks.) og ikke på sykdom. Folk kan kritisere skolemedisin til de blir hese, men når de virkelig blir syke, er hele homeopatien glemt.
Og det skal vi jo egentlig være glade for.

At noen betaler i hauger og lass for å bli kvitt diffuse plager, er helt greit for meg. Jeg orker ikke å krangle med de som synes det hjelper, men jeg vil nok aldri direkte anbefale noen å oppsøke homeopat akkurat. For det er jo ingen seriøse studier som har klart å vise effekt utover placebo. Selv ikke en diger studie som homeopater selv stod bak.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 14:36   #40
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Noe så selvmotsigende av meg. Det er jo her den forskriftsmessige ristingen kommer inn. Det er ikke en hvilken som helst risting.


Jupp. Shaken, not strirred!

  Svar med sitat
Svar

Emneord
homeopati


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no