|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
20-05-10, 10:35 | #21 |
Epikur
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg har faktisk sett en del av episodene av Jentene på Toten. Det var ikke klassisk Reality, det var en fin dokumentarserie, varm og respektfull, og viste hvor tøft det var å bli seg selv, hvor vanskelig det var å komme ut og finne seg sjæl, akseptere seg selv, bli akseptert, tåle avvisningen og forakten fra omgivelsene. Jeg felte noen tårer underveis, altså, det var hjerteskjærende og rørende å få vite hvordan de hadde hatt det, kampen de hadde kjempet mot seg selv, for å undertrykke følelsene sine og prøve å være vanlig.
20-05-10, 10:36 | #22 |
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenSelvfølgelig hadde jeg klikka i vinkel dersom min kjære nå etter 10 år og to barn plutselig kom på at han hadde glemt å fortelle meg noe, og at han heretter vil bli kalt Ørnhild og låne kjolene mine. Selvsagt hadde nok dette også vært vanskelig og flaut for Storebror, og jeg kan tro at omgangskretsen vår hadde hatt problemer med å svelge det. Ei heller hadde det vært stas om Ørnhild så sto fram på tv...
20-05-10, 10:37 | #23 |
This is normal!
|
Sv: Hagens kronikk i Aftenposten
Jeg har ikke satt meg veldig inn i denne saken, men så vidt jeg skjønner ser svigersønnen til Hagen seg nå som transseksuell kvinne og bruker kvinnenavn. Hun (som tidligere var en han) veksler ikke mellom kvinne og mann - hun er en kvinne.
20-05-10, 10:38 | #24 |
Sviiisj!!
|
Det er klart man kan håndtere slikt bedre. Men det at barna synes det er flaut at pappa er en dame, synes jeg ikke kvalifiserer til fratatt samvær. Klart det kan være andre ting som ligger bak i så fall, jeg håper nesten det, på vegne av transkjønnede.
20-05-10, 10:39 | #25 |
This is normal!
|
Jeg tror dette er noe av det tyngste et menneske kan oppleve pga av fordommene i samfunnet.
20-05-10, 10:44 | #26 |
Epikur
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenFlere av Toten-jentene begynte å være kvinner i noen settinger, ikke alle settinger på en gang. Etterhvert utvidet de områdene hvor de kunne være damer.
20-05-10, 10:47 | #27 |
Sviiisj!!
|
Ja, nettopp. Og i privatsfæren/familien er det jo mest naturlig å starte, hvis man har familie og barn. Jeg skjønner godt at man ønsker å inkludere barna i sin nye identitet og sitt nye liv, og det å holde det skjult for resten av barnas omgangskrets vil kunne føre til spekulasjoner og rykter som ikke er særlig lett å håndtere for noen. Denne familien hadde kanskje trengt litt hjelp til å komme seg gjennom en slik prosess. Men man kan jo aldri garantere at noe slikt går lett og smidig for seg.
20-05-10, 10:47 | #28 |
This is normal!
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenFor de som vil vite mer om transpersoner, er dette en fin side:
20-05-10, 10:50 | #29 |
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg skal tilstå jeg har lest VG på nett i dag.
20-05-10, 10:54 | #30 |
Leser
|
Det kan godt være at konseptet skal være "varmt og vennlig" (Tore på sporet er jo det klassiske eksemplet på den type virkelighets-TV), men dette er kommersiell TV, laget for å selge, ikke for å innformere eller opplyse. Og det at de lar folk "komme ut av skapet" på TV må jo være det ultimate beviset på at de som produserte programmet burde ha gjort ting anderledes - uansett hvor bra programmet opplevdes av de som så på det.
20-05-10, 10:57 | #31 |
Glamorøs
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenSom far som er glad i datteren sin og barnebarna kan jeg forstå hans sinne, selv om jeg syns det er fordomsfullt. Jeg forstår ikke avgjørelsen Aftenposten har tatt i å trykke dette, jeg tror dette bidrar til ytterligere stigmatisering av barna.
20-05-10, 11:02 | #32 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
Signerer dette. |
20-05-10, 11:02 | #33 |
Sviiisj!!
|
Jeg tror ikke det er "det å gå i dametøy" som er greia for ham heller, tross alt. Det er selve det å være kvinne. (Nå skal jeg ikke snakke for ham, altså). Å like å kle seg i dametøy trenger jo strengt tatt ikke å ha noe med kjønnidentitet å gjøre engang.
20-05-10, 11:03 | #34 |
This is normal!
|
Det er ikke sånn at Esben Esther Pirelli Benestad "liker rett og slett bare å gå i dametøy". Det kan gjelde for andre transpersoner, men det stemmer ikke for EEPB.
20-05-10, 11:05 | #35 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenEsben Esther er både transvestitt og transseksuell.
20-05-10, 11:06 | #36 |
Glamorøs
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenOK, da tar jeg feil i forhold til Esben Benestad. Men det er ikke slik at alle ønsker å være motsatt kjønn, altså. Kan godt hende jeg blander utrykkene.
20-05-10, 11:07 | #37 |
This is normal!
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenAvsporing: Jeg synes Esben Esther er morsom som tok Pirelli som "dekknavn", siden det er akkurat det det er. Sånn humor liker jeg.
20-05-10, 11:10 | #38 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
|
Det er helt sikkert mulig. Men det åpner jo for en litt interessant spin-off rundt hvor langt man skal strekke seg for at barna ikke skal skamme seg over foreldrene. Nå tenker jeg ikke på denne konkrete personen, han/hun vet jeg alt for lite om og jeg aner ikke noe om motivasjonen for å fremstå som mann på jobb og ikke ellers.
20-05-10, 11:10 | #39 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
Transseksuell = bifil, på en måte, eller betyr det at han er kjønnsoperert? Han har jo pupper, har han ikke? Håper han ikke er operert under navlen, i og med at han er gift med en dame. |
20-05-10, 11:12 | #40 |
Sviiisj!!
|
Jeg tror ikke lovverket sier noe om hva som skjer med et ekteskap dersom paret går over til å bli et likekjønnet par. Tviler på at myndighetene kan oppheve ekteskapet eller omgjøre det til partnerskap.