Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-08, 09:45   #21
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg ser at mange skriver at navnfest etc. er like betydningsfullt som kirkelig dåp. Det er det virkelig. Det er opp til enhver hva man velger.
Mitt poeng her var det at jeg syntes at man bør ta det samme valget for alle barna sine. Det syntes jeg er et viktig poeng.
Men nå ser det ut til at det løste seg for dere Iset og det er bra.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:49   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg syntes det blir litt merkelig å bare invitere hjem uten å ha noe "arrangement" som anledning. De fleste kommer jo med relativt fine gaver og da blir det merkelig å "hoppe over" det som er tradisjonen syntes jeg da.

Ellers så har jeg vært på navnedagsfeiring i Oslo rådhus. Var veldig koselig det, men ingen barn i dåpskjole.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:50   #23
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Okei, leste resten av tråden nå. Lykke til med dåp.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:52   #24
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

For MEG er det helt greit, men familien er ikke helt enig. Og siden min mann betaler gildet bør jeg vel føye meg litt hehe. Neida, men han og resten av familien ønsker virkelig en seremoni, så jeg kommer litt til kort. Jeg får prøve å omvende dem.

Du får seg på det slik - det SKADER heller ikke et barn å bli døpt i kirken Det kan jo også være greit at barna har samme utgangspunkt når det kommer til tiden for konfirmasjon.

Lykke til da!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:00   #25
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.946
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes det blir litt merkelig å bare invitere hjem uten å ha noe "arrangement" som anledning. De fleste kommer jo med relativt fine gaver og da blir det merkelig å "hoppe over" det som er tradisjonen syntes jeg da.

Ellers så har jeg vært på navnedagsfeiring i Oslo rådhus. Var veldig koselig det, men ingen barn i dåpskjole.

Mener du at gjestene blir "snytt" hvis det ikke er noen seremoni? Uansett om barnets foreldre føler det som hyklersk å ha en eventuell seremoni?

Og at seremonien er det gjestene "får igjen" for at de kommer med gave?

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:03   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg har sagt det før, men kan jo si det igjen. Vi valgte å ikke døpe guttene våre, da vi ikke er kristne og ikke følte det riktig å stå i kirken og lyve om å oppdra guttene i den kristne tro. Det falt min far litt tungt for hjertet, da jeg er vokst opp i et kristent hjem. Men takk og lov har jeg også vokst opp i et kristent hjem hvor det ble lagt stor vekt på "tenke sjøl og mene," så da han hørte vi skulle ha fest likevel, var det greit.

Jeg kjøper ikke argumentet om å døpe barna som små, så de slipper ta valget når de skal konfirmerers som store. Er de ikke kristne, vil jeg si det er et veldig godt human-etisk arrangement rundt konfirmasjon. Er det slik at guttene mine finner Gud og vil konfirmeres i kirken - så bør de også forhåpentligvis ha blitt oppdratt med ryggrad nok til å stå for sin tro og ønske å døpes.

Dessuten - er det så at gutta mine finner Gud, så kommer de til å få et Helvete av sin bestefar som mener religion er for tapere som ikke har bedre ting å trøste seg med i livet. Dersom de kommer seg gjennom det Helvetet av sarkasme og dritslenging som vil komme fra den fyren med hevet hode, så vil en påfølgende kirkedåp stå som kronen på verket for gutta.

Og ja - jeg håper også at jeg klarer å formidle at dersom guttene ikke tror, har de ikke noe med en kirkelig konfirmasjon å gjøre dersom de bare vil følge kompisene og gjøre som dem.

Uansett. Vi holdt ikke navnefest for gutta i regi av Human Etisk, men valgte å holde fest i bare privat regi. Vi samlet venner og familie til koldtbord og koste oss veldig.

He he - nå ser jeg at dere endte opp med dåp, da problemet nærmest løste seg av seg sjøl. Uansett - lykke til - det blir sikkert en kjempefin dag.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:16   #27
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.036
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Vi hadde navnefest. Det er ganske vanlig at ungene er større der enn ved dåp. Mine var 8 mnd, og jeg tror de var de yngste av de ti ungene. Så hvis det er vanskelig å betale nå i juni tror jeg ikke det blir noe problem å vente til august. Det kan jo også hende det er fullt i juni uansett; det er gjerne begrensa med plasser som fylles opp fort.

Såvidt jeg kan huske var det en eller to unger som hadde dåpskjoler, de andre hadde vanlige penklær.

Det som skjer på navnefestene her er at det er innmarsj først. Det er alltid levende musikk, både til innmarsj, utmarsj og allsang, og i tillegg er det musikalske innslag underveis. De bruker dyktige, profesjonelle musikere. Det er tale for barna, og i tillegg er alle foreldrene oppe sammen med barnet og signerer navnefestdiplomet. Det er plass til signatur fra vitner (litt a la faddere) på diplomet i tillegg, men her bruker de å be oss om å evt. ta det i selskapet etterpå sånn at det ikke tar så voldsomt lang tid. Jeg synes det var en flott seremoni, og et verdi alternativ til dåp for de som ønsker ei markering. Det går jo også an å lage til en fin seremoni sjøl også, selvsagt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:43   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Nei det er ikke bestemt enda altså. Jeg vil fremdeles prøve å snakke med familien og kanskje da ha privat fest uten seremoni. Det føles virkelig feil å døpe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:48   #29
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Mener du at gjestene blir "snytt" hvis det ikke er noen seremoni? Uansett om barnets foreldre føler det som hyklersk å ha en eventuell seremoni?

Og at seremonien er det gjestene "får igjen" for at de kommer med gave?

Nei men jeg mener skal man ha et "arrangement" for barnet, så bør man gjøre det skikkelig... evt gjøre som oss. Droppe det. Feir bursdagen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:52   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei men jeg mener skal man ha et "arrangement" for barnet, så bør man gjøre det skikkelig... evt gjøre som oss. Droppe det. Feir bursdagen.

Tja.. Hvorfor i all verden skulle vi, som ikke tilhører hverken kirken eller HF trekke inn disse for å feire det faktum at vi var strålende, hoppende glade for å ha fått to flotte gutter, som vi ville ønske velkommen til verden med en fest?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:58   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Ser det er plass 16. august hos HF. Da er Luca nesten 5 mndr, er det litt sent? Da har vi jo fått skattepenger og kan nok ta oss råd til dette. Men jeg kan godt droppe hele seremonien jeg. Om svigers synes det er så dumt kan de få lov å betale for seremonien selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:00   #32
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg vurderte det samme da det var yngstemanns tur til å døpes, men kom fram til at jeg ikke ville gjøre forskjell på ungene mine. Tenk om det er slik at man bare kommer til himmelen om man er døpt? Sannsynligheten er liten for at det finnes noen himmel, men ikke søren om jeg tar sjansen på at den ene kommer inn og ikke den andre.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:00   #33
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.946
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei men jeg mener skal man ha et "arrangement" for barnet, så bør man gjøre det skikkelig... evt gjøre som oss. Droppe det. Feir bursdagen.

Så å ha en markering med venner og familie med feiring av at det har kommet et nytt barn til verden er ikke "skikkelig" nei, skjønner...

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:03   #34
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Solice, her.

Det er nok ikke så enkelt å ta det steget for en tenåring,
selv om de føler sterkt for det!
Jeg har flere tantebarn som mer enn gjerne ville konfirmere seg
i kirken, men det at de måtte døpe seg først satte en stopper for det.
Så det ble ingen konfirmasjoner på dem overhodet.

Hva er vitsen med å konfirmere seg i kirka om de ikke ønsker å døpe seg? I dag kan det ordnes slik at man døpes for tom kirke - man trenger ikke å gjøre det "fullt offentligt" i en gudstjeneste. Jeg her imidlertid sett ungdommer som har gjort dette - og hvis de tror på Gud og ønsker å konfirmere seg i kirken, synes det ikke som om det er noen stor jobb å døpe seg først.

Vi har hatt navnefest for alle våre tre - og det har vårt to private sermonier og en i regi av HEF. De to private sermoniene var like så fine de - og attest + hefte til inspirasjon kan du få kjøpt av HEF! Send meg gjerne en PM, så kan jeg grave frem hva vi gjorde i våre sermonier...

Jeg tror ikke du skal tenke på at du må døpe guttungen pga at jenta ble det - i hvilke sammenhenger skulle de bry seg om det liksom?

  Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:05   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg syns ikke Luca er "for gammel" om han er 5 mnd når dere evt holder navnefest for ham i regi av HF. Gutta til svigerinna mi var fra 3 mnd til 6 år, de - hun tok likegjerne og holdt fest for de alle fire i samme slengen.

Jeg syns det så ut til at alderen på de fleste barna lå fra et halvt år opp til et år.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:05   #36
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Tja.. Hvorfor i all verden skulle vi, som ikke tilhører hverken kirken eller HF trekke inn disse for å feire det faktum at vi var strålende, hoppende glade for å ha fått to flotte gutter, som vi ville ønske velkommen til verden med en fest?

Gjør det, men kall det da ikke en navnefest, eller noe lignende.
Sånn jeg ser det, dåp er dåp, navnefest er navnefest. Selskap er selskap.
:firkanta:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:06   #37
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så å ha en markering med venner og familie med feiring av at det har kommet et nytt barn til verden er ikke "skikkelig" nei, skjønner...

Vi får bare mene forskjellig da.
Jeg syntes ikke navnefest er navnefest om man ikke deltat på navnefestmarkeringen. På lik linje med at bryllup ikke er bryllup om ikke man faktisk gifter seg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:07   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror ikke du skal tenke på at du må døpe guttungen pga at jenta ble det - i hvilke sammenhenger skulle de bry seg om det liksom?

Mannen min er døpt, søsteren hans er det ikke. Den eneste som virkelig lider under dette er min svigerfar. Han gremmes ennå over at han ikke hadde vett til å så i mot da det ble holdt nøddåp for mannen min som nyfødt baby de ikke trodde ville leve opp. Han går derfor rundt og er kry som en hane og forteller alle at han hadde mer bein i nesa da søsteren ble født.

Og ja, han er noe for seg sjøl, den svigerfaren min.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:08   #39
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det er ikke bestemt enda altså. Jeg vil fremdeles prøve å snakke med familien og kanskje da ha privat fest uten seremoni. Det føles virkelig feil å døpe.

Du kan fint vente til august - hvis det passer dere og er ok, og du kan fint bruke dåpskjole! Det har jeg sett flere ganger!

  Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:08   #40
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor du skulle døpe minsten pga at storesøster ble døpt. Jeg tviler sterkt på at dette er noe de kommer til å tenke over. Og i så tilfelle er det jo bare å forklare: at dere endret standpunkt på veien - enkelt og greit.

Storesøster her er døpt. Jeg er ikke-troende, men det var viktig for pappaen hennes at hun ble døpt - og det var ok på en måte. Jeg gikk med på det. Lillesøster eller lillebror som kommer nå snart kommer ikke til å bli døpt. Jeg er fortsatt ikke-troende, og de to har ikke samme far. Ergo, vi går for navnefest. Uansett hvordan vi gjør det, vil vi ha en fin feiring av det nye barnet. Hadde vi f.eks. droppet alt og ikke hatt noen form for markering -DA mener jeg det hadde blitt en forskjell.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no