Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Offentlig pisking?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 09:50   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Er det virkelig noen som ville ha valgt årelang fengselsstraff fremfor 20 piskeslag?

Jeg skjønner at det ikke egentlig er det debatten handler om, men det overrasket meg at noen i det hele tatt høres ut som det var et valgt de måtte ha tygget på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 09:52   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, dere skjønner at det ikke er DET han vil frem til??

Mannen prøver å vise at straff i form av å påføre andre lidelse i seg selv er problematisk, og at det å stenge folk inne i årevis ikke er så mye mer humant enn å slå dem offentlig.

Det siste er dog mye vondere for OSS, selvsagt.

Slik leser jeg det også, og er bla det essensielle i en del kriminologisk litteratur. At straff = pining.

Og å pine folk kan man jo gjøre i ulike former. Og i dag må mange vente lenge på pinen, og den tar lang tid.

Tipper ha vil ha en debatt om hva som er ok straff, og om dagens straffemetoder kan være vel så pinslige som feks pisking. Oppmerksomhet fpr han ihvertfall.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 09:54   #23
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Det neste bli vel at den dømte for velge straff selv.
Dømt for ran, ja da tror jeg det er passlig med 180 timer samfunnstjenste, nei forresten jeg tar en bot jeg.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 09:57   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.484
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Fra et PR-ståsted får han jo mer oppmerksomhet med et forslag fra middelalderen, debatt om fengsel ville kanskje ikke nådd førstesiden. Den har vært oppe endel før.

Men han når førstesiden på helt feil grunnlag. Da hjelper det jo ikke det spøtt. Eneste som skjer er at man får en haug med tullinger som tenker Hm, det var en god idé! Da skremmer vi sikkert de kriminelle fra å være slemme!

Tendesiøse dusteforslag fungerer nemlig som regel kun som det, og overskygger det som kunne blitt en god debatt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:02   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

...og noen ganger er det sløve medier som heller vil ha sensasjonsoppslag enn å bringe grunntanken videre til folket. Man bør velge medium med omhu i slike saker.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:06   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.484
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...og noen ganger er det sløve medier som heller vil ha sensasjonsoppslag enn å bringe grunntanken videre til folket. Man bør velge medium med omhu i slike saker.

Jepp, for det er ikke bare noen ganger, det er som regel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:09   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Jeg synes ikke forslaget var så hårreisende. Jeg tror - ikke noe egentlig belegg for troen, bare litt synsing - at det virker som om rettsvesenet er i ferd med å skille mellom straff for den som har begått forbrytelsen og samfunnsvern. I Barneheia saken fikk VK forvaring som kunne gå ut over strafferammen på 21 år. Jeg tenker at besøksforbud også er en form for samfunnsvern som ikke har noe med straff å gjøre.

Og jeg er enig med de som mener at 20 piskeslag er en mild - men veldig konkret og lett forestillbar - straff i forhold til fengsling. Kombiner dette med at norske fengsler ikke fungerer som plasser for rehabilitering (så vidt jeg vet, har ikke noen tall), og den samfunnsøkonomiske verdien. Tja. Jeg er ikke udelt negativ (kan jo nevne at jeg er brennsikker på at det aldri blir innført, så her kan jeg synse i vei uten noen hemmninger. )

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Personlig synes jeg ikke noenting om slike straffer. Da er man jo nesten på lik nivå som lovbryteren.

Jeg synes ikke at man kan si at den som utfører straffen er på samme nivå som lovbryteren, og i og med at jeg ikke synes at 20 piskeslag er mer barbarisk enn fengsel ser jeg ikke noe nivåforskjell på straffen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 10:21   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, jeg syns han gjør en dårlig jobb med å komme til poenget sitt, slik jeg skrev over. Man kan, og bør, diskutere om fengsel fungerer slik det skal og burde, ikke komme med tendesiøse dusteforslag.

Enig, da måtte han ha vært mye tydeligere i det han sa.

Og så synes jeg det er pussig dersom folk synes det er et argument for denne typen straff at de kriminelle selv ville foretrekke det. Særlig siden de som liker tanken, nødvendigvis må mene at det er et poeng med en idømt strafff at det skal svi og være vondt og virke avskrekkende - ville det da ikke heller være et argument mot pisking at straffedømte synes det høres bedre ut enn fengsel?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 12:25   #29
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Offentlig pisking?

...

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 12:28   #30
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Offentlig pisking?

"Familievennlig", var det ikke?!


Og forøvrig en god demonstrasjon på at akademia faktisk heller bør sitte stille inne i små kontrorer i dystre gamle bygg enn å gå tabloid for å få pressedekning.

:desillusjonert akademiker:

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 13:43   #31
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Dette var nesten morsomt. Hva gjør man ikke for å få litt lys inni det mørke kontorkottet sitt.
At det er lite hensiktsmessig å stenge folk, uten noen form for rehabilitering, inne i årevis er jeg enig i, men det er vel ikke noe mer hensiktsmessig å piske folk.


Sist redigert av Left : 12-01-10 kl 15:41.
  Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 14:49   #32
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Er ikke dette allerede gjengs på FP da?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:45   #33
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Er ikke dette allerede gjengs på FP da?

Offentlig pisking? Det må være et underforum som jeg ikke har tilgang til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:59   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Også synes jeg intervjurunden i et fengsel i dag var ganske så trist, nesten alle der ville heller bli pisket enn å sitte inne.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:07   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Offentlig pisking? Det må være et underforum som jeg ikke har tilgang til.

Sex- og Samliv, Teo.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:16   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sex- og Samliv, Teo.

Akkurat. Nei, der har ikke jeg lov til å være.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:52   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Akkurat. Nei, der har ikke jeg lov til å være.

Ikke nå lenger, nei.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:22   #38
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, jeg syns han gjør en dårlig jobb med å komme til poenget sitt, slik jeg skrev over. Man kan, og bør, diskutere om fengsel fungerer slik det skal og burde, ikke komme med tendesiøse dusteforslag.

Jeg sitter med samme inntrykk som Polyanna etter å ha lest hele artikkelen i Magasinet, som tok for seg fengelssystemet opp igjennom tidene, Botsfengeselet, ulike teorier for straff, og da var det at tanken om pisking kom opp, for å sammenligne fengelsstraff med noe annet som gjør vondt.

At Dagbladet velger å lage en tabloid versjon av en veldig fin artikkel i Magasinet synes jeg er dumt, for da mister man jo hele poenget til fyren.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:25   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg trodde ærlig talt det var en tidlig form for aprilspøk. Å komme med forslaget er en ting, men at direktøren i Oslo Fengsel er åpen for forslaget syns jeg er verre.

Jeg trodde også det. Jeg trodde dessuten at jeg hørte feil, jeg trodde en stund at det var snakk om "fisking" (hørte det på radioen) og undret meg over det også.

Jeg kan ofte SI at noe oppleves kvalmende, men jeg tror det er første gang at jeg er blitt virkelig fysisk kvalm. Skikkelig kvalm. Spesielt fordi forslaget fikk støtte av direktøren i Oslo Fengsel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:35   #40
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.524
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Offentlig pisking ?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg sitter med samme inntrykk som Polyanna etter å ha lest hele artikkelen i Magasinet, som tok for seg fengelssystemet opp igjennom tidene, Botsfengeselet, ulike teorier for straff, og da var det at tanken om pisking kom opp, for å sammenligne fengelsstraff med noe annet som gjør vondt.

At Dagbladet velger å lage en tabloid versjon av en veldig fin artikkel i Magasinet synes jeg er dumt, for da mister man jo hele poenget til fyren.

Ligger den artikkelen på nett?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no