Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å være fattig i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 15:37   #21
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

(...) for som Harriet sier også, hvem driver ikke sånn i perioder?

Det er ganske mye mer belastende å ha det slik over mange år, og uten bedring i sikte enn å ha det slik i perioder fordi man prioriterer det slik. Det er også, selv om jeg ser dere sier det handler om valg, annerledes å velge å prioritere å ha det trangt fordi pengene går til noe annet som en velger er viktigere en periode, enn å måtte ha det slik hele tiden fordi man ikke har noe å prioritere på. Det å velge en annen plass å bo er kanskje ikke det letteste? (Nevner nettverk, familie, økt reisekostnad, evt ny jobb og ny barnehage og skoler som skal klaffe osv )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:39   #22
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er jo der det blir litt tullete mener jeg. Hun fremstår som ei jente med dårlig råd men muligheter til å endre det om hun ønsker. Men velger selv å stå i den situasjonen.
Da blir det rart å diskutere hvordan _hun_ opplever fattigdom. All den tid hun ikke er så fattig, og har valg.

Enig i det. Hun har et valg ved å flytte ut av sentrum, men det mener hun ikke går hvis hun skal rekke barnehagen. Vet ikke hvilke jobbmuligheter hun har andre steder enn i Oslo i forhold til sin utdanning.

Kanskje denne er bedre i forhold til barn som lever i fattigdom i Norge: http://www.dagbladet.no/2009/09/02/n...nriks/7911020/

Veldig mange i Norge lever i den tro at det ikke finns fattigdom i Norge. Det finns fattige flere steder enn vi tror. Jeg tror at mange som jobber med barn til daglig har opplevd barn som har kommet fra familier som ikke har utsikter til å bedre sin økonomi, og barn som lider pga det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:40   #23
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.100
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Avsporer: Har man 700 000 i studielån nå til dags når man er ferdig? Da jeg tok hovedfag i 1995 :knirk: hadde vi 380 000 som høyeste grense, mener jeg å huske.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:12   #24
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 959
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvis hun opplever å ha dårlig råd når hun ikke kan kjøpe mat uten å tenke på prisen og har innredet boligen med Ikea-møbler, da er det nok enklest å prøve å gjøre noe med hvor man setter egne grenser for dårlig råd. Så slipper man den opplevelsen.



Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:39   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Hvis det der er å ha dårlig råd så har jeg ikke noe problem med at en del har dårlig råd. Jeg er ikke villig til å ofre noe som helst for å øke denne damens levestandard.

Når det gjelder relativ fattigdom - det holder ikke å si at det er trist å ikke kunne sende ungen i bursdag eller sette av en hundrings eller tre.

Først må man si at man faktisk har tatt alle de gode grep som kan tas - og dersom man heller ikke da har råd til å sende ungen i bursdag er det trist.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:01   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.267
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Jeg tviler ikke på at mange sliter med dårlig råd / fattigdom i dagens Norge, slik at man føler man er utenfor samfunnet. Men som flere andre, hun her synes jeg ikke har noe særlig med det å gjøre. 700 000 i studielån tror jeg hun burde tenkt litt nærmere gjennom før hun tok opp, det er ganske heftig, og det er vel heller det fremfor lønna som gjør at hun ikke får boliglån.

God på billigkjeder og må tenke over hva maten koster? Jeg håper da aldri jeg slutter å tenke over det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:15   #27
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Jeg kjenner da flere mennesker med betydelig lavere inntekt enn det der.

__________________
Du vet du har sittet for lenge ved PC'en,
når du dobbeltklikker tampongen opp i...
Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:20   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Hvordan har hun greid å få 700000 i studielån? Det er jo ekstremt, jeg trodde ikke lånekassen lånte ut så mye. Jeg skjønner at jeg med mine 150000 kan slutte å klage.

Men jeg synes de avisoppslagene som kommer med ujevne mellomrom er et hån mot de som faktisk er fattige. Mot de som ikke har mulighet og ressurser til å gjøre noe med sin egen situasjon og der det ikke finnes prioriteringsrom i økonomien over hodet. Jeg synes det er helt greit at avisene tar opp det å ha dårlig råd som tema også, det er også en kjip situasjon. Men det blir litt feil når man kaller det fattigdom, da unngår man også å få en fruktbar debatt etterpå fordi folk henger seg opp i nettopp fattigdomsbegrepet. Å ta opp hvordan det er å ha dårlig råd i forhold til sine jevnaldrende og sin omgangskrets kan også være interressant. Aleneforeldres økonomi er også et tema som er interressant, men å blande inn fattigdomsbegrepet blir feil.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:43   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Jeg registrerer at vi for inntil få år siden kunne betegnes som lutfattige uten å egentlig være klar over det.

(1 student uten studielån, en voksen med veldig lav inntekt, 1 barn, leie av [ekstremt shabby og langt fra sentrum] leilighet, ikke råd til hverken nye klær, restaurantbesøk, alle møbler arvet fra familien eller fått brukt, ikke bil, eldgammel barnevogn kjøpt brukt til tre hundrelapper, osv osv osv)

Jeg trodde det var vanlig i etableringsfasen, det hadde ikke slått meg å tenke at vi faktisk var fattige, selv om vi garantert var det med én inntekt på 14000 i måneden + barnetrygd.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:02   #30
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Jeg synes ikke denne artikkelen handler om å være fattig i Norge, kanskje handler den generelt om å ha dårlig råd og hvordan man må ta noen grep?
Og at det ikke er så kult?

Jeg formulerer meg sikkert litt flåsete, men jeg synes hele artikkelen var litt flåsete også.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:28   #31
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.961
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg synes ikke denne artikkelen handler om å være fattig i Norge, kanskje handler den generelt om å ha dårlig råd og hvordan man må ta noen grep?
Og at det ikke er så kult?

Jeg formulerer meg sikkert litt flåsete, men jeg synes hele artikkelen var litt flåsete også.



Hvis man regner litt på det:
350k i inntekt med 28% skatt: 21000 pr mnd utbetalt.
Fordel av skatteklasse 2: oppunder 900 kr pr mnd
Barnetrygd og ekstra barnetrygd: 1800 pr mnd
Bidragsforskudd: 1350 pr mnd (hvis hun får full sats)

Bostøtte og overføringsstønad står det i artikkelen at hun får, men forstår jeg meg ikke på så det tok jeg ikke med
(jeg trodde ikke man kunne få overføringsstønad og bostøtte med så høy inntekt men hvem vet )

Hun får kanskje redusert barnehagepris også

Men uansett da, før bostøtte og overføringsstønad som artikkelen vil ha det til at hun også har, er det snakk om rundt 25000 utbetalt i mnd.
Jeg syns det blir helt vilt å kalle det fattig? Eller er jeg på bærtur nå, er man faktisk fattig hvis man har utbetalt 25000 pr mnd...?!

Derfor synes jeg denne typen artikler faktisk ødelegger for diskusjonen, fordi man henger seg opp i at dette jo _ikke_ er fattigdom, også blir det enda vanskeligere neste gang å nå fram med at det faktisk finnes folk som lever under fattigdomsgrensa. Rett og slett fordi avisene bruker så dårlige eksempler i slike saker som denne.

til jenta, men...


Sist redigert av m^2 : 10-01-11 kl 18:34. Årsak: rettet etter innspill fra minni
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:32   #32
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.950
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Det heter ikke dobbel barnetrygd , det er ekstra barnetrygd.
Trodde heller ikke man fikk bostøtte når man hadde så høy inntekt, jeg fikk ikke det hvertfall å jeg hadde mye mindre lønn.

Jeg synes heller ikke hun kan kalles fattig, det blir helt feil å si.
At hun har dårlig råd stemmer sikkert , men fattig er hun altså ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:59   #33
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Prøv å lev etter minstesats fra navs arbeidsavklaringspenger.. den er verre..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:07   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det heter ikke dobbel barnetrygd , det er ekstra barnetrygd.
Trodde heller ikke man fikk bostøtte når man hadde så høy inntekt, jeg fikk ikke det hvertfall å jeg hadde mye mindre lønn.

Jeg synes heller ikke hun kan kalles fattig, det blir helt feil å si.
At hun har dårlig råd stemmer sikkert , men fattig er hun altså ikke.

Det heter ikke ekstra barnetrygd heller, det heter utvidet barnetrygd.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:26   #35
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.979
Blogginnlegg: 840
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Vi hadde dårlig råd da jeg vokste opp. Men det var jo fordi mine foreldre prioriterte å bo sentralt i villa med hage. Så jeg følte meg aldri fattig selv om vi aldri reiste utenlands, ikke hadde merkeklær, sjelden spiste ute, min mor sparte på innpakningspapiret og handlet alle julegavene på salg flere år i forveien.

Enig med andre her om at man godt kan snakke om hvordan man a) kan ta hensyn til familier i nærmiljøet som har dårlig råd (enten det er pga fattigdom eller prioriteringer) i forb. med ekstraktiviteter på skole etc, og b) hvordan folk flest kan få bedre råd, men denne artikkelen handlet ikke akkurat om fattigdom, nei.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:35   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Avsporer: Har man 700 000 i studielån nå til dags når man er ferdig? Da jeg tok hovedfag i 1995 :knirk: hadde vi 380 000 som høyeste grense, mener jeg å huske.

Hun har nok lånt privat, siden hun har studert på amerikansk presistjeuniversitet og tydeligvis ikke greid å selge inn denne formidable utdanningen til arbeidsgiver. OK, så gikk hun i klassisk nyutdannet dame-felle da hun skulle forhandle lønn, men da får hun gjøre som andre gjør; bytte jobb, melde seg inn i fagforening, forhandle bedre, bytte igjen. That's life.

Det er selvsagt studiegjelden som gjør at hun ikke får låne det som trengs for en leilighet i sentrum. Hun kunne kanskje fått låne det som trengtes til en leilighet på Grorud eller Holmlia, ingen dør av å bo der, det er barnehager der (til og med med gratis kjernetid), det er T-baner i Oslo...

Jeg blir litt oppgitt av at dette skal være fattig, altså. Dette minner mer om noen som ikke tror det finnes noen verden utenfor Ring 1 og som er veldig godt vant.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:36   #37
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.267
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er selvsagt studiegjelden som gjør at hun ikke får låne det som trengs for en leilighet i sentrum.

Det er nok helt klart ja. Det skisseres vel en toroms, og hadde man hatt normal studiegjeld og 350 00 i inntekt, hadde man klart fått lån til en toroms i østligere strøk i alle fall.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:38   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er nok helt klart ja. Det skisseres vel en toroms, og hadde man hatt normal studiegjeld og 350 00 i inntekt, hadde man klart fått lån til en toroms i østligere strøk i alle fall.

Ja, finn.no sier så. :googler:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:40   #39
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi tenker på hva ting koster når vi er i butikken. Vi har budsjett, middagsplaner osv for å spare penger og ha kostnadskontroll.



Sånn er det for mange, vi har det også slik i perioder fordi vi prioriterer regninger, investeringer om trengs i et gammelt hus, betale litt mer ned på lån osv. Jeg skulle gjerne hatt råd til mer "annen moro", men en del av økonomisk ansvarlighet er faktisk å prioritere. Det gjelder folk med god råd også.



Dra hjem til en hvilken som helst familie i etableringsfasen. De vil kunne si "check, check, check" i fht IKEA, brukt vogn, arvet seng. Jeg føler meg ikke fattig fordi jeg kjøper brukt vogn, jeg føler meg lur.


Hehehe, for en gangs skyld er vi enige om noe. Det innslaget der synes jeg er mer et symptom på at det har bikket litt for langt her i landet. Man er fattig om man må snu litt på krona. Det blir så feil. Alle bør kunne snu på den uten å få hetta. Og dem som har mest er dem som snur mest.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 20:43   #40
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Dama sier selv at hun ikke føler seg fattig, men at hun føler at hun har dårlig råd. Ikke viser hun vel til elendige ordninger her til lands heller så vidt jeg husker, hun ber ikke om å få ting servert på sølvfat? Så å gå løs på henne ifht. fattigdomsbegrepet synes jeg er litt malplassert. Det er mange som tar dumme valg, det være seg 700 000 på utdanning eller i type luksusfellensetting. Uansett hva årsaken til at man sitter igjen med lite penger er og hvor selvforskyldt den er, så kan jeg godt forstå at det er tøft å sitte igjen med lite penger over tid, og det å måtte snu på hver krone. Det hjelper liksom lite at man har en ok inntekt inn, hvis det man sitter igjen med etter at regningene er betalt ikke strekker til mer enn til det helt basale. Vi kan godt si at slik har vi hatt det en periode også, sånn og slik og herlighet. (Jeg har selv levd på ekstremt lite penger en periode i livet, så jeg vet hvordan kan være.) Men når man står oppi det med begge beina, helt alene og med et lite barn, ingen utsikter til bedring, så kan jeg skjønne at det er tøft. Tøft som i tøft og krevende. Ikke som i stakkars-fattige-meg.

At de som virkelig er fattige ikke kommer særlig fram i media er ingen nyhet, dessverre. Glemmer ikke programmet på NRK hvor en i 20-årene, nyutdannet men uten jobb, sto fram som representant for de fattige. Han nektet å gå på jobbsøkerkurs, og fikk derfor redusert hjelp. Man representerer ikke fattignorge ved å ha hatt dårlig råd en måned eller to.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
alenemor, fattig, studielån


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no