Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ulykker og kjørekultur

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 22:19   #21
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Min erfaring er at de som selv mener de er langt over snittet gode til å kjøre bil ofte er de som skaper de farligste situasjonene.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:21   #22
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og, det ble nevnt spesifikk på tv2 nyhetene nå at dette var en ulykke pga føret. Det var ikke høy fart inne i bildet, og ingen ting som tydet på promille.

Det blir også argumentert med at denne strekningen er et yndet sted for unge å sette opp farten pga det lange rettstrekket. Man kommer ikke bort fra det faktum at stadig flere biler er på veiene, og at i en frontkollisjon må minst en av bilene komme over i motsatt kjørefelt . Samme hvor dårlig føret er skal det litt til å ufrivillig havne i motsatt felt om man holder en jevn, edruelig fart på en rettstekning.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:22   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.690
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Ser for meg frustrerte bimmere bak meg hvis det kommer opp midtdeler der....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:31   #24
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

22 døde på 10 år sier vel sitt om denne veistrekningen. Det var også sporete vei da ulykken skjedde. Det er nesten et under at ikke flere liv gikk tapt med 68 involverte mennesker.

Det er mange slike strekninger og mesteparten av villmannskjøringen er lokal ungdom. Det er også dem som i all hovedsak forårsaker situasjonene. Har kjørt litt rundt om, det er ikke sjelden man opplever en sinnsyk forbikjøring bare for å oppleve av den lokale gardsbilen blinker inn på neste bruk sekunder etter stuntet sitt. Ofte er en nybygd tunnell eller en rettstrekning yndet mål. Fremveskten av sosiale skrytemedier har bare akselrert fartskulturen. Det er selvfølgelig tragiske saker, men det blir for lettvint å skylde på veiene. De har aldri vært bedre og sikrere enn de er i dag.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:47   #25
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det er jaggu ikke bare ungdommen som oppfører seg som noen idioter i trafikken...

Det er korrekt. Som EA over antyder er det mye hasardiøs forbikjøring. Men også det koker ned til modenhet bak rattet og respekt for andre på veiene. Bak hver slik forbikjøringsulykke ligger det en stor trafikksynder og ett offer som får vedkommende i fleisen.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 02:10   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det blir også argumentert med at denne strekningen er et yndet sted for unge å sette opp farten pga det lange rettstrekket. Man kommer ikke bort fra det faktum at stadig flere biler er på veiene, og at i en frontkollisjon må minst en av bilene komme over i motsatt kjørefelt . Samme hvor dårlig føret er skal det litt til å ufrivillig havne i motsatt felt om man holder en jevn, edruelig fart på en rettstekning.

Det er sant, men uansett hvordan man snur og vender på det, så holder ikke veistandarden i Norge mål, i størsteparten av landet. Som du sier, så øker antall biler på veiene, og veiene blir ikke oppgradert for å takle dette.

Jeg sier ikke at fart og uvettig kjøring ikke dreper, for det gjør det. I veldig mange ulykker så er det fart og/eller uvettig kjøring som er årsaken, men uansett så ville en bedre vei, da gjerne med et fysisk skille mellom kjøreretningene, forminske skadeomfanget i disse ulykkene.

Og det å havne i motsatt felt trenger ikke komme av hverken fart eller uvettig kjøring. Så smale som mange av veiene her til lands er, så er det ikke store rykket på rattet som skal til. Er sekunds uoppmerksomhet, eller noe så banalt som et nys, med påfølgende rykk i rattet, er nok. Med en midtdeler, eller i bestefall adskilte kjøreretninger med midtrabatt i mellom, så unngår man møtekollisjoner.

Som jeg sa tidligere, så tror jeg aldri at vi vil få bukt med fart og uvettig kjøring. Å legge fokus på det for å få unna slike ulykker, fører ingen steder. Vi trenger bedre veier, og vi trenger et helt annet avgiftsnivå på biler her i landet, slik at den jevne Nordmann kan kjøpe en bil som er trygg på vinterføre...

Personlig fatter jeg ikke at folk tør kjøre rundt i biler uten ESP. Da har man en bil som faktisk bidrar MYE for å forhindre ulykker som dette. En bil man knapt får til å slenge, uansett hvor hardt man prøver.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:48   #27
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Noe som er spesielt med denne veien er at det er autovern på begge sider. Bussen i denne ulykken forsøkte å unngå bilen som kom i mot ved å kjøre ut. Noe som resulterte i at bussen kjørte i autovernet og ble kastet ut i vegbanen igjen og snurret rundt. Dermed kjørte en minibuss rett i siden på bussen.
Det var ikke uvettig kjøring i akkurat denne ulykken. Hva som egentlig skjedde, hvorfor bilen skiftet kjørebane er det ingen som vet. Men at det er mange farlig bilister i trafikken er det ikke noen tvil om. Men det er altså ingen ting som tyder på det i dette tilfellet.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:50   #28
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Det jeg vil fram til er at landet har hundrevis av mil med asfaltert vei, hvorav mesteparten er av denne standarden her eller dårligere. Da må man anpasse kjøringen deretter. Man kan ikke anlegge fysisk skille overalt. Når man på enkelte stekninger i tilknytning til tettseteder med høy rånerkulturell faktor samt helgefartsårer til og fra hytteområder og urbane strøk, har en overhyppighet av front til front ulykker, så er det folks kjørekultur man bør se på. Senke fartsgrensen tror jeg IKKE vil hjelpe på å holde gærningene unna motsatt kjørebane. Tvert imot vil det innby til enda mer irritasjon og hasardiøse forbikjøringer. Den som kjører litt rundt i landet har vel vært med og sett episoder som de i klippa under her. I enkelte miljø er det sport å holde på med dette.


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:53   #29
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.504
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

En annen ting er at vi har jo ikke alltid kontroll over ting heller da. Ulykker skjer jo uansett hvilke forhåndregler vi tar.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:57   #30
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men jeg liker ikke å ta en slik diskusjon knyttet til denne konkrete og tragiske ulykken.

Enig i denne, dette synes jeg vi kan diskutere uten å måtte ta opp en så nær ulykke i sammenhengen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 09:55   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg sier ikke at fart og uvettig kjøring ikke dreper, for det gjør det. I veldig mange ulykker så er det fart og/eller uvettig kjøring som er årsaken, men uansett så ville en bedre vei, da gjerne med et fysisk skille mellom kjøreretningene, forminske skadeomfanget i disse ulykkene.

Jeg vil påstå at i de aller fleste tilfeller så har ikke føreren tilpasset farten etter kjøreforholdene. Det er ikke slik at på en vei med 80 km/t så skal man kunne kjøre i 80, uansett. Man skal kunne kjøre i 80 under optimale forhold. Man skal fremdeles bremse ned før en sving, eller en topp. Når man kjører, skal man kunne stoppe bilen på den strekningen man har oversikt over. Greier man ikke det, så kjører man for fort.

Jeg sier ikke at man ikke skal forbedre veiene, men det kommer ikke til å eliminere ulykker. Se på Tyskland f.eks. Et land de aller fleste vil påstå har gode veier. Det skjer temmelig grusomme ulykker der også.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og det å havne i motsatt felt trenger ikke komme av hverken fart eller uvettig kjøring. Så smale som mange av veiene her til lands er, så er det ikke store rykket på rattet som skal til. Er sekunds uoppmerksomhet, eller noe så banalt som et nys, med påfølgende rykk i rattet, er nok.

Jeg vil påstå at hvis man nyser, eller er så uoppmerksom at man havner i motsatt kjørefelt rett foran en møtende bil, så har man kjørt uvettig. Å ikke være oppmerksom havner i uvettig-kategorien min. Da har man ikke hatt god nok oversikt over veien foran seg.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Med en midtdeler, eller i bestefall adskilte kjøreretninger med midtrabatt i mellom, så unngår man møtekollisjoner.
Som jeg sa tidligere, så tror jeg aldri at vi vil få bukt med fart og uvettig kjøring. Å legge fokus på det for å få unna slike ulykker, fører ingen steder. Vi trenger bedre veier, og vi trenger et helt annet avgiftsnivå på biler her i landet, slik at den jevne Nordmann kan kjøpe en bil som er trygg på vinterføre...

Midtdelere er kjempefint. Men at man bare skal drite i holdningskampanjer gjør at jeg mistenker at vi stemmer på temmelig ulike partier, gitt.

Jeg vil understreke at jeg diskuterer på generelt grunnlag. Jeg har ikke lest annet enn overskriftene på saken Brutus henviser til.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:13   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig ned Skremmern. Man skal tilpasse farten etter forholdene. Det at det skjer ulykker i lav hastighet er jo ikke et argument mot dette, men for.

Det er jo ingen som argumenterer mot god kjøring noe sted? Poenget er at i tillegg er veibanen enkelte steder disponert for å lettere generere ulykker. På grunn av at folks kjøremønster endrer seg som følge av veiens utformin. For eksempel dannes det lettere køer foran tunneler fordi nesten samtlige bilister ubevisst slipper gasspedalen foran en tunnelmunning. Det å lage trygge veier som tar hensyn til alle mulige ubevisste handlinger man gjør i trafikken i tillegg til god kjøreopplæring og gode holdninger er en vesentlig sikkerhetsfaktor.

Man skal ikke bagatellisere folks kjørestil - men veiens utforming har enormt mye å si for hvorvidt det oppstår ulykker eller ikke. Og for hvorvidt førere får med seg nødvendig informasjon feks. Trafikkstudie er en mastergrad og hyperavansert.

  Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:13   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Jeg har nettopp tatt lappen og de holdningene jeg møtte blant de fjortisene som tok lappen samtidig som meg var nok til å skremme vettet av en gammel dame som meg. I tillegg var mangelen på selvinnsikt ganske stor og troen på egne evner enda større.

På glattkjøringsbanen var fjortisene helt overbevist om at fysiske lover ikke gjaldt dem og at bare de hadde bra bil og var flinke til å kjøre, så kunne de ha høy fart uten problemer. På sikkerhetskurset påstod flere at litt promille ikke var så nøye, for da slappet man av og kjørte kanskje til og med bedre. En jente som hadde prøvd å skifte fil med bil i blindsonen, nær kjørt ned en joggende skoleklasse med alt for høy fart på veldig smal vei (gamleveien over Salhus) og mente det var vanskelig å holde lav fart. vurderte sin egen kjøring til en 9 av 10.

Her på vestlandet er det en mengde veier som har fartsgrense 80 hvor det overhode ikke er forsvarlig å kjøre i 80. Veien er 1,5 felt, det er ikke autovern, men stup ned på ene siden og fjellveg på den andre siden. Over veien renner det kanskje en liten elv, det er smale broer, man kjører gjennom gårdstun og ned stupbratte fjellsider med fare for ras. Det er 80 fordi det er landevei utenfor tettbygd strøk, ikke fordi man mener det er 80 som er riktig fart.

Dsjeez.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:17   #34
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil påstå at i de aller fleste tilfeller så har ikke føreren tilpasset farten etter kjøreforholdene.

Nemlig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:18   #35
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Midtdelere er kjempefint. Men at man bare skal drite i holdningskampanjer gjør at jeg mistenker at vi stemmer på temmelig ulike partier, gitt.

Nå sa vel jeg fint lite om å drite i holdningskampanjer...

Holdningskampanjer må vi ha, og det bidrar til å få bort noen av de som kjører farlig, men det er ikke nok.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:29   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Trafikkstudie er en mastergrad og hyperavansert.

Selvfølgelig. Og de fleste jeg vet om som jobber med trafikk, trafikksikkerhet og skader som følge av dette, sier at hovedgrunn til de aller fleste er at folk ikke tilpasser farten etter forholdene, er uoppmerksomme og andre ting som henviser til føreren av bilen. Uten at det er et argument mot bedre veier.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nå sa vel jeg fint lite om å drite i holdningskampanjer...

Vel, du sa dette:

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Som jeg sa tidligere, så tror jeg aldri at vi vil få bukt med fart og uvettig kjøring. Å legge fokus på det for å få unna slike ulykker, fører ingen steder. Vi trenger bedre veier, og vi trenger et helt annet avgiftsnivå på biler her i landet, slik at den jevne Nordmann kan kjøpe en bil som er trygg på vinterføre...

Du sier temmelig eksplisitt å fokusere på holdningskampanjer fører ingen steder. Det er faktisk ikke det samme som å si at det hjelper også. Det er jo ikke slik at man bare skal ha holdningskampanjer, og kjøre rundt på kjerreveier.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:34   #37
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.



Du sier temmelig eksplisitt å fokusere på holdningskampanjer fører ingen steder. Det er faktisk ikke det samme som å si at det hjelper også. Det er jo ikke slik at man bare skal ha holdningskampanjer, og kjøre rundt på kjerreveier.

Ok, jeg ser at den kan virke litt feil. Beklager det.

Det jeg mener er altså det at man i tillegg til dette må gjøre noe mer. Holdningskampanjer alene får ikke bort alle ulykkene.

Og holdningskampanjer blir jo endel brukt også. Tenker på bilbeltekampanjene, denne hvor de viser forskjellen på å kjøre i 90 og i 80 etc.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:41   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det jeg mener er altså det at man i tillegg til dette må gjøre noe mer. Holdningskampanjer alene får ikke bort alle ulykkene.

Da er vi helt enige.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og holdningskampanjer blir jo endel brukt også. Tenker på bilbeltekampanjene, denne hvor de viser forskjellen på å kjøre i 90 og i 80 etc.

Jepp. Jeg har gjort noen halvhjertede søk på holdningskampanjer og effekt, uten å ha funnet noe, men det er garantert gjort research på det. Hadde vært interessant å lese.

Jeg syns man også burde kunne nekte folk lappen lettere, om de viser holdninger som ikke er forenelig med god oppførsel i trafikken. Jeg snakket ende med kjørelæreren min om dette, og hun var litt frustrert over at man ikke hadde større muligheter til å forhindre folk i å få lappen. Det burde vært lavere toleransegrense for å miste lappen også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:56   #39
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da er vi helt enige.

Jepp. Jeg har gjort noen halvhjertede søk på holdningskampanjer og effekt, uten å ha funnet noe, men det er garantert gjort research på det. Hadde vært interessant å lese.

Ja, det hadde vært interessant. Dessverre så tror jeg ikke at disse kampanjene har noen som helst virkning på verstingene. De kjører slik de kjører, åkke som. De er jo verdens beste sjåfører, og udødelige, må vite...

Men at det har positiv virkning på mange, og får mange til å tenke seg om, det tror jeg nok. Kanskje spesielt beltekampanjene. (nå hindrer jo ikke beltebruk ulykker, men utfallet av ulykkene, og det er jo også noe, tross alt)

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:10   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulykker og kjørekultur

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Ja, det hadde vært interessant. Dessverre så tror jeg ikke at disse kampanjene har noen som helst virkning på verstingene. De kjører slik de kjører, åkke som. De er jo verdens beste sjåfører, og udødelige, må vite...

Nei, de må man bare ta fra lappen, syns jeg. Det er ikke en menneskerett å få lov til å kjøre bil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no