Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Communiòn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-08, 22:19   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Communiòn

Helt ærlig og oppriktig interessert spørsmål fra fullstendig uvitende ikke-katolikk:

Er first communion og konfirmasjon det samme eller to forskjellige ting?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:39   #22
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

First communion = den første nattverden.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:40   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Helt ærlig og oppriktig interessert spørsmål fra fullstendig uvitende ikke-katolikk:

Er first communion og konfirmasjon det samme eller to forskjellige ting?

Det er to ulike ting.
Den første kommunion betyr den første nattverd. Det er undervisning fram mot det å motta nattverden for første gang.

Konfirmasjon/ferming er i den katolske kirke et sakrament og skjer her i Norge på samme tidspunkt som andre konfirmeres.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:41   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Communiòn

Takk for svar! Ser man det, da lærte jeg noe i dag også, og det kan jeg like!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 08:34   #25
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Da sendes invitasjonene ut i dag. Ble riktig så fornøyd med dem jeg.
Inni er det et ark med tid, sted etc som er festet med 2 blomsterformede "splittbinders" i 2 rosatoner. Noen av kortene har en lilla perle inni den hvite blomsten på forsiden, og silkebåndene varierer litt i farge.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003

Sist redigert av Ariel : 01-04-08 kl 08:40.
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 08:36   #26
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

Fine invitasjoner! Håper på rapport fra dagen også, gjerne litt detaljert (mht seremonien osv.) Siden jeg kanskje skal ha en sånn jeg også etter hvert.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 08:48   #27
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Det jeg vet, etter å ha snakket med han som har katekesene, er at de ikke har Corpus Cristi her(der pappan kommer fra er dette en prosesjon gjennom byen etter en eller annen seremoni hvor de går oppå svære blomsterdekorasjoner som denne), men kun en helt vanlig seremoni. Antrekkene varierer veldig,da det er katolikker fra mange land som feirer samtidig, og alle land har jo sine egne tradisjoner men at hvite kjoler(og matrosdresser) er en slager.

Jeg rapporterer mer etter hver som ting skjer, og kanskje jeg rapporterer av meg litt frustrasjon over farmors driftigheter også?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:51   #28
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

Vet at i Spania som er et veldig katolsk land er communión veldig viktig og veldig big deal.
Det koster familiene en stor formue og holde det for de inviterer jo hele slekta som ikke er liten og disse kjolene til jentene er jo rene brudekjoler og er ikke billige.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:03   #29
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Jeg har forstått på farmor at dette er stort ja. Nå er heldigvis Storemor overlykkelig for å bruke kjolen etter tanten, så da slipper farmor den utgiften. Her får man jo ikke kjøpt sånt, og selv om den er nesten 20 år gammel, og en smule umoderne, er den virkelig som lagd til henne. Hun har i tillegg til kjolen sendt opp stivt underskjørt(bare det kostet 25 euro), undertøy, sko, strømper, hansker, hårpynt og cardigan. I tillegg tar de med seg diverse mat, og jeg ser for meg farmor over kjelene fra de kommer, og frem til dagen. Heldigvis kan ikke kaker transporteres i lasterommet på et fly, så vi slipper de fleste sukkerbombene der. Men at det er stort, er tydelig ja.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:12   #30
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

Veldig stort ja.
Ja det er bra hun ikke får tatt med seg disse kakene. Får jeg spørre hvilket land de er fra?

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:14   #31
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

De er fra Spania.

Mamma husker med gru noen julekaker farmor sendt opp for noen år siden. Frityrstekte, dyppet i honning og rullet i sukker. Grusomt!! Men vi spiste høflig opp den vi fikk servert, og kastet så et par hver dag etter det.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:15   #32
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

De er fra Spania.

Aha, har nemlig bodd 8 år i Spania så kjenner til disse tingene.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:17   #33
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Estrella

Aha, har nemlig bodd 8 år i Spania så kjenner til disse tingene.

Jeg bodde der i 5 år, men siden Storemor er den første av alt fikk vi aldri kommet oss i en communiòn der. Men jeg opplevde Corpus Cristi flere ganger da. Dog kun som tilskuer i bakgrunnen.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 22:56   #34
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Fine invitasjoner! Håper på rapport fra dagen også, gjerne litt detaljert (mht seremonien osv.) Siden jeg kanskje skal ha en sånn jeg også etter hvert.

signere denne jeg

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 12:40   #35
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Da var dagen over, og jeg må si jeg er mektig imponert. Seremonien var nydelig(om enn en smule lang og litt for mange reis opp, sitt ned med tanke på mine grusomme, men lekre sko), gullklumpen min var virkelig stolt, selskapet var en suksess(farmor hadde dog lagd tapas til en armé) og dama er nå rikere enn moren sin. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder etter hvert...

Hva angår seremonien, så kom alle barna inn i kirken med sine dåpslys i hendene. Vi hadde selvfølgelig mistet hennes, men hun fikk et nytt. De toget nedover midgangen, og satte seg på de 2 første radene på hver side. Lysene ble blåst ut, og de ble deretter ropt opp av presten, og måtte da reise seg og hilse til han, og forsamlingen. Så var det preken, og masse opp og ned(jeg vet ikke helt hvorfor), presten snakket til ungene, og de som ville svarte på hans spørsmål, før de gikk bakerst i kirken for å få utlevert "sitt brød". Deretter gikk de nok en gang frem, og satte seg. Så var det kollekt(heldigvis hadde jeg noen småpenger i lommeboka, for det visste jeg ikke), før de gikk frem, hver og en, ga fra seg "brødet" som presten velsignet, og så ga dem for å spise. De gikk tilbake på plass, satte seg, resten gikk frem for å motta nattverd, presten drakk vinen og vasket opp( ), og så ble de ropt opp for å motta en gave fra kirken(boken "Da jeg møtte Jesus"), de fikk utdelt lysene sine igjen, disse ble tent på nytt og de toget ut på trappen for bilder. Og alt var pakket inn på en nydelig måte.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003

Sist redigert av Ariel : 05-05-08 kl 12:48.
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:21   #36
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Communiòn

Så flott at det gikk så bra.

Kjenner igjen det du beskriver her ja.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:31   #37
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Communiòn

Vel overstått!

Det høres ut som en fin seremoni i grunnen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:38   #38
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Communiòn

Gratulerer med avgjørt!

one question:

Why dont you understand this things that are done in a catholic seremoni when this is a part of your dougthers life? Whas this the first time for you in a catholic messe?

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:50   #39
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Kan jeg svare på norsk? Hjernen min er en smule surrete etter flere dager med spansk.

Det er egentlig et godt spørsmål, og jo jeg har vært på messe tidligere. Bare 2 stk da, samt en begravelse, et bryllup og en dåp.
Jeg har aldri vært religiøs, og har kun vært i kirken av plikt opp gjennom årene. Hun ble døpt katolsk for di vi jo skulle bli boende der nede, men faren er heller ikke særlig religiøs, og dette har mest vært for farmor. Datteren min har vist interesse for sin religion det siste året(gjennom katekesen), og har gått en gang i måneden siden august. Men det har liksom ikke vært noen bruksanvisning som har fulgt disse messene(som har vært velidig barnevennlige), og når jeg har spurt henne, har hun ikke klart å forklare meg det. Men jeg har fått med meg at man "gir fred" når man håndhilser på de rundt en, og at all denne røkelsen vel også har noe med at presten skjenker forsamlingen fred? Og når presten kaster vann over forsamlingen, er det noe med renselse? Men akkurat det med "oppvasken" har jeg enda ikke skjønt, og heller ikke hvorfor kun presten drikker vinen.
Forklar meg gjerne, for det hadde vært fint å vite.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:58   #40
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Men akkurat det med "oppvasken" har jeg enda ikke skjønt, og heller ikke hvorfor kun presten drikker vinen.
Forklar meg gjerne, for det hadde vært fint å vite.

Fordi man ikke skal kaste noe av det.

Brødet er greit, blir det noe til overs, settes det inn i det lille skapet det brenner en rød lampe over, som du kanskje har sett. Men vin som er åpnet og skjenket kan jo ikke oppbevares.

Presten skyller ut av kalken med vann og drikker for å få med seg alt.

Det varierer litt om menigheten får vin, men det er i så fall ikke for å drikke, men for å dyppe brødet i. Du kan jo tenke deg logistikkproblemet rundt x antall små kalker å drikke av - for du vil vel ikke dele med et par hundre andre? Og fordi det er vanskelig å beregne mengden, og presten må drikke opp det som blir til overs. Kjedelig om det blir flere liter.... da blir han nok ustø til kirkekaffen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no