Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva betyr _dette_?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 10:13   #21
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.869
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

*blablabla* les eg forresten som at det skal så ei handling inni, litt slik som :blablabla: blir bruk her, for eksempel *ler*. Derfor stusser eg på at det blir feite typar i for eksempel g-talk.

Jeg leser også * * på samme måte.

Jeg leser også [\] som æøå i en tekst uten å løfte et øyenbryn. Men det blir avsporing, altså. :knirk:

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:57   #22
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker underscore før og etter som understreking/utheving når jeg poster fra iPhone, siden det er litt knotete å få brukt kursiv (som jeg foretrekker) der. (Å taste inn [i] og [/i] tar lengre tid enn å finne underscore, og merking av ord er i hvert fall knot. :pølsefingre:))

Jeg syns utheving med STORE bokstaver bråker mer enn _underscore_.

Klart, i blant kan det jo hende at man har spesielt _STORE_ behov for å få utheve noe, og da kan man jo kombinere.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:02   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det så vanskelig å markere teksten og trykke på I eller B?

Ja, i alle fall på iphone, for når man har markert et ord, kommer det opp en markeringsmeny som ofte dekker til både I- og B-knappen. Men et knep for å unngå det er å trykke på knappen først, og så skrive ordet inne i taggene som da dukker opp.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:07   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

brukt i gamle dager

Høh
Men sant nok, jeg plukket det opp i hine hårde studietid-dager, da vi chattet på termstuene i mattebygget/ifi på Blindern, og skrev lange mail og slikt, for å legge trykk på noe/understreke et ord. Jeg har ikke klart å legge det av meg siden.

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er vel for å utheve noe viktig, istedet for for eksempel halvfet eller kursiv? Jeg synes det er en uting forøvrig, det ser stygt ut. ( hilsen typografen. )

Sikkert en uting, men som sagt ikke noe jeg har klart å legge av meg. Jeg skrev sånn leeeeenge før det ble mulig å utheve noe i kursiv eller understreke i chat/mailprogrammer, så det er en vane som sitter godt.
Jeg slet også med å legge av meg "nesen" i smilefjesene for å få dem til å funke automatisk, f.eks. smilefjes _i tekst_ er jo ikke pene de heller, forøvrig.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis man skriver _sånn_ så blir det kursiv i noen program (på facebook f.eks.). Det er bare en måte å legge trykket i setningen på. Jeg er enig i at det er irriterende å lese, spesielt på forum som har måter å skrive kursiv på. Slik som her, jeg legger merke til at det gjøres endel her også.

Jeg gjør det gjennomført, jeg er så vant til det at jeg synes det er hinsides slitsomt å opp og trykket på I-knappen eller U-knappen

Tjorven - det er ikke roping. DETTE er roping. Det er en forsterkelse av et ord, trykk p ådet ordet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:10   #25
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, i alle fall på iphone, for når man har markert et ord, kommer det opp en markeringsmeny som ofte dekker til både I- og B-knappen. Men et knep for å unngå det er å trykke på knappen først, og så skrive ordet inne i taggene som da dukker opp.

Aha! :notere:

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:11   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.147
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Tjorven - det er ikke roping. DETTE er roping. Det er en forsterkelse av et ord, trykk p ådet ordet.

Jepp. Der er vi helt enige. Det er jeg som bedriver roping når jeg vil vektlegge noe. Fordi jeg synes det er mye lettere å lese når det er store bokstaver enn disse tegnene, selv om det vi prøver å oppnå er akkurat det samme.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:13   #27
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

(Nå sjekket jeg et annet forum hvor man må bruke slike koder og da er _ _ kursiv, * * er fet.)

Ja og det blir jeg helt sprø av, for det er jo ikke _det_ jeg mener Jeg mener _odfhghdfg_ (som er trykk/understreket) og *jghohoiher* (som er handling inni). Såh.

Det blir jo litt det samme som at vi her inne skriver :bladibla: . En uvane, og det er jo ikke noe mer "normalt" med :: rundt et ord (altså ett som ikke blir til et smilefjes av noe slag) enn __ rundt et ord egentlig. Bare at det er vi mer vant til her inne

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:22   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.147
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Det er det som er så rart. Jeg sliter skikkelig med å få med meg meningen i setningene som har _slike_ ord, men det går helt greit med : :. Kanskje fordi : : som regel kommer etter selve setningen?

Men først og fremst lurte jeg på hvorfor det ble brukt, og det har jeg nå fått svar på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 12:23   #29
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

For meg ser _wegfergegt_ mye mer naturlig ut enn :ewedert:
Vanesak!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 13:40   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

M^2; jeg leser _ _ på samme måte som kursiv, med trykk. Det er bare veldig mye mer rotete og irriterende å lese med underscore. Særlig når det blir mye av det i en tekst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:03   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.147
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Det hjelper helt sikkert på leseforståelsen nå som jeg vet hva det innebærer. Tidligere har jeg hengt meg sånn opp i at jeg ikke vet hvordan det skal leses at alt det andre har forsvunnet litt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:11   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

M^2; jeg leser _ _ på samme måte som kursiv, med trykk. Det er bare veldig mye mer rotete og irriterende å lese med underscore. Særlig når det blir mye av det i en tekst.

Det er alltid rotete med mykje av noko i ein tekst, anten det er det eine eller det andre. Understrekingar og uthevinger mister heile funksjonen sin, viss dei blir overbrukt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:29   #33
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Særlig når det blir mye av det i en tekst.

Det er fordi jeg har så forferdelig mye viktig å si

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:42   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er alltid rotete med mykje av noko i ein tekst, anten det er det eine eller det andre. Understrekingar og uthevinger mister heile funksjonen sin, viss dei blir overbrukt.

Joda, men bold og kursiv er den klassiske måten å legge trykk i en trykket tekst, og er dermed lettest å lese, selv om det er mye av det. Alternative måter vil oftere irritere eller misforstås, på samme måte som sms-språk. Jeg vet jeg er konservativ der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 23:15   #35
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Jeg har alltid brukt _dette_ for å markere dette uten lenke, jeg synes det er fryktelig forstyrrende med masse understrekinger som står uten lenker, for jeg klikker automatisk på understrekede ord.
Ja og ** for halvfet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 07:29   #36
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

På mobil er det ikke lett å lage en slik strek
og da blir det lettere å gjøre _slik_

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 07:58   #37
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.560
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Jeg er enig med Tjorven. Innimellom orker jeg ikke å lese innlegg som har mange _uttalelser som er viktige_. Jeg syns de forstyrrer, og det er ikke alltid jeg er enig i bruken, altså at det som står mellom disse strekene er så viktig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 08:37   #38
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Det er ikke sÅ viktig nødvendigvis, det har trykk når setningen uttales

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 09:22   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Nem hvorfor kan dere ikke bruke kursiv eller bold?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 12:19   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr _dette_?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nem hvorfor kan dere ikke bruke kursiv eller bold?

For meg er det bare gammal vane. Har ikkje tenkt over at det er slitsomt å lese.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no