Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-14, 12:58   #21
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Den siste til Tore Renberg likte jeg godt. Helt annerledes enn alt annet han har skrevet.

Jeg har den faktisk liggende, men har ikke orket å begynne på den. Men det skal jeg gjøre etter din anbefaling!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 12:59   #22
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg har den faktisk liggende, men har ikke orket å begynne på den. Men det skal jeg gjøre etter din anbefaling!

Får håpe du blir positivt overrasket da.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 13:39   #23
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Den siste til Helga Flatland kan lånes digitalt på ebokbib.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 13:53   #24
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Den siste til Tore Renberg likte jeg godt. Helt annerledes enn alt annet han har skrevet.

Jeg synes at der er han tilbake til den gode gamle Renberg, slik de første romanene var (Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 13:57   #25
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg synes at der er han tilbake til den gode gamle Renberg, slik de første romanene var (Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim).

Ja? Jeg syns den skilte seg markant fra de første bøkene også.

Jeg likte forøvrig de siste tre bøkene om Yngve også, jeg. Kompani Orheim er den jeg har likt minst til nå, så jeg skiller meg nok litt fra røkla der.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 14:04   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.271
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Hva heter denne siste til Renberg, sier dere?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 14:05   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Vi ses i morgen

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 14:29   #28
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Vi ses i morgen


Den finnes også på ebokbib - kan lånes digitalt.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 15:52   #29
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Eg slår eit slag for Jan Roar Leikvoll. Han skriv (skreiv) dystopiske romanar, skikkeleg beksvart er det, men han har (hadde) ein verkeleg god penn. Eg har berre lest Fiolinane og Songfuglen.

Ei anna ny bok som eg likte godt er Våke over den som sover av Sigbjørn Skåden. Det er første boka han skriv direkte på norsk, og sjølv om boka er varierande, så er ho glimrande på sitt beste. Boka handlar om ein kunstnar som held på med eit kunstprosjekt (som me ikkje får vita noko om) i Kautokeino. Overgrepssakane frå Kautokeino heng som eit bakteppe.

Elles så heng eg meg på anbefalinga om å lese Tiller. Eg har lese alle tre, det er kvalitet heile vegen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 17:52   #30
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Jeg kan anbefale Vinternoveller av Ingvild H. Risøi. Tre vakre historier om kjærlighet.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 19:16   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg likte også veldig godt trilogien til Helga Flatland (spesielt de to første). Carl Frode Tillers Innsirkling-bøker er veldig gode, og jeg gleder meg til å lese nr 3.

Nina Lykkes Oppløsningstendenser som kom i fjor, er fantastisk! Jeg kan nesten ikke begripe at det er mulig å komme med en så morsom og velskrevet bok, og få så lite oppmerksomhet. (Den fikk gode kritikker, og var kortlistet til P2-lytternes romanpris. Men de færreste har hørt om den.)

Og så Tonje Røeds Skjønne utsikter. Etterpå kastet jeg meg over hennes første roman Udødelig med deg, men den ble jeg ikke så begeistret for.

Knausgårds Min kamp jeg godt.

Jeg er ellers en sånn surmaget en, som avskyr bøkene til Unni Lindell, Anne B. Ragde, Henrik Langeland, Tore Renberg (bortsett fra akkurat Kompani Orheim og Mannen som elsket Yngve. Og Jo Nesbø bare kjeder meg.

Åh, det høyrest ut som vi har lik smak. Oppløsningstendenser har eg fått anbefalt fleire gonger, men eg har ikkje lese ho endå. Tonje Røed er ny for meg. Henne skal eg sjekke ut.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Den siste til Tore Renberg likte jeg godt. Helt annerledes enn alt annet han har skrevet.

Eg har ikkje lese den siste, men eg blei litt metta på Tore Renberg etter den tredje Jarle-boka (eg har bare lese dei tre første).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 19:38   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin-off] God, norsk samtidslitteratur

Eg oppdaga Benedicte Meyer Kronenberg i vinter. Hvis noen ser meg nå er ei sår og sterk skildring av dei to tvillingjentene Vanja og Mona. Vi følgjer dei gjennom tre halvår, tidleg i puberteten, i studietida og i voksen alder. Boka handlar både om det å heile tida samanlikne seg med ein annan (som i utgangspunktet er heilt lik ein), om spiseforstyrrelsar og om å vere den "sterke" som klarer seg fint og må ta hensyn til ei sjuk søster. Eg blei særleg gripen av den første delen. Eg synest Kronenberg skildrer miljøet på ein ungdomsskule, all usikkerheita i forhold til kropp, popularitet, lausriving frå foreldre og liknande på ein veldig god måte.

Ei anna, relativt nyoppdaga perle er Anne Kyong-Sook Øfsti sin debutroman Si at vi har hele dagen. Denne handler om Rebekka som nyleg har mista søstera si Marion, etter lang tids sjukdom. Rebekka er i stor sorg og sidan ho dermed ikkje fungerer i jobben som familieterapeut, tar ho ut ferien på forskot. Dei to søstrene er adoptert frå Korea og ho reiser dit for å leite etter den biologiske mora til Marion, for å fortelje henne at dottera hennar er død. Boka er veldig nøktern og usentimental, til tross for eit plott som kunne vore fullt av klisjéar. Eg trur på Rebekka og eg trur på den reisa ho gjer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no