Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når kan barn sitte i forsetet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 21:26   #21
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

ifjor sommer (eller forfjor/2006) var det mye omtale i avisen om et forslag som gikk ut på at det skulle bli påbudt for barn inntil 150 cm å bruke barnesete... dette forslaget kom fra åpen himmel for barneseteprodusenter og butikker (som torshov bilrekvisita), og begrenset seg veldig fort. fordi produsentene ikka hadde tid til å produsere, teste og få ce/eu-godkjent de nye putene/setene for høyere kg enn 36 kg. sånt tar tid og koster penger, så inntil videre ble hele forslaget lagt på is. jeg spurte i en torshov-butikk i sommer om de visste noe om hva som skjedde videre, men nei.

hvis barnet er så langt at hodet/nakke stikker opp over kanten på ryggen på et barnesete, må man bytte til større sete/kutte ut ryggen (avhenger selvfølgelig hvilken alder og størrelse på setet det er snakk om)

sitat shamu : vår 12 åring på 148cm og 35 kilo sitter særdeles sjelden forran.

det gjør faktisk min 6åring også (heller sjelden, og KUN på korte strekninger i 30-sona de gangene det skjer)

nye regler sier faktisk noe om at et barnesete ikke er godkjent hvis du tar av ryggen (ikke engang på setene som er produsert slik at ryggen lett kan tas av, og vips puta blir løs)


Pute går inn under kategorien barnesete i sikring av barn i bil, tror jeg

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:31   #22
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det er ikke bare uaktuellt, men også direkte farlig.
Fra TryggTrafikk;



http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=929

legg merke til at det står bør ikke. altså ikke ulovlig. og farlig kan det være å sitte bak også, når det er så trangt bak at det ikke er plass til tre seter ved siden av hverandre, og setet/barnet kommer helt inntil der sideairbagen er.

neste gang jeg kjøper bil skal jeg faktisk prøve med tre seter bak!! får fnatt av trange biler.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:04   #23
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.727
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Sendte dem mail i går, og fikk svar i dag.

Hei,
Det er ingen spesifikke regler for når man kan sette barn i forsetet, bortsett fra når det er airbag. Bakovervendt er det forbudt hvis det er airbag der. Forovervendt bør barn under 140 cm ikke sitte foran airbag, da airbagen kan skade et barn alvorlig. Hvis airbagen er utkoplet, kan barn sitte i forsetet.

Med vennlig hilsen
Elen Zickfeldt
Nestleder, fag og prosjektavdelingen

Trygg Trafikk | Tollbugaten 32 | Postboks 2610 St. Hanshaugen
0131 Oslo
| Telefon 22 40 40 40| Direkte 22 40 40 38 Mobil 476 02 909 | Faks 22 40 40 70
zickfeldt@tryggtrafikk.no
| www.tryggtrafikk.no


-----Opprinnelig melding-----
Fra: ************
Sendt: 31. januar 2008 20:54
Til: barnibil
Emne: Barn i forsetet?


Hei!
Når kan man evt plasserer barn i forsetet?
Er det når vektgrensen på 36 kg eller lengde 135/150?
Kan man ha større barn i forsetet dersom de er forsvarlig sikret i riktig sete?
Hva med airbag? Utkoblet hvor lenge?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:14   #24
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

legg merke til at det står bør ikke. altså ikke ulovlig.

Fordi barnet kan bli alvorlig skadet.
Er det da et valg man tar?
Jeg utsetter ikke mine barn med viten og vilje for situasjoner som blir frarådet fordi barnet kan bli alvorlig skadet.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 00:00   #25
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Fordi barnet kan bli alvorlig skadet.
Er det da et valg man tar?
Jeg utsetter ikke mine barn med viten og vilje for situasjoner som blir frarådet fordi barnet kan bli alvorlig skadet.

det er faktisk mye man ikke bør utsette barn for, fordi det KAN være farlig.
f eks å kjøre bil i det hele tatt. man er ikke garantert selv om barnet sitter aldri så mye bak! men de fleste av oss slutter ikke å kjøre bil av den grunn.

og i den ene teksten ( hos trygg trafikk, tror jeg) står det også om faren ved å sitte i bakseter med airbag. hvis barnet sitter nærme/tett inntil stedet hvor airbagen er, kan det bli skadet her også .

og nei, jeg har ikke for vane å ha jentungen foran. men du hoppa kanskje over et par svar, eller glemte hva du leste?

og det er ganske mye annet ved bruk av barneseter som folk ikke er klar over kan være farlig. som at beltespenna ( i bilen) ikke skal være i kontakt med barnesetet når barnet er fastspent.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 09:06   #26
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Forbrukerkverulant; tror du bør lese det jeg skrev en gang til, og nøye, slik at du får med deg det som står der.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:54   #27
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Ser du har fått svar fra TT. Andre kilder sier 140 cm og 12 år(for at skjelettet skal være sterkt nok til å tåle belastningen av airbagen).


Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

legg merke til at det står bør ikke. altså ikke ulovlig.

Nå er det viktig å huske på at det ikke ble ulovlig med bakovervendte barneseter foran aktiv airbag før i 2006. Og det ER LIVSFARLIG, allikevel var det kun anbefalt å ikke sette barnet der, det var ikke ulovlig, selv om tester viste at det var livsfarlig:





Her velger vi å følge anbefalingene selv om det er lov til å ha barnet forovervendt med aktiv airbag(ikke at det i det hele tatt er aktuelt her på mange år enda).

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:08   #28
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Amen til *HH*

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:36   #29
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

jeg har vel aldri ment at man vanligvis skal gå imot anbefalingene, men i spørsmålsformuleringen står det: når KAN barn sitte i forsetet.
og min tolkning av regler, anbefalinger og det virkelige liv er at da må man vurdere hva som er best. og sitter mitt barn så trangt bak at setene stenger for å lukke igjen dørene på bilen, så vurderer jeg det dithen at skal jeg kjøre lengre tur/på strekninger med høyere fartsgrense enn 30, så må jeg enten kjøre flere turer/få noen andre til å kjøre ogs, ta buss o.l. eller droppe hele bilturen.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:48   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

det gjør faktisk min 6åring også (heller sjelden, og KUN på korte strekninger i 30-sona de gangene det skjer)

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:55   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

en liten opplysning til de av dere som er så redd for airbagskader:
det er uhyre sjelden at den utløser seg i lav hastighet!! nesten hele bilfronten kan være trykt inn før airbag utløses. og man må stort sett treffe veldig forfra(gjerne midt foran på egen bil) for at den skal slå ut.
ser ingen vits i å bli overhysterisk selv om jeg også er opptatt av mine barns sikkerhet i bil. mulig noen her inne sitter med en annen forestilling.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 23:00   #32
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Ja, det er uhyre sjeldent at den utløses, men hvorfor i all verden ta sjansen?! Jeg fatter det ikke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 23:13   #33
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det er uhyre sjeldent at den utløses, men hvorfor i all verden ta sjansen?! Jeg fatter det ikke.

som sagt tidligere, hvis barnet mitt sitter mer utrygt bak enn foran.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 06:43   #34
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

en liten opplysning til de av dere som er så redd for airbagskader:
det er uhyre sjelden at den utløser seg i lav hastighet!! nesten hele bilfronten kan være trykt inn før airbag utløses. og man må stort sett treffe veldig forfra(gjerne midt foran på egen bil) for at den skal slå ut.
ser ingen vits i å bli overhysterisk selv om jeg også er opptatt av mine barns sikkerhet i bil. mulig noen her inne sitter med en annen forestilling.

Jeg vet om et lite barn som omkom pga. airbag som kom ut da bilen barnet satt i kjørte på noe(dette var under LAV hastighet, airbagen skulle egentlig ikke aktiveres i så lav hastighet men gjorde det allikevel). Jeg hadde aldri tatt den sjansen.

Du er jo en forbrukerkverulant så jeg klarer ikke å ta deg seriøst

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 08:51   #35
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det er uhyre sjeldent at den utløses, men hvorfor i all verden ta sjansen?! Jeg fatter det ikke.

:grønnprikk:

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:32   #36
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg vet om et lite barn som omkom pga. airbag som kom ut da bilen barnet satt i kjørte på noe

innlegget spør vel ikke om små barn? jeg har heller ikke kommentert små barn.
jeg setter heller ikke små barn foran.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:45   #37
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Barnet var 3 år.

Det er farlig for barn under 140 cm og 12 år, som om man spør om små barn eller en 10 åring så er det i grunn det samme, så lenge de er yngre og kortere enn hva anbefalingen tilsier. Dette er pga. utviklingen av skjellettet. Jeg vil si(som mange andre før meg) at barnet på 4.5 år som denne tråden handler om ikke bør sitte foran en aktiv airbag(det har hovedinnlegger fått meg seg, men jeg gjentar det for deg )

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:35   #38
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Barnet var 3 år.

Det er farlig for barn under 140 cm og 12 år, som om man spør om små barn eller en 10 åring så er det i grunn det samme, så lenge de er yngre og kortere enn hva anbefalingen tilsier. Dette er pga. utviklingen av skjellettet. Jeg vil si(som mange andre før meg) at barnet på 4.5 år som denne tråden handler om ikke bør sitte foran en aktiv airbag(det har hovedinnlegger fått meg seg, men jeg gjentar det for deg )

Det ER forskjell på 3, og 6 og 10 åring...
Selvsagt er det tragisk med 3 åringen du nevner.
Forbrukerkverulant snakket om sin 6 åring.
Grunnen til at barn helst ikke skal sitte foran med airbag har med forhold hode/kropp. Et lite barn har større hode i forhold til kroppen. Ved kollisjon vil barnets hode tippe fremover siden det er tungt. Airbagen vil da treffe toppen av hodet, og kan gi kompresjonsskader/brudd i nakken. Airbag er konstruert for å treffe i ansiktet.
Dette forholdet mellom hodet og kropp forandrer seg selvsagt ikke over natta når barnet har blitt 140 cm lang. Derfor er det farligere for en 3 åring enn en 6 åring, som deretter er farligere enn en 10 åring.
Og lengde på 6 åringer kan variere veldig. Mellomste min var ca 130 da hun var 6 år, mens bestevennen ikke er lenger enn kanskje 115.
Min eldste er straks 9 år og 142 cm. Må innrømme at hun har sittet foran et par ganger før hun ble 140 når det var fullt i baksetet (f.eks til og fra bursdager). Da har jeg vurdert det tryggere å ha henne foran enn å la minsten på snart 4 være igjen hjemme, helt alene, slik at jeg har plass bak. Har ikke tenkt å kjøpe 7 seter for de få gangene jeg mangler en plass i baksetet. Av og til må man ta valg som ikke er "perfekte". Derfor synes jeg ikke vi skal kritisere så voldsomt andre sine valg. Kan anbefale andre å gjøre slik og slik, men ofte vet de selv at løsningen de velger ikke er det optimale, men så nær som det går an.

(har egentlig sagt til med selv at jeg skal slutte å blande meg i barn og bil tråder, men klarer ikke å la være...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:50   #39
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du quoter mitt innlegg, det er sakelig informasjon hvor jeg "anbefaler å gjøre slik og slik" som du selv skriver.

Hvorfor skal jeg legge skjul på at det er farlig? Nei, heldigvis er vi på FP.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 16:18   #40
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.329
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når kan barn sitte i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du quoter mitt innlegg, det er sakelig informasjon hvor jeg "anbefaler å gjøre slik og slik" som du selv skriver.

Hvorfor skal jeg legge skjul på at det er farlig? Nei, heldigvis er vi på FP.

beklager, jeg quoter igjen...
Det jeg svarte på var at du skrev at det var samme om barnet var 3 eller 10 år.
Og hovedinnlegger spurte IKKE om barn som er 4,5 år. Men nevnte at hennes barn var 4,5 år, og at hun IKKE lurte på dette barnet.

Hovedinnelegger:

Sitat:

(Og om noen skulle skule til signaturen min og finne ut at storebror bare er 4,5 så er det altså ikke ham jeg tenker på )

Jeg legger heller ikke skjul på at det er farlig for SMÅ barn, men jeg mener også det blir gradvis mindre farlig når barnet nærmer seg 140 cm. Jeg tror det er derfor det heter at de ikke BØR sitte foran før de er 140, men at det ikke er forbudt. Det er vel disse større barna hovedinnlegger spør om, iallefall slik jeg tolker det.
Jeg ser mange med halvstore barn foran med pute. Mange som tror det er bedre da, siden barnet kommer høyere opp. Om det er noen jeg kjenner, opplyser jeg dem om det, siden mange tror det er tryggere. Da får jeg som oftest enten en "takk, det visste jeg ikke" eller deres forklaring. Da lar jeg resten være opp til dem, om de tar til seg opplysningen eller ikke.

Ikke meningen å tråkke noen på tærne, for jeg er veldig opptatt av at barn sikres i bil.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no