Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Fonter/skrift/farge

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 14:56   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.207
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Det er ikke skriften jeg leser men innholdet.

Nettopp! Og hvis man holder seg til "alminnelig" utforming - vanlig font, alminnelig tegnsetting, standard form på innlegget - får man minimal oppmerksomhet på formen, og kan få all oppmerksomheten på innlegget, der den hører hjemme. Skal man bryte med det som oppfattes som "standard" - enten det nå er rettskrivning eller fontvalg - så bør det være av en bevisst grunn, fordi man ønsker å gi et bestemt inntrykk, og da bør man også være klar over at dette vil gjøre at leseren legger merke til bruddet med standard, og være forberedt på det.

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Syns fremdeles det er rart at "alle" syns det er slitsomt med alle andre fonter enn verdana.

Verdana er en grei og lettlest font, men likevel tror jeg heller det mest dreier seg om at det er penest og minst slitsomt med et helhetlig visuelt inntrykk. Det er penere når alle innleggene er i samme font, som er valgt i sammenheng med resten av designet på forumet - litt som at det (nesten alltid) er penest når alle avsnittene i en avis eller bok er trykket i samme font.

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Derimot så syns jeg det burde stå klart og tydelig i forumreglene, slik at nye medlemmer skal slippe å få så mye pepper for å skrive med fet eller annen font fordi dem ikke vet det.

Dette er ett av flere områder der vi bare kan si at "sånn er det her". Jeg er enig i med deg i at man bør kunne si fra på en hyggelig måte, særlig overfor nykommere - og hvis noen har vært direkte ufine, er det helt greit å innrapportere eller si fra på annen måte - men generelt så er det sånn på FP at brukerne sier tydelig fra om det de mener, og vi putter ikke inn alle slike ting i forumreglene, for vi vil at reglene skal være tydelige og enkle. Og så skal det jo også være lov å gjøre noe annet enn det majoriteten gjør og mener, så det er også en grunn til at vi ikke vil legge inn i reglene at man "skal" følge f.eks. flertallets oppfatning når det gjelder skrift og farger.

Det er mange som blir litt overrasket eller overveldet over å få tydelige tilbakemeldinger og også tydelig kritikk når de kommer inn på FP. Noen synes forumtonen er i overkant krass, men jeg tror de fleste oppdager, når de venner seg til den, at den er hyggeligere og mer inkluderende enn de trodde først. Og så finner man kanskje også ut at det er mange ulike oppfatninger om ting, det er ikke sånn at "alle" mener det samme om alt mulig. Jeg håper du finner deg til rette.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:57   #22
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, Stekira.
Sånne ting vil nye medlemmer også finne ut av ved å "lese seg opp" på forumet.
Å se seg rundt for å finne ut av kotyme og omgangstone er ikke dumt, hverken irl eller på nett.
Det har ikke noe med å "følge strømmen" å gjøre, men rett og slett litt normer og høflighet.

Det er ikke alle nye medlemmer som er forumvant. Og det er lett å leke seg med den boksen med fonter og farger. Det er faktisk ikke uhøflig fordi om man ikke helt får med seg til å begynne med hvilke fonter som er aksepterte. Jeg ser ikke på meg selv om uhøflig fordi jeg glemte å sjekke om det var flere innlegg som hadde fet skrift . Det bør absolutt være rom for å feile litt når man er ny. Og stille spørsmål slik jeg gjør nå er jo på en måte en respektfull henvendelse da jeg faktisk vil vite hva som egentlig er regel og hvorfor. Jeg syns ikke at man skal forvente av at nye medlemmer skal "lese seg opp" dvs kopiere andres skrivemåter eller hva du måtte mene. Det er faktisk ikke enkelt for et nytt medlem som ikke har vært på forum før å vite at man må lese seg opp eller at man må gjøre som alle andre. På andre forum er det åpent for at man kan helt selv velge fonter og skrifter og ingen legger seg opp i det. Noen har problemer med smileys fordi det irriterer dem. Så å vite hva som er akseptert ved bare å lese rundt er ikke lett.
Derfor er det jo greit å skrive en tråd da, og spørre hva som er reglene. og jeg har faktisk fått et par respektfulle svar der jeg faktisk har skjønt hva som er greia her.

Føler absolutt ikke det er uhøflig av meg fordi jeg ikke leste meg opp på forumet før jeg begynte å skrive. Jeg er av oppfatning at å registrere seg for så å bare lese på andres er uhøflig, jeg syns jeg må bidra litt selv også. Derfor hoppa jeg bare rett ut i det og skrev innlegg både der jeg bidro selv og spurte om råd. Jeg syns det er litt mange sånne uskrevne regler som ligger i luften som man som nytt medlem "burde forstå". Hvordan skal en ny person vite at man må lese seg "opp" før man kan skrive her. Selv om noen mener det at det er "normal høflighet" så er det faktisk ikke så lett å vite sånne uskrevne regler. Alle har en gang vært nye på forum og aner ikke opp og ned på noe. Man må da få prøve seg fram og feile litt, og spørre de andre medlemmene litt da når man er litt usikker på hva som er greit og ikke greit.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:57   #23
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg tror grunnen til at folk kan virke bryske er at for de fleste så er dette så gjengs. Jeg oppfatter det som allmennkunnskap at man bør følge en standard når man uttrykker seg skriftlig - det gjelder ikke bare her på forumet, men i alle sammenhenger. Kanskje tenker man ikke på at andre ikke er vant til å tenke sånn, og så sier man fra litt for direkte. Ikke ta det ille opp!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:03   #24
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nettopp! Og hvis man holder seg til "alminnelig" utforming - vanlig font, alminnelig tegnsetting, standard form på innlegget - får man minimal oppmerksomhet på formen, og kan få all oppmerksomheten på innlegget, der den hører hjemme. Skal man bryte med det som oppfattes som "standard" - enten det nå er rettskrivning eller fontvalg - så bør det være av en bevisst grunn, fordi man ønsker å gi et bestemt inntrykk, og da bør man også være klar over at dette vil gjøre at leseren legger merke til bruddet med standard, og være forberedt på det.


Verdana er en grei og lettlest font, men likevel tror jeg heller det mest dreier seg om at det er penest og minst slitsomt med et helhetlig visuelt inntrykk. Det er penere når alle innleggene er i samme font, som er valgt i sammenheng med resten av designet på forumet - litt som at det (nesten alltid) er penest når alle avsnittene i en avis eller bok er trykket i samme font.


Dette er ett av flere områder der vi bare kan si at "sånn er det her". Jeg er enig i med deg i at man bør kunne si fra på en hyggelig måte, særlig overfor nykommere - og hvis noen har vært direkte ufine, er det helt greit å innrapportere eller si fra på annen måte - men generelt så er det sånn på FP at brukerne sier tydelig fra om det de mener, og vi putter ikke inn alle slike ting i forumreglene, for vi vil at reglene skal være tydelige og enkle. Og så skal det jo også være lov å gjøre noe annet enn det majoriteten gjør og mener, så det er også en grunn til at vi ikke vil legge inn i reglene at man "skal" følge f.eks. flertallets oppfatning når det gjelder skrift og farger.

Det er mange som blir litt overrasket eller overveldet over å få tydelige tilbakemeldinger og også tydelig kritikk når de kommer inn på FP. Noen synes forumtonen er i overkant krass, men jeg tror de fleste oppdager, når de venner seg til den, at den er hyggeligere og mer inkluderende enn de trodde først. Og så finner man kanskje også ut at det er mange ulike oppfatninger om ting, det er ikke sånn at "alle" mener det samme om alt mulig. Jeg håper du finner deg til rette.

Tusen takk skilpadda. Jeg har blitt litt skuffa over at enkelte har hatt en tendens til å gjøre litt narr av meg her, men hoveddelen av svarene er skikkelige sånne som ditt svar. og jeg har forlengst fått svaret jeg lurte på. og jeg har forstått det. Men når folk skriver at "den skriften irriterer meg" eller sånne ting. så blir jeg litt oppgitt. Jeg liker de som skriver saklig og skriver om slik det er. Her på forumet så bruker alle samme font, derfor er det bare sånn. Det er faktisk det svaret jeg forstod. Og da gjør jeg som alle andre. Men liker ikke at jeg får høre at bare skriv med comic du men ingen gidder å lese innleggene dine da. Jeg forstår det også men det er liksom måten å skrive det på. HØres voldsomt brutalt ut at hvis jeg skulle komme til skade for å skrive et innlegg i comic så blir det ikke lest liksom. Alle kan glemme seg. Spesielt nye

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:05   #25
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg tror grunnen til at folk kan virke bryske er at for de fleste så er dette så gjengs. Jeg oppfatter det som allmennkunnskap at man bør følge en standard når man uttrykker seg skriftlig - det gjelder ikke bare her på forumet, men i alle sammenhenger. Kanskje tenker man ikke på at andre ikke er vant til å tenke sånn, og så sier man fra litt for direkte. Ikke ta det ille opp!

Man må ta høyde for at selv om dette er heeelt normalt for dere "gamle" så er dette noe nytt for oss nye. Jeg syns at når jeg laga denne tråden så viste jeg faktisk interesse for å følge forumets regler. Fordi jeg ikke vil provosere noen. Jeg hadde jo allerede provosert noen med feit skrift fordi jeg ikke visste bedre Så jeg ville bare ha det riktig.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:11   #26
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Men liker ikke at jeg får høre at bare skriv med comic du men ingen gidder å lese innleggene dine da. Jeg forstår det også men det er liksom måten å skrive det på. HØres voldsomt brutalt ut at hvis jeg skulle komme til skade for å skrive et innlegg i comic så blir det ikke lest liksom.

Oi da, oppfattet du meg sånn? Det var dumt at du ikke oppfattet svaret mitt som skikkelig og saklig, for det var faktisk ment godt. Men det er nå en gang sånn da, at noen vil velge å ikke lese innlegg som oppfattes som slitsomme å lese. Jeg tenkte bare det var greit for deg å vite, slik at du også kan nå flest mulig med det du vil si! Håper du finner deg til rette her!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:16   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Man må ta høyde for at selv om dette er heeelt normalt for dere "gamle" så er dette noe nytt for oss nye.

Ja, men for meg, og sikkert andre også, er ikke dette en forumgreie. Det er en allmennkunnskapgreie, og da er det kanskje ikke så lett å se at det er forskjell på "gamle" og "nye", som du sier. Det var vel dette jeg prøvde å si i innlegget du siterer.

Jeg synes det er leit at du har fått kommentarer som gjør at du ikke føler deg velkommen her, for det er du!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:20   #28
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ja, men for meg, og sikkert andre også, er ikke dette en forumgreie. Det er en allmennkunnskapgreie, og da er det kanskje ikke så lett å se at det er forskjell på "gamle" og "nye", som du sier. Det var vel dette jeg prøvde å si i innlegget du siterer.

Jeg synes det er leit at du har fått kommentarer som gjør at du ikke føler deg velkommen her, for det er du!

Jeg for det første har ikke skrevet noen ting om hvordan jeg oppfatter deg. Du har ikke gjort meg noe galt, og du har bare informert meg. At jeg ikke liker alt du skriver har ingenting med deg som person å gjøre i det hele tatt. Jeg syns det er fint at du engasjerer deg i spørsmålet mitt og det skal du ha takk for.

Du skriver at jeg ikke føler meg velkommen her, det er dine ord. Jeg føler meg absolutt velkommen her, og setter pris på alle svarene jeg får, selv om jeg ikke liker alles måte å svare på, men de fleste har svart meg på en svært høflig måte og forklart meg faktisk på en grei og saklig måte hvorfor og hvordan.

Jeg avslutter nå denne diskusjonen, da jeg har fått de svarene jeg lurte på. Takk til alle som har svart Uansett så har dere alle engasjert dere og prøvd å hjelpe meg på hver deres måte så tusen takk til alle.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:32   #29
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg veit da at jeg ikke har gjort noe galt, og jeg tror da virkelig ikke at du prøvde å si noe om meg som person. Men siden jeg er den første i tråden som tar opp det du viste til, så tenkte jeg jo jeg kunne være en av de du refererte det til. Og du sier jo at du ikke liker det og at det føles brutalt. Det synes jeg var en drøy tolkning, det var ikke det jeg ville med innlegget mitt.

Det er bra at du føler deg velkommen til tross for at du tydeligvis fikk litt motbør for de første innleggene dine!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:36   #30
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg veit da at jeg ikke har gjort noe galt, og jeg tror da virkelig ikke at du prøvde å si noe om meg som person. Men siden jeg er den første i tråden som tar opp det du viste til, så tenkte jeg jo jeg kunne være en av de du refererte det til. Og du sier jo at du ikke liker det og at det føles brutalt. Det synes jeg var en drøy tolkning, det var ikke det jeg ville med innlegget mitt.

Det er bra at du føler deg velkommen til tross for at du tydeligvis fikk litt motbør for de første innleggene dine!

Det føles brutalt ja at folk vil ikke lese innleggene mine om jeg kom til skade for å bruke feil font. Ja det føles brutalt for min del og det må jeg da få lov å føle. Men nå som sagt har jeg gjort meg ferdig med denne diskusjonen og håper at vi alle kan være gode venner for det. Jeg har takket deg for dine innspill.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:47   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Å, Stekira, ikke bli lei deg, da.

Det er bare så himla deilig å kunne ha en lettleselig font i standardfarge, slik at det er greit å kunne bruke både telefon og pc når man leser uten å måtte myse.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:51   #32
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, Stekira, ikke bli lei deg, da.

Det er bare så himla deilig å kunne ha en lettleselig font i standardfarge, slik at det er greit å kunne bruke både telefon og pc når man leser uten å måtte myse.

Jammen jeg er ikke lei meg jo hehe... *klemme tilbake* jeg respekterer fullt ut at dere vil ha disse fontene. Jeg syns bare det hørtes frykteligut at hvis jeg hadde skrevet med en feil et innlegg med feil font så ville folk ikke lese det, jeg syns det hørtes så ille ut. men jeg har da skrevet noen feile fonter og folk svarer med de så det stemmer nok ikke hehe.. ser ut som om jeg er blitt tilgitt

  Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:48   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Det er ikke alle nye medlemmer som er forumvant. Og det er lett å leke seg med den boksen med fonter og farger.

Det er nok mange her inne som både er godt forumvante, nettvante, og er vant til å forholde seg til grafiske utrykk, både i print og på skjerm. Jeg husker selv da jeg som relativt ny på nett skulle lage en billedserie til et netmagasin på midten av nittitallet, og som deg, syns det var veldig spennende med alle mulighetene. Designeren, som var betydelig mer nettvant, og betydelig mer vant til grafiske utrykk enn meg, syntes at alle mine forslag var vanvittig grelle, overlessede og utdaterte. Det er litt som når barna finner mammas sminke for første gang.

Hva som er "korrekt" varierer fra sted til sted, og fra målgruppe til målgruppe. Her er det relativt voksent og sobert, mens på andre fora regnes det som kjedelig og tantete.

En uskreven "nettregel" eller "designregel" (som riktignok er på vei bort i designkretser), er at fonter uten seriffer (sånne små tapper øverst og nederst på bokstavene) er lettest å lese på skjerm, og fonter med er lettest å lese på papir. Når man skriver på nett og ønsker å formidle noe bør man sørge for at flest mulig innen målgruppen leser, og derfor gjøre det enkelt for dem. Det er stor forskjell på skjermer, f.eks. hvor høy oppløsning de har, fargegjengivelse og slikt, og hvis man da velger en spinkel font,med seriffer i lyseblått, så kan det bli vanskelig for andre, selv om det ser strålende ut på ens egen skjerm.

Comic Sans er en gaske utskjelt font, som fordomsfullt blir forbundet med førskolelærere som skriver på trønders dialekt. Det er fordi de syns den er søt, morsom, uformell, og vennlig. Det er den eneste fonten jeg vet om som har hatsider dedikert til seg på nettet.

Opprinnelig lagt inn av Wikipedia

[...] a campaign started by two Indianapolis graphic designers, Dave and Holly Combs, via their website "Ban Comic Sans".[3] The movement was conceived in the autumn of 1999 by the two designers, after an employer insisted that one of them use Comic Sans in a children's museum exhibit,[1]

Velkommen til forumet! Det er mye kunnskap, humor, kjærlighet og glede her, og det lønner seg å ha litt selvironi. Du finner plassen din underveis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:52   #34
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg bryr meg hverken om fonter eller farger så lenge de er lette å lese.

Jeg hopper over innlegg der det mangler luft. Altså innlegg som mangler avsnitt og/ eller med veldig lange setninger.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:54   #35
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.923
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Kan ikke noen linke den klassikertråden om innhold vs. form?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:55   #36
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.923
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Fant den selv.

http://www.foreldreportalen.no/forum...t=innhold+form

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:58   #37
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg hopper over innlegg der det mangler luft. Altså innlegg som mangler avsnitt og/ eller med veldig lange setninger.

Det gjør jeg også, overraskende nok.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:01   #38
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Det er ikke snakk om brutalitet egentlig, når noen ikke vil lese innlegg som er vanskelige å lese. I en lang og spennende diskusjon, f.eks., gidder jeg rett og slett ikke kaste bort tid på å tyde vanskelig skrift. Som jeg skrev til deg tidligere også, så handler det litt om å gjøre det enklest for alle når man holder seg til en størrelse, for da kan alle stille inn visningsformatet sitt etter det som passer dem. Det blir jo litt slitsomt om jeg må justere skjermen min opp i skriftstørrelse bare for å kunne lese noen få innlegg, f.eks. Men det er jo vanskelig å vite. Du syntes jo f.eks. at den skrifttypen som flere her syntes var pinglete og vanskelig, var mye enklere å lese for deg. Det vil være forskjellig på forskjellige PC-er, og nettopp derfor er det enklere å forholde seg til en standard.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:02   #39
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.


Jeg hopper over innlegg der det mangler luft. Altså innlegg som mangler avsnitt og/ eller med veldig lange setninger.



Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er ikke snakk om brutalitet egentlig, når noen ikke vil lese innlegg som er vanskelige å lese. I en lang og spennende diskusjon, f.eks., gidder jeg rett og slett ikke kaste bort tid på å tyde vanskelig skrift.

Som jeg skrev til deg tidligere også, så handler det litt om å gjøre det enklest for alle når man holder seg til en størrelse, for da kan alle stille inn visningsformatet sitt etter det som passer dem. Det blir jo litt slitsomt om jeg må justere skjermen min opp i skriftstørrelse bare for å kunne lese noen få innlegg, f.eks.

Men det er jo vanskelig å vite. Du syntes jo f.eks. at den skrifttypen som flere her syntes var pinglete og vanskelig, var mye enklere å lese for deg. Det vil være forskjellig på forskjellige PC-er, og nettopp derfor er det enklere å forholde seg til en standard.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 19:13   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Internettet er fullt av ting å lese, så jeg hopper glatt over/skummer kjapt gjennom ting som ikke ser fristende ut. Fact of life. Er man interessert i å skrive for at andre skal lese det, har man fokus på hva slags uttrykk man velger. Blir man så gjort oppmerksom på at hovedbestanddelen av sitt publikum foretrekker en spesiell type font/fontstørrelse, er det mest effektive for å nå ut til det brede lag å bruke nettopp den typen.

Men det er ingen som blir sure om man vil vise sin individualisme gjennom det visuelle inntrykket innlegget gir, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no