Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 13:55   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg har ikke fått helt dreisen på det hjemmelagde tacokrydderet, må jeg innrømme, jeg syns det blir mer karri- enn tacosmak på de variantene jeg har funnet oppskrift på. Men, jeg har faktisk ikke funnet noen tacokrydderpose med glutamat, jeg. Er det slutt på det?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 14:01   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Det kommer vel helt ann på...

Jeg lager lager tacoen selv med krydder, guacamole, karbonadekjøttdeig (eller kylling noen ganger) og masse salat også litt ost. Jeg bruker sjelden lefse til. Så for meg er taco sunn og fin mat.

Vetle gjør det samme, bare mer kjøtt og mindre salat og grov lefse, fortsatt sunn.

Men når man går over til å bare bruke kjøttdeig, salsa, mai og rømme i skjell eller vanlig lefse vil jeg vel ikke kalle den kjempe sunn lenger. I tillegg om det er uten guacamole og tacokrydder med masse salt.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 14:38   #23
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Poser?
Man lager da tacokrydderet selv, med lite salt og ingen glutamat?

Hvordan lager du det?

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:17   #24
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det kommer vel helt ann på...

Jeg lager lager tacoen selv med krydder, guacamole, karbonadekjøttdeig (eller kylling noen ganger) og masse salat også litt ost. Jeg bruker sjelden lefse til. Så for meg er taco sunn og fin mat.

Vetle gjør det samme, bare mer kjøtt og mindre salat og grov lefse, fortsatt sunn.

Men når man går over til å bare bruke kjøttdeig, salsa, mai og rømme i skjell eller vanlig lefse vil jeg vel ikke kalle den kjempe sunn lenger. I tillegg om det er uten guacamole og tacokrydder med masse salt.

Er mais og salsa veldig usunt altså ??

Men altså, vi spiser stort sett Taco i forbindelse med helg, og da tenker vi ikke alltid på om maten er like sunn.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:30   #25
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Næsj, det er en myte. Kommer selvføligelig hva man legger i "sunt" og hva man legger i tacoen...

Skjellene er det ganske mye fett i. Så hvis man spiser maaange, med kjøttdeig og rømme i - så er det klart at det i allefall blir ganske mye kalorier. Men begrenser man antall skjell, bytter ut til karbonadedeig, spiser masse grønnsaker og er forsiktig (eller dropper) rømmen - så vips så passer det til Grete Roede menyen...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:36   #26
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Det er vel forskjell på "sunt"og "slankende". Jeg spiser ikke for å slanke meg, så det gjelder for meg ihvertfall.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:16   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.945
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg synes ikke taco er spesielt usunt. Men de der Santa Maria-pakkene er jo ikke akkurat sunne, med det pulverkrydderet som inneholder masse rart. Verken skjell eller lefser er spesielt sunt i mine øyne heller, men det er klart, en fullkornslefse er kanskje ikke av det verste. Fyller man opp med kvernet oksekjøtt, kylling, bønnestuing, masse grønnsaker (og jeg spiser også mye ost og rømme), samt guacamole, som ihvertfall er sunt, så blir det jo et sunt måltid. Jeg bruker forresten hjertesalatblader som skjell. Det er godt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:29   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.581
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Ok, jeg har googlet glutamat.......

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:37   #29
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Lefsene er jo fulle av palmeolje og tacokrydder er jo stort sett bare salt. Begge deler er vel "usunt" er det ikke? (særlig palmeolje, håper det blir forbudt her også som i Danmark).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:44   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Deler du oppskriften på bønnestuingen din .

Se prikk.

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Poser?
Man lager da tacokrydderet selv, med lite salt og ingen glutamat?

Jepp, vi har laget krydderet selv en stund nå, i hvert fall på fast basis siden slutten av januar eller noe sånt og innimellom før det. Nå synes jeg tacoposene smaker høgg etter å ha blitt "avvent", det er rart med det.

Det er spisskummen som gir tacosmaken, så det er krydder nr. 1, så bare pøser man på med feks. litt chili, hvitløkspulver og løkpulver (jeg liker det godt), pepper og litt paprika om man vil ha det, rett og slett det man liker. Har man i en god dose spisskummen smaker det tacokrydder uansett, men mye bedre enn disse jallaposene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:59   #31
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg blander kryddermiksen selv, og spiser ikke lefser eller skjell og hotsaus. Det som er usunt med taco.
Rømme og selvrevet ost er ikke usunt...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:07   #32
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.447
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg regner ikke taco som usunt, men det blir fort kaloririkt. Vi bruker karbonadedeig, tacokrydder, tørka chili fra kvern, isbergsalat, rødløk, tomat, spiss-paprika og tortilla. Jeg har på en haug mais og han har på chilisaus. Ingen av oss bruker rømme eller ost til. Det hender jeg knuser noen tortilla-chips å strør over også.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:14   #33
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, vi har laget krydderet selv en stund nå, i hvert fall på fast basis siden slutten av januar eller noe sånt og innimellom før det. Nå synes jeg tacoposene smaker høgg etter å ha blitt "avvent", det er rart med det.

Det er spisskummen som gir tacosmaken, så det er krydder nr. 1, så bare pøser man på med feks. litt chili, hvitløkspulver og løkpulver (jeg liker det godt), pepper og litt paprika om man vil ha det, rett og slett det man liker. Har man i en god dose spisskummen smaker det tacokrydder uansett, men mye bedre enn disse jallaposene.

Jeg er altså ikke enig i det, jeg syns spisskummin smaker som indisk curry, ikke taco.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:23   #34
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Jeg ser ikke på taco som spesielt usunt, egentlig nesten uansett hvordan man lager det til. Det er vel mest fordi jeg tror få spiser det hver dag, og taco som fredagsmat gir ikke et usunt kosthold, synes jeg. Jeg synes kanskje det blir litt rart å snakke om sunt/usunt måltid (bortsett fra helt åpenbart usunn mat), og assosierer begrepet mer med kostholdet som helhet. Men det er slik jeg tenker.

Ellers vil jeg anbefale å bake lefsene selv - veldig godt og mettende!

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:27   #35
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Er mais og salsa veldig usunt altså ??

Men altså, vi spiser stort sett Taco i forbindelse med helg, og da tenker vi ikke alltid på om maten er like sunn.

Nei, men da er det en middag uten grønnsaker. Jeg mener man burde ha grønnsaker til en middag. Mais er lite næringsrikt, lefser og skjellene vil jeg heller ikke kalle sunne.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:29   #36
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg ser ikke på taco som spesielt usunt, egentlig nesten uansett hvordan man lager det til. Det er vel mest fordi jeg tror få spiser det hver dag, og taco som fredagsmat gir ikke et usunt kosthold, synes jeg. Jeg synes kanskje det blir litt rart å snakke om sunt/usunt måltid (bortsett fra helt åpenbart usunn mat), og assosierer begrepet mer med kostholdet som helhet. Men det er slik jeg tenker.

Ellers vil jeg anbefale å bake lefsene selv - veldig godt og mettende!

Hvordan lager man de selv? Det vil jeg gjerne teste, hadde vært fint om det falt i smak hos sønnen min og gjort taco enda sunnere

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:56   #37
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.021
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Hemmelig oppskrift påbønnestuing eller er detbare å prøve seg frem?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:35   #38
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Slik jeg spiser Taco er det sunt.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:37   #39
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg ser ikke på taco som spesielt usunt, egentlig nesten uansett hvordan man lager det til. Det er vel mest fordi jeg tror få spiser det hver dag, og taco som fredagsmat gir ikke et usunt kosthold, synes jeg. Jeg synes kanskje det blir litt rart å snakke om sunt/usunt måltid (bortsett fra helt åpenbart usunn mat), og assosierer begrepet mer med kostholdet som helhet. Men det er slik jeg tenker.

Ellers vil jeg anbefale å bake lefsene selv - veldig godt og mettende!

Sånn tenker jeg også (bortsett fra at jeg ikke baker lefser selv, da).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:39   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.228
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er taco regnet som usunn mat?

Tradisjonell taco, med tacoskjell, rømme og ost (i tillegg til det sunne) er en skikkelig kaloribombe, og med masse fett fra fjøset og fra god knows where (skjellene).

Og posekrydderet, selvsagt.

Byttet man ut de usunne elementene med sunne så blir det selvsagt tilsvarende mye sunnere. Jeg vil dog anslå at 90% av tacomiddagene som spises i norske hjem er av den første, fettdryppende varianten.

Igjen, FP er ikke alltid representativt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no