Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 12:40   #21
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Pinnekjøtt med potet og kålerabistappe, og riskrem, og brus til drikke.. de andre drikker ofte øl og sånt og.. men jeg drikker ikke alkohol så da..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 12:44   #22
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Vi har kalkun og lutefisk.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 12:48   #23
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 1 uke i surmelk blir det fortreffelig.

Pinnekjøtt og ribbe har jeg et anstrengt forhold til. Ribbe har jeg ikke smakt heller, men jeg var faretruende nær. Fikk dessverre blodpropp og "slapp" unna. Pinnekjøtt var noe som kom inn i familien etter at jeg ble voksen og hadde bodd x antall år hjemmefra da min stemor plutselig fikk det for seg at hun skulle lage egne tradisjoner.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?

Sist redigert av Veronal : 25-10-06 kl 13:32. Årsak: 1 uke - ikke 3 døgn.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 12:57   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 3 døgn i surmelk blir det fortreffelig.

MMM. Ja, surstek er fantastisk! Jeg tror neppe jeg får servert noe bedre enn det. Folk som ikke er fra Vestlandet rynker på nesen og har jo aldri hørt om surstek engang.
Jeg har aldri laget det selv, men hos mormor fikk vi den servert med rømmesau. Utrolig god saus, beste jeg noensinne har smakt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:05   #25
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Sursteik er kjempegodt. Har kun fått det servert, ar ikke laget det selv.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:07   #26
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.552
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Fram til nå har jeg alltid feiret jul med mamma og pappa og broren min med familie og da har vi ribbe og pinnekjøtt med alt tilbehør. I år er det mulig jeg, mannen og lille skal feire bare oss og da vet jeg ikke helt hva vi skal ha...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:09   #27
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

PINNEKJØTT
dersom ribbefamilien kommer på besøk må de nøye seg med Pinnekjøttet.
Ødelegger ikke julelukten i huset

Lager heller Ribbe på 1 dag

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:09   #28
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Mamma og pappa kunne ikke bli enige om de skulle ha ribbe eller pinnekjøtt, ergo har vi begge deler.
Høres nok litt styrete ut, men maten lages jo stort sett av seg selv.
I år skal vi være her hjemme hos oss, så da er det jeg som står for matlagingen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:11   #29
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Jeg har aldri smakt surstek, jeg aner faktisk ikke hva det er for noe.
Er det en vestlandsk spesialitet altså?

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:14   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har aldri smakt surstek, jeg aner faktisk ikke hva det er for noe.
Er det en vestlandsk spesialitet altså?

http://www.matoppskrift.no/sider/opp...2118967848.asp

:sikle:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:20   #31
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg har aldri smakt surstek, jeg aner faktisk ikke hva det er for noe.
Er det en vestlandsk spesialitet altså?

Jupp! Surmelksvarianten lages ved å la steken marinere i vanlig surmelk i flere døgn - gjerne over en uke også. Mørner kjøttet veldig bra - det setter vel egentlig ikke så mye smak.

Når jeg tenker meg om så høres det kanskje mathygienisk litt på kanten ut? Uansett - det er ikke det - faktisk økes også holdbarheten på kjøttet.

Her står det litt om dette:

http://www.nrk.no/papirkurv/buskerud...d/3202122.html

Her er den bergenske varianten:

http://www2.nordhordland.no/matsider...38&recid=12384

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7778

Her lovprises surstek opp i skyene: http://www.matforsk.no/web/wakt.nsf/...7?OpenDocument

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:24   #32
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Vi spiser alltid ribbe på julaften - med poteter, saus, rødkål, sossisser, erter, kokte epler og kokte svisker. Nam, nam I år er det mine foreldre som er gjester hos oss på julaften, så da blir det middag hos svigers 1. juledag. Da blir det nok kveite - fisket av svigerfar. Ellers så blir det nok pinnekjøtt en dag i løpet av jula også og sannsynligivs kalkun på nyttårsaften

Når det gjelder dessert så er vi ikke like trofaste som når det gjelder middagen. Vi varierer mellom molter med fløte, hjemmelaget karamellpudding og creme Brulè. Vi spiser oss gjerne så mette på selve middagen at desserten blir mindre viktig - som regel blir den spist senere på kvelden

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:29   #33
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Herveres det pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe og fett selvsagt.
Kjenner jeg blir sulten bare jeg tenker på det.

Til dessert blir det riskrem eller hjemmelagd karamell pudding.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:39   #34
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Iset og Veronal, det høres jo litt merkelig men interessant ut. Jeg tror jeg skal være vill og gal og prøve å lage dette en søndag. Kanskje jeg skal imponere mamma og pappa med skikkelig søndagsmiddag en helg. Jepp, det skal jeg.


Sist redigert av Muskat : 25-10-06 kl 13:49. Årsak: Og eller å - jeg blir helt forvirret.
Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:44   #35
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Ribbe med medisterkaker, julepølse, rød- og surkål samt mandelpotet. Dette er mannens julemat-tradisjon, og siden hans foreldre feirer jul med oss "ofrer" jeg meg.
Multekrem til dessert!

Pinnekjøtt er "min greie" og det spiser vi 1. juledag. Serveres med hjemmelaget kålrabistappe og mandelpotet.

Vi voksne drikker juleøl, og de mest voksne (ikke jeg) akevitt mens ungene får brus etter ønske.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:54   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Sursteken må være av okse, synes jeg. Og sausen må være rømmebasert.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:10   #37
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Så det var rømmesaus du snakket om, Iset? Stusset nemlig litt på hva en rømmesau er for noe.

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har aldri laget det selv, men hos mormor fikk vi den servert med rømmesau.

Vi spiser ribbe med poteter, rødkål og tyttebærsyltetøy, og med riskrem til dessert.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:28   #38
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.000
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Pinnekjøtt med kårabistappe og poteter. Og alltid fisk førstedag.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:29   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

I min familie har vi alltid hatt lutefisk på julaften, og ribbe første juledag (og så kokt kveite og pinnekjøtt de to neste dagene). Vi hadde også lutefisk den ene julen vi har feiret hos oss selv, da Lillegutt var tre uker gammel og vi ikke orket å reise langt av gårde. I år skal vi for første gang til svigerforeldrene mine i julen, og da tror jeg det blir ribbe på julaften.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:32   #40
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Pinnekjøtt med tilbehør! Nam.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no