Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-10, 23:16   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Det er vel strengt tatt å sørge for at det blir politisk vilje til å fylle bassengene? Vi tok ansvar selv da vi bodde i Oslo og sørget for (svinedyre) svømmekurs. Eldste har hatt 1/3 skoleår med to skoletimer svømming i år, men det er langt fra nok til at hun er svømmedyktig. Vi får bare fortsette å øve på fritiden.

Noen innvandrere virker uvant med sjø, elver og vann og vannsikkerhet generelt og flere ganger har jeg hørt/lest krav fra denne gruppen om å gjerde langs elver, sjø og vann. Det går jo ikke, det er vel bedre å lære seg å svømme og eller respekt for vann, skaffe seg flytevest, osv.

Glitter har helt rett i at dette ikke kan være opp til foreldrene, for foreldre uten evne eller vilje til å gi ungene nødvendig undervisning kan jo risikere å ta livet av ungene sine.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:18   #22
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Eg meiner at dette må vere eit delt ansvar. Eg syns alle skal lære å svømme på skulen. Dei skal i alle fall kunne holde seg flytande og kunne dykke. Så får det vere foreldrene sitt ansvar å vidareutvikle det og halde ved like.

Eg er ein elendig svømmar, og vil veldig gjerne at mine barn blir betre.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:19   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg er enig med begge to. I utgangspunktet er det foreldres ansvar, men erfaring sier at det ikke holder. Dermed mener jeg at skolen må ta ansvar.

Uansett hvordan man vrir og vender på ting - ungene våre er våres eget ansvar. Ja, skolen skal være en førende part, men til slutt er det faktisk vi som foreldre som har hovedansvaret.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:29   #24
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Sønnen min har gått på babysvømming fra han var 8 måneder til han var 4 år. Deretter gikk han på svømmeskole for å lære seg mer teknikk. Nå har vi basseng i huset og han er en god svømmer, men jeg er usikker på hvor langt han skulle klare å svømme om det er bølger og tøft vann. Men han vet godt at han skal legge seg å flyte.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:34   #25
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg ser på det som oss som foreldre sitt ansvar å lære barna våre å svømme.

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Jeg mener også at det er et foreldreansvar å sørge for at barna er / blir svømmedyktige. Flott med opplæring i regi av skole, men i bunn og grunn foreldrene sitt hovedansvar.

Jeg synes det er kjempeviktig at også skolen er på banen når det gjelder svømmeopplæring. Selvsagt burde alle foreldre lære ungene sine å svømme, men det er ikke alle som har muligheten til det, både av økonomiske og andre årsaker.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:36   #26
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Her har de litt svømming hvert år fra andre klasse. 2 klasse hadde i år svømming tre ganger, så er det vel litt mer i 3. 4 er det året de har mest svømming. Eldste hos oss gikk på svømmekurs og lærte å svømme da hun var mellom 6 og 7. Så hang vi oss på en nabogjeng som leier basseng en gang i uka og der har vi nå gått lørdager i 3 år. Mellomste lærte seg å svømme i fjor rett før han ble 7 og han har nå tatt 500m merke. Vet at skolen har ekstra undervisning for "ikke svømmedyktige", men jeg synes det var greit å ta seg av den biten selv.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:44   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.175
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Uansett hvordan man vrir og vender på ting - ungene våre er våres eget ansvar. Ja, skolen skal være en førende part, men til slutt er det faktisk vi som foreldre som har hovedansvaret.

Ja, ungene er vårt ansvar. Men jeg tror (merk: synser i vei) at samfunnsøkonomisk sett så er det antakelig mye penger å hente på at samfunnet spares for store kostnader mht redningsaksjoner, sykehusopphold, evt sykepenger hos berørt familie og mulig institusjonsophold resten av livet hos druknede som blir svært hjerneskadede i etterkant.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:49   #28
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, ungene er vårt ansvar. Men jeg tror (merk: synser i vei) at samfunnsøkonomisk sett så er det antakelig mye penger å hente på at samfunnet spares for store kostnader mht redningsaksjoner, sykehusopphold, evt sykepenger hos berørt familie og mulig institusjonsophold resten av livet hos druknede som blir svært hjerneskadede i etterkant.

Selvfølgelig - jeg er helt enig med deg. Det ligger jo i skoleplanen at svømmeopplæring skal være en del av pensum. Og dette er jo noe som blir nedprioritert i de fleste kommuner dessverre. Det er enkelt og ta fra barn. Barn burde absolutt lære å svømme for å forebygge ulykker og senskader og kostnader som følge av ulykker. Men jeg mener jo at vi som foreldre har ett ansvar og sørge for at ungene vedlikeholder det de lærer på skolen, og dersom skolen til stadighet har skilt som "Stengt pga vedlikehold" - så bør man kanskje gjøre noe med opplæringen for sine egne barn. *og var ikke dette noe av lovnaden til Stoltenberg-regjeringen i forrige stortingsperiode, om at alle basseng i norge skulle fylles?? Sammen med heldagsskolen....? Som igjen er en heeeelt annen diskusjon*

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:52   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg synes det er kjempeviktig at også skolen er på banen når det gjelder svømmeopplæring. Selvsagt burde alle foreldre lære ungene sine å svømme, men det er ikke alle som har muligheten til det, både av økonomiske og andre årsaker.

Jo, jeg ser den, men blir det da riktig å pålegge skolen å skulle ta ansvaret? Det er jo ikke bare svømming man ser at foreldre ikke har mulighet, av forskjellige årsaker, til å lære barna sine.

Jeg synes vel i grunn at det blir for enkelt å si at det er skolen sitt ansvar, når vi selv ikke klarer å ta tak i ting. Skolen er ikke en ekstra foreldre for barna våre. De er vårt ansvar, og det er vi som må ta ansvar for grunnleggende opplæring, og er vi ikke i stand til det, så må vi søke hjelp.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:58   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Mannen min hadde seriøs vannskrekk, så i frykt for å overføre dette til Storebror, begynte vi på babysvømming med guttungen allrede da han var tre måneder gammel. Vi hadde en fantastisk fin instruktør, som virkelig så mannen min - som tvang seg ned i vannet sammen med oss da vi begynte på andre kurset. Når vi holdt på på egenhånd, tok hun seg av mannen min, og med hennes hjelp, lærte han faktisk å svømme fra ene enden av bassenget til det andre.

Nuvel - digresjon - men lell - for å forebygge drukningsulykke her i huset, har altså Storebror vært jevnlig i basseng siden han var baby - og mannen min som en lykkelig bivirkning av det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 23:59   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.240
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg ser på det som oss som foreldre sitt ansvar å lære barna våre å svømme.

Vi har gått jevnlig på svømming med våre to siden de var små, og gjør det ennå. I tillegg så er vi så heldige at vi har basseng på skolen vår, så her har de hatt ukentlig svømming siden førsteklasse.

Jeg ser på det som skolens ansvar, men resignerer og innser at vi må ordne det selv. Særlig siden jeg syns de skal være svømmedyktige før 4. - 5. klasse.

Men svømmekurs er dyre og det er tragisk at en ferdighet som er så viktig i et land som Norge, med masse kyst og nærhet til vann, skal bli en klassesak.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:00   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.935
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Er det så dyrt altså? Mener vi har betalt 800,- per halvår jeg i den lokale svømmeklubben, det er vel ikke så ille?

De har i tillegg ordnet med støtte fra Norges Svømmeforbund så de har kunnet ha en ekstra voksen i vannet pga lillegutt har spesielle behov, kjempebra!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:02   #33
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Jeg ser nå at begge guttene omkom - og tankene går til de stakkars etterlatte.
Kjenner jeg blir kvalm og uvel - får lyst til å bære begge ungene over i min seng og bare tviholde på de....

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:09   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.446
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

M^2, de svømmekursene jeg har sett på har kostet godt over 1000 kroner. Hvis man i tillegg har flere barn og trenger en 3-4 kurs per barn blir det kjapt litt penger. I tillegg vil et hvert besøk i svømmehall for en liten familie koste opp mot 500,- per gang.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 01-07-10 kl 09:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:11   #35
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Her er det svømmeopplæring i 4.klasse.
Jeg synes det er altfor sent og begge mine har derfor gått på svømmekurs.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:12   #36
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Men svømmekurs er dyre og det er tragisk at en ferdighet som er så viktig i et land som Norge, med masse kyst og nærhet til vann, skal bli en klassesak.

Akkurat det er jeg helt enig i, og her burde noe gjøres. Kanskje spesielt opp mot innvandrere, siden de ofte kanskje ikke har så god råd, eller ser behovet på samme måte. Selv ikke på de skoler hvor der er eget basseng.

Hos oss er det det, og i klassen til minsten her (3.klasse), så hadde de svømming en gang i uka. De er 18 elever, og de hadde to voksne med i bassenget. (egentlig tre, da en elev krever assistent, men så lenge den aktuelle eleven er i vannet, så kan ikke hun vike fra han, så hun regnes ikke med) Og det sier seg selv at to voksne ikke kan gi 18 elever en individuell god svømmeopplæring. Ikke i løpet av den korte tiden en slik svømmetime er.

Men kanskje burde skolen bidratt med å følge med, og så gi anbefalinger videre til de elevene som ikke henger med? Gitt foreldrene et varsel om hvordan ståa er, og kanskje tipset om videre oppfølging. Ett eller annet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:12   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Det er helt tragisk hvor dyrt det er å ta en familie på tre i svømmebasseng for en kveld.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:15   #38
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er helt tragisk hvor dyrt det er å ta en familie på tre i svømmebasseng for en kveld.

Ja, det er dyrt, men det kan jo vise seg å være vel investerte penger da.
Men dere som bor utenfor oslo hvor det er bassenger tilgjengelig i kommunen, har dere f.eks. en mulighet til å ta initativ til dette selv? Gå livreddingskurs og leie basseng for å drive opplæring. Det gjorde de i Gjerdrum kommune - en gruppe foreldre som tok dette initativet selv - og det ble ett supert tilbud til oss andre, det ble ett non-profit tilbud

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:17   #39
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.199
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

M^2, de svømmekursene jeg har sett på har kostet godt over 1000 kroner. Hvis man i tillegg har flere barn og trenger en 3-4 kurs per barnehagene blir det kjapt litt penger. I tillegg vil et hvert besøk i svømmehall for en liten familie koste opp mot 500,- per gang.

Her koster det billigste svømmekurset 1450,- + 100,- i medlemsavgift. Med tre barn blir det fort noen tusen... Vi har råd til det, men jeg bor i den bydelen i Oslo som scorer lavest på levekårsindeksen. Det betyr at maaange ikke har råd.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:23   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

All opplæring er i bunn og grunn foreldrenes ansvar. Også i de andre skolefagene. Det betyr ikke at det er greit at samfunnet gir ungene våre korte kurs i basisfag som norsk og matematikk på enkelte klassetrinn. Det ville vært fullstendig hårreisende. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi som samfunn aksepterer at barna får så utrolig dårlig opplæring i svømming, det er en ferdighet man faktisk kan dø av å ikke kunne skikkelig. Jeg mener at selv om det er foreldrenes ansvar å lære barna å svømme, er dette så viktig at samfunnet bør legge til rette for at god svømmeopplæring gis til absolutt alle. Og det innebærer flere bassenger, regelmessig undervisning i skolen og priser som gjør at foreldre med normale inntekter kan ta med barna sine i bassenget regelmessig uten å tenke på det på samme måte som inngangspenger i en fornøyelsespark.

Og her er opplæringa for dårlig som mange andre steder, de får kurs i SFO på 2. trinn og på skolen på 3. og 4. trinn tror jeg. For kort, for seint og for lite. Så mine barn har fått svømmeundervisning utenom og kan svømme.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no