Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 21:27   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har ikke bunad sjøl, men ønsker meg en Lierbunad - nettopp fordi jeg er født og oppvokst i Lier, og har flyttet tilbake til bygda i voksen alder.

Jeg fikk prøve svigermor sin Nordlandsbunad en periode. Den var nydelig - men det føltes ikke riktig for meg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:28   #22
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Hardangerbunad, og faren min er derfra. Er veldig glad i den bunaden, og jeg har arvet deler av den av farmoren min. (Noe sølv, bringklut og broderier.)

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:28   #23
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg er fra området bunaden stammer fra

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:34   #24
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Har bergensbunaden og er fra Bergen

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:38   #25
Kalima
Aktiv
 
Kalima sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 106
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har bunad fra stedet jeg er født og oppvokst, og er veldig fornøyd med den(Sunnmørsbunad).

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:42   #26
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Har bunad fra min mors hjemsted. Synes ikke noe om Oslodrakta, men fordi bunaden min er for liten, vurderer jeg å kjøpe jubileumsdrakten som jeg synes er veldig fin.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:49   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har nordlandsbunaden. Har aldri bodd nordpå selv, men mamma er derfra, og derfor føler jeg at jeg har relasjon til den.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:49   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.851
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Opprinnelig lagt inn av Ina, her.

Jeg lurer på om det egentlig er så mange som velger bunad fra et område de ikke har noen tilknytning til? Har du selv tilknytning til der din bunad er fra, isåfall hvilken?

Jeg har bunad fra der hvor min far er fra, men har aldri bodd der selv.

Min bunad har jeg arvet etter farmoren min. Hun hadde bunaden fra stedet der hun ble født.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:51   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.040
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

ja, jeg har tilknytning til bunaden min.

Jeg har østfoldbunad. Hele slekta på morssiden kommer fra Halden, og jeg bodde der til jeg begynte å studere.

Jeg kunne ikke tenkt meg noen annen bunad selv om jeg innrømmer at det ikke er den aller fineste av bunader.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:52   #30
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Nordlandsbunad og er fra Nordland. Min er blå fordi jeg er fra kysten og fordi jeg syns den er finest.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:54   #31
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Har Vest-Agder-bunad og er født og oppvokst i VA. Samme gjelder familien min. Ikke noe spennende ved det.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:55   #32
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Hvis jeg skaffer meg bunad så blir det en fra Vestfold tenker jeg. Er fra Vestfold. Kan jo forsåvidt også skaffe meg Romeriksbunaden da jeg har bodd her i 12 år.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:57   #33
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Vestfoldbunad. Er født og oppvokst der.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:58   #34
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Har Oslodrakta. Er født og oppvokst i Oslo; det samme er min mor. Faren min er født og oppvokst i Bærum. Valget var ganske enkelt i og med at jeg egentlig alltid har likt Oslodrakta godt.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:04   #35
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.726
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Rogalandsbunad. Begge foreldrene mine er derfra, jeg er oppvokst i Bergen.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:05   #36
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg må tilbake til oldemor for å finne min slektstilknytning til Gudbrandsdalen. Men fordi mormors mor var derfra sydde mormor bunad derfra til moren min da hun var liten, og til meg da jeg var liten. Jeg har holdt på med slektsforskning på den grenen av familien, og føler derfor en forholdsvis sterk tilknytning dit. Mannen min har slekta si fra Ringsaker, og har bunad fra Gudbrandsdalen ettersom det er den vanligste i den delen av Hedmark. Farmora hans sydde bunader på Husfliden på Lillehammer i mange år, og det er hun som har sydd hans. Og livet til bunaden min.

Hvis jeg skulle ha kjøpt meg bunad nå, så hadde jeg kanskje valgt Akerdrakten, da jeg har en sterkere tilknytning til Oslo enn til Gudbrandsdalen. Men det er forferdelig koselig at vi har bunader fra Gudbrandsdalen alle fire!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:11   #37
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Kan man ikke både ha grønn og blå på Mo?


Sant grønn er innland og blå kyst?!?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.


Tror det er det som var tanken, opprinnelig. (Arrester meg gjerne hvis det er feil.)

Det er feil.

Det ble utarbeidet en blå og en grønn for å ha valgfriht, dette med innland og kyst utviklet seg som en slags tradisjon seinere. Så strengt tatt kan man velge helt fritt. Man kan jo også velge mellom stofftypene - toskaft eller klede, og grønn- og blåtonene er litt forskjellige avhengig av hva slags stofftype man velger. Jeg synes den grønne i klede er helt nydelig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:20   #38
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Rogalandsbunad, og jeg er derfra og bor der. Men jeg har ingen tilknytning til området som mønsteret er fra.
Mannen og alle tre ungene har Sunnhordalandsbunader da mannen og hans familie er derfra.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:25   #39
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har trønderbunaden (sør) og er trondhjemmer.
Min mor er fra Nord-Trøndelag, og sånn sett kunne jeg sikkert valgt bunaden derfra (som mange synes er mye "penere" enn trønderbunaden), men for meg ble det helt feil.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 22:26   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off av spin-off: hvilken tilknytning har du til bunaden din?

Jeg har Bergensbunad, og er halvt bergenser. Ellers kunne jeg gjerne hatt Særpedrakta, siden jeg er halvt særping, men hvis jeg skulle valgt selv nå hadde det blitt Oslobunad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no