Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 14:13   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Jeg har ikke sansen for fyren, helt uavhengig av om han er prest eller ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:14   #22
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men jeg tviler på om noen blir omvendt av dette ved en slik behandling av stoffet.

Omvendt til kritisk lesing? Jau, det trur eg faktisk vil kunne skje. Det er skremmande mange (kristne) som ikkje er bevisste på at Bibelen må tolkast kontekstuelt på lik linje med andre tekstar. Det er jo nettopp dette som gir karismatiske religiøse leiarar så mykje makt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:18   #23
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.167
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

http://www.dagbladet.no/2010/10/19/k...elen/13905170/

Sitat:


«Der lå hun foran meg, som en vidde — med bryster som små fjelltopper, med armer som smygende greiner som grep etter meg, med et kjønn som en liten skog som skjulte den vakreste og våteste elv, med åpne bein som bruer fra henne og inn i mitt rike.»

Puteflaut!!

http://www.dagbladet.no/2010/10/19/k...lser/13904821/

Sitat:


Når kong Xerxes' harem blir nevnt, forkynner Gelius at der kan det ha foregått lesbiske orgier - selv om det overhodet ikke finnes spor av noe sånt i teksten.

Når Rut legger seg ved Boas' føtter og han sier til henne «Bli liggende til i morgen tidlig», kommenterer Gelius: «Her var det ingenting å vente på! Het og heftig sex ble praktisert...»

Okidoki.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:19   #24
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.167
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Omvendt til kritisk lesing?

Nei, jeg mente omvendt til å bli mer positive til sex og ikke være så pripne.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:22   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Meget mulig. Endrer ikke det faktum at han kritiserte min venn for homovielsen hans, mens hans egen telefonboksvielse var ypperlig.

Men hva var det egentlig han kritiserte? At homofile ble viet, eller at det var en borgerlig vielse inne i en kirke? For sistnevnte kan jeg forstå at man reagerer på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:23   #26
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Eg har aldri hevda at tolkingane verken er smakfulle eller sexy.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:31   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.167
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hva var det egentlig han kritiserte? At homofile ble viet, eller at det var en borgerlig vielse inne i en kirke? For sistnevnte kan jeg forstå at man reagerer på.


Mange år siden jeg leste artikkelen (som vennen min viste meg), men han sa noe sånt som at "dette har ikke noe i en kirke å gjøre". Tror han siktet til at en dommer var i kirken (våpenrommet?) og viet.

Jeg finner det underlig at han uttrykte motstand mot at en dommer og prest samarbeidet for å kunne vie et personlig kristent par i en kirke (som på den tiden ellers ikke var mulig) - en høytidelig handling, mens han selv fint stiller opp på telefonbokstantogfjasvielser.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:36   #28
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mange år siden jeg leste artikkelen (som vennen min viste meg), men han sa noe sånt som at "dette har ikke noe i en kirke å gjøre". Tror han siktet til at en dommer var i kirken (våpenrommet?) og viet.

Jeg finner det underlig at han uttrykte motstand mot at en dommer og prest samarbeidet for å kunne vie et personlig kristent par i en kirke (som på den tiden ellers ikke var mulig) - en høytidelig handling, mens han selv fint stiller opp på telefonbokstantogfjasvielser.

Men det er en prinsipiell forskjell mellom det at en prest vier noen utenfor kirken, og at en dommer vier noen i kirken. Glem nå at det var en telefonkiosk (en av de få bevarte funkis-telefonkioskene, faktisk). Det normale er jo at man gjør en velsignelse i kirken, og en borgerlig vielse på tinghuset (evt utenfor kirken). Hvordan er det med kirkelige vielser av homofile nå, forresten, gjøres det i DNK? En tenkelig ulempe ved den løsningen som Gelius var i mot, er jo at en slik mellomløsning blir en varig erstatning for den ordningen de homofile burde ha rkav på. Mener jeg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:49   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Meget mulig. Endrer ikke det faktum at han kritiserte min venn for homovielsen hans, mens hans egen telefonboksvielse var ypperlig.

Det var jo nettopp det jeg synes var litt rart også.

Jeg er enig med mye av det Mauser og flere sier her - men jeg liker han ikke jeg heller, og budskapet går ikke hjem hos meg heller.

Det blir vel litt som KJ-diskusjonen om igjen. At det egentlige budskapet er OK - men det bør helst ikke komme fra henne.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:51   #30
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.167
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

@Kanina: Jeg ser helt klart den prinsippielle forskjellen. Men det var nok av kritikere i den forbindelse, og jeg tenker som så at kanskje Gelius ikke hadde helt pondusen til å kritisere akkurat dette (han nevnte for øvrig ingen av de grunnene du her skisserte i intervjuet). Andre kan selvsagt mene noe annet.

I og med at jeg selv er liberal på området mener jeg at man burde være forsikitg med å kritisere homofile som sterkt ønsker en vielse i en kirke, da det er nok av andre som kritiserer nettopp dette. Jeg syens derfor det var utidig, spesielt når han selv stiller opp på mye særdeles uhøytidelige saker, og selv lar legfolk tale fra prekestolen under gudstjenesten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:05   #31
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Einar Gelius

Hele fyren er ekkel synes jeg
-og det at han er prest hjelper i allefall ikke på.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:07   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det blir vel litt som KJ-diskusjonen om igjen. At det egentlige budskapet er OK - men det bør helst ikke komme fra henne.

Dette er jeg veldig enig i. Et sånt budskap bør ikke legges frem på en måte som gjør at folk flest syns det er pinlig, klønete, grisete eller over the top. Da gjør man jo bare mer skade.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:09   #33
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.012
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Einar Gelius

Sitat:

«Der lå hun foran meg, som en vidde — med bryster som små fjelltopper, med armer som smygende greiner som grep etter meg, med et kjønn som en liten skog som skjulte den vakreste og våteste elv, med åpne bein som bruer fra henne og inn i mitt rike

Minner om Brutus-signatur i eldre utgave.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:15   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Jeg syns han, uavhengig av både budskap og yrke, er en PR-kåt nisse.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 15:19   #35
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.167
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Einar Gelius

Hihihi

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 16:07   #36
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er nå f*** på tide at noen rusker litt opp i seksualangsten til kirka. Forkvaklet religionsutøvelse har ødelagt så mange liv og så mye livsglede gjennom tidene at det er helt utrolig at det ikke er innført verdensomfattende religionsforbud for lenge siden. Se bare på Mørkemann Kvarme - homohater, sexhater og generell gledesdreper på andres vegne.



Vi fikk nesten (men det skyter ingen mann av hesten...) lyst til å bli kirkegjengere vi, da vi fikk reklame for en av nabolagskirkene (kirke er Big Bissniss her) som med store bokstaver sa "Sex & the church" (det hadde vært mer interessant med sex IN the church, da. ), samtidig som de lovte "loud music, short services and fun for the kids". Jadda. Man kan muligens gå litt langt den andre veien også?

Jeg for min del synes kanskje at det er litt latterlig å tilpasse budskapet til tiden, og er mer tilhenger av at hvis man ikke kan selge det man har, så bør man innse at produktet er utdatert. Egentlig er det vel bare religion jeg tenker sånn om.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 16:16   #37
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eg er ikkje særlig prippen av meg, samboer meiner eg er alt for lite prippen. Men eg blei litt satt ut når eg hørte utdrag frå boka på radioen. Om korleis sprutorgasmer kan vera ein vei mot wetsex... Kanskje litt i overkant å få høyra midt i middagslaginga.... Ein ting er å skriva bok om kirka, bibelen og sex, men å blanda inn sitt eige sexliv er vel kanskje litt i overkant. Og no begynner eg å lura på om eg faktisk har blitt prippen på mine gamle dager. Eller om da berre er det at eg ikkje er spesielt interessert i Gelius sine fantasier.

Ifølge Gelius selv er det mistolkninger at han forteller om sitt eget sexliv. Men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke hvor godt det kommer frem der.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

At det blir klamt synest eg er ein liten pris å betale for å utfordre den "synd og skam"- tolkinga som har rådd grunnen i hundrevis av år, og som er like individuell og spekulerande som Gelius sine tolkingar.

Og dette er et veldig godt poeng.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 16:47   #38
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er nå f*** på tide at noen rusker litt opp i seksualangsten til kirka. Forkvaklet religionsutøvelse har ødelagt så mange liv og så mye livsglede gjennom tidene at det er helt utrolig at det ikke er innført verdensomfattende religionsforbud for lenge siden. Se bare på Mørkemann Kvarme - homohater, sexhater og generell gledesdreper på andres vegne.

Tror ikke det er så mange som er uenig i at kirka har hatt et forkvaklet bilde av seksualitet. Men det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet. Et ok seksualsyn betyr ikke at man trenger å kaste all bluferdighet fra seg i alle roller. En mann som forreter for gravfølger og døper unger trenger ikke være mørkemann bare fordi han skåner menigheten for intimiteter og sædsprut fra sitt eget privatliv? Jeg synes han er en klovn. Intet mindre.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 16:54   #39
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Einar Gelius

Einar Gelius deltok ihverfall ikke på dette pastorseminaret


(Kilde: youtube.com)

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 17:22   #40
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Einar Gelius

Tydeligvis hatt sex-brillene på når han leste det siste avsnittet ja.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no